Berichten

Nepnieuws en coronacomplotten: wat is het en hoe ga je ermee om?

Informatie en tips voor professionals die met jongeren werken

Nepnieuws is niets nieuws. Van oudsher wordt het ingezet als effectief propagandamiddel. Zo verspreidde Ramses II in het oude Egypte leugens over een overwinning op zijn tegenstanders. In werkelijkheid eindigde de slag onbeslist. Aan het begin van de 21e eeuw is fake news een vaste samenstelling geworden door geheel verzonnen satirische nieuwsberichten op websites zoals The Onion of in Nederland De Speld. Sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 is de term wereldwijd gangbaar.

Extremisme, politiek gewin of pesten

Nepnieuws kent verschillende vormen (zie blauwe kader hieronder) en ook de type boodschappen en doelen ervan zijn divers. Zo heb je nepnieuws die (verborgen) extreme of extremistische boodschappen bevatten, met als doel om bijvoorbeeld jongeren te radicaliseren. Er is ook nepnieuws ten behoeve van politiek gewin, zoals ten tijde van de genoemde presidentsverkiezingen waarbij vaak naar Rusland wordt gewezen als verspreider. Veel voorkomende nepnieuwsberichten kennen bovendien het concept false framing: berichten zijn zo aangepast dat de conclusies totaal anders zijn dan de originele bron. Nepnieuws wordt niet alleen verspreid via tekst, ook op sociale media wordt nepnieuws steeds meer gedeeld via afbeeldingen en video’s. Door de zogenoemde deepfake-software zijn nepvideo’s bijna niet meer van echte video’s te onderscheiden (hier bekijk je enkele deepfake-video’s). Daarnaast komt nepnieuws ook voor op lokaal niveau. Bijvoorbeeld in een WhatsApp-groep of Snapchat waar nepberichten over iemand worden verspreid, met als doel om iemand te pesten of kleineren. Op grote schaal spelen tenslotte complot- of samenzweringstheorieën, die je als het ware kunt zien als de overtreffende trap van nepnieuws.

Verschillende vormen van nepnieuws

Nepnieuws is een paraplubegrip voor verschillende vormen van foutieve nieuwsberichten.

Desinformatie: onware of onnauwkeurige informatie die expres wordt gemaakt en verspreid om geld te verdienen, of om iemand, een groep mensen, een organisatie of land te beschadigen (Rijksoverheid).
Complottheorieën: het veelal uit achterdocht voortkomende idee dat een bepaald verschijnsel op sociaal, politiek of economisch gebied het gevolg is van een grootscheepse samenzwering.
Hoax: een nepbericht dat wordt verspreid via e-mail of sociale media. De ontvangers of lezers worden gevraagd om het bericht zoveel mogelijk te delen.
Deepfake-afbeeldingen en video’s: deepfakes zijn afbeeldingen of video’s die door kunstmatige intelligentie worden gecreëerd of gemanipuleerd. Voorheen was deze techniek alleen weggelegd voor specialisten, maar door handige tools kan tegenwoordig iedereen vrij eenvoudig deepfakes maken.

Tenslotte bestaat er ook zoiets als ‘pulpnieuws’. Dit hoeft echter niet altijd verzonnen te zijn. Toch kan op sites waar pulpnieuws staat, bijvoorbeeld Viraaltjes.nl, ook nepnieuws verspreid worden. Pulpnieuws (in het Engels: junk news) is nieuws van lage journalistieke kwaliteit, geproduceerd door onbekende mediamerken (met namen als Viraaltjes), met sensationele inhoud en clickbait-koppen. Uit onderzoek van het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) in samenwerking met het Leidse factcheck-initiatief Nieuwscheckersblijkt blijkt dat dit soort sensationele berichten afkomstig van obscure websites, op Facebook meer likes en reacties krijgen dan nieuws van erkende nieuwsmedia als NOS, NU.nl en NRC.

‘Begin van de eindtijd’

Aan het begin van de wereldwijde coronacrisis vierde de complottheorie hoogtij. Bij complottheorieën worden verbanden gelegd tussen gebeurtenissen zonder dat daar wetenschappelijk bewijs voor is. Vaak is complotdenken vooral een reactie op angst en is het ingebed in het huidige politieke of maatschappelijke klimaat. Zo zou het coronavirus uit Amerika komen om China omver te werpen of juist uit China om de Amerikaanse economie om zeep te helpen. Een artikel waarin wordt gesteld dat virussen niet van mens tot mens overdraagbaar zijn – ‘We worden onnodig bang gemaakt. De overheid veroorzaakt heel veel stress’, aldus de auteur op Gezond Wereldnieuws – was ruim 17.000 keer gedeeld op Facebook, zo telde NUcheckt. Ook een populaire complottheorie: het 5G-netwerk veroorzaakt of verergert corona. Jongerenwerkers die deelnamen aan Project Grey vertelden dat onder religieuze jongeren de complottheorie rondging dat de coronacrisis het begin van de eindtijd inluidde. Andere jongeren dachten juist: ‘Jezus komt terug.’

Prefrontale cortex

Jongeren lijken gevoelig(er) te zijn voor complottheorieën en nepnieuws die op sociale media en berichtendiensten als WhatsApp circuleren. Uit een eerder grootschalig onderzoek van de Stanford University is bekend dat jongeren niet het verschil herkennen tussen echt nieuws en nepnieuws, evenals tussen een echt nieuwsbericht en een advertentie. Volgens hoogleraar mediagebruik Elly Konijn van de VU, geciteerd op de site van de NOS, heeft dat te maken met dat de prefrontale cortex – het deel van de hersenen dat in dit geval reflecteert op het waarheidsgehalte van een bericht – bij jongeren nog in ontwikkeling is. Bij mensen die in complottheorieën geloven speelt bovendien ook de confirmation bias: je ziet alleen de bewijzen die het complot bevestigen en wuift experts weg die het tegendeel laten zien. Ook uit een verkenning van Kennisplatform Integratie & Samenleving onder jongeren uit niet-stedelijke gebieden komt naar voren dat een deel van de jongeren beïnvloedbaar is voor nepnieuws. Sommigen van hen nemen dit al snel voor waarheid aan en verspreiden dit ook actief.

fakenews

Wat is het probleem?

