Berichten

Nepnieuws en coronacomplotten: wat is het en hoe ga je ermee om?

Informatie en tips voor professionals die met jongeren werken

Nepnieuws is niets nieuws. Van oudsher wordt het ingezet als effectief propagandamiddel. Zo verspreidde Ramses II in het oude Egypte leugens over een overwinning op zijn tegenstanders. In werkelijkheid eindigde de slag onbeslist. Aan het begin van de 21e eeuw is fake news een vaste samenstelling geworden door geheel verzonnen satirische nieuwsberichten op websites zoals The Onion of in Nederland De Speld. Sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 is de term wereldwijd gangbaar.

Extremisme, politiek gewin of pesten

Nepnieuws kent verschillende vormen (zie blauwe kader hieronder) en ook de type boodschappen en doelen ervan zijn divers. Zo heb je nepnieuws die (verborgen) extreme of extremistische boodschappen bevatten, met als doel om bijvoorbeeld jongeren te radicaliseren. Er is ook nepnieuws ten behoeve van politiek gewin, zoals ten tijde van de genoemde presidentsverkiezingen waarbij vaak naar Rusland wordt gewezen als verspreider. Veel voorkomende nepnieuwsberichten kennen bovendien het concept false framing: berichten zijn zo aangepast dat de conclusies totaal anders zijn dan de originele bron. Nepnieuws wordt niet alleen verspreid via tekst, ook op sociale media wordt nepnieuws steeds meer gedeeld via afbeeldingen en video’s. Door de zogenoemde deepfake-software zijn nepvideo’s bijna niet meer van echte video’s te onderscheiden (hier bekijk je enkele deepfake-video’s). Daarnaast komt nepnieuws ook voor op lokaal niveau. Bijvoorbeeld in een WhatsApp-groep of Snapchat waar nepberichten over iemand worden verspreid, met als doel om iemand te pesten of kleineren. Op grote schaal spelen tenslotte complot- of samenzweringstheorieën, die je als het ware kunt zien als de overtreffende trap van nepnieuws.

Verschillende vormen van nepnieuws

Nepnieuws is een paraplubegrip voor verschillende vormen van foutieve nieuwsberichten.

Desinformatie: onware of onnauwkeurige informatie die expres wordt gemaakt en verspreid om geld te verdienen, of om iemand, een groep mensen, een organisatie of land te beschadigen (Rijksoverheid).
Complottheorieën: het veelal uit achterdocht voortkomende idee dat een bepaald verschijnsel op sociaal, politiek of economisch gebied het gevolg is van een grootscheepse samenzwering.
Hoax: een nepbericht dat wordt verspreid via e-mail of sociale media. De ontvangers of lezers worden gevraagd om het bericht zoveel mogelijk te delen.
Deepfake-afbeeldingen en video’s: deepfakes zijn afbeeldingen of video’s die door kunstmatige intelligentie worden gecreëerd of gemanipuleerd. Voorheen was deze techniek alleen weggelegd voor specialisten, maar door handige tools kan tegenwoordig iedereen vrij eenvoudig deepfakes maken.

Tenslotte bestaat er ook zoiets als ‘pulpnieuws’. Dit hoeft echter niet altijd verzonnen te zijn. Toch kan op sites waar pulpnieuws staat, bijvoorbeeld Viraaltjes.nl, ook nepnieuws verspreid worden. Pulpnieuws (in het Engels: junk news) is nieuws van lage journalistieke kwaliteit, geproduceerd door onbekende mediamerken (met namen als Viraaltjes), met sensationele inhoud en clickbait-koppen. Uit onderzoek van het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) in samenwerking met het Leidse factcheck-initiatief Nieuwscheckersblijkt blijkt dat dit soort sensationele berichten afkomstig van obscure websites, op Facebook meer likes en reacties krijgen dan nieuws van erkende nieuwsmedia als NOS, NU.nl en NRC.

