Berichten

Wat mijn planten vertellen over jouw ontwikkeling als jongerenwerker. 5 tips!

Ik ben vreselijk met planten. Maar dan ook echt VRE-SE-LIJK. Ze staan te verpieteren. Zelfs cactussen gaan bij mij dood. Eigenlijk alle planten in mijn huis zien er enorm treurig uit, op 2 planten na.

Hoe dat kan? Nou, het zit zo. De 2 planten die het geweldig doen, staan binnen een meter van de waterkraan in de keuken. Dus als ik de afwas doe, aan het koken ben, of voor iets anders de kraan nodig heb, staan deze planten in mijn zicht. Ik zie ze en daarom krijgen ze regelmatig een plens water. Deze planten groeien en ik kan zelfs genieten van de prachtige bloemen die tevoorschijn zijn gekomen.

 

Ik maak nu even een sprong naar jou. Je bent dan wel geen plant, maar iedereen heeft het nodig om te groeien. Zodat je helemaal tot bloei kunt komen op persoonlijk vlak en in je vakgebied.

Krijg jij voldoende input als jongerenwerker? Of ben je aan het verpieteren in je ontwikkeling?

Geef jij jezelf regelmatig ‘een plens water’? Dat doe je bijvoorbeeld in de vorm van vakliteratuur, trainingen, workshops en seminars. Maar denk ook aan intervisie en supervisie. Deze hulpmiddelen maken dat jij als professional steeds beter wordt in je vak.

Blijf je ontwikkelen

Dan is het dus wel belangrijk dat jouw persoonlijke ontwikkeling onder je aandacht is en dat je blijft investeren in groei. Anders verpieter je, net als het grootste deel van mijn planten.

Jim Rohn zegt het volgende over persoonlijke ontwikkeling:

“Ik vind het fascinerend om te zien hoe mensen hun vakantie met meer zorg en toewijding plannen dan (de rest van) hun leven. Wellicht omdat ontsnappen altijd eenvoudiger is dan verandering.”

Hoe blijf je jezelf ontwikkelen als professional?

1. Maak een persoonlijk plan

Het klinkt misschien niet zo sexy, maar maak een plan. Dit hoeft trouwens niet perse aan het begin van het jaar, je kunt elk moment starten. Zorg dat je in je plan 3 tot 5 duidelijke doelen hebt waarin je je wilt ontwikkelen. Bijvoorbeeld: sterker worden in communiceren, vaardigheden en kennis vergroten of methodisch leren werken.

2. Gebruik de SMART-methode. Een SMART-doel bestaat uit de volgende vijf onderdelen:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Maak het jezelf niet te moeilijk. Zorg voor haalbare doelen waar je energie van krijgt.

3. Onderzoek op welke plekken en bij welke organisaties je je kunt ontwikkelen als professional.

4. Maak gebruik van je netwerk, je collega’s en je familie. Zij kennen jou en ze hebben waarschijnlijk goede ideeën en feedback.

5. Deel je persoonlijke plan met iemand zodat er accountability ontstaat. Het zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft en je je ook echt aan je plan gaat houden.

Jij bent de methodiek!

Waarom is het belangrijk om te blijven leren en te ontwikkelen? Jij bent de methodiek! De jongeren verdienen het allerbeste! Er zijn allerlei methodieken te vinden in het werkveld. Denk maar eens aan onze You!nG methodieken. Maar eerlijk is eerlijk: zonder een goede professional is het maar een methode. Jij bent de methodiek! Hoe jij de methode inzet, is van groot belang.

Daarom vinden we het super belangrijk dat je investeert in jezelf. Niet alleen voor de jongeren maar ook voor jou. Jij, met jouw unieke talenten, bent het waard om helemaal tot bloei te komen. Dan is er groei. Niet alleen voor jou maar ook voor de jongeren waar jij mee werkt. Dubbele winst!

De wijze les van vandaag

 

Dus: zorg dat je net als mijn plantjes dicht bij het water staat én goed in het zicht. Houd je eigen ontwikkeling goed in de gaten en gun jezelf regelmatig goede input. Dan ga je helemaal tot bloei komen!