Wanneer jongeren (en volwassenen) nepnieuws niet goed herkennen, is ten eerste het risico groter dat zij desinformatie onbewust verspreiden. Bovendien kost het volgens de eerder aangehaalde hoogleraar Konijn veel moeite om dit soort informatie te ontkrachten en heeft het effect op de lange termijn; iemand die tussen zijn of haar twaalfde en achttiende veel nepnieuws heeft gelezen en voor waar heeft aangenomen, gelooft dat waarschijnlijk op zijn dertigste nog. Ook kunnen nepnieuws en complottheorieën mensen motiveren om actie te ondernemen: wel of niet stemmen bij de verkiezingen, niet vaccineren van kinderen of aansluiten bij een extremistische groep. Daarnaast kunnen nepnieuwsberichten tegenstellingen tussen groepen aanjagen. Door nepnieuws zetten jongeren zich tijdens de identiteitsontwikkeling af tegen de groep die dit nepnieuws niet gelooft en daarmee wordt de eigen groepsidentiteit en samenhang versterkt (Van Wonderen & Van den Berg, 2019).

Zo herken je nepnieuws

De beste manier om de invloed van nepnieuws tegen te gaan, is jongeren te helpen om te herkennen wat echt en wat nep is. Het liefst begin je hier al zo vroeg mogelijk mee; op de basisschool al. Wat natuurlijk ook helpt, is wanneer jongerenwerkers of andere professionals die met jongeren werken óók zelf digitaal vaardig zijn om zich in de online leefwereld van jongeren te begeven. Want ook voor volwassenen is het lastig om nepnieuws te herkennen (en ook volwassenen geloven in complottheorieën).

De Washington State University heeft een methode ontwikkeld om nepnieuws te herkennen. Deze zogenoemde HALT-methode werkt als volgt:

  1. HO! – Lees je een bericht dat heftige emoties oproept of waarbij je de sterke behoefte voelt om deze te delen? Maak dan eerst even pas op de plaats en ga door naar stap 2.
  2. Analyseer de bron – Is het medium betrouwbaar? Is het een gerenommeerde nieuwsbron? Staat er een auteur vermeld? En zo ja, kan je ook andere artikelen van deze schrijver vinden of is het een nepauteur?
  3. Lokaliseer betere berichtgeving – Als gerenommeerde media over hetzelfde nieuws berichten, vergroot dat de betrouwbaarheid. Wanneer andere media dit niet doen, is de kans groot dat het nep is.
  4. Traceer originele context – Bekijk de datum: als het niet recent is, kan het bericht verouderd zijn. Trap niet in clickbait; klik altijd door naar het artikel dat iemand op sociale media heeft gedeeld en controleer of deze overeenkomt met de post op sociale media.

Ben je jongerenwerker en ben je op zoek naar een handige tool voor jongeren om nepnieuws te leren herkennen? Bianca Boender van You!nG ontwikkelde, in samenwerking met Joline Verloove van Movisie/Kennisplatform Integratie & Samenleving, een handige ‘fake news checklist’.

You!nG Fake news checklist

Download de checklist hier (pdf) 

Serious gaming tegen nepnieuws en vóór weerbaarheid op sociale media:

  • #YNG Escape Game. Een escaperoomspel inclusief lesprogramma om jongeren weerbaar en sterker te maken op het gebied van sociale media. Het spel wordt door teams van maximaal zeven personen in vier identieke escaperooms tegelijkertijd gespeeld. De teams strijden om wie het eerste weet waarom tiener Yara vermist is en wie haar zo snel mogelijk kan redden. De #YNG Escape Game is ontwikkeld door organisatie You!nG.
  • Under Pressure. Een lesmethode waarin peer education en gamification worden gecombineerd met als doel enerzijds het versterken van weerbaarheid tegen desinformatie onder jongeren om polarisatie, isolatie en extremisme tegen te gaan, anderzijds om het democratisch burgerschap te versterken. Under Pressure is ontwikkeld door Diversion en partners.
  • Slechtnieuws.nl. Een online game voor het herkennen van nepnieuws. Het spel is ontwikkeld door DROG.

Wat werkt om complotdenken tegen te gaan?

Vaak willen jongeren en volwassenen die in complottheorieën geloven, hierin vaak ook echt geloven. Toch is het zinvol om hen hier op een respectvolle manier mee te confronteren. Onderzoek uit 2016 laat zien dat het werkt om iemand te wijzen op inconsistenties van het complot, vooral wanneer de persoon die deze tegenargumenten geeft wordt gezien als intelligent en competent. Sociaal psycholoog Jan van Prooijen, dé Nederlandse expert op complottheorieën, geeft op RTL Nieuws de volgende tips voor de omgang met complotdenkers: neem de persoon serieus, houd de discussie open en laat niet tussen de regels door blijken dat je op hem of haar neerkijkt. Vraag waar die persoon het op baseert en wat voor bewijs hij of zij denkt te hebben. Volgens Van Prooijen overschatten mensen namelijk vaak de kennis die ze hebben. Dat kun je goed gebruiken om complotdenkers zichzelf te laten inzien dat ze niet zo zeker weten wat er speelt. Niet alleen ouders maar ook jongerenwerkers en professionals in het onderwijs kunnen een belangrijke rol spelen in het tegengaan van complotdenken en het herkennen van nepnieuws.

