Berichten

Online en offline jongeren coachen als een “Sherpa”

Ben jij een sherpa voor jongeren? Ooit (vroeger 🙂 ) dacht ik, dat als je een puber goed door de puberteit heen had geholpen,  je de (meest) heftige tijd gehad had en dan rustig door de adolescentie heen gaat met een kleine ondersteuning zo hier en daar. Maar door alle jaren heen ontdekte ik dat oudere adolescenten net zo veel aandacht, begeleiding en kaders nodig hebben als jongeren in de (vroege) puberteit, alleen op een andere manier. Veel meer als een sherpa!

Wat is een sherpa?

Sherpa’s zijn een van oorsprong Tibetaanse volk dat in de bergen woont. Het zijn gidsen in de Himalaya, de hoogste bergketen ter wereld, die geld verdienen door mensen te begeleiden en hun lasten dragen. Ze dragen de spullen, maken de weg vrij, bereiden voor zodat de bergbeklimmers makkelijker de berg op kunnen gaan. Niet de sherpa maar de klimmer bepaalt het doel van de reis. De Sherpa helpt de bergbeklimmer zijn last te dragen, terwijl de bergbeklimmer zich concentreert op het klimmen. De weg naar boven is vaak vol obstakels, bochten, hobbels en onverwachte situaties. Hun doel is om de bergbeklimmers de top te laten bereiken.

Dit in tegenstelling tot een gewone gids. Een gewone gids verdient zijn geld door mensen mee te nemen op een bergroute en een doel die vooraf bepaald zijn door de gids. Bovendien bepaalt de gids wanneer er gegeten en gedronken wordt. Iedere klimmer draagt zijn eigen last en als de klimmer het even niet meer weet dan vertelt de gids wat te doen.

Als professional, jongerenwerker of ouder voor de jongeren in de adolescentie mag je rol een “Sherpa” zijn. Jongeren helpen hun eigen weg te zoeken, de bochten, hobbels en tegenslagen te overwinnen en aan te laten komen op de plek waar ze willen zijn. Hen ondersteunen, maar uiteindelijk het ze zelf laten doen. Zodat ze zelf tot hun bestemming kunnen komen.

Hoe doe je dat een Sherpa zijn? Een goede coach? Afhankelijk van de leeftijd van puber en adolescent kun je een Sherpa zijn. Een kind en beginnende puber heeft nog veel meer begeleiding nodig zoals een gewone gids. Hij heeft het nog nodig dat je ze bij de hand neemt, maar hoe ouder ze worden hoe meer verantwoording ze aankunnen. Coachen doe je namelijk gefaseerd: eerst vóórdoen, dan samen doen, daarna zelf laten doen en meekijken om vervolgens los te laten.

Kijk goed naar de jongere. Wat heeft hij of zij nodig?

Wat is je eigen belang? Moet het op jouw manier?

Een goede sherpa offline en online:

  • Geeft vooraf duidelijk aan wat zijn rol als Sherpa inhoudt (dit betekent dat je in gesprek gaat en het verschil uitlegt tussen een gewone gids en een Sherpa)
  • Stimuleert de jongere om actief te zijn en zijn of haar doelen te bepalen.
  • Spreekt naar de jongere uit dat je verwacht van de jongere dat ze actief meedoen en initiatief nemen. (Dan mogen ze van jou als professional verwachten dat je de jongeren helpt met het dragen van zijn/haar lasten, dat je luistert naar de jongere en geduldig bent)
  • Is oprecht geïnteresseerd en heeft 100% aandacht voor de jongere
  • Stelt vragen die je doet nadenken
  • Vraagt door tot de kern van het probleem en begeleidt je van daaruit naar een oplossing.
  • Is eerlijk en oprecht
  • Helpt daar waar nodig is
  • Zoekt samen naar oplossingen als de jongere vraagt naar ondersteuning
  • Is de hele reis aanwezig i.p.v af en toe een sherpa te zijn

Ik zie veel oudere pubers en adolescenten te snel losgelaten worden. Ze kampen met burn-out of vermoeidheid. Ze voelen de druk van hun studieschuld en de hoge eisen die de maatschappij aan hen stelt. Ze moeten als student de tijd van hun leven hebben maar voelen zich vaak eenzaam en verloren in alle drukte en eisen. Ze hebben jou nodig! Een Sherpa!

Ik zie ook oudere pubers en adolescenten die enorm gepamperd worden. Alles wordt voor ze gedaan en alle ervaringen worden van hen ontnomen waardoor ze niet weerbaar zijn en niet weten hoe ze situaties zelf kunnen oplossen waardoor ze zich onkundig voelen en ook verloren. Laat deze jongeren meer los. Wees een sherpa!

Wil jij leren om een Sherpa te zijn? Wil jij van invloed zijn in het leven van jonge mensen? Wil je dit leren online en offline? Kijk in onze trainingsagenda en meld je aan!

Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk

Het is niet langer voldoende om als professional/ jongerenwerker alleen offline actief te zijn en je jongerenwerk uit te voeren. Jongeren en hun smartphones zijn onlosmakelijk verbonden aan elkaar. Of je dit nu ongezond vindt of niet het is een feit. Ik heb het over de nieuwe generatie tieners en jongeren die niet online gaat, maar online is. Daarom zien we steeds meer een verschuiving van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk.