‘Begin van de eindtijd’

Aan het begin van de wereldwijde coronacrisis vierde de complottheorie hoogtij. Bij complottheorieën worden verbanden gelegd tussen gebeurtenissen zonder dat daar wetenschappelijk bewijs voor is. Vaak is complotdenken vooral een reactie op angst en is het ingebed in het huidige politieke of maatschappelijke klimaat. Zo zou het coronavirus uit Amerika komen om China omver te werpen of juist uit China om de Amerikaanse economie om zeep te helpen. Een artikel waarin wordt gesteld dat virussen niet van mens tot mens overdraagbaar zijn – ‘We worden onnodig bang gemaakt. De overheid veroorzaakt heel veel stress’, aldus de auteur op Gezond Wereldnieuws – was ruim 17.000 keer gedeeld op Facebook, zo telde NUcheckt. Ook een populaire complottheorie: het 5G-netwerk veroorzaakt of verergert corona. Jongerenwerkers die deelnamen aan Project Grey vertelden dat onder religieuze jongeren de complottheorie rondging dat de coronacrisis het begin van de eindtijd inluidde. Andere jongeren dachten juist: ‘Jezus komt terug.’

Prefrontale cortex

Jongeren lijken gevoelig(er) te zijn voor complottheorieën en nepnieuws die op sociale media en berichtendiensten als WhatsApp circuleren. Uit een eerder grootschalig onderzoek van de Stanford University is bekend dat jongeren niet het verschil herkennen tussen echt nieuws en nepnieuws, evenals tussen een echt nieuwsbericht en een advertentie. Volgens hoogleraar mediagebruik Elly Konijn van de VU, geciteerd op de site van de NOS, heeft dat te maken met dat de prefrontale cortex – het deel van de hersenen dat in dit geval reflecteert op het waarheidsgehalte van een bericht – bij jongeren nog in ontwikkeling is. Bij mensen die in complottheorieën geloven speelt bovendien ook de confirmation bias: je ziet alleen de bewijzen die het complot bevestigen en wuift experts weg die het tegendeel laten zien. Ook uit een verkenning van Kennisplatform Integratie & Samenleving onder jongeren uit niet-stedelijke gebieden komt naar voren dat een deel van de jongeren beïnvloedbaar is voor nepnieuws. Sommigen van hen nemen dit al snel voor waarheid aan en verspreiden dit ook actief.

fakenews

Wat is het probleem?

Wanneer jongeren (en volwassenen) nepnieuws niet goed herkennen, is ten eerste het risico groter dat zij desinformatie onbewust verspreiden. Bovendien kost het volgens de eerder aangehaalde hoogleraar Konijn veel moeite om dit soort informatie te ontkrachten en heeft het effect op de lange termijn; iemand die tussen zijn of haar twaalfde en achttiende veel nepnieuws heeft gelezen en voor waar heeft aangenomen, gelooft dat waarschijnlijk op zijn dertigste nog. Ook kunnen nepnieuws en complottheorieën mensen motiveren om actie te ondernemen: wel of niet stemmen bij de verkiezingen, niet vaccineren van kinderen of aansluiten bij een extremistische groep. Daarnaast kunnen nepnieuwsberichten tegenstellingen tussen groepen aanjagen. Door nepnieuws zetten jongeren zich tijdens de identiteitsontwikkeling af tegen de groep die dit nepnieuws niet gelooft en daarmee wordt de eigen groepsidentiteit en samenhang versterkt (Van Wonderen & Van den Berg, 2019).

Zo herken je nepnieuws

De beste manier om de invloed van nepnieuws tegen te gaan, is jongeren te helpen om te herkennen wat echt en wat nep is. Het liefst begin je hier al zo vroeg mogelijk mee; op de basisschool al. Wat natuurlijk ook helpt, is wanneer jongerenwerkers of andere professionals die met jongeren werken óók zelf digitaal vaardig zijn om zich in de online leefwereld van jongeren te begeven. Want ook voor volwassenen is het lastig om nepnieuws te herkennen (en ook volwassenen geloven in complottheorieën).