Dit artikel is tot stand gekomen door een samenwerking tussen You!nG en Joline Verloove van Movisie

Tips voor online jongerenwerk in tijden van Corona – Incl. gratis YNG Q en A template

Corona. In 1 klap ligt alle offline vormen van jongerenwerk stil. Inloop, coaching, groepsactiviteiten, voorlichting, preventiewerk en andere vormen. En dat op een plek waar juist verbinding, contact en groepswerk erg belangrijk is!

We zijn binnen het jongerenwerk dus gelimiteerd door dit virus. Maar… jongerenwerkers zouden jongerenwerkers niet zijn als ze geen creatieve oplossingen konden bedenken om de connectie met jongeren te behouden. Grote kans dat jij dus zelf al dingen heb bedacht die je kunt doen om de jongeren te ondersteunen. Mocht je nog wat inspiratie nodig hebben, dan geef ik je hierbij graag nog wat ideeën en tips om jou te versterken in je belangrijke rol.

Ondersteun bij online veiligheid

Online jongerenwerk was natuurlijk al upcoming, maar nu zijn we genoodzaakt om online jongerenwerk direct uit te voeren. Het is een nare aanleiding, maar tegelijkertijd is het ook een kans om je te verdiepen in de online wereld van jongeren. Want, waren jongeren altijd al bijna 24/7 online, nu met het virus helemaal. Werkelijk alles verplaatst zich naar de online wereld. Lessen worden online gegeven, muzieklessen via skype gedaan en zelfs danslessen van de dansacademie zijn digitaal te volgen. Is online jongerenwerk nieuw voor je? Lees dan deze 2 publicaties: “onlinejongerenwerk werken in de leefwereld van jongeren“,  “online jongerenwerk hoe doe je dat goed?

 

 

De keerzijde van deze verplaatsing is dat ook andere, minder wenselijke zaken verschuiven van offline naar online of worden versterkt.

Denk maar aan coffeeshops. Toen de coffeeshops moesten sluiten, ontstond er direct een lange rij om nog voor sluitingstijd een voorraad in te slaan. Daarnaast was er online een explosie van aanbieders met enorme prijzen.  En, doordat je niet kunt controleren wie er bestelt, kunnen nu zelfs kinderen toegang krijgen tot drugs. Dit is zorgelijk en dus zijn jongerenwerkers hard nodig.

En dan sexting. Doordat jongeren meer online zijn en ze zich vervelen, is er grotere kans op sexting, online afpersing en catfishing. Jongeren experimenteren sneller en ze zijn kwetsbaarder voor een catfish. Juist als ze alleen op hun kamer zitten en de dagelijkse routine missen van school, sport en thuis zijn. Jongerenwerkers kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Jij kunt online voorlichting geven door bijvoorbeeld live te gaan op Instagram of andere social media kanalen. Daarmee kun je heel wat narigheid voorkomen.

Blijf aanwezig in de wijk!

Jongeren hebben grote behoefte aan het ontmoeten van elkaar.

Daarom is thuisisolatie uitdagend of zelfs super irritant voor jongeren. Het is daarbij de vraag of het ouders lukt om hun puber te motiveren om thuis te blijven. Blijf daarom als jongerenwerker in de wijk aanwezig. Maak op de fiets een rondje langs de bekende hangplekken. Jongeren blijven namelijk buiten op straat en pleintjes elkaar opzoeken. En groepsvorming nu de scholen dicht zijn is verre van wenselijk.

Maak gelijk gebruik van de mogelijkheid om de jongeren te informeren over de gang van zaken wat betreft corona en de maatregelen. Leg uit dat er besmettingsgevaar is. Houd bij dit alles natuurlijk zelf de 1,5 meter afstand in acht, ook voor je eigen gezondheid.

Help gezinnen met spanning

Nu jongeren veel thuis zijn, hoop ik dat ouders en jongeren elkaar vinden en veel meer in verbinding met elkaar gaan leven. Ik hoop dat de band tussen ouder en kind verstevigt. Maar ik houd ook mijn hart vast, want de keerzijde in het jongerenwerk is dat we weten dat er ook gezinnen zijn waar al veel spanning en onveiligheid was. Met de thuisisolatie tijdens het coronavirus is er ook extra kans op escalaties. 

Jij als jongerenwerker kent deze gezinnen. Zorg daarom dat je online contact hebt met deze jongeren. Trouwens, dat geldt voor al je jongeren. Zoek actief contact. Like niet alleen hun berichten, maar stuur ze ook af en toe een privé berichtje. Bel ze! En zoek, als de mogelijkheid daar is, ook met de ouders contact. Geef ouders en jongeren tips en moedig ze aan om contact te blijven houden met jou als jongerenwerker.

Begeleid het thuiswerken

Jongeren krijgen nu online les of online opdrachten. Dit is niet voor elke jongere weggelegd.

Jij kunt jongeren helpen met hun planning. Voor vele van hen is het erg moeilijk zichzelf te motiveren om huiswerk te maken . Hun frontale cortex is nog niet genoeg gerijpt om dit goed te kunnen. Spreek een tijdstip met een jongere af om te videobellen. Tijdens het videobellen geef je huiswerkbegeleiding en kun je samen nadenken over een planning die voor de jongeren werkt.

Tips voor jou als jongerenwerker

Hieronder nog een aantal tips om je online jongerenwerk tijdens het coronavirus te versterken. Zo kun jij van positie invloed zijn.