Wil je direct starten met je persoonlijke ontwikkeling? Maak gebruik van onze trainingen en meld je aan!

Wees van invloed! Op jezelf en op anderen!

 

Een betekenisvolle relatie, DE sleutel voor goed jongerenwerk (inclusief gratis tool)

Maak jij impact? Een betekenisvolle relatie is DE sleutel tot goed jongerenwerk. Dit blijkt uit een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam dat afgelopen maand is gepubliceerd. Een krachtige band tussen een jongeren en hun jongerenwerkers is bepalend voor de persoonlijke groei van de jongeren.

Met steun van de jongerenwerker ontwikkelen jongeren hun sociale vaardigheden. Ook krijgen ze een sterker gevoel voor eigenwaarde, bouwen ze aan een sociaal netwerk en leren ze verantwoordelijkheid dragen. Het onderzoek van de HvA toont verder aan dat jongeren die 7 of meer maanden deelnemen aan jongerenwerk beter en meer participeren in de maatschappij. Deze jongeren doen vaker vrijwilligerswerk, lopen stage of hebben een bijbaan.

JIJ bent de methodiek!

De resultaten van dit onderzoek bevestigen de visie en werkwijze van You!nG. Onze quote: Jij bent van invloed! En in onze You!nGtrainingen zeggen we: JIJ bent de methodiek!

Natuurlijk zorgen we ervoor dat onze You!nGmethodieken inhoudelijk sterken makkelijk in gebruik zijn. Maar eerlijk is eerlijk. Uiteindelijk is elke jongerenwerker de methodiek. Hij/zij kan het programma breken of maken. Daarom vinden we het zo belangrijk dat jongerenwerkers en professionals zich laten trainen. Een goede jongerenwerker is een jongerenwerker die zich zijn leven lang blijft ontwikkelen.

Betrouwbaar zijn

Betekenisvolle relaties met jongeren zijn relaties die hen vertrouwen geven en waarbij zij in staat zijn volledig zichzelf te zijn. Het zijn relaties waarbij jongeren niet bevooroordeeld worden en waarbij ze weten dat ze op je kunnen rekenen. Wanneer dan ook. Dat betekent dat je aanwezig bent in het leven van jongeren. Het contact tussen jou en de jongeren is daarbij zo groot en diepgaand dat het impact heeft in hun leven.

Je bouwt aan een betekenisvolle relatie met wederzijds respect en waardering. Toon dus oprechte interesse in de jongeren. Wees echt en authentiek. Verder is het van groot belang dat je aansluit bij de beleving en behoeften van de jongeren.

Neem de tijd

Om een betekenisvolle relatie met jongeren te krijgen is tijd nodig. Daarnaast is er tijd nodig om effect te hebben in hun leven en de uitwerking te zien van jullie relatie. Hoe sterker deze relatie is, hoe groter de ontwikkeling van de jongeren. Hoe langer de betekenisvolle relatie duurt, hoe hoger het niveau van eigen kracht en participatie van de jongeren. Wauw! Wat een verantwoordelijkheid! Als jongerenwerker heb je echt de kans om van positieve invloed te zijn! Jij kunt impact maken! Jij kunt echt van betekenis zijn!

 

Effect van betekenisvolle relaties

Het effect van een betekenisvolle relatie is groot. We geven je een aantal belangrijke, positieve gevolgen.