Althans dat zou zo moeten zijn! Daar waar jongerenwerkers voorheen op straat aanwezig waren omdat jongeren op straat te vinden waren zijn jongeren nu veel minder op straat dan voorheen. Tegenwoordig vind je jongeren in de online wereld, op de sociale media. Uit de meest recente cijfers van het Nationaal Social Media Onderzoek 2018 blijkt dat het gebruik van Instagram in Nederland enorm is gegroeid. Instagram heeft in Nederland 4,1 miljoen volgers, waarvan 2,1 miljoen het platform dagelijks gebruiken. Dat is een sterke groei ten opzichte van voorgaande jaren. Instagram kende in 2015 nog maar 1,8 miljoen gebruikers, waarvan 722.000 dagelijks. De groei komt vooral van een jongere doelgroep.

Een paar conclusies en percentages

– WhatsApp is het (nog steeds) het grootste platform waar jongeren gebruik van maken

– Pinterest heeft Twitter ingehaald in het aantal gebruikers.

– Instagram is het hardst gegroeid afgelopen jaar.

– Facebook laat dit jaar geen grote groei zien, jongeren verlaten Facebook

– 20-jarigen vertrekken van Facebook naar Snapchat en Instagram.

– Instagram, Snapchat en Youtube zijn het meest populair onder jongeren.

Foto bij blog verschuiving van offline naar online jongerenwerk. Foto komt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 (Newcom)

Foto komt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 (Newcom)

Online jongerenwerk is noodzakelijk
Je ziet de cijfers! Online jongerenwerk is noodzakelijk. Voor sommige jongerenwerkers en jongerenorganisaties best een uitdaging. Hoe doe je dat online jongerenwerk? En hoe zit het met je eigen privacy en dat van de jongeren? Moet je 24/7 beschikbaar zijn? De komende tijd zullen wij hier antwoord op geven, er regelmatig over schrijven en jou de mogelijkheid geven voor het volgen van een training over dit onderwerp “Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk”.

Wat is de kracht van online jongerenwerk? Online jongerenwerk geeft gelegenheid tot het meekijken in de wereld van jongeren. Het geeft de mogelijkheid om te signaleren als er problemen zijn of iets mis gaat. Ook een kracht is de afstand of juist nabijheid. Voor sommige jongeren is het namelijk gemakkelijker om vanaf thuis op de bank via social media te praten dan face to face. Online contact geeft dan mogelijkheden. Een aanzet om vervolgens offline verder te gaan. Daarom ben ik van mening dat een jongerenwerker offline én online actief moet zijn en die twee werelden met elkaar verbinden.

Tips voor online jongerenwerk:
1. Zorg dat je digivaardig en mediawijs bent.
2. Zorg dat je weet waar jongeren zich bevinden online.
3. Maak een (werk)account aan op de sociale mediakanalen waar je jongeren gebruik van maken.
4. Wees nauw verbonden met sociale mediakanalen.5. Leg online contact met de jongeren bijvoorbeeld via WhatsApp of Instagram. Vergeet niet om ook persoonlijk contact te leggen in de offline wereld.
6. Zorg dat je weet wat er bij jongeren speelt.
7. Denk na over hoe je het beste kan aansluiten bij de online leefwereld van jongeren.
8. Bespreek als team hoe je sociale media wil inzetten in het werk met jongeren, organisaties/partners maar ook ouder? Welk socialmedia platform kun je het beste gebruiken om contact te leggen?
9. Maak gebruik van socialmedia om jongeren educatie en kennis te geven in de thema’s die hen bezig houdt
10. Zorg dat je van positieve invloed bent! Wees een voorbeeld online! Wees bewust van wat je post. Denk 2x na voordat je een foto post van je biertje op het terras. ( Laatst sprak ik een jongerenwerker die een motorrit maakte met zijn vrienden en een foto postte op het terras met een biertje. Onder het bericht vroeg een jongere hoe hij motorrijden en alcohol combineerde?)
Meer weten over dit onderwerp? Lees onze nieuwsbrieven en volg ons online. Binnenkort ontvang je meer informatie over de training “Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk”.

Najaar 2019 gaat You!nG onTour!
You!nG on tour is een tour waarmee You!nG 12 provincies bezoekt met een spetterende en energieke 1-daagse training waarin professionals hulpmiddelen aangereikt krijgen waardoor ze meer en beter kunnen aansluiten bij jongeren. Tijdens deze training krijg je gratis toegang tot onze nieuwe #YNG-escapegame. Een escapegame om jongeren weerbaar en bewust te maken van de risico’s en kansen van socialmedia. Het wordt een volle dag lekker werken aan kennis en vaardigheden wat betreft het werken met jongeren. Met specifiek als thema Socialmedia en jongerencultuur. Want jongerenwerk doe je niet alleen offline maar ook online!
Stay tuned!

Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!

Een grote pot met snoep op de stand van You!nG met de woorden “Raad het aantal en win een You!nGtraining”. Super lastig. Mensen komen bij de stand. Ze wikken en wegen, ze gokken, vragen zich af hoeveel er in de pot zal zitten. Ze weten niet dat de pot vol zit met het aantal dat staat voor de aantal weken dat een tiener 18 wordt vanaf zijn geboorte. Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!

