Berichten

Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!

Een grote pot met snoep op de stand van You!nG met de woorden “Raad het aantal en win een You!nGtraining”. Super lastig. Mensen komen bij de stand. Ze wikken en wegen, ze gokken, vragen zich af hoeveel er in de pot zal zitten. Ze weten niet dat de pot vol zit met het aantal dat staat voor de aantal weken dat een tiener 18 wordt vanaf zijn geboorte. Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!

Voor de zesde keer organiseerden de ministeries van VWS, VenJ, OCW, het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de ‘Voor de Jeugd Dag’. Dit jaar in het teken van thema ‘Merkbaar beter voor de jeugd!’. De drie landelijke programma’s van VWS ‘Zorg voor Jeugd’, ‘Kansrijke Start’ en ‘Geweld hoort nergens thuis’, staan centraal. En wij als You!nG zijn erbij want wij hebben jongeren en professionals die met jongeren werken op het oog! Lees verder en je ziet wie de winnaar is van de You!nG-training en het aantal snoepjes geraden heeft.

 

Jongeren hebben maar 936 weken! 936 weken! Hoeveel? Zo weinig? Ja, zo weinig. Nog geen duizend weken hebben we om te investeren in jongeren vanaf hun babytijd totdat ze volwassen op hun achttiende jaar. Toen ik dit ontdekte maakte het mij extra bewust van de noodzaak om te investeren in mijn eigen kids /tieners en de jongeren waar ik mee werk. Mijn tijd goed te besteden, goed na te denken over de manier van  opvoeding en te kijken in mijn werk naar de kwaliteit en manier waarop ik in mijn werk investeer in de jongeren. Geef ik mijn beste ik aan deze doelgroep? Zie ik ze echt staan? Maak ik prioriteit van wat ze echt nodig hebben. Niet alleen offline maar ook online.

foto bij blog Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!936 weken dat een baby opgroeit tot zijn 18e jaar, 624 weken van baby tot en met 12 jaar en 312 weken van baby tot en met 6 jaar. De eerste 6 jaar van een mensenleven zijn zo ontzettend belangrijk. De hechting vindt in deze periode plaats en veilige gehechtheid heeft positieve gevolgen voor sociale relaties, voor de stemming, het gevoel geaccepteerd te worden en voor de zelfstandigheid van het jonge kind en het basisschoolkind. Daarbij geeft veilige gehechtheid een positieve zelfwaardering, zowel voor kinderen als voor jongeren. Maar ook de periode daarna is van groot belang voor de identiteit ontwikkeling van jongeren en het opgroeien tot een emotioneel stabiele volwassene. Denk maar aan de 7  basisbehoeften die centraal staan in onze methodieken en andere tools voor het werken met jongeren.

Ben jij ervan bewust dat jij onderdeel bent van de 936 weken uit het leven van een jongere? Wat wil je dat ze leren in die 936 weken? Wat wil je dat ze zijn en hoe wil je dat ze in het leven staan? Emotioneel stabiel? Vol zelfvertrouwen? Dat ze hun talenten kennen en deze inzetten in de maatschappij? Dat ze zich gezien voelen? Ze vertrouwen hebben in de toekomst? Welke droom heb jij voor deze prachtige generatie? Jij kan verschil maken! Jij bent van invloed!

  1. Kijk eens kritisch in je agenda: hoeveel tijd besteed je aan overleg, papierwerk en praktische zaken die je afleiden van het werken en het echt contact hebben met de jongeren?
  2. Kijk eens goed naar het contact wat je hebt met de jongere? Hoeveel tijd ben je offline en online in contact met de jongere?
  3. Wat zou je kunnen doen om deze jongere nog meer te kunnen helpen? Heb je alles uit de kast gehaald? Heb je je beste ik ingezet? (jongeren mogen genieten en gebruikmaken van jouw expertise en talenten. Onderschat jezelf niet!)
  4. Evalueer met je collega’s en kijk naar de kwaliteit van je jongerenwerk. (gebruik het handboek “verbeter jongerenwerk” ontwikkeld door de DSP-Groep waar wij als You!nG mochten meewerken aan de totstandkoming van het handboek).
  5. Complimenteer en geef elkaar tips en tools in het werken met jullie jongeren.
  6. Help elkaar herinneren dat jullie echt van invloed zijn voor de jongeren.

