Berichten

Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk

Het is niet langer voldoende om als professional/ jongerenwerker alleen offline actief te zijn en je jongerenwerk uit te voeren. Jongeren en hun smartphones zijn onlosmakelijk verbonden aan elkaar. Of je dit nu ongezond vindt of niet het is een feit. Ik heb het over de nieuwe generatie tieners en jongeren die niet online gaat, maar online is. Daarom zien we steeds meer een verschuiving van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk.

Althans dat zou zo moeten zijn! Daar waar jongerenwerkers voorheen op straat aanwezig waren omdat jongeren op straat te vinden waren zijn jongeren nu veel minder op straat dan voorheen. Tegenwoordig vind je jongeren in de online wereld, op de sociale media. Uit de meest recente cijfers van het Nationaal Social Media Onderzoek 2018 blijkt dat het gebruik van Instagram in Nederland enorm is gegroeid. Instagram heeft in Nederland 4,1 miljoen volgers, waarvan 2,1 miljoen het platform dagelijks gebruiken. Dat is een sterke groei ten opzichte van voorgaande jaren. Instagram kende in 2015 nog maar 1,8 miljoen gebruikers, waarvan 722.000 dagelijks. De groei komt vooral van een jongere doelgroep.

Een paar conclusies en percentages

– WhatsApp is het (nog steeds) het grootste platform waar jongeren gebruik van maken

– Pinterest heeft Twitter ingehaald in het aantal gebruikers.

– Instagram is het hardst gegroeid afgelopen jaar.

– Facebook laat dit jaar geen grote groei zien, jongeren verlaten Facebook

– 20-jarigen vertrekken van Facebook naar Snapchat en Instagram.

– Instagram, Snapchat en Youtube zijn het meest populair onder jongeren.

Foto bij blog verschuiving van offline naar online jongerenwerk. Foto komt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 (Newcom)

Foto komt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 (Newcom)

Online jongerenwerk is noodzakelijk
Je ziet de cijfers! Online jongerenwerk is noodzakelijk. Voor sommige jongerenwerkers en jongerenorganisaties best een uitdaging. Hoe doe je dat online jongerenwerk? En hoe zit het met je eigen privacy en dat van de jongeren? Moet je 24/7 beschikbaar zijn? De komende tijd zullen wij hier antwoord op geven, er regelmatig over schrijven en jou de mogelijkheid geven voor het volgen van een training over dit onderwerp “Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk”.

Wat is de kracht van online jongerenwerk? Online jongerenwerk geeft gelegenheid tot het meekijken in de wereld van jongeren. Het geeft de mogelijkheid om te signaleren als er problemen zijn of iets mis gaat. Ook een kracht is de afstand of juist nabijheid. Voor sommige jongeren is het namelijk gemakkelijker om vanaf thuis op de bank via social media te praten dan face to face. Online contact geeft dan mogelijkheden. Een aanzet om vervolgens offline verder te gaan. Daarom ben ik van mening dat een jongerenwerker offline én online actief moet zijn en die twee werelden met elkaar verbinden.

Tips voor online jongerenwerk:
1. Zorg dat je digivaardig en mediawijs bent.
2. Zorg dat je weet waar jongeren zich bevinden online.
3. Maak een (werk)account aan op de sociale mediakanalen waar je jongeren gebruik van maken.
4. Wees nauw verbonden met sociale mediakanalen.5. Leg online contact met de jongeren bijvoorbeeld via WhatsApp of Instagram. Vergeet niet om ook persoonlijk contact te leggen in de offline wereld.
6. Zorg dat je weet wat er bij jongeren speelt.
7. Denk na over hoe je het beste kan aansluiten bij de online leefwereld van jongeren.
8. Bespreek als team hoe je sociale media wil inzetten in het werk met jongeren, organisaties/partners maar ook ouder? Welk socialmedia platform kun je het beste gebruiken om contact te leggen?
9. Maak gebruik van socialmedia om jongeren educatie en kennis te geven in de thema’s die hen bezig houdt
10. Zorg dat je van positieve invloed bent! Wees een voorbeeld online! Wees bewust van wat je post. Denk 2x na voordat je een foto post van je biertje op het terras. ( Laatst sprak ik een jongerenwerker die een motorrit maakte met zijn vrienden en een foto postte op het terras met een biertje. Onder het bericht vroeg een jongere hoe hij motorrijden en alcohol combineerde?)
Meer weten over dit onderwerp? Lees onze nieuwsbrieven en volg ons online. Binnenkort ontvang je meer informatie over de training “Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk”.