Voor de zesde keer organiseerden de ministeries van VWS, VenJ, OCW, het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de ‘Voor de Jeugd Dag’. Dit jaar in het teken van thema ‘Merkbaar beter voor de jeugd!’. De drie landelijke programma’s van VWS ‘Zorg voor Jeugd’, ‘Kansrijke Start’ en ‘Geweld hoort nergens thuis’, staan centraal. En wij als You!nG zijn erbij want wij hebben jongeren en professionals die met jongeren werken op het oog! Lees verder en je ziet wie de winnaar is van de You!nG-training en het aantal snoepjes geraden heeft.

 

Jongeren hebben maar 936 weken! 936 weken! Hoeveel? Zo weinig? Ja, zo weinig. Nog geen duizend weken hebben we om te investeren in jongeren vanaf hun babytijd totdat ze volwassen op hun achttiende jaar. Toen ik dit ontdekte maakte het mij extra bewust van de noodzaak om te investeren in mijn eigen kids /tieners en de jongeren waar ik mee werk. Mijn tijd goed te besteden, goed na te denken over de manier van  opvoeding en te kijken in mijn werk naar de kwaliteit en manier waarop ik in mijn werk investeer in de jongeren. Geef ik mijn beste ik aan deze doelgroep? Zie ik ze echt staan? Maak ik prioriteit van wat ze echt nodig hebben. Niet alleen offline maar ook online.

foto bij blog Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!936 weken dat een baby opgroeit tot zijn 18e jaar, 624 weken van baby tot en met 12 jaar en 312 weken van baby tot en met 6 jaar. De eerste 6 jaar van een mensenleven zijn zo ontzettend belangrijk. De hechting vindt in deze periode plaats en veilige gehechtheid heeft positieve gevolgen voor sociale relaties, voor de stemming, het gevoel geaccepteerd te worden en voor de zelfstandigheid van het jonge kind en het basisschoolkind. Daarbij geeft veilige gehechtheid een positieve zelfwaardering, zowel voor kinderen als voor jongeren. Maar ook de periode daarna is van groot belang voor de identiteit ontwikkeling van jongeren en het opgroeien tot een emotioneel stabiele volwassene. Denk maar aan de 7  basisbehoeften die centraal staan in onze methodieken en andere tools voor het werken met jongeren.

Ben jij ervan bewust dat jij onderdeel bent van de 936 weken uit het leven van een jongere? Wat wil je dat ze leren in die 936 weken? Wat wil je dat ze zijn en hoe wil je dat ze in het leven staan? Emotioneel stabiel? Vol zelfvertrouwen? Dat ze hun talenten kennen en deze inzetten in de maatschappij? Dat ze zich gezien voelen? Ze vertrouwen hebben in de toekomst? Welke droom heb jij voor deze prachtige generatie? Jij kan verschil maken! Jij bent van invloed!

  1. Kijk eens kritisch in je agenda: hoeveel tijd besteed je aan overleg, papierwerk en praktische zaken die je afleiden van het werken en het echt contact hebben met de jongeren?
  2. Kijk eens goed naar het contact wat je hebt met de jongere? Hoeveel tijd ben je offline en online in contact met de jongere?
  3. Wat zou je kunnen doen om deze jongere nog meer te kunnen helpen? Heb je alles uit de kast gehaald? Heb je je beste ik ingezet? (jongeren mogen genieten en gebruikmaken van jouw expertise en talenten. Onderschat jezelf niet!)
  4. Evalueer met je collega’s en kijk naar de kwaliteit van je jongerenwerk. (gebruik het handboek “verbeter jongerenwerk” ontwikkeld door de DSP-Groep waar wij als You!nG mochten meewerken aan de totstandkoming van het handboek).
  5. Complimenteer en geef elkaar tips en tools in het werken met jullie jongeren.
  6. Help elkaar herinneren dat jullie echt van invloed zijn voor de jongeren.

In de grote pot bij onze You!nG stand zaten 936 snoepjes en het was super lastig. foto bij blog Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!Ze wisten niet dat de pot vol zat met het aantal dat staat voor de aantal weken dat een tiener 18 wordt vanaf zijn geboorte. Daarom konden ze het niet uitrekenen, maar moesten ze het raden. Met een verschil van 7 snoepjes is de winnaar bekend en hebben we haar op de hoogte gebracht van haar prijs. Met op haar briefje het getal 943 zat zij het dichtstbij.

Gefeliciteerd! Geniet van je prijs en wees van invloed met onze methodiek inclusief 10 groepsprogramma’s. Heb je niet gewonnen maar wil je wel onze trainingen volgen? Kijk op onze site, want jongeren hebben maar 936 weken en wij helpen je graag met onze tools om in die weken van invloed te zijn!

 

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet: Insta, Facebook en jongeren. 

Kijk onze toffe zomerfoto’s op Insta en Facebook! Of toch niet? Het lijkt allemaal geweldig onze zomer. De foto’s zijn stralend. Mooie kiekjes met vrolijke gezichten. En dat is het ook! Kamperen, conferentie runnen en daarna naar Sauerland. Dit alles met 11 te gekke tieners. Naast dat ik mijn passie binnen You!nG inzet heb ik een geweldig gezin. Ons gezin bestaat uit 11 tieners. We hebben 4 biologische, 2 geadopteerde en 5 pleeg kids waarvan 2 verstandelijk beperkt. Voor sommige van de tieners was deze zomer 1 van de eerste keren zo lang echt op vakantie naar het buitenland. Het is geweldig maar het is niet altijd makkelijk. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet: Insta, Facebook en jongeren.