  • Zorg dat je bent waar jongeren zijn (in deze tijd dus voornamelijk online).
  • Doe online (niet) wat je offline ook (niet) zou doen.
  • Wees creatief in je jongerenwerk door online meetings te organiseren via skype, zoom, hangouts, videowhatsapp, insta, enz.
  • Lanceer een “Stay at home challenge”.
  • Geef via Instagram voorlichting door een kort filmpje op te nemen. Als je live gaat, geef je jongeren de kans om tijdens het live gaan te chatten.
  • Maak een online bingo.
  • Gebruik de House Party app om online met jongeren te spelen.
  • Speel Cluedo of Spoorzoeker online met een groep op een bepaald tijdstip.
  • Gebruik de Photo roulette app om online met jongeren te spelen. (Pas wel op want jongeren zien je foto’s uit je galerij)
  • Speel met jongeren Snapchat games.
  • Speel met de jongeren via Google Drive “Spreadsheet tag”Een soort tikkertje in Excel.
  • Op Whatsapp kun je met 4 personen tegelijkertijd videobellen. Hier de uitleg hoe dit werkt.
  • Vorige week liet Google weten dat het Hangouts Meet voorlopig gratis beschikbaar stelt voor scholen en bedrijven. Ook Microsoft biedt zijn Teams-software tijdelijk gratis aan. Beide oplossingen maken het mogelijk met een groot aantal mensen te videobellen.
  • Maak een poll op Instagram zodat je op de hoogte bent van de behoefte van jongeren.
  • Geef huiswerkbegeleiding, sportclinic, muziekles via videobellen.
  • Maak gebruik van onze Instagram-story Q & A You!nGtemplate (zie download) voor jongeren. Zo krijg je inzicht in hoe jongeren hun Stay@Home Day beleven.
  • Maak gebruik van onze online You!nGactiviteit (zie volgende week in de download)

Heb je zelf ideeën, spellen of werkvormen? Laat het ons weten in de comments.

Hilariteit om Netflix en Chill: ben jij op de hoogte?

We zijn op vakantie en besluiten na een dag wandelen in de bergen dat we lekker gaan chillen. Ik zet 3 grote bakken chips, nootjes, chocolade en frisdrank neer voor ons grote pubergezin. We kiezen samen een film op Netflix en we zitten er helemaal klaar voor. Dat wordt een lekker avondje samen.
Tijdens de start van de film moet er natuurlijk nog een en ander gesnapt worden. Even aan iedereen op Snapchat laten weten dat we relaxed een film gaan kijken. Een van onze pubers (ik zal haar even Netflix puber noemen) snapt nog even een foto van het televisiescherm met de opmerking Netflix en Chill!

Weet je wel wat dat betekent?
De volgende ochtend ziet 1 van onze andere pubers haar bericht op Snapchat. “Weet je wel wat dat betekent?” Onze Netflix puber zegt “Huh? Nee? Wat dan?” Hilariteit alom. Want, zoals de andere puber uitlegt, Netflix en Chill betekent dat je een film gaat kijken, maar dat je eigenlijk boom dingen gaat doen (aldus haar woorden 🙂 ).Vol verwondering zegt de Netflix puber: “Nee, hoor. Dat gebruiken mijn vriendinnen niet, dat is niet waar.” Een zoekactie op Google is snel gedaan evenals een navraag bij de andere pubers in huis. En ja hoor, de Netflix puber moet er aan geloven. Het betekent toch echt dat.

En dat wordt wel bevestigd als ze vervolgens op haar Snapchat kijkt. Volop berichtjes als

  • Je weet toch wel wat dat betekent?
  • Ik weet dat jij dit niet bedoelt want jij bent innocent!
  • Je bent té onschuldig meis.
  • (Iemand vraagt) Met wie kijk je dat? (Haar antwoord: met mijn broer kijk ik naar Brooklin 99) Weet je zeker dat je dat aan het doen bent?

Na een beschamend moment, kan onze Netflix puber er gelukkig hard om lachen. Ze zegt: “Iedereen weet toch dat ik dat niet doe.”

Er zijn er meer
Onze Netflix puber is trouwens niet de enige die niet helemaal op de hoogte is van het fenomeen Netflix en Chill. Albert Heijn had deze slogan laatst als koptekst in hun magazine. En onlangs zag ik op mijn Insta een berichtje van een organisatie voor jonge mantelzorgers. Met grote letters hadden ze een mooie uitnodiging: ’Netflix & Chill-middag. Met daaronder de tekst. Heb jij iemand in je omgeving die extra aandacht nodig heeft? Chillmiddag met knutselen, challenge pannenkoeken versieren, Netflix en meer’’. Ook daar waren de jongerenwerkers zich niet bewust van de dubbele betekenis van Netflix en Chill.
En eerlijk is eerlijk, het is ook bijna niet bij te houden. De jongerencultuur, de online cultuur, de communicatie die daarbij hoort: het gaat allemaal super snel. Daarom hebben we voor jou een aantal jongerenzaken op een rij gezet.

Netflix en Chill
Wat betekent Netflix en Chill nu echt? Als je het letterlijk neemt, dan betekent het natuurlijk gewoon een avondje chillen door een film of serie te kijken op Netflix. Maar Netflix en Chill heeft ook een tweede betekenis: een avondje seks met of zonder Netflix. Dit is niet alleen in Nederland zo, maar wereldwijd. In 2015 raakt Netflix and Chill algemeen bekend als meer dan een avondje films kijken: het werd een synoniem voor een seksdate.