Najaar 2019 gaat You!nG onTour!
You!nG on tour is een tour waarmee You!nG 12 provincies bezoekt met een spetterende en energieke 1-daagse training waarin professionals hulpmiddelen aangereikt krijgen waardoor ze meer en beter kunnen aansluiten bij jongeren. Tijdens deze training krijg je gratis toegang tot onze nieuwe #YNG-escapegame. Een escapegame om jongeren weerbaar en bewust te maken van de risico’s en kansen van socialmedia. Het wordt een volle dag lekker werken aan kennis en vaardigheden wat betreft het werken met jongeren. Met specifiek als thema Socialmedia en jongerencultuur. Want jongerenwerk doe je niet alleen offline maar ook online!
Stay tuned!

“Wat ruikt het hier lekker!”

Weet je wat ik heerlijk vind? Frisse lentelucht vol van de geur van gras dat net gemaaid is. Dat wil ik helemaal in me opsnuiven, het maakt me blij en enthousiast. Geur doet gewoon wat met je. Ook fijn: als je thuiskomt na een dag hard werken en de geur van lekker eten komt je tegemoet. Ja, geur heeft effect op mij.

Maar ook nare geurtjes hebben effect. Zoals laatst toen ik met mijn kids in de auto stapte. Tjonge wat een lucht! Het was hondenpoep! De hele auto stonk ernaar en al mijn tieners maakten de meest bijzondere, uitheemse geluiden. “Wie heeft er in de poep getrapt!?” Iedereen keek verschrikt onder zijn of haar schoen in de hoop dat hij/zij niet de schuldige was. Bah! Echt vies! Ook na het schoonmaken bleef de geur nog lang hangen. Niet zo positief…

Geuren doen iets met je.

Ze brengen een herinnering of emotie met zich mee. Positief of negatief. Herinneringen aan hoe het rook bij oma bijvoorbeeld. Of terugdenken aan die leuke wintersportvakantie door de geur van openhaardhout. Winkels gebruiken ook de invloed van geur. Zij kiezen

Foto's Blog-13

voor geuren die ervoor zorgen dat jij een prettig gevoel krijgt als je in hun  winkel bent. Ze hopen dan natuurlijk dat je meer gaat kopen. En dat werkt. Uit onderzoek is gebleken dat de geur van bloemen en citrusgeuren een positief effect heeft op de verblijfsduur en de uitgaven van consumenten.

Heb je er wel eens over nagedacht dat ook wij een geur verspreiden? En dan bedoel ik niet een parfum, eau de toilette of zweetgeur. Ik bedoel onze houding en gedrag als wij in de buurt zijn van anderen. Je herkent het vast wel als je op een feestje komt of je werk binnenstapt. Een Foto's Blog-12geur/sfeer van negativiteit, egoïsme, afwijzing, controle, kleineren, roddel. Dat is echt een negatieve geur.

Of het tegenovergestelde: de geur van positieve invloed, liefde, vriendelijkheid, empowerment, aanvaarding, erkenning, elkaar willen helpen, aanmoediging. Die laatste geur heeft aantrekkingskracht. Ik wil graag bij mensen zijn die deze geur/ sfeer verspreiden. Dat geeft mij namelijk energie en laat mij groeien. Heerlijk voelt dat!

En jij? Welke geur verspreid jij? Is het een geur van positiviteit of meer een hondenpoepgeur van kritiek en negativiteit? Ben jij aantrekkelijk? Willen jongeren bij jouw in de buurt zijn? Durf eens aan de mensen om je heen te vragen welke geur jij verspreidt. Het is een mooie uitdaging  om op zo’n manier van invloed te zijn dat jouw omgeving een fijn gevoel en een mooie herinnering krijgt na een ontmoeting met jou. Jij bent van invloed, verspreid een positieve geur!

Meer lezen over hoe jij van invloed kunt zijn?Foto's Blog-11