    • Sociale netwerk-Via het jongerenwerk komen jongeren in contact met elkaar. Jongerenwerkers ondersteunen ze in het contact leggen, in het onderhouden van dat contact en in het omgaan met en bemiddelen bij conflicten. Hoe sterker het sociale netwerk van jongeren is, hoe minder zij uitvallen of een beroep doen op gespecialiseerde voorzieningen.
    • Eigenwaarde-De jongerenwerker heeft grote betekenis in het bewust maken van de eigenwaarde van de jongeren. Dat kan bijvoorbeeld door het aanmoedigen in wat de jongeren goed kunnen. Zo stimuleren zij het zelfvertrouwen van de jongeren. En jongeren die zichzelf de moeite waard vinden, staan steviger in het leven. Ze functioneren beter, zijn psychisch gezonder en hebben minder stress.
    • Maatschappelijk participeren-Doordat de jongerenwerker een stimulerende rol heeft en kijkt naar de talenten van jongeren, gaan jongeren zich meer inzetten in de maatschappij. Hoe meer jongeren betrokken zijn bij het jongerenwerk, hoe meer ze zich inzetten als vrijwilliger. Ik ontmoette laatst bijvoorbeeld een jongen die filmpjes maakte voor de wijk en voor het jongerenwerk. Super tof!
    • Relationele vaardigheden-Hoe gaan we met elkaar om? Wat is ervoor nodig om relaties, contacten en verbintenissen aan te gaan in het leven? Jongerenwerkers helpen jongeren zodat ze waardering leren geven en ontvangen. Ook groeien ze in begrip van henzelf en anderen en in het uiten van hun gevoel. Relationele vaardigheden stellen jongeren in staat om mee te doen in sociale verbanden. Zo kunnen ze zich op een goede manier verhouden tot andere mensen en voor zichzelf opkomen.

Jij bent van invloed!

Wat een bijzondere taak heb jij als je werkt met jongeren! Hoe tof is het om betrokken te zijn in het leven van jongeren. Juist tijdens die cruciale leeftijd waar ze grote keuzes maken en midden in hun ontwikkeling zitten.

Wat een grote verantwoordelijkheid hebben wij als professionals om daar goed mee om te gaan. Om hun het beste van onszelf te geven. Zeker nu we weten dat een betekenisvolle relatie echt een verandering brengt in het leven van jongeren. Of je nu 1 op 1 werkt met jongeren of juist in groepsverband: jongeren leren van jou en van anderen Laat je dus trainen! Zorg dat jij de methodiek bent.

Gratis tool

Wij helpen je graag in deze belangrijke taak. Daarom geven we regelmatig cadeautjes die jou ondersteunen in het jongerenwerk. Speciaal voor het ontwikkelen van betekenisvolle relaties bieden we je de tool Life Events Line gratis aan. Doel van de werkvorm: Jongeren en professionals gaan in gesprek met elkaar. • Jongeren en professionals leren elkaar beter kennen. • Jongeren en professionals bouwen aan een betekenisvolle relatie. • Jongeren en professionals leren van elkaar. • Jongeren ontdekken dat iedereen uniek is. • Jongeren worden bewust van de verschillende situaties in hun leven. • Professionals krijgen inzicht in het leven van de jongeren.

 

 

 

 

 

Online en offline jongeren coachen als een “Sherpa”

Ben jij een sherpa voor jongeren? Ooit (vroeger 🙂 ) dacht ik, dat als je een puber goed door de puberteit heen had geholpen,  je de (meest) heftige tijd gehad had en dan rustig door de adolescentie heen gaat met een kleine ondersteuning zo hier en daar. Maar door alle jaren heen ontdekte ik dat oudere adolescenten net zo veel aandacht, begeleiding en kaders nodig hebben als jongeren in de (vroege) puberteit, alleen op een andere manier. Veel meer als een sherpa!

Wat is een sherpa?

Sherpa’s zijn een van oorsprong Tibetaanse volk dat in de bergen woont. Het zijn gidsen in de Himalaya, de hoogste bergketen ter wereld, die geld verdienen door mensen te begeleiden en hun lasten dragen. Ze dragen de spullen, maken de weg vrij, bereiden voor zodat de bergbeklimmers makkelijker de berg op kunnen gaan. Niet de sherpa maar de klimmer bepaalt het doel van de reis. De Sherpa helpt de bergbeklimmer zijn last te dragen, terwijl de bergbeklimmer zich concentreert op het klimmen. De weg naar boven is vaak vol obstakels, bochten, hobbels en onverwachte situaties. Hun doel is om de bergbeklimmers de top te laten bereiken.

Dit in tegenstelling tot een gewone gids. Een gewone gids verdient zijn geld door mensen mee te nemen op een bergroute en een doel die vooraf bepaald zijn door de gids. Bovendien bepaalt de gids wanneer er gegeten en gedronken wordt. Iedere klimmer draagt zijn eigen last en als de klimmer het even niet meer weet dan vertelt de gids wat te doen.