Seks in emoji
In emoji, zoals in WhatsApp-berichten en chats, is de gangbare weergave 🍿 & ❄️, waarbij de popcorn emoji het filmkijken symboliseert en het sneeuwvlokje de chill/seks.
Zo zijn er meer emoji’s die een dubbele betekenis hebben zoals: een onschuldige 🍆aubergine heeft de betekenis van een piemel. De schattige 🍑perzik staat symbool voor billen of het vrouwelijk geslachtsdeel en de 🌮 taco voor vagina. Deze emoji’s worden in combinatie met andere emoji’s gebruikt om seksuele handelingen of wensen te communiceren. Zoals deze die voor zich spreken:
🍩🍌
🍆👄
🍑👋🏼

Deze emoji-combinaties zijn waarschijnlijk wat lastiger te herkennen:
🍆🍑🎉💫😊 good sex
🐍🌺 lame sex
🛁🍆🍑🚿 shower sex
🌵🔛♒ vibrator
🐣🐝💬 sex talk

Ons emoji gebruik
Sowieso gebruiken we in Nederland veel meer dan vroeger emoji’s ter ondersteuning van onze berichtjes. Jongeren berichten bijna niet zonder. Meer over dit onderzoek naar de meest gebruikte emoji’s in Nederland, vind je op deze site.

Dit zijn de meest gebruikte emoji’s met op nummer 1 de schaterlach met tranen in de ogen.

Het verschil tussen mannen en vrouwen in hun gebruik:

Laat je trainen!
En? Netflix en Chill: wist jij de betekenis? En van de emoji’s? Ik eerlijk gezegd niet allemaal. Toch wel handig om te weten trouwens voordat je als jongerenwerker of professional met jongeren communiceert.
Je ziet dat de online wereld een wereld op zich is. En zeker wat betreft de jongerencultuur online. Wil jij ook up-to-date zijn? Wil jij weten wat er zowel offline als online speelt in de jongerencultuur? Kom en laat je trainen! Zorg dat je als professional de meeste expertise hebt. Meld je aan voor een van onze You!nG trainingen.

 

Ben jij up-to-date in je werk met jongeren? Super handige tips én gratis werkvorm.

“Bianca, ik heb volgende week een meeting met jongeren over zelfbeeld. Ik kom er niet helemaal uit. Wat is nou een goed voorbeeld én een goede werkvorm die daarbij past? Het moet niet al te zoetig zijn, maar een beetje stoer en van deze tijd. Weet jij iets?”

Regelmatig krijg ik dit soort vragen via appjes, telefoon of mail. Hoofdlijn van de vragen: hoe maak ik het het werken met jongeren leuker of makkelijker? Of ik een leuk filmpje weet, een leuke werkvorm of andere tips heb. Zeker op het gebied van specifieke thema’s, zodat de jongerenwerker aan kan sluiten op de belevingswereld van jongeren.

Leuke input delen

Als jongerenwerker of andere professional die met jongeren werkt, is het soms erg handig als je een denktank of vraagbaak hebt. Zodat je leuke werkvormen, nieuwe apps of interessante filmpjes met elkaar kunt delen. Zo worden jongeren op een creatieve wijze weerbaar en bewuster en worden ze uitgedaagd in hun ontwikkeling.

Bij You!nG zijn we altijd bezig met het ontwikkelen van materialen, werkvormen en andere creatieve vormen. Heb je daar wat inspiratie bij nodig? We denken graag met je mee. Voel je daarom vrij om contact met ons op te nemen via mail, app of telefoon. Of kom naar onze trainingen en krijg onze groepsprogramma’s met de vele werkvormen van onze You!nG-methodieken mee.

Super handige tips

In dit blog help ik je alvast wat op weg, door wat van onze kennis, tips en tools met je te delen. Met als doel dat jij de jongeren beter kan helpen ontwikkelen. Als je aansluit bij hun belevingswereld dan helpt het hen in het vertrouwen naar jou toe. Zo krijg je een betekenisvolle relatie met de jongeren en ben je van positieve invloed in het leven van de jongeren. De tips en tools helpen ook bij het makkelijker maken van je werk zodat je nog meer tijd kunt doorbrengen met de jongeren.

Veelgebruikte apps

Om te beginnen een lijstje van handige apps die jongeren veelvuldig gebruiken.

Belangrijk dus dat jij er ook vertrouwd mee bent.

  • Pinterest – digitaal prikbord (voornamelijk foto’s)
  • YouTube – delen en volgen van video’s
  • WhatsApp – berichtendienst
  • Instagram – delen en volgen van video en foto’s
  • Snapchat – delen en volgen van video en foto’s
  • Spotify – muziek streamingdienst
  • Google – zoekmachine
  • Tiktok – delen en volgen van korte (muziek)video’s
  • VSCO – editor met mooie, natuurlijke filters en vele tools

Uitnodigen en contact

Canva is een briljant opmaakprogramma. Je maakt in een handomdraai een mooie flyer of folder. Het is erg gebruiksvriendelijk, want zelfs ik kan er mee overweg 🙂

Op Unsplash kun je gratis afbeeldingen downloaden. Super handig want dan kom je niet in de knel met AVG of auteursrechten. Je typt een woord in de zoekfunctie en je kiest een afbeelding die jij vindt passen bij de doelgroep.

Ik ontdekte Flipsnack toen mijn mooie pleegdochter een presentatie moest maken voor school. Ik ben helemaal enthousiast over deze website. Je kunt er een online magazine maken, wat natuurlijk helemaal past bij deze digitale tijd. Hier check je ons magazine

Presentaties en voorlichting

Prezi is een mooie tool voor een interactieve presentatie. De tool is makkelijk in het gebruik en je kunt er afbeeldingen en filmpjes toevoegen

Je bent vast bekend met Powerpoint. Maar als je je even wat meer verdiept in wat er allemaal kan, lijkt het een minder saai programma dan verwacht.

