Berichten

Vermissing Hania –voorkom dit! Noodzaak van de #YNG Escape Game

Op kantoor zien we het nieuws: Hania (12) uit Rotterdam is vermist. Sowieso naar nieuws, maar voor ons extra schrikken. We zijn namelijk al weken bezig met dit thema. Voor de ontwikkeling van de #YNG Escape Game bedachten we een scenario dat hier heel sterk op lijkt. Het komt ineens wel heel dichtbij.

Al maanden zijn we als You!nG-team bezig met de voorbereiding van de #YNG Escape Game.

Die is opgezet rondom de fictieve vermissing van het meisje Yara. Het is een educatieve escapegame met als thema social media. Het doel is dat jongeren zich bewuster worden van hun mediagebruik. Hoe bizar is het dat we, terwijl we hier zo mee bezig zijn geweest, worden geconfronteerd met de noodzaak ervan.

Ineens ook realiteit

Hania (12) uit Rotterdam is dus vermist. Uit het nieuws blijkt dat ze chatcontact heeft gehad met de dader. Deze man heeft haar vermoedelijk seksueel misbruikt. “Dat kan toch niet waar zijn!”, wordt er op kantoor geroepen. Een ander zegt: “Ik lees in het nieuws dat de chat met de man via een paardenspel ging.” Iemand anders vult aan: “Ja, en de man heeft ook een dochter die ook het spel speelt.”

We hebben heel wat vragen over en weer. Zou het meisje nog op de basisschool zitten? Hoe zou het voor ouders zijn? Hadden ze zicht op het online gebruik van hun dochter, had school een verantwoordelijkheid?

De nood is groot

Pfoe… wat is de pubertijd een kwetsbare tijd. En wat is de online wereld een kwetsbare wereld.  Naast onze ontzetting is er ook boosheid. Boosheid die omgezet word in daadkracht en gedrevenheid: zie je! Wat we doen als You!nG is noodzakelijk! De nood is groot en we willen kinderen en jongeren bereiken. Ze weerbaar maken, ze beschermen, ze bewust maken van de gevaren maar ook de mogelijkheden die de online wereld hen biedt. Kortom: die #YNG Escape Game moet gaan draaien!

#YNG Escape Game

De #YNG Escape Game gaat over het vermiste meisje Yara. In de game zijn de jongeren de recherche. Ze hebben van hun leidinggevende te horen gekregen dat de slaapkamer van Yara onderzocht moet worden. De jongeren moeten erachter komen waarom Yara vermist is en waar ze is. Is ze in gevaar, of is ze een opstandige, weggelopen tiener die haar zin niet krijgt?

De #YNG Escape Game is een educatieve escapegame met social media als thema.  Na het spelen van de game krijgen de jongeren een feedback-workshop waarin ze in gesprek gaan met elkaar en een professional. Ze reflecteren op de game, maar ook hun eigen mediagebruik.

De jongeren krijgen vervolgens een lesprogramma aangeboden in hun eigen omgeving, gegeven door hun mentor, leraar of jongerenwerker. Yara, het fictieve meisje, is ook na de #YNG Escape Game te volgen op Instagram.  Zij post regelmatig nieuwe items, zodat de jongeren blijvend berichten krijgen over de kansen en gevaren van social media.

Doelen van de game

Doel van onze #YNG Escape Game voor de jongeren:

Nooit meer

Wij willen dat situaties zoals die met Hania nooit meer voorkomen. Wij willen dat jongeren opgroeien tot emotionele en stabiele volwassenen die hun grenzen kunnen aangeven en goede keuzes kunnen maken. Dat ze durven te praten als er iets online gebeurt dat niet wenselijk is. Dat ze situaties herkennen, zodat ze bij voorbaat al contacten blokken en verwijderen. En dat ze zelf ook geen ongewenste dingen delen waar ze later spijt van krijgen.

Interesse gekregen?

Wil jij jongeren helpen dit te ontwikkelen? Vind ook jij dat alle jongeren kans moeten hebben op onze unieke educatieve experience zodat ze dit kunnen leren? Wil jij in jouw regio ook onze #YNG Escape Game?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden en speel met jouw jongeren de #YNG Escape Game!