Als professional, jongerenwerker of ouder voor de jongeren in de adolescentie mag je rol een “Sherpa” zijn. Jongeren helpen hun eigen weg te zoeken, de bochten, hobbels en tegenslagen te overwinnen en aan te laten komen op de plek waar ze willen zijn. Hen ondersteunen, maar uiteindelijk het ze zelf laten doen. Zodat ze zelf tot hun bestemming kunnen komen.

Hoe doe je dat een Sherpa zijn? Een goede coach? Afhankelijk van de leeftijd van puber en adolescent kun je een Sherpa zijn. Een kind en beginnende puber heeft nog veel meer begeleiding nodig zoals een gewone gids. Hij heeft het nog nodig dat je ze bij de hand neemt, maar hoe ouder ze worden hoe meer verantwoording ze aankunnen. Coachen doe je namelijk gefaseerd: eerst vóórdoen, dan samen doen, daarna zelf laten doen en meekijken om vervolgens los te laten.

Kijk goed naar de jongere. Wat heeft hij of zij nodig?

Wat is je eigen belang? Moet het op jouw manier?

Een goede sherpa offline en online:

  • Geeft vooraf duidelijk aan wat zijn rol als Sherpa inhoudt (dit betekent dat je in gesprek gaat en het verschil uitlegt tussen een gewone gids en een Sherpa)
  • Stimuleert de jongere om actief te zijn en zijn of haar doelen te bepalen.
  • Spreekt naar de jongere uit dat je verwacht van de jongere dat ze actief meedoen en initiatief nemen. (Dan mogen ze van jou als professional verwachten dat je de jongeren helpt met het dragen van zijn/haar lasten, dat je luistert naar de jongere en geduldig bent)
  • Is oprecht geïnteresseerd en heeft 100% aandacht voor de jongere
  • Stelt vragen die je doet nadenken
  • Vraagt door tot de kern van het probleem en begeleidt je van daaruit naar een oplossing.
  • Is eerlijk en oprecht
  • Helpt daar waar nodig is
  • Zoekt samen naar oplossingen als de jongere vraagt naar ondersteuning
  • Is de hele reis aanwezig i.p.v af en toe een sherpa te zijn

Ik zie veel oudere pubers en adolescenten te snel losgelaten worden. Ze kampen met burn-out of vermoeidheid. Ze voelen de druk van hun studieschuld en de hoge eisen die de maatschappij aan hen stelt. Ze moeten als student de tijd van hun leven hebben maar voelen zich vaak eenzaam en verloren in alle drukte en eisen. Ze hebben jou nodig! Een Sherpa!

Ik zie ook oudere pubers en adolescenten die enorm gepamperd worden. Alles wordt voor ze gedaan en alle ervaringen worden van hen ontnomen waardoor ze niet weerbaar zijn en niet weten hoe ze situaties zelf kunnen oplossen waardoor ze zich onkundig voelen en ook verloren. Laat deze jongeren meer los. Wees een sherpa!

Wil jij leren om een Sherpa te zijn? Wil jij van invloed zijn in het leven van jonge mensen? Wil je dit leren online en offline? Kijk in onze trainingsagenda en meld je aan!

Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!

Een grote pot met snoep op de stand van You!nG met de woorden “Raad het aantal en win een You!nGtraining”. Super lastig. Mensen komen bij de stand. Ze wikken en wegen, ze gokken, vragen zich af hoeveel er in de pot zal zitten. Ze weten niet dat de pot vol zit met het aantal dat staat voor de aantal weken dat een tiener 18 wordt vanaf zijn geboorte. Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!

Voor de zesde keer organiseerden de ministeries van VWS, VenJ, OCW, het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de ‘Voor de Jeugd Dag’. Dit jaar in het teken van thema ‘Merkbaar beter voor de jeugd!’. De drie landelijke programma’s van VWS ‘Zorg voor Jeugd’, ‘Kansrijke Start’ en ‘Geweld hoort nergens thuis’, staan centraal. En wij als You!nG zijn erbij want wij hebben jongeren en professionals die met jongeren werken op het oog! Lees verder en je ziet wie de winnaar is van de You!nG-training en het aantal snoepjes geraden heeft.