De meeste docenten kennen de quiztool Kahoot al. Met gebruik van je mobiel weet je de jongeren te boeien tijdens je voorlichting en presentatie.

Quizlet wordt gebruikt door docenten, maar ook jongeren oefenen er opgedane leerstof mee.

Als jongeren geen mobiel bij zich hebben of je hebt geen goed werkend internet, dan biedt Plickers een uitkomst. De jongeren geven antwoord op vragen door een code kaart omhoog te houden. Als professional scan je met je mobiele telefoon via de Plickers app heel snel de antwoorden.  Lekker interactief.

Versterken groepsdynamica

Scout Wiki  De scouting heeft op deze website allerlei werkvormen en spellen die je kunt gebruiken in je jongerenwerk. Heel handig!

Troovie Met de Troovie app maak je in een paar minuten je eigen te gek gave speurtocht.

Jachtseizoen Een Reallife GPS actiespel gebaseerd op de succesvolle StukTV serie ‘Het Jachtseizoen’.

Ook leuk

Groep met jongeren/tieners van You!nG staan op een industriele locatie

De site voor werkvormen en voor groepsspellen

Op kamp of een dagje uit

Natuurlijk de site groupon  en  actie van de dag, uit met kinderen  of dagje weg

Ook erg handig

Heart Photo Maker Met HeartPhotoMaker maak je een hartvormige foto van negen foto’s.

Wunderlist Beheer je taken vanaf meerdere apparaten

Tikkie Op een simpele manier geld innen

 

Alsjeblieft: een gratis werkvorm

En tot slot een cadeautje van ons voor jou. We geven namelijk de werkvorm You!nG dozen spel met idolen weg. Die kun jij gebruiken in je jongerenwerk. Het spel heeft de volgende doelen:

  • Jongeren leren samenwerken
  • Jongeren leren dat iedereen uniek is
  • Jongeren maken plezier
  • Jongeren leren elkaar beter kennen
  • Jongeren worden zich bewust van hun voorbeelden en idolen
  • Jongeren worden zich bewust van wie er slechte en goede voorbeelden zijn
  • Jongeren leren keuzes maken over wie van positieve invloed mag zijn in hun leven
  • Jongeren ontdekken wie hun rolmodellen zijn in hun offline wereld en op social media

 

Onze najaar trainingen

Ik hoop dat we je een beetje op weg hebben kunnen helpen, vol (nieuwe) inspiratie voor het werken met jongeren. Ben je enthousiast geworden over onze creatieve manier van werken? De methodieken van You!nG staan er vol van. Meld je nu aan voor onze najaar trainingen en laat je trainen zodat je met je jongeren aan de slag kunt en je de kwaliteit van het werken met jongeren vergroot.

Zomer cadeau!

Als je je voor 1 september 2019 aanmeldt bij een van onze najaar trainingen, krijg je een gratis ticket voor het spelen van onze YNG Escape Game!

 

 

Do you want to see my dick? En 6 kritische reflectie vragen.

Do you want to see my dick? En 6 kritische reflectie vragen. De quote hoor ik sinds kort met regelmaat in ons huis naar aanleiding van een situatie op straat. Ja, niet zomaar een spreuk die ik graag voorbij hoor komen, maar wel een om over na te denken.

Het verhaal van de quote heeft te maken met onze pleegpubers die met onze vrienden een dagje Amsterdam deden. Ze aten na een bezoek aan het wassenbeeldenmuseum een broodje op de dam. Terwijl ze in het zonnetje een broodje aten, vroeg een wat bijzonder geklede man die zijn shirt uitdeed (het is winter): “Do you want XTC? Do you want to see my dick?”.

Ik moest door deze situatie gelijk denken aan de online wereld. Met 1 klik op de smartphone en je kan een dickpic voorbij zien komen. Maar eigenlijk zelfs zonder klik kan het al voorbij komen. Doordat er een appje voorbij komt en dan wordt er niet gevraagd “Do you want to see my dick”.  Nee, dan heb je geen keuze. Gewoon ongevraagd op je app of socialmedia.

En online?

Als je op straat iemand tegen komt die vraagt “Do you want to see my dick” dan loop je weg of als jouw jongeren deze vraag krijgen op straat zal je adviseren om een blokje om te lopen. Help jij jongeren ook online een blokje omlopen als ze online in deze situatie komen? Help jij ze met het weigeren van een vervelend appje, dickpic, sexting of DM?

Help jij met het weerbaar maken van jongeren in de online wereld zodat ze van positieve invloed zijn op zichzelf en elkaar.

6 kritische reflectie vragen die je verder helpen:

Vraag jezelf als professional het volgende af:

  1. Ben ik op de hoogte van wat er speelt op social media?
  2. Ben ik daar waar jongeren (online) zijn?
  3. Hoe presenteer ik mijzelf als professional op social media?
  4. Heb ik privé en werk online gescheiden?
  5. Ben ik hetzelfde in mijn werk online en offline?
  6. Begrijp ik de noodzaak van online jongerenwerk?

Wil jij meer weten? Kom naar onze You!nG on Tour en geniet van een inspirerende dag samen met andere professionals over het thema social media en online jongerenwerk. Heb je ook onze #yngescapegame al ontdekt?

Op onze socialmeda kanalen is al het een en ander te vinden over onze You!nG on Tour en #yngescapegame. Bijvoorbeeld op:

Instagram en Facebook

Op 1 april zal op onze website meer informatie te vinden zijn over #yngescapegame en You!nG on Tour.