Er word hard gewerkt tijdens zo’n zomer! Om je een beeld te geven van wat ik bedoel:

  • Het is spannend om je vertrouwde plekje te verlaten voor iets onbekends.Foto bij het blog Insta, Facebook en Jongeren van rode en gele kaartjes van de rodelbaan in Sauerland in iemand zijn hand.
  • Het ritme en de structuur van alledaagse activiteiten is weg.
  • Nieuwe activiteiten doen waarvan je dacht dat je dat nooit zou durven. (rodelen, mountaincarten, kletterwald)
  • Een andere taal (proberen) spreken.
  • Niet overal Wi-Fi 😉
  • Met je (pleeg) broer of zus op 1 kamer slapen ipv je eigen kamer.
  • Een bergwandeling maken in de wetenschap dat er geen toilet in de buurt is.
  • Uit eten gaan en je snapt niet wat er op de menukaart staat.
  • Andere gewoontes en cultuur leren kennen terwijl je je eigen cultuur en gewoonten nog niet herkent en/of onder de knie hebt.

Al deze dingen brengen beweging met zich mee! Onbewust of bewust. Soms negatief en soms ongewild een ongewenste beweging. Maar veel vaker mooie positieve bewegingen. Het is voor veel van onze tieners hard werken en ook zeer vermoeiend. Alsof je een training volgt alleen dan 24/7 alle dagen van het jaar. En dat is hard werken!

Ik ben trots op onze 11! Op diegenen die het gewend zijn om op vakantie te gaan en rekening moeten houden met wie die dat niet gewend is. En ik ben trots op diegenen die alles voor het eerst doen. Want beiden werken enorm hard!

Sommige dingen lijken vanzelfsprekend maar dat zijn ze over het algemeen niet:

  • Durf jij in je werk of thuis verder te kijken dan wat je vanzelfsprekend vind?
  • Wat kost het iemand om op tijd, aardig, netjes, aanwezig te zijn?
  • Kijk eens verder dan wat je ziet. Kijk eens goed!
  • Wat zijn de beweegredenen voor iemands  reactie of gedrag? Wat voor geschiedenis en moeite heeft iemand achter de rug om daar te zijn waar hij/zij nu is. Oordeel niet te snel!
  • En als je het durft te zien, geef je waardering ook al is het voor jou iets vanzelfsprekends! Jij bent van invloed!

Het was een mooie zomer! Kijk nog maar eens goed naar de foto’s dan zie je het! Dan zie jij wat ik ook zie: prachtige kansrijke jongeren.

Forceer jij?

Forceer? Mijn dochter (15jaar) vraagt aan de ontbijttafel wat er aan de hand zou kunnen zijn met haar heup. Ze heeft er last van . Ik denk aan de capriolen die ze gisteren uithaalde voor de deur met haar (pleeg) zussen. Ik zag een radslag voorbijkomen, een brug en nog meer voor mij onmogelijke lichamelijke turn acties.

Ik antwoord haar en zeg: “Misschien heb je iets geforceerd?’’. Het wordt stil aan de ontbijttafel en 3 paar ogen van pubermeiden kijken mij enorm verbaasd aan en vragen vervolgens: “Serieus, forceren?” “Nee, forceren dat doe ik echt niet hoor?” : roept mijn dochter duidelijk. Ik vraag: “Weten jullie wat het woord forceren betekent?”. Ik begin uit te leggen wat het woord forceren betekent volgens het woordenboek en in deze context. Ze beginnen hard te lachen en roepen: “Oooooh, bedoel je dat met forceren?”. Vervolgens vertellen ze dat zij met forceren iets heel anders bedoelen.

Forceren is een woord dat in de jongerencultuur heel anders gebruikt wordt. Ik kom erachter dat forceer en forceerbeer, gebruikt wordt als jongeren een bepaalde positie met hun lichaam innemen. Borsten naar voren, holle rug en billen naar achter met 1 been naar voren terwijl je teen van dat been de grond aantipt. En natuurlijk mag niet vergeten worden om er een selfie van in de spiegel te maken.

Ik zoek op insta het woord forceerbeer op. Beer, omdat het op dezelfde manier gebruikt wordt als leer-beer, geil-beer en fix-beer. Ik kom inderdaad de juiste plaatjes tegen. Ik moet erg lachen als ik nadenk over ons gesprek van vanmorgen bij het ontbijt. Mijn dochters dachten echt dat ik forceren bedoelde zoals hierboven beschreven. Ja, nu snap ik hun verontwaardigde blik en grote ogen wel.

We gebruikten hetzelfde woord maar met een totaal andere betekenis en bedoeling. We begrepen elkaar niet, een typisch geval van miscommunicatie.

 

Herken je dat in je werk of thuis? Je hebt bepaalde bedoelingen en verwachtingen. Je praat en werkt met elkaar en denkt elkaar te begrijpen totdat je ontdekt dat jullie het over hele andere dingen hebben. Als jullie het bijvoorbeeld hebben over ‘kwaliteit’ in je werk. Wat verstaan jullie daaronder? Bedoelt iedereen in jouw team hetzelfde als ze het woord ‘kwaliteit’ gebruiken? Als je dit helder hebt, voorkomt het veel onduidelijkheid en/of irritaties.
Een opgeruimde kamer, betekent dat voor al je gezinsleden hetzelfde? Wat verstaan jullie eronder? Vind jij als ouder dat er dan niets meer op de grond mag liggen en dat de stof weg is? Of is je puber al tevreden als er een pad leeg is naar zijn/haar bed? Hebben jullie het als gezin over hetzelfde als jullie het woord opgeruimd gebruiken?