 

Jongeren hebben maar 936 weken! 936 weken! Hoeveel? Zo weinig? Ja, zo weinig. Nog geen duizend weken hebben we om te investeren in jongeren vanaf hun babytijd totdat ze volwassen op hun achttiende jaar. Toen ik dit ontdekte maakte het mij extra bewust van de noodzaak om te investeren in mijn eigen kids /tieners en de jongeren waar ik mee werk. Mijn tijd goed te besteden, goed na te denken over de manier van  opvoeding en te kijken in mijn werk naar de kwaliteit en manier waarop ik in mijn werk investeer in de jongeren. Geef ik mijn beste ik aan deze doelgroep? Zie ik ze echt staan? Maak ik prioriteit van wat ze echt nodig hebben. Niet alleen offline maar ook online.

foto bij blog Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!936 weken dat een baby opgroeit tot zijn 18e jaar, 624 weken van baby tot en met 12 jaar en 312 weken van baby tot en met 6 jaar. De eerste 6 jaar van een mensenleven zijn zo ontzettend belangrijk. De hechting vindt in deze periode plaats en veilige gehechtheid heeft positieve gevolgen voor sociale relaties, voor de stemming, het gevoel geaccepteerd te worden en voor de zelfstandigheid van het jonge kind en het basisschoolkind. Daarbij geeft veilige gehechtheid een positieve zelfwaardering, zowel voor kinderen als voor jongeren. Maar ook de periode daarna is van groot belang voor de identiteit ontwikkeling van jongeren en het opgroeien tot een emotioneel stabiele volwassene. Denk maar aan de 7  basisbehoeften die centraal staan in onze methodieken en andere tools voor het werken met jongeren.

Ben jij ervan bewust dat jij onderdeel bent van de 936 weken uit het leven van een jongere? Wat wil je dat ze leren in die 936 weken? Wat wil je dat ze zijn en hoe wil je dat ze in het leven staan? Emotioneel stabiel? Vol zelfvertrouwen? Dat ze hun talenten kennen en deze inzetten in de maatschappij? Dat ze zich gezien voelen? Ze vertrouwen hebben in de toekomst? Welke droom heb jij voor deze prachtige generatie? Jij kan verschil maken! Jij bent van invloed!

  1. Kijk eens kritisch in je agenda: hoeveel tijd besteed je aan overleg, papierwerk en praktische zaken die je afleiden van het werken en het echt contact hebben met de jongeren?
  2. Kijk eens goed naar het contact wat je hebt met de jongere? Hoeveel tijd ben je offline en online in contact met de jongere?
  3. Wat zou je kunnen doen om deze jongere nog meer te kunnen helpen? Heb je alles uit de kast gehaald? Heb je je beste ik ingezet? (jongeren mogen genieten en gebruikmaken van jouw expertise en talenten. Onderschat jezelf niet!)
  4. Evalueer met je collega’s en kijk naar de kwaliteit van je jongerenwerk. (gebruik het handboek “verbeter jongerenwerk” ontwikkeld door de DSP-Groep waar wij als You!nG mochten meewerken aan de totstandkoming van het handboek).
  5. Complimenteer en geef elkaar tips en tools in het werken met jullie jongeren.
  6. Help elkaar herinneren dat jullie echt van invloed zijn voor de jongeren.

In de grote pot bij onze You!nG stand zaten 936 snoepjes en het was super lastig. foto bij blog Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!Ze wisten niet dat de pot vol zat met het aantal dat staat voor de aantal weken dat een tiener 18 wordt vanaf zijn geboorte. Daarom konden ze het niet uitrekenen, maar moesten ze het raden. Met een verschil van 7 snoepjes is de winnaar bekend en hebben we haar op de hoogte gebracht van haar prijs. Met op haar briefje het getal 943 zat zij het dichtstbij.

Gefeliciteerd! Geniet van je prijs en wees van invloed met onze methodiek inclusief 10 groepsprogramma’s. Heb je niet gewonnen maar wil je wel onze trainingen volgen? Kijk op onze site, want jongeren hebben maar 936 weken en wij helpen je graag met onze tools om in die weken van invloed te zijn!