“Put Ups! No put Downs”: positief jongerenwerk

Het is vroeg! In ieder geval voelt het vroeger dan het in werkelijkheid is. 7:15 uur en het hele huis is al in rep en roer. Iedereen maakt zich klaar voor school, opleiding of werk. Een drukke boel bij ons omdat we 11 pubers in huis hebben die allemaal hun eigen schema’s en wensen hebben. Ik sta boven aan de trap op de overloop. Ik weet niet eens meer wat ik aan het doen was toen ik flarden hoorde van het gesprek beneden. Om eerlijk te zijn ik hoorde maar 3 woorden van het hele gesprek. Ik loop rustig naar beneden en vraag: wie zei er ‘’no put down’’? 1 van de meiden zit lachend aan tafel en zei dat was ik, maar het was grappig sarcastisch bedoeld hoor! Ik reageerde met de woorden: “Het gaf een glimlach op mijn gezicht!”.  “Put Ups! No put Downs”: positief jongerenwerk.

Waarom? Ik leg het je uit. Wij hebben thuis de quote “Put Ups! No put Downs” hoog in het vaandel staan; het is 1 van onze uitspraken die we regelmatig roepen als er onaardig gedaan wordt of als er dingen gebeuren die ervoor zorgen dat iemand naar beneden wordt gehaald in plaats van elkaar aanmoedigen en bemoedigen. Het is iets dat bij onze gezinscultuur past maar ook iets dat ik regelmatig (eigenlijk altijd) bij You!nG gebruik in het werken met jongeren.

Wat is gezinscultuur? De encyclo.nl zegt:

De waarden, normen, leefwijze en uitingen van een gezin. De cultuur van een gezin bepaalt voor een belangrijk deel hoe een kind opgroeit.

Wat is bedrijfscultuur? De encyclo.nl zegt:

De bedrijfscultuur is eigenlijk de manier waarop de dagelijkse gang van zaken er binnen een bedrijf aan toe gaat. De bedrijfscultuur heeft voornamelijk te maken met de normen, waarden, rituelen en symbolen, zoals bedrijfslogo’s, die binnen een bedrijf zijn weergegeven. Het gaat dus over de manier waarop collega’s met elkaar omgaan en over de doelstellingen die het bedrijf heeft.

Het meisje dat deze ochtend ‘’no put down’’ riep, woont net een jaar bij ons en kwam uit een andere thuissituatie met een andere gezinscultuur. Nu ze bij ons woont, zien wij dat ze onderdelen van onze gezinscultuur eigen begint te maken. Dat brengt een glimlach op mijn gezicht. Niet omdat onze gezinscultuur beter is dan andere, maar omdat in deze situatie de “Put Ups! No put Downs” nieuw was en van positieve invloed bleek.

Welke cultuur bouw jij in jouw werk en in jouw relatie/ gezin?

Sta jij bekend als iemand die van positieve invloed is?

7 tips om aan je werk/gezin cultuur te bouwen:

  1. Schrijf samen de punten op een A3-tje die jullie cultuur omschrijft. Centrale vraag daarbij is: wat vinden wij belangrijk? Is dat samenwerken, vertrouwen, enz?
  2. Hang het A3-tje zichtbaar op in huis of op kantoor.
  3. Ga af en toe met je collega’s, gezinsleden om de tafel zitten en bespreek de cultuur. Wat kan er beter? Wat willen jullie?
  4. Maak ook afspraken hoe je elkaar attendeert als het even niet goed ging.
  5. Zorg voor tradities, taart bij een verjaardag, memo blaadje met complimenten op het bureau van je collega of in de agenda van je kind, Maandag is hoe gaat het dag, woensdag is stroopwafel dag, enz.
  6. Bevraag je teamleden/ gezinsleden wat de geschreven en ongeschreven regels zijn.

 

Wij zeggen regelmatig thuis: je bent het visitekaartje van de Boendertjes. Als iemand jou ontmoet, herkent hij/zij dan de cultuur van de Boendertjes? “Put Ups! No put Downs” Maar uuh ……… help je ook mij herinneren als ik in de valkuil stap? (want onze cultuur is ook dat je op basis van relatie iemand mag wijzen ergens op mag wijzen, fouten maken mag).

Met een veilige gezins/bedrijfscultuur bouw je samen aan groei en ben je van invloed op je omgeving.  “Put Ups! No put Downs” positief jongerenwerk

Wil jij meer leren over positief jongerenwerk? Laat je trainen!

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet: Insta, Facebook en jongeren. 

Kijk onze toffe zomerfoto’s op Insta en Facebook! Of toch niet? Het lijkt allemaal geweldig onze zomer. De foto’s zijn stralend. Mooie kiekjes met vrolijke gezichten. En dat is het ook! Kamperen, conferentie runnen en daarna naar Sauerland. Dit alles met 11 te gekke tieners. Naast dat ik mijn passie binnen You!nG inzet heb ik een geweldig gezin. Ons gezin bestaat uit 11 tieners. We hebben 4 biologische, 2 geadopteerde en 5 pleeg kids waarvan 2 verstandelijk beperkt. Voor sommige van de tieners was deze zomer 1 van de eerste keren zo lang echt op vakantie naar het buitenland. Het is geweldig maar het is niet altijd makkelijk. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet: Insta, Facebook en jongeren.