Uit het nieuws:

Hania werd donderdagmiddag 27 juni als vermist opgegeven nadat ze niet thuiskwam van school. In de nacht naar vrijdag werd een AMBER Alert verstuurd omdat de politie zich ernstig zorgen maakte over haar veiligheid. Familieleden van het meisje hadden de politie verteld over eerdere chatcontacten van Hania. Deze gesprekken bleken inmiddels te zijn gewist. (nu.nl)

Hania werd donderdagmiddag als vermist opgegeven nadat ze niet thuiskwam van school. In de nacht naar vrijdag werd een AMBER Alert verstuurd omdat de politie zich ernstig zorgen maakte over haar veiligheid. Tijdens het onderzoek werd B. officieel al verdacht van het onttrekken van een minderjarige aan het ouderlijk gezag. Hier komt nu de aanklacht van ontucht bij.  Dit betekent dat het OM hem verdenkt van het plegen van seksuele handelingen met het minderjarige meisje. (ad.nl) Het vermiste meisje werd vrijdagavond 28 juni na een lange zoektocht gevonden samen met een 49-jarige Amerikaan in een hotelkamer in het Rotterdamse centrum.

 

“Put Ups! No put Downs”: positief jongerenwerk

Het is vroeg! In ieder geval voelt het vroeger dan het in werkelijkheid is. 7:15 uur en het hele huis is al in rep en roer. Iedereen maakt zich klaar voor school, opleiding of werk. Een drukke boel bij ons omdat we 11 pubers in huis hebben die allemaal hun eigen schema’s en wensen hebben. Ik sta boven aan de trap op de overloop. Ik weet niet eens meer wat ik aan het doen was toen ik flarden hoorde van het gesprek beneden. Om eerlijk te zijn ik hoorde maar 3 woorden van het hele gesprek. Ik loop rustig naar beneden en vraag: wie zei er ‘’no put down’’? 1 van de meiden zit lachend aan tafel en zei dat was ik, maar het was grappig sarcastisch bedoeld hoor! Ik reageerde met de woorden: “Het gaf een glimlach op mijn gezicht!”.  “Put Ups! No put Downs”: positief jongerenwerk.

Waarom? Ik leg het je uit. Wij hebben thuis de quote “Put Ups! No put Downs” hoog in het vaandel staan; het is 1 van onze uitspraken die we regelmatig roepen als er onaardig gedaan wordt of als er dingen gebeuren die ervoor zorgen dat iemand naar beneden wordt gehaald in plaats van elkaar aanmoedigen en bemoedigen. Het is iets dat bij onze gezinscultuur past maar ook iets dat ik regelmatig (eigenlijk altijd) bij You!nG gebruik in het werken met jongeren.

Wat is gezinscultuur? De encyclo.nl zegt:

De waarden, normen, leefwijze en uitingen van een gezin. De cultuur van een gezin bepaalt voor een belangrijk deel hoe een kind opgroeit.

Wat is bedrijfscultuur? De encyclo.nl zegt:

De bedrijfscultuur is eigenlijk de manier waarop de dagelijkse gang van zaken er binnen een bedrijf aan toe gaat. De bedrijfscultuur heeft voornamelijk te maken met de normen, waarden, rituelen en symbolen, zoals bedrijfslogo’s, die binnen een bedrijf zijn weergegeven. Het gaat dus over de manier waarop collega’s met elkaar omgaan en over de doelstellingen die het bedrijf heeft.

Het meisje dat deze ochtend ‘’no put down’’ riep, woont net een jaar bij ons en kwam uit een andere thuissituatie met een andere gezinscultuur. Nu ze bij ons woont, zien wij dat ze onderdelen van onze gezinscultuur eigen begint te maken. Dat brengt een glimlach op mijn gezicht. Niet omdat onze gezinscultuur beter is dan andere, maar omdat in deze situatie de “Put Ups! No put Downs” nieuw was en van positieve invloed bleek.

Welke cultuur bouw jij in jouw werk en in jouw relatie/ gezin?

Sta jij bekend als iemand die van positieve invloed is?