Tips:
– Check of jullie het over hetzelfde hebben;
– Vraag om verduidelijking;
– Gebruik humor en lach als het fout of anders gaat;
– Leg uit door middel van voorbeelden wat je bedoelt;
– Zorg dat je open staat voor de belevingswereld van de ander;
Oordeel niet te snel;
– Soms gaan dingen niet fout maar gewoon anders;
– En tot slot: Jij bent van invloed!

 

Wil jij kwaliteit in je werk? Wil jij de kwaliteit en communicatie binnen je team of je gezin verbeteren? Laat je trainen!

Kan er AUB weer wat meer taboe zijn!

Ze is 16 en zit in het examenjaar. Ze moet een boek lezen bij het vak Nederlands. De docent had al gezegd: als je je er niet prettig bij voelt, moet je af en toe maar wat bladzijdes overslaan.

Thuis zegt ze ik voel me niet prettig bij dit boek en ik lees een aantal bladzijdes mee:  ‘’Ik ben boos op je, omdat ik mij genaaid voel. Als iemand hier iemand naait, ben ik het. Met je grote pik. Wat? Met je grote pik.. Ik mis je pik zoals jij mijn kut mist. Ja ik mis je grote harde pik heel erg.’’

Tja…..dat is nu niet de literatuur die ik voor ogen heb voor een 16-jarige. Misschien vind je dat preuts of doe ik moeilijk? Of misschien vind je dat te beschermend. Ik ben best wel wat gewend door mijn werk op de staat en door mijn groot pleeggezin. Mijn dochter is ook wel wat gewend en zeker niet onwetend of bleu. Nee hoor geloof mij, dit boek daar schrikt ze echt niet van en ze is zeker goed op de hoogte van hoe de maatschappij eruit ziet met de verschillende culturen en milieus.

Wat mij verbaasd is dat als mijn dochter schoorvoetend en met enige schroom haar grens aangeeft er niet echt positief op gereageerd wordt. Ik had liever gehad dat haar docent haar zou aanmoedigen over het feit dat ze haar grens aangeeft en haar autonomie aan het verwerven is in plaats van te vragen of ze niet al te beschermd opgevoed wordt.

 

Situatie 2:   Als jongen van net 18 neem je afscheid van je stage en je vrouwelijke collega’s geven je als afscheidscadeau een glossy met 500 mooiste vrouwen in lingerie of half naakt geposeerd. Hij voelde zich wat ongemakkelijk bij het cadeau. In het voorwoord van het blad staat: Wat is t ie lekker he? En nu ligt het meest felbegeerde tijdschrift in jouw handen klaar om verslonden te worden door twee, en tienduizend andere, hongerige ogen.

Situatie 3:  Ik sla thuis de lokale krant open en paginagroot zie ik een vrouw van de achterkant in lingerie en een grote strik om haar handen heen met de ondertitel “ Swingers moeten ook eten”. Het is een Valentijn-reclame voor een restaurant. In mijn werk is de zoveelste naaktfoto verstuurd en circuleert online onder schoolstudenten. Met als gevolg chantage, bedreiging en pestgedrag waardoor een meisje of jongen emotioneel gekwetst en beschadigd is.

Kan er AUB weer wat meer taboe zijn?
De maatschappij is ver-seksualiseert.  Feit is dat in de huidige maatschappelijke samenleving we steeds vroeger, en dus ook jonger, geconfronteerd worden met seks, erotiek en pornografie. Het taboe is doorbroken. Maar de vraag is en blijft of dat wel een positief gegeven is. Natuurlijk moet er geen taboe zijn op het thema seks, maar ik ben ervan overtuigd dat jongeren een vertekend beeld krijgen van seksualiteit en liefde door de voorbeelden hierboven en vraag ik mij af waar de goede voorbeelden zijn waar jongeren zich mee kunnen identificeren. En dan liever niet het boek wat mijn dochter moest lezen of mijn zoon waarvan verwacht wordt dat hij met 2 hongerige ogen de 500 mooiste vrouwen glossy moet lezen.

Mag het gewoon iets minder schreeuwerig? En laat jongeren in een veilige omgeving praten over seksualiteit en zich op een gezonde veilige manier ontwikkelen.

Wil je ook jongeren weerbaar maken op het gebied van lichamelijkheid en seksualiteit maak dan gebruik van onze methodieken. www.you-ng.nl

 

 

 

Pubers op bed leggen. “Hoe was je dag?” – Zes tips voor verbinding

Lekker ouderwets neem ik nog de tijd om mijn kinderen op bed te leggen. En dat terwijl ze allemaal pubers zijn. Waarom doe ik dat nog steeds? Zijn ze niet toe aan een beetje zelfstandigheid?

Wat geniet ik van alle mooie momenten met onze pubers als ik ‘s avonds nog even langs alle kamers ga. Het is mijn ervaring dat de beste gesprekken dan vaak zijn. Een goede reden dus voor mijn man en ik om er tijd voor te nemen. En dat is dan direct ook aardig wat tijd: inmiddels hebben we 11 pubers in huis! Toch vind ik het zo belangrijk om persoonlijke aandacht te hebben voor al mijn kids.