In de grote pot bij onze You!nG stand zaten 936 snoepjes en het was super lastig. foto bij blog Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!Ze wisten niet dat de pot vol zat met het aantal dat staat voor de aantal weken dat een tiener 18 wordt vanaf zijn geboorte. Daarom konden ze het niet uitrekenen, maar moesten ze het raden. Met een verschil van 7 snoepjes is de winnaar bekend en hebben we haar op de hoogte gebracht van haar prijs. Met op haar briefje het getal 943 zat zij het dichtstbij.

Gefeliciteerd! Geniet van je prijs en wees van invloed met onze methodiek inclusief 10 groepsprogramma’s. Heb je niet gewonnen maar wil je wel onze trainingen volgen? Kijk op onze site, want jongeren hebben maar 936 weken en wij helpen je graag met onze tools om in die weken van invloed te zijn!

 

Pubers op bed leggen. “Hoe was je dag?” – Zes tips voor verbinding

Lekker ouderwets neem ik nog de tijd om mijn kinderen op bed te leggen. En dat terwijl ze allemaal pubers zijn. Waarom doe ik dat nog steeds? Zijn ze niet toe aan een beetje zelfstandigheid?

Wat geniet ik van alle mooie momenten met onze pubers als ik ‘s avonds nog even langs alle kamers ga. Het is mijn ervaring dat de beste gesprekken dan vaak zijn. Een goede reden dus voor mijn man en ik om er tijd voor te nemen. En dat is dan direct ook aardig wat tijd: inmiddels hebben we 11 pubers in huis! Toch vind ik het zo belangrijk om persoonlijke aandacht te hebben voor al mijn kids.

‘s Avonds loop ik een rondje langs de kamers. “Hoe was je dag?” Graag hoor ik de highlights, of welke dingen stom of onhandig waren. Soms is het een kort praatje, vaker lang, omdat er een hoop te vertellen is. Ook gebeurt het regelmatig dat er in de gang een aantal pubers bij elkaar staan. En ik mag daar dan gewoon bij zijn als onderdeel van hun gedol, geklets en vragen. Genieten!

De 1 op 1 gesprekken zijn vaak bijzondere gesprekken. De ene keer lastig en de andere keer vol plezier, soms heel ontroerend en soms zo gewoon. In deze momenten komt er van alles voorbij: verliefdheid, zorgen over schoolprestaties, grappige vragen waar wij als volwassenen nooit over nadenken, gesprekken over seks, de toekomst, ingewikkelde situaties. En feedback op onze opvoeding (hun ongezouten mening :)). De gesprekken zijn met een lach en met een traan.

En zo maken we verbinding met elkaar en mogen we onze pubers begeleiden naar emotionele volwassenheid.

Verbinding is belangrijk

Je veilig en verbonden voelen met jezelf en andere mensen, is een belangrijke basisbehoefte. Als onze autonomie, verbondenheid en competenties onder druk staan, dan voelen we ons onveilig en onzeker. Zeker in de tienertijd waar alles in ontwikkeling is en je op zoek bent naar je identiteit. Het is erg belangrijk dat tieners zich veilig en zeker voelen, zodat ze zich goed kunnen ontwikkelen en groeien in identiteitsontwikkeling.

6 tips die helpen met verbinden

Wist je dat je kind/puber maar ongeveer 900 weken bij je is? Dan is hij volwassen en gaat hij alweer zijn (of haar) eigen weg. Zorg dat je er BENT als ouder. Maak herinneringen door momenten te creëren en geniet! Jij bent van invloed! Hierbij wat tips hoe je dat kunt doen:

  1. Neem de tijd

Maak echt tijd vrij in je agenda voor je puber. Onverdeelde tijd voor hem of haar. Dus niet even snel een appje of mailtje, maar onverdeelde aandacht. Ga samen lunchen, de hond uitlaten, sporten, een spelletje doen, boodschappen halen, een film of televisieprogramma kijken, maak een strandwandeling, enz.

  1. Luister echt

Luister naar je puber zonder hem of haar te onderbreken of direct met oplossingen te komen. Oordeel niet te snel.

  1. Maak plezier met elkaar

Lach samen om situaties, doe eens gek, verzin eens iets dat anders is dan anders. Bijvoorbeeld: sjouw alle matrassen naar beneden en slaap een nacht in de huiskamer (onder de kerstboom). Of leg plasticfolie op je eettafel en spuit een klodder mayo en curry op het folie. Patat erbij en eet smakelijk! (borden en bestek zijn verboden)

  1. Wees geïnteresseerd

Stel open vragen, wees positief nieuwsgierig en verdiep je in de interesses van je puber.