7 tips om aan je werk/gezin cultuur te bouwen:

  1. Schrijf samen de punten op een A3-tje die jullie cultuur omschrijft. Centrale vraag daarbij is: wat vinden wij belangrijk? Is dat samenwerken, vertrouwen, enz?
  2. Hang het A3-tje zichtbaar op in huis of op kantoor.
  3. Ga af en toe met je collega’s, gezinsleden om de tafel zitten en bespreek de cultuur. Wat kan er beter? Wat willen jullie?
  4. Maak ook afspraken hoe je elkaar attendeert als het even niet goed ging.
  5. Zorg voor tradities, taart bij een verjaardag, memo blaadje met complimenten op het bureau van je collega of in de agenda van je kind, Maandag is hoe gaat het dag, woensdag is stroopwafel dag, enz.
  6. Bevraag je teamleden/ gezinsleden wat de geschreven en ongeschreven regels zijn.

 

Wij zeggen regelmatig thuis: je bent het visitekaartje van de Boendertjes. Als iemand jou ontmoet, herkent hij/zij dan de cultuur van de Boendertjes? “Put Ups! No put Downs” Maar uuh ……… help je ook mij herinneren als ik in de valkuil stap? (want onze cultuur is ook dat je op basis van relatie iemand mag wijzen ergens op mag wijzen, fouten maken mag).

Met een veilige gezins/bedrijfscultuur bouw je samen aan groei en ben je van invloed op je omgeving.  “Put Ups! No put Downs” positief jongerenwerk

Wil jij meer leren over positief jongerenwerk? Laat je trainen!

”Ja, ik kijk in de smartphone van mijn pubers!”

“Wat……kijk jij in de smartphone/mobieltjes van je pubers?!”
“Ja, daar kijk ik in. Hoezo?”

Stel je voor: je loopt over een drukke winkelstraat, met je kleuter, op zoek naar je auto die je in de buurt hebt geparkeerd. Je kleuter rent vooruit en je roept hard “stop”! En grijpt razendsnel zijn hand om hem te behoeden voor het verkeer.

Stel je voor je loopt tien jaar later weer over een drukke winkelstraat, inmiddels is je kleuter uitgegroeid tot een prachtige puber. Waarin bescherm je hem of haar dan? Tegen mensen die schade toe kunnen brengen? Leer je je dochter of zoon welke plekken in de stad niet veilig zijn om alleen te lopen? Dat het niet veilig is om snachts alleen over straat te lopen? Hoe je je kleedt als je over straat loopt? Wat leer jij je puber?

We leren kinderen en tieners hoe we in het leven mogen staan. Hoe gedraag je je in een wachtkamer van het ziekenhuis of in een restaurant? Beleefdheid, hand geven bij ontmoeting, twee woorden spreken, sociale omgangsregels. Hoe ga je om met mensen, bij je bijbaantje,die de kantjes er vanaf lopen? En hoe kom je voor jezelf op als je op school een project groepje hebt waarvan je het idee hebt dat jij alleen aan het project werkt? Hoe kun je als jongere bijdragen aan een mooiere maatschappij?

We leren ze normen en waarden. We leren ze omgaan met het leven in de ups en de downs.

MAAR….waarom doen we dat niet als het om hun online wereld gaat?! Dat klopt toch niet? Waarom vinden we het normaal om in de offline wereld jongeren te begeleiden maar online niet? Dan is opeens die smartphone privé. Dan is die computer niet toegankelijk.
En nee, het is geen gebrek aan vertrouwen of ongewenste controle als je meekijkt in dat mobieltje. Het is online begeleiden, online beschermen, online opvoeden.

 

5 tips om je jongere online te begeleiden:

1) Zorg voor basisvertrouwen met je jongere. Op basis van vertrouwen heb je invloed.

2) Steek tijd en aandacht in je je jongere

3) Wees geïnteresseerd in wat hij/zij online doet.

4) Zorg dat je op de hoogte bent van wat er online speelt.

5) Kijk online mee met je jongere en praat over wat je ziet. (Ga niet preken maar stel open vragen)

En ja, ik kijk mee in de smartphone van mijn pubers. We hebben mooie gesprekken. En soms hebben we lastige gesprekken. Soms zit de schrik er flink in na een onveilige situatie net zoals de schrik erin zit als je kind zomaar oversteekt. En vaak hebben we veel lol en lachen we, net zoals in de offline wereld.

Wil jij dat jongeren weerbaar worden? Wil jij dat jongeren zichzelf en andere beter leren kennen zodat ze in de online en offline wereld zich goed staande kunnen houden? Gebruik dan het I’M You!nG boekje of 1 van onze methodieken.