‘s Avonds loop ik een rondje langs de kamers. “Hoe was je dag?” Graag hoor ik de highlights, of welke dingen stom of onhandig waren. Soms is het een kort praatje, vaker lang, omdat er een hoop te vertellen is. Ook gebeurt het regelmatig dat er in de gang een aantal pubers bij elkaar staan. En ik mag daar dan gewoon bij zijn als onderdeel van hun gedol, geklets en vragen. Genieten!

De 1 op 1 gesprekken zijn vaak bijzondere gesprekken. De ene keer lastig en de andere keer vol plezier, soms heel ontroerend en soms zo gewoon. In deze momenten komt er van alles voorbij: verliefdheid, zorgen over schoolprestaties, grappige vragen waar wij als volwassenen nooit over nadenken, gesprekken over seks, de toekomst, ingewikkelde situaties. En feedback op onze opvoeding (hun ongezouten mening :)). De gesprekken zijn met een lach en met een traan.

En zo maken we verbinding met elkaar en mogen we onze pubers begeleiden naar emotionele volwassenheid.

Verbinding is belangrijk

Je veilig en verbonden voelen met jezelf en andere mensen, is een belangrijke basisbehoefte. Als onze autonomie, verbondenheid en competenties onder druk staan, dan voelen we ons onveilig en onzeker. Zeker in de tienertijd waar alles in ontwikkeling is en je op zoek bent naar je identiteit. Het is erg belangrijk dat tieners zich veilig en zeker voelen, zodat ze zich goed kunnen ontwikkelen en groeien in identiteitsontwikkeling.

6 tips die helpen met verbinden

Wist je dat je kind/puber maar ongeveer 900 weken bij je is? Dan is hij volwassen en gaat hij alweer zijn (of haar) eigen weg. Zorg dat je er BENT als ouder. Maak herinneringen door momenten te creëren en geniet! Jij bent van invloed! Hierbij wat tips hoe je dat kunt doen:

  1. Neem de tijd

Maak echt tijd vrij in je agenda voor je puber. Onverdeelde tijd voor hem of haar. Dus niet even snel een appje of mailtje, maar onverdeelde aandacht. Ga samen lunchen, de hond uitlaten, sporten, een spelletje doen, boodschappen halen, een film of televisieprogramma kijken, maak een strandwandeling, enz.

  1. Luister echt

Luister naar je puber zonder hem of haar te onderbreken of direct met oplossingen te komen. Oordeel niet te snel.

  1. Maak plezier met elkaar

Lach samen om situaties, doe eens gek, verzin eens iets dat anders is dan anders. Bijvoorbeeld: sjouw alle matrassen naar beneden en slaap een nacht in de huiskamer (onder de kerstboom). Of leg plasticfolie op je eettafel en spuit een klodder mayo en curry op het folie. Patat erbij en eet smakelijk! (borden en bestek zijn verboden)

  1. Wees geïnteresseerd

Stel open vragen, wees positief nieuwsgierig en verdiep je in de interesses van je puber.

  1. Maak op een gepaste manier lichamelijk contact

Knuffel en raak elkaar aan. Ja, ook pubers hebben behoefte aan lichamelijk contact. Door aanraking en knuffelen wordt het hormoon oxytocine vrijgemaakt. Dit hormoon zorgt er onder andere voor dat de band met je kind versterkt.

  1. Connect before correct

Maak eerst contact door te benoemen wat je ziet. Bijvoorbeeld: “Je bent met je huiswerk aan de slag. Wat goed!” En dan pas: “Ik wil dat je aan tafel komt want ik had geroepen dat we gingen eten.” Bij corrigeren is het ook enorm van belang dat de balans goed is tussen complimenteren en corrigeren. We zijn vaak geneigd om meer te corrigeren dan te benoemen wat goed ging omdat in onze ogen dat al gewenst (normaal) gedrag is.

Wil jij ook leren verbinden met je kind? Met ons You!nGfamilyTime pakket werken jullie als gezin aan communicatie en een sterke band. You!nG geeft regelmatig trainingen en organiseert opvoedevents voor ouders en verzorgers van kinderen en pubers.

 

 

 

Het 100e plaatsvervangende schaamtelijke filmpje

Lieve meiden, chica’s en girls.

Na het zien van het 100e plaatsvervangende schaamtelijke filmpje moet me iets van het hart.

Nee…het is het niet oké om jezelf met een opgeblazen ballon in je edele billen te filmen terwijl je vriendin deze in de fik steekt.

Nee het is niet oké om jezelf te filmen als 12-jarige die vertelt dat ze al 11 jongens heeft gepijpt om vervolgens volle bak te twerken met billen in beeld. Als je verkering krijgt met een jongen en hij je vraagt om een naaktfoto, is het normaal om NEE te zeggen, niet om dan ook maar ter plekke een foto mee te sturen van jezelf in je string. Als je geld wilt verdienen, doe je dit niet door ‘ff een bh-foto’ te sturen voor 50 flappen, maar dan ga je vakkenvullen in de AH.

Ik maak me zorgen. Zorgen over jullie ongeremdheid die past bij je leeftijd en juist voor fantastische situaties zou moeten zorgen. Dat gebeurt ook: jullie zijn briljant grappig, verzinnen hilarische acties en zijn zó leuk. Maar hoe kan ik je aan het verstand brengen dat dít gedrag niet oké is? Dat ik me kapot schrik als ik weer een 13-jarige voorbij zie komen die een foto maakt waar ze eruit ziet als een 24-jarige escortgirl. En dat een moeder hierop dan reageert met: “Meis, wat ben je mooi!”