Er word hard gewerkt tijdens zo’n zomer! Om je een beeld te geven van wat ik bedoel:

  • Het is spannend om je vertrouwde plekje te verlaten voor iets onbekends.Foto bij het blog Insta, Facebook en Jongeren van rode en gele kaartjes van de rodelbaan in Sauerland in iemand zijn hand.
  • Het ritme en de structuur van alledaagse activiteiten is weg.
  • Nieuwe activiteiten doen waarvan je dacht dat je dat nooit zou durven. (rodelen, mountaincarten, kletterwald)
  • Een andere taal (proberen) spreken.
  • Niet overal Wi-Fi 😉
  • Met je (pleeg) broer of zus op 1 kamer slapen ipv je eigen kamer.
  • Een bergwandeling maken in de wetenschap dat er geen toilet in de buurt is.
  • Uit eten gaan en je snapt niet wat er op de menukaart staat.
  • Andere gewoontes en cultuur leren kennen terwijl je je eigen cultuur en gewoonten nog niet herkent en/of onder de knie hebt.

Al deze dingen brengen beweging met zich mee! Onbewust of bewust. Soms negatief en soms ongewild een ongewenste beweging. Maar veel vaker mooie positieve bewegingen. Het is voor veel van onze tieners hard werken en ook zeer vermoeiend. Alsof je een training volgt alleen dan 24/7 alle dagen van het jaar. En dat is hard werken!

Ik ben trots op onze 11! Op diegenen die het gewend zijn om op vakantie te gaan en rekening moeten houden met wie die dat niet gewend is. En ik ben trots op diegenen die alles voor het eerst doen. Want beiden werken enorm hard!

Sommige dingen lijken vanzelfsprekend maar dat zijn ze over het algemeen niet:

  • Durf jij in je werk of thuis verder te kijken dan wat je vanzelfsprekend vind?
  • Wat kost het iemand om op tijd, aardig, netjes, aanwezig te zijn?
  • Kijk eens verder dan wat je ziet. Kijk eens goed!
  • Wat zijn de beweegredenen voor iemands  reactie of gedrag? Wat voor geschiedenis en moeite heeft iemand achter de rug om daar te zijn waar hij/zij nu is. Oordeel niet te snel!
  • En als je het durft te zien, geef je waardering ook al is het voor jou iets vanzelfsprekends! Jij bent van invloed!

Het was een mooie zomer! Kijk nog maar eens goed naar de foto’s dan zie je het! Dan zie jij wat ik ook zie: prachtige kansrijke jongeren.

Forceer jij?

Forceer? Mijn dochter (15jaar) vraagt aan de ontbijttafel wat er aan de hand zou kunnen zijn met haar heup. Ze heeft er last van . Ik denk aan de capriolen die ze gisteren uithaalde voor de deur met haar (pleeg) zussen. Ik zag een radslag voorbijkomen, een brug en nog meer voor mij onmogelijke lichamelijke turn acties.

Ik antwoord haar en zeg: “Misschien heb je iets geforceerd?’’. Het wordt stil aan de ontbijttafel en 3 paar ogen van pubermeiden kijken mij enorm verbaasd aan en vragen vervolgens: “Serieus, forceren?” “Nee, forceren dat doe ik echt niet hoor?” : roept mijn dochter duidelijk. Ik vraag: “Weten jullie wat het woord forceren betekent?”. Ik begin uit te leggen wat het woord forceren betekent volgens het woordenboek en in deze context. Ze beginnen hard te lachen en roepen: “Oooooh, bedoel je dat met forceren?”. Vervolgens vertellen ze dat zij met forceren iets heel anders bedoelen.

Forceren is een woord dat in de jongerencultuur heel anders gebruikt wordt. Ik kom erachter dat forceer en forceerbeer, gebruikt wordt als jongeren een bepaalde positie met hun lichaam innemen. Borsten naar voren, holle rug en billen naar achter met 1 been naar voren terwijl je teen van dat been de grond aantipt. En natuurlijk mag niet vergeten worden om er een selfie van in de spiegel te maken.

Ik zoek op insta het woord forceerbeer op. Beer, omdat het op dezelfde manier gebruikt wordt als leer-beer, geil-beer en fix-beer. Ik kom inderdaad de juiste plaatjes tegen. Ik moet erg lachen als ik nadenk over ons gesprek van vanmorgen bij het ontbijt. Mijn dochters dachten echt dat ik forceren bedoelde zoals hierboven beschreven. Ja, nu snap ik hun verontwaardigde blik en grote ogen wel.

We gebruikten hetzelfde woord maar met een totaal andere betekenis en bedoeling. We begrepen elkaar niet, een typisch geval van miscommunicatie.

 

Herken je dat in je werk of thuis? Je hebt bepaalde bedoelingen en verwachtingen. Je praat en werkt met elkaar en denkt elkaar te begrijpen totdat je ontdekt dat jullie het over hele andere dingen hebben. Als jullie het bijvoorbeeld hebben over ‘kwaliteit’ in je werk. Wat verstaan jullie daaronder? Bedoelt iedereen in jouw team hetzelfde als ze het woord ‘kwaliteit’ gebruiken? Als je dit helder hebt, voorkomt het veel onduidelijkheid en/of irritaties.
Een opgeruimde kamer, betekent dat voor al je gezinsleden hetzelfde? Wat verstaan jullie eronder? Vind jij als ouder dat er dan niets meer op de grond mag liggen en dat de stof weg is? Of is je puber al tevreden als er een pad leeg is naar zijn/haar bed? Hebben jullie het als gezin over hetzelfde als jullie het woord opgeruimd gebruiken?

Tips:
– Check of jullie het over hetzelfde hebben;
– Vraag om verduidelijking;
– Gebruik humor en lach als het fout of anders gaat;
– Leg uit door middel van voorbeelden wat je bedoelt;
– Zorg dat je open staat voor de belevingswereld van de ander;
Oordeel niet te snel;
– Soms gaan dingen niet fout maar gewoon anders;
– En tot slot: Jij bent van invloed!

 

Wil jij kwaliteit in je werk? Wil jij de kwaliteit en communicatie binnen je team of je gezin verbeteren? Laat je trainen!