 

 

Wat ben jíj veranderd zeg!

Lunchtijd. Ik ben aan het eten en word ondertussen geïnterviewd door twee studenten die met een afstudeeropdracht bezig zijn. Ze doen onderzoek naar de effecten van de methodiek You!nGwoman. Buiten hoor ik één en al geroezemoes: dat typische meidengemompel met gegiechel en dan ineens een uitgebreid lachsalvo: toch maar even om het hoekje kijken.

Daar staan ze: de heldinnen van de afgelopen jaren. Vol verwachting draait een zestal hoofdjes zich om. Allemaal met brede glimlach, hoofd rechtop en borst vooruit. Ze antwoorden: “Jaaaa, we wachten nog even op de andere meiden hoor, die komen er elk moment aan!” Wát een verschil met tijden terug! Schromend kwamen ze toen één voor één binnen, schoorvoetend en onzeker met de kopjes naar beneden hangend. Mij nauwelijks aan durven kijken en met een slap handje zichzelf voorstellend.

Als voorbereiding aan het onderzoek van de twee studenten heb ik deze meiden benaderd. Zij hebben met mij de You!nGwoman pilot twee jaar geleden gedaan, of een volledige You!nGwoman training doorlopen. En nu staan ze hier weer voor me. Hoe bijzonder!

Megatrots ben ik terwijl deze meiden aan de studenten en aan elkaar vertellen wat ze geleerd hebben over de thema’s zelfbeeld, sociale omgeving, talentontwikkeling en seksualiteit/lichamelijkheid. Hoé knap om te horen dat de meiden na twee jaar nog steeds kunnen benoemen dat ze geleerd hebben dat ze mooi zijn, dat je nooit moet veranderen wie je bent en dat je er mag zijn.

You!ng portfolio youngwoman

En er is ook echt wat veranderd:
-Een meisje vertelt dat ze thuis vaak ruzie had met haar ouders. Ze heeft nu geleerd om niet meer een grote mond op te zetten, maar om dingen uit te praten. Het gaat bij haar thuis veel beter!
-Iemand anders vertelt dat ze geleerd heeft dat haar ADHD geen probleem hoeft te zijn. Ze kan het nu inzetten als sfeermaker in de groep op een evenwichtige manier. Haar ‘Ja, maars…’ zijn omgezet in acceptatie.
-Een ander meisje vertelt dat ze geleerd dit heeft: voordat je een relatie aangaat met een jongen, moet je eerst de tijd nemen om hem goed te leren kennen. Zo leg je een goede basis voor je relatie neer.

Het allermooiste vind ik dat de meiden benoemen wat ze aan groei zien bij elkaar. Twee meiden kennen elkaar niet van de trainingen, maar van school. Het ene meisje zit inmiddels op het MBO en benoemt: “Ik weet nog dat jij bij mij op school zat en vet verlegen was en niks zei, maar nu herken ik je nauwelijks meer. Je komt superzelfverzekerd over!”you!ng-jiska-meerman

Uiteindelijk loop ik apetrots en stralend de deur uit, mezelf in de arm knijpend. Nee ik droom niet… Wij zijn écht van positieve invloed geweest! Wat een toppers zijn er weer gevormd. Sterke meiden die vol moed de maatschappij in gaan en zelf ook van positieve invloed mogen zijn voor hun omgeving.

Jiska is Jongerenwerker bij Jeugd-Punt en zet zich in als vrijwilliger voor You!nG.

Wil jij ook met onze methodiek voor meiden aan de slag? Kijk hier!  Nog meer van invloed zijn? Download de 7 tips om van positieve invloed te zijn.

“Help! Wat is het donker!”

Vandaag begon ik met mooie plannen. Lekker knallen nu er niet veel collega’s op kantoor zijn. Heerlijk aan de slag met de voorbereidingen van onze You!nGtrainingen. En dan gebeurt het. Terwijl ik achter mijn bureau zit, wordt opeens alles donker. Niks doet het meer. Lampen uit en help! ook wifi en internet zijn uit. Tja, wat nu?