Wist je dat jullie waardevol zijn? Dat je jouw lichaam en seksualiteit voor jezelf moet houden?

Jij bent zo kostbaar: jouw lijf deel je niet via social media zodat de hele wereld het kan aanschouwen. Dit is een privé-schoonheid die je mag waarborgen.
En ondertussen vraag ik me ook af: waar zijn jullie vaders die vertellen dat mannen je met respect moet behandelen? Die vertellen dat je prachtig bent? Dat jij perfect bent zoals je eruit ziet en je niet hoeft te verkleden zodat je aan het beeld voldoet van een 24-jarige duckface chick? Waar is de moeder die leuke dingen met je doet en je beschermt tegen stomme puberacties, die afspraken met je maakt rondom je telefoongebruik en die je ook troost en ondersteunt als je wel de fout in bent gegaan? Waar is de moeder die op je wacht als je uit school thuiskomt, die je vraagt hoe je dag was en wat je allemaal hebt meegemaakt: óók op social media?

Want dat is jouw wereldje nu: alles gebeurt online en je moet bijblijven. Dat snappen we. Daar zijn je sociale contacten. Maar mogen we je alsjeblieft wat meer beschermen tegen die verrotte, zieke, oversekste wereld?

Liefs Jiska

Deze brief naar alle meiden is geschreven door Jiska Meerman, jongerenwerker en gecertificeerd in de methodiek You!nGwoman. Jiska geeft weerbaarheidstraining aan meiden in Putten met behulp van de meidenmethodiek You!nGwoman en You!nGgirl. Jiska is een van onze gepassioneerde kernvrijwilligers bij You!nG.

Wil jij ook meiden helpen om weerbaar te zijn? Jij bent van invloed! Laat je trainen en ga aan de slag met de groepsprogramma’s van de methodiek YounGwoman.

”Ja, ik kijk in de smartphone van mijn pubers!”

“Wat……kijk jij in de smartphone/mobieltjes van je pubers?!”
“Ja, daar kijk ik in. Hoezo?”

Stel je voor: je loopt over een drukke winkelstraat, met je kleuter, op zoek naar je auto die je in de buurt hebt geparkeerd. Je kleuter rent vooruit en je roept hard “stop”! En grijpt razendsnel zijn hand om hem te behoeden voor het verkeer.

Stel je voor je loopt tien jaar later weer over een drukke winkelstraat, inmiddels is je kleuter uitgegroeid tot een prachtige puber. Waarin bescherm je hem of haar dan? Tegen mensen die schade toe kunnen brengen? Leer je je dochter of zoon welke plekken in de stad niet veilig zijn om alleen te lopen? Dat het niet veilig is om snachts alleen over straat te lopen? Hoe je je kleedt als je over straat loopt? Wat leer jij je puber?

We leren kinderen en tieners hoe we in het leven mogen staan. Hoe gedraag je je in een wachtkamer van het ziekenhuis of in een restaurant? Beleefdheid, hand geven bij ontmoeting, twee woorden spreken, sociale omgangsregels. Hoe ga je om met mensen, bij je bijbaantje,die de kantjes er vanaf lopen? En hoe kom je voor jezelf op als je op school een project groepje hebt waarvan je het idee hebt dat jij alleen aan het project werkt? Hoe kun je als jongere bijdragen aan een mooiere maatschappij?

We leren ze normen en waarden. We leren ze omgaan met het leven in de ups en de downs.

MAAR….waarom doen we dat niet als het om hun online wereld gaat?! Dat klopt toch niet? Waarom vinden we het normaal om in de offline wereld jongeren te begeleiden maar online niet? Dan is opeens die smartphone privé. Dan is die computer niet toegankelijk.
En nee, het is geen gebrek aan vertrouwen of ongewenste controle als je meekijkt in dat mobieltje. Het is online begeleiden, online beschermen, online opvoeden.

 

5 tips om je jongere online te begeleiden:

1) Zorg voor basisvertrouwen met je jongere. Op basis van vertrouwen heb je invloed.

2) Steek tijd en aandacht in je je jongere

3) Wees geïnteresseerd in wat hij/zij online doet.

4) Zorg dat je op de hoogte bent van wat er online speelt.

5) Kijk online mee met je jongere en praat over wat je ziet. (Ga niet preken maar stel open vragen)

En ja, ik kijk mee in de smartphone van mijn pubers. We hebben mooie gesprekken. En soms hebben we lastige gesprekken. Soms zit de schrik er flink in na een onveilige situatie net zoals de schrik erin zit als je kind zomaar oversteekt. En vaak hebben we veel lol en lachen we, net zoals in de offline wereld.

Wil jij dat jongeren weerbaar worden? Wil jij dat jongeren zichzelf en andere beter leren kennen zodat ze in de online en offline wereld zich goed staande kunnen houden? Gebruik dan het I’M You!nG boekje of 1 van onze methodieken.

 

 

Eerlijk praten over seks en porno

“Mam vindt je dit ook niet raar?” Binnen ons gezin streven we naar open gesprekken. Over allerlei belangrijke onderwerpen: zelfvertrouwen, vrienden, opleiding, toekomst, waar ben je goed in, geloof, maatschappij, discriminatie én seks en porno. Onze gesprekken zijn soms met een grap, soms heel serieus en regelmatig zijn er flinke discussies.