  1. Maak op een gepaste manier lichamelijk contact

Knuffel en raak elkaar aan. Ja, ook pubers hebben behoefte aan lichamelijk contact. Door aanraking en knuffelen wordt het hormoon oxytocine vrijgemaakt. Dit hormoon zorgt er onder andere voor dat de band met je kind versterkt.

  1. Connect before correct

Maak eerst contact door te benoemen wat je ziet. Bijvoorbeeld: “Je bent met je huiswerk aan de slag. Wat goed!” En dan pas: “Ik wil dat je aan tafel komt want ik had geroepen dat we gingen eten.” Bij corrigeren is het ook enorm van belang dat de balans goed is tussen complimenteren en corrigeren. We zijn vaak geneigd om meer te corrigeren dan te benoemen wat goed ging omdat in onze ogen dat al gewenst (normaal) gedrag is.

Wil jij ook leren verbinden met je kind? Met ons You!nGfamilyTime pakket werken jullie als gezin aan communicatie en een sterke band. You!nG geeft regelmatig trainingen en organiseert opvoedevents voor ouders en verzorgers van kinderen en pubers.

 

 

 

“Nee, mam, wacht jij maar op de gang…”

Mijn dochter van 14 jaar oud kijkt mij smekend aan: “Mam, wil jij de quiz-lampen van You!nG naar school brengen? Ik heb ze nodig voor mijn presentatie over de sterilisatie van de man.” Ik knik. Ja hoor, dat wil ik wel.

You!nG heeft diverse spelmaterialen en zo ook leuke quizlampen. Ook handig dus voor de presentatie van mijn kind. Op de dag van de presentatie rijd ik de spullen naar school, sjouw ze de klas binnen en installeer ze. Vervolgens doe ik een stap richting de deur. De presentatie van mijn dochter duurt slechts 5 minuten, ik kan net zo goed even op de gang wachten tot ze klaar is.

De docent roept: “Je mag wel blijven hoor!” Nou, nee, dat lijkt me beter van niet. Ik vertel haar dat mijn dochter daar waarschijnlijk niet op zit te wachten. En inderdaad, mijn dochter knikt bevestigend.

Daar sta ik dan. Op de gang. Ik kan door een mini raampje zien wat er in de klas gebeurt terwijl mijn dochter haar presentatie houdt. Wat een onderwerp: de sterilisatie van de man… Logisch dat je als moeder daar niet echt welkom bij bent. Na 5 minuten ga ik weer naar binnen om de quizlampen op te ruimen.

Tijdens de rit naar huis bedenk ik me dat net heb bijgedragen aan in ieder geval 2 van de 7 emotionele basisbehoeften van mijn kind: autonomie en zelfexpressie. Door op de gang te wachten, respecteerde ik haar wensen en grenzen. Ik heb haar ruimte gegeven om haar autonomie te ontwikkelen.

EnIcoon-Autonomie terecht. Want, laten we eerlijk zijn, een presentatie over de sterilisatie van de man is al redelijk gênant als je 14 bent. Laat staan als dan ook nog je moeder tussen je 14-jarige klasgenoten zit. In de woorden van mijn dochter: “Dat is echt skir!”

Het is soms een kunst om bewust de 7 emotionele basisbehoeften in te zetten. Maar als we bereid zijn er moeite voor te doen, zijn we van grote invloed. Thuis pak ik de You!nGpaper er nog eens bij en hang hem op. Een mooie reminder dat ik de 7 emotionele basisbehoeften bewust toe kan passen.

Deze 7 basisbehoeften (Dr. J.E. Young, Farrell & Shaw) staan centraal in onze methodieken en groepsprogramma’s. Ze zijn als volgt:

1) BasisveiligheidIcoon-Zelfexpressie
2) Verbondenheid
3) Zelfwaardering
4) Autonomie
5) Zelfexpressie
6) Realistische grenzen
7) Spontaniteit en spel

 

Wil jij ook bewuster van positieve invloed zijn op kinderen en jongeren? We helpen je graag! Download dan nu gratis onze You!nGpaper. Werk je met jongeren? Laat je trainen!

Deel alsjeblieft jouw inzicht in het commentaarveld onderaan deze pagina. Jij bent van invloed!

PS. Deel dit artikel met jouw netwerk via de social share knoppen hieronder, want op die manier kunnen bevriende collega’s/ ouders in jouw netwerk ook hiervan profiteren. Like, tag en reageer op dit blog!