Net als die enkele collega die er wel is, vraag ik me af wat er gebeurd is. Ik loop naar buiten en zie dat Stedin op de stoep staat. Kunnen zij helderheid geven? Jawel: een dikke kabel onder de stoeptegels van onze straat heeft een breuk. Geen elektriciteit dus. In het pikkedonker loop ik terug. Gelukkig heb ik een zaklamp op mijn smartphone. Het verbaast me hoeveel licht dat geeft. Dat licht brengt me heelhuids bij mijn bureau, waar ik besluit met mijn laptop naar de overkant van de straat te gaan. Hier is een theetentje waar wel wifi en licht is.

We kunnen niet zonder licht. Vorig jaar was ik in de Ardennen als coach van veertig meiden en hun vaders. Een van de activiteiten was een lange, nachtelijke wandeltocht met volle bepakking. We hadden allemaal een hoofdlampje op. Dat zag er natuurlijk niet bepaald charmant uit, maar het was enorm nodig. Door het licht konden we alle oneffenheden, rotsen en beekjes goed zien.

Zo werkt dat ook voor jongeren. Soms kan het leven voor hen heel duister voelen. Alles lijkt pikkedonker, somber. Sommige situaties lijken uitzichtloos. Wat een verschil kan licht dan maken!

Licht geeft hoop
Licht geeft helderheid
Licht geeft warmte
Licht geeft energie

Net als licht in duisternis, kun jij je omgeving beïnvloeden. Jij kunt een lichtpuntje zijn. En weet je? Dat heeft soms veel meer impact dan je zelf had verwacht. Zet maar eens een waxinelichtje in een donkere kamer. Wat een verschil! Nou denk je misschien: “Heel leuk Bianca, maar hoe dan? Hoe kan ik een lichtpuntje zijn voor jongeren?”

Nou bijvoorbeeld:

  • Geef erkenningFoto's Blog-4
  • Zie ze staan
  • Luister echt
  • Wees een voorbeeld in gedrag
  • Moedig ze aan
  • Geef hoop
  • Help de situatie helder te krijgen
  • Geef warmte
  • Geef energie
  • Vertel dat je trots op hen bent
  • Benoem de dingen die ze goed doen

In onze trainingen en andere materialen geven we je nog meer tips hoe je een lichtpuntje voor jongeren kunt zijn. Zodat jongeren gaan stralen. Kijk voor meer informatie over wat wij doen.

“Wat ruikt het hier lekker!”

Weet je wat ik heerlijk vind? Frisse lentelucht vol van de geur van gras dat net gemaaid is. Dat wil ik helemaal in me opsnuiven, het maakt me blij en enthousiast. Geur doet gewoon wat met je. Ook fijn: als je thuiskomt na een dag hard werken en de geur van lekker eten komt je tegemoet. Ja, geur heeft effect op mij.

Maar ook nare geurtjes hebben effect. Zoals laatst toen ik met mijn kids in de auto stapte. Tjonge wat een lucht! Het was hondenpoep! De hele auto stonk ernaar en al mijn tieners maakten de meest bijzondere, uitheemse geluiden. “Wie heeft er in de poep getrapt!?” Iedereen keek verschrikt onder zijn of haar schoen in de hoop dat hij/zij niet de schuldige was. Bah! Echt vies! Ook na het schoonmaken bleef de geur nog lang hangen. Niet zo positief…

Geuren doen iets met je.

Ze brengen een herinnering of emotie met zich mee. Positief of negatief. Herinneringen aan hoe het rook bij oma bijvoorbeeld. Of terugdenken aan die leuke wintersportvakantie door de geur van openhaardhout. Winkels gebruiken ook de invloed van geur. Zij kiezen

Foto's Blog-13

voor geuren die ervoor zorgen dat jij een prettig gevoel krijgt als je in hun  winkel bent. Ze hopen dan natuurlijk dat je meer gaat kopen. En dat werkt. Uit onderzoek is gebleken dat de geur van bloemen en citrusgeuren een positief effect heeft op de verblijfsduur en de uitgaven van consumenten.

Heb je er wel eens over nagedacht dat ook wij een geur verspreiden? En dan bedoel ik niet een parfum, eau de toilette of zweetgeur. Ik bedoel onze houding en gedrag als wij in de buurt zijn van anderen. Je herkent het vast wel als je op een feestje komt of je werk binnenstapt. Een Foto's Blog-12geur/sfeer van negativiteit, egoïsme, afwijzing, controle, kleineren, roddel. Dat is echt een negatieve geur.