Onlangs had ik een open gesprek met mijn zoon. Hij is eind tiener en loopt zijn eerste stage op een psychogeriatrische afdeling in een verpleeghuis. Daar leert hij de eerste basiszorg te verlenen. Best spannend om als tiener voor het eerst iemand te wassen en verzorgen. Elke dag komt hij thuis met enthousiaste verhalen over het werken in de verpleging.

Dit keer had hij een enthousiast verhaal, maar ook een vraag. “Mam vindt je dit ook niet raar? In mijn pauze zitten vier vrouwelijke collega’s van middelbare leeftijd samen op een bankje pornofilmpjes te kijken op hun mobiel en daar allerlei opmerkingen over te geven. Terwijl ik daar ook gewoon mijn pauze heb. Lekker awkward!” De collega’s waren zich ervan bewust dat dit eigenlijk niet kon. Met een knipoog werd gezegd: “Vertel dit maar niet aan je moeder.” Gelukkig deed hij dat wel.

Ik had het te doen met mijn zoon. Daar zit je dan, je bent tiener, je zit in je puberteit en middenin je hormonale ontwikkeling. Kom je dit tegen… Ik kan mij voorstellen dat je je opgelaten voelt. Juist op een plek waar je verwacht te leren hoe je een professional wordt, waar anderen een voorbeeld voor je zijn, maak je dit mee. Naast dat ik van alles vind over pornografie en de invloed daarvan, ben ik ook enorm verbaasd dat dit gedrag op de werkvloer gebeurt. Iedereen is van invloed, wees een goed voorbeeld!

Ik hecht veel waarde aan dit soort gesprekken. Mijn zoon heeft een mening gevormd en checkt vervolgens hoe ik ertegenaan kijk. Dat mijn zoon praat over porno, seksualiteit en andere thema’s, betekent veel voor me. Er is blijkbaar vertrouwen om openlijk te praten over deze essentiële thema’s. Thema’s waar je een mening over vormt in het leven. Thema’s die belangrijk zijn om over te praten.

Hoe lastig het soms ook is, het is belangrijk om open met jongeren over seksualiteit te praten. Als je dat niet doet, geef je ze het idee dat het onderwerp taboe is. Dat het iets is om je voor te schamen. Bovendien gaan kinderen en jongeren toch wel op zoek naar informatie. Als je wilt dat jongeren een evenwichtig beeld krijgen van seks, kun je ze maar beter goed voorlichten. Dan heb je de meeste kans om ook op dit vlak bepaalde normen en waarden mee te geven.

10 tips om open met jongeren te praten

In mijn werk met jongeren is vertrouwen binnen de groep enorm belangrijk. Daarom geven we bij You!nG veel aandacht aan het groepsproces en werken we methodisch. Hierbij geef ik je 10 tips om open en eerlijk met jongeren te praten over essentiële thema’s, zoals seksualiteit:

 

  1. Bouw aan een positieve groepscultuur/ gezinscultuur.
  2. Creëer een sfeer van veiligheid.
  3. Geef jongeren het vertrouwen dat als ze je iets vertellen dat jij er vertrouwelijk mee omgaat. En doe dat vervolgens ook J
  4. Luister goed en geef geen oordeel. Dan zullen jongeren open zijn.
  5. Wees beschikbaar en wees zelf eerlijk.
  6. Gebruik humor en wees luchtig. Praat over seks net als over een ‘normaal’ onderwerp.
  7. Stem je communicatie af met de ontvanger (kinderen, tieners of jongeren zitten in verschillende levensfases).
  8. Reken de jongere niet af op een afwijkende mening.
  9. Geef positieve opbouwende kritiek, negatieve bekritisering bevordert de openheid niet.
  10. Kijk naar de 7 emotionele basisbehoeften die You!nG gebruikt in de groepsprogramma’s van de methodieken.

Over seksualiteit praten in je meidengroep of jongensgroep? Gebruik onze methodieken You!nGwoman en You!nGman, You!nGboy en You!nGgirl. De methode is preventief en werkt bewust integraal vanuit de volgende thema’s: zelfbeeld, lichamelijkheid & seksualiteit, talenten & maatschappij en sociale ontwikkeling.

Ons I’M You!nG is een doe-boekje voor jongeren van 12 tot 17 jaar. I’M You!nG staat vol met creatieve opdrachten voor jongeren om zichzelf en andere beter te leren kennen. De diverse opdrachten helpen jongeren om na te denken over wie ze zijn, hoe hun omgeving van invloed is, hun talenten te ontdekken en kennis op te doen wat betreft hun eigen grenzen en wensen op lichamelijk en seksueel gebied.

 

Evenementen

Training Hercertificering You!nG

Je bent lekker aan de slag met onze You!nGmethodiek. Je bent bezig om jongeren weerbaar en sterker te maken. Elk jaar word je opnieuw getraind. Zo blijf je gecertificeerd en op de hoogte van wat er speelt in de jongerencultuur. Je blijft jezelf ontwikkelen, zodat je het beste in de jongeren naar boven kunt halen.  Bij deze training krijg je nieuwe informatie over de jongerencultuur, een nieuw programma om aan je You!nGmap toe te voegen en alle gelegenheid tot het delen van ervaringen met andere professionals die met onze methodiek werken.  AANMELDEN

Portfolio Items