Of het tegenovergestelde: de geur van positieve invloed, liefde, vriendelijkheid, empowerment, aanvaarding, erkenning, elkaar willen helpen, aanmoediging. Die laatste geur heeft aantrekkingskracht. Ik wil graag bij mensen zijn die deze geur/ sfeer verspreiden. Dat geeft mij namelijk energie en laat mij groeien. Heerlijk voelt dat!

En jij? Welke geur verspreid jij? Is het een geur van positiviteit of meer een hondenpoepgeur van kritiek en negativiteit? Ben jij aantrekkelijk? Willen jongeren bij jouw in de buurt zijn? Durf eens aan de mensen om je heen te vragen welke geur jij verspreidt. Het is een mooie uitdaging  om op zo’n manier van invloed te zijn dat jouw omgeving een fijn gevoel en een mooie herinnering krijgt na een ontmoeting met jou. Jij bent van invloed, verspreid een positieve geur!

Meer lezen over hoe jij van invloed kunt zijn?Foto's Blog-11

Alles wat je aandacht geeft groeit!

Ons AH-moestuintjesproject verloopt soms wat moeizaam. Het zaaien was geen probleem, dat ging prima. We volgden de gebruiksaanwijzing en het resultaat: acht potjes in het raamkozijn met allerlei soorten zaadjes onder een laagje aarde. In het begin keken we elke dag of we al wat zagen. Maar we keken er steeds minder naar om. Tot het zielige, verdroogde potjes aarde waren geworden. Oeps!

Foto's Blog-6

Gelukkig was het nog niet te laat. Ik ben regelmatig water gaan geven en nu komen er al mooie groene sprieten tevoorschijn. Wat je zaait dat oogst je. In twee van onze acht potjes zit geen bordje meer. Wat hadden we ook alweer gezaaid? We zullen geduld moeten hebben voor we erachter komen. Ik herken de sprieten en blaadjes niet, maar hopelijk straks wel de vruchten.

Het werkt niet alleen zo met de potjes in mijn vensterbank. In onze omgeving oogsten we ook wat we zaaien. Hoe mooi zou het zijn als de volgende generatie jongeren leert om in zichzelf te geloven. Dat ze hun talenten kennen en deze inzetten in de maatschappij. Ik droom ervan dat jongeren zich niet laten hinderen door hun gebrokenheid en negatieve omgevingsfactoren. Hoe maken we deze droom waar? Door te zaaien! Je zaait door te investeren in jongeren. Ze aandacht te geven, te complimenteren, aan te moedigen maar vooral door het goede voorbeeld te geven. Jongeren kijken naar jou.

Wie complimenten zaait, zal zelfwaardering en vertrouwen oogsten.Foto's Blog-7
Wie aandacht voor gevoelens, gedachten en verlangens zaait, zal verbondenheid oogsten.
Wie complimenten zaait, zal erkenning oogsten.
Wie erkenning zaait, zal vertrouwen oogsten.
Wie vriendelijkheid zaait, zal vriendelijkheid oogsten.
Wie liefde zaait, zal liefde oogsten.

Mijn moestuintje geeft voorlopig nog geen vruchten, dat gaat nog wel een tijdje duren. Ik heb besloten om ze met liefde te gaan verzorgen. Ik geef ze regelmatig water en verpot ze af en toe. Ook zorg ik dat ze genoeg licht en warmte krijgen. Ondanks dat het resultaat nog niet direct zichtbaar is, kies ik om ze te verzorgen, zodat ze kunnen groeien.

Foto's Blog-8

In mijn werk zie ik ook niet altijd direct resultaat. Soms pas jaren later als een jongere een stuk ouder is. Dan hoor ik over de impact die het zaaien en verzorgen (lees: liefde) heeft gehad. Het gebeurt ook dat ik nooit meer iets terug hoor. Maar ik blijf doorgaan! Want ik geloof in die droom dat jongeren hun talenten leren kennen en deze inzetten in de maatschappij. Ik geloof dat jongeren zich niet laten hinderen door hun gebrokenheid en negatieve omgevingsfactoren. Dat ze op kunnen groeien tot emotioneel gezonde volwassenen die van betekenis zijn doordat ze zelf weer zaaien. Zo zullen zij ook weer van positieve invloed zijn.

Soms kan het je wat uitblussen als je een tijd lang geen resultaat ziet. Als je investeert in jongeren, maar niet terughoort over de vruchten. Dan kun je zelf wel wat mest gebruiken. Of misschien moet je wel eens verpot worden. Heb jij dat in je werk met jongeren? Wij kunnen jou daarmee helpen. Onze trainingen, methodieken en andere materialen bemoedigen je om weer verder te gaan met zaaien en water geven. We geven je tools en handvatten om van positieve invloed te zijn. Kijk hier welke materialen wij te bieden hebben.

“Er kan wel wat zout bij!”

“Er kan wel wat zout bij!”

Terwijl ik in de keuken een lekkere maaltijd klaar sta te maken, krijg ik een van de belangrijkste vragen van de dag. Een van mijn pubers roept: “Wat gaan we eten?” Dit is dagelijkse kost. Een tas wordt in de gang gesmeten en vervolgens start de keukeninspectie. Boven mijn pannen wordt uitgebreid bekeken of het eten voldoet aan de wensen, deksels worden opgetild en het eten geproefd. Uit een mond vol eten denk ik te horen “Lekker mam! Maar er kan wel wat zout bij.” Ik proef ook wat en, ja inderdaad, een snufje zout erbij kan geen kwaad. Even later aan tafel: “Hé mam! Beter met dat beetje zout erbij. Smaakt echt goed!”

Later denk er nog eens over na. Een snufje zout. Tja wat is een snufje, net wat er tussen duim en wijsvinger gehouden kan worden. Zo weinig maar. Dat dat zoveel impact kan hebben is eigenlijk een prachtige eigenschap! Een echte smaakmaker. Ik besef me dat de eigenschappen van zout erg overeenkomen met de eigenschappen van invloed. Zoals een snufje zout echt het verschil kan maken in een gerecht, kan positieve invloed ook een bijzondere smaakmaker zijn.

Een mooi voorbeeld daarvan zijn de ochtenden in Huize Boender.

SomFoto's Blog-1s gaan ze gepaard met alle gezelligheid die je maar kunt bedenken. Soms gaan ze gepaard met chagrijnige gezichten en gesnauw. Als moeder kan ik daarin met een snufje positieve invloed veel verschil maken. Wat een verschil maakt het als mijn tieners vrolijk en relaxed de deur uit gaan. Natuurlijk gaat het ook wel eens mis. Dan vergeet ik het snufje zout en loop ik te mopperen dat de huiswerkplanning niet lekker loopt en de tafel niet afgeruimd is en……enz. En ja, dat heeft ook invloed, mijn tieners gaan dan anders de deur uit. Ik zeg dan eigenlijk: “Opzouten!” En weg is de verbinding.

Dus dat snufje positieve invloed brengt echt verandering. Even die aanraking, dat oogcontact, die knipoog of dat positieve woord. Dat is smaakmakend! Hoe meer ik erover nadenk, hoe enthousiaster ik word over iets eenvoudigs als zout. En er zijn meer mooie eigenschappen van zout:

Zout is zuiverend en bederfwerend
Wij kunnen in de omgang met anderen zuiverend aanwezig zijn en daardoor het bederf weren door van positieve invloed te zijn. Als we in gesprekken we een positieve inbreng hebben, kan het gesprek een andere wending krijgen. Zelfs al door niet mee te doen als er negatief gesproken wordt.

Zout maakt dorstig
Als je zout gegeten hebt krijg je dorst. En als je in een omgeving bent waar mensen van positieve invloed zijn, maakt dat dorstig naar meer.

Foto's Blog-3

Zout ontdooit
In de winter strooi ik altijd wat zout op mijn stoep zodat ik geen uitglijer maak. Zout baant de weg bij glad ijs. Positieve woorden zorgen er voor dat iemand ontdooit. Dat brengt verandering.

Zout is goud
Zout had tot in de 20e eeuw een belangrijke economische waarde. In diverse oorlogen werden soldaten uitbetaald in zout. En ook positieve woorden zijn goud waard. Ze kunnen levensveranderd zijn: soms ben je in het leven van een jongere de enige die in hem of haar investeert.

“Er kan wel wat zout bij!” Hoe doe jij dat? Gebruik jij in je werk of thuis regelmatig een snufje zout? Of ben je meer geneigd naar het “Opzouten!”? Onze trainingen en andere materialen zijn zo ontwikkeld dat je niet anders kunt zijn dan zout. Wij helpen jou om de next generation te beïnvloeden zodat ze stevig en gezond in de maatschappij komt te staan. Doe je mee? Wees smaakmakend! Wees zout.

Dove jongeren sterk maken in speciaal onderwijs!

Via de app praat ik (Bianca) met Natasja. Natasja is doof. Natasja is een van onze vrijwilligers die niet alleen bij You!nG veel werk verzet maar ook op haar werk bij Kentalis onze You!nGdeafWoman methodiek gebruikt. Zij werkt als pedagogisch behandelaar op het doven internaat in Groningen.

Ik vroeg haar wat ze verwacht van de 2e kamer beslissing in Den Haag over het sluiten van het doveninternaat. Natasja vertelt: Ik verwacht dat het internaat open blijft. Doveninstituut Guyot voor VSO in Haren is de enige dovenschool waar leerlingen voor tweetalig onderwijs van niveau dagbesteding tot en met Havo terecht kunnen. Met tweetalig bedoel ik natuurlijk gebarentaal en de Nederlandse gesproken / geschreven taal.
Ik vind het belangrijk dat de school open blijft juist omdat de jongeren in de pubertijd zitten. In die periode ben je vooral bezig met het ontdekken van wie je bent. Op een dovenschool kunnen de jongeren gelijkwaardig met elkaar communiceren, relaties aangaan, verliefd worden, ruzie maken en leren hoe je deze oplost, met je vrienden praten over wat je bezig houdt. Dove pubers kunnen zich identificeren met elkaar. Op deze school hebben leerlingen allemaal het zelfde en dat is doof zijn. Dat bindt hen samen. Na het VSO zullen ze nog voldoende uitgedaagd worden om dat wat ze hebben geleerd toe te passen in hun toekomstige vervolgopleiding of werksituatie.

Op een horende school is de kans op vereenzamen groot. Er is een taalbarrière. Denk maar eens aan de pauzes waarin jongeren met elkaar kletsen. Ze zullen de gesprekken onderling missen. Zonder tolk is het niet te volgen en met tolk mis je het natuurlijke contact wat juist essentieel is voor de ontwikkeling van de jongeren. Een jongere zal zich op een horende school altijd anders voelen omdat het vaak de enige dove leerling zal zijn in een horende wereld. Ook missen de jongeren kansen om vriendschappen aan te gaan met andere dove jongeren. Daarom is het doveninternaat verbonden aan de dovenschool zo belangrijk. Als jongeren thuis komen van de dovenschool kunnen ze chillen met hun doven vrienden op het internaat. Als jongeren op een reguliere school onderwijs krijgen zullen ze weinig tot geen dove vrienden in hun omgeving hebben omdat deze jongeren door heel Nederland verspreid wonen. Chillen met gelijkgestemden is dan moeilijk. Na schooltijd even afspreken is er niet bij. Dit bevordert hun sociale ontwikkeling niet en eenzaamheid ligt op de loer. Gebaren en met gelijkgestemden optrekken en van hen leren is enorm belangrijk voor de ontwikkeling van de jongere.

Dat is ook de reden dat wij bij ons internaat vorig jaar zijn gestart met de methodiek You!nGdeafWoman en You!nGdeafMan. De preventieve methodiek om dove jongeren weerbaar en emotioneel sterk te maken. Deze trainingen worden gegeven door dove professionals. Dove professionals zijn essentieel bij deze training zodat de jongeren zich begrepen voelen en het een natuurlijk proces is om te leren. Het voordeel van een dove professional is dat deze de communicatie moeiteloos kan volgen en zo goed zicht heeft op het groepsproces en daar op in kan spelen.

Ik ben trots op Natasja en het werk wat zij doet onder jongeren. Ik sluit mijn app gesprek met Natasja af door samen uit te kijken naar een hoopvolle toekomst voor de dove jongeren in onze maatschappij.

You!ng blog natasja

Natasja is vrijwilliger bij You!nG voor de methodiek You!nGdeafWoman & You!nGdeafMan. Zij werkt als pedagogisch behandelaar bij Kentalis

Ook meiden en jongens empoweren? Wil jij ook een bijdrage leveren aan de weerbaarheid van dove en horende jongeren zodat ze zichzelf kunnen zijn? Meld je aan voor de training of vraag een proefprogramma aan!