De Washington State University heeft een methode ontwikkeld om nepnieuws te herkennen. Deze zogenoemde HALT-methode werkt als volgt:

  1. HO! – Lees je een bericht dat heftige emoties oproept of waarbij je de sterke behoefte voelt om deze te delen? Maak dan eerst even pas op de plaats en ga door naar stap 2.
  2. Analyseer de bron – Is het medium betrouwbaar? Is het een gerenommeerde nieuwsbron? Staat er een auteur vermeld? En zo ja, kan je ook andere artikelen van deze schrijver vinden of is het een nepauteur?
  3. Lokaliseer betere berichtgeving – Als gerenommeerde media over hetzelfde nieuws berichten, vergroot dat de betrouwbaarheid. Wanneer andere media dit niet doen, is de kans groot dat het nep is.
  4. Traceer originele context – Bekijk de datum: als het niet recent is, kan het bericht verouderd zijn. Trap niet in clickbait; klik altijd door naar het artikel dat iemand op sociale media heeft gedeeld en controleer of deze overeenkomt met de post op sociale media.

Ben je jongerenwerker en ben je op zoek naar een handige tool voor jongeren om nepnieuws te leren herkennen? Bianca Boender van You!nG ontwikkelde, in samenwerking met Joline Verloove van Movisie/Kennisplatform Integratie & Samenleving, een handige ‘fake news checklist’.

You!nG Fake news checklist

Download de checklist hier (pdf) 

Serious gaming tegen nepnieuws en vóór weerbaarheid op sociale media:

  • #YNG Escape Game. Een escaperoomspel inclusief lesprogramma om jongeren weerbaar en sterker te maken op het gebied van sociale media. Het spel wordt door teams van maximaal zeven personen in vier identieke escaperooms tegelijkertijd gespeeld. De teams strijden om wie het eerste weet waarom tiener Yara vermist is en wie haar zo snel mogelijk kan redden. De #YNG Escape Game is ontwikkeld door organisatie You!nG.
  • Under Pressure. Een lesmethode waarin peer education en gamification worden gecombineerd met als doel enerzijds het versterken van weerbaarheid tegen desinformatie onder jongeren om polarisatie, isolatie en extremisme tegen te gaan, anderzijds om het democratisch burgerschap te versterken. Under Pressure is ontwikkeld door Diversion en partners.
  • Slechtnieuws.nl. Een online game voor het herkennen van nepnieuws. Het spel is ontwikkeld door DROG.

Wat werkt om complotdenken tegen te gaan?

Vaak willen jongeren en volwassenen die in complottheorieën geloven, hierin vaak ook echt geloven. Toch is het zinvol om hen hier op een respectvolle manier mee te confronteren. Onderzoek uit 2016 laat zien dat het werkt om iemand te wijzen op inconsistenties van het complot, vooral wanneer de persoon die deze tegenargumenten geeft wordt gezien als intelligent en competent. Sociaal psycholoog Jan van Prooijen, dé Nederlandse expert op complottheorieën, geeft op RTL Nieuws de volgende tips voor de omgang met complotdenkers: neem de persoon serieus, houd de discussie open en laat niet tussen de regels door blijken dat je op hem of haar neerkijkt. Vraag waar die persoon het op baseert en wat voor bewijs hij of zij denkt te hebben. Volgens Van Prooijen overschatten mensen namelijk vaak de kennis die ze hebben. Dat kun je goed gebruiken om complotdenkers zichzelf te laten inzien dat ze niet zo zeker weten wat er speelt. Niet alleen ouders maar ook jongerenwerkers en professionals in het onderwijs kunnen een belangrijke rol spelen in het tegengaan van complotdenken en het herkennen van nepnieuws.

Dit artikel is tot stand gekomen door een samenwerking tussen You!nG en Joline Verloove van Movisie

Corona en wat jij als jongerenwerker kan adviseren aan ouders Incl. tips en werkvorm

Ik zit aan de eettafel en in ons huis zijn 11 jongeren verspreid online lessen aan het volgen. 11 kids in huis, dat is op zich al een hele uitdaging. Maar nu in coronatijden met 11 kids in huis…. Tja, welk woord past daarbij?

In ons huis wonen 11 pubers en adolescenten. Veel van hen hebben een heftige achtergrond van verwaarlozing, trauma’s en slechte hechting. Wat is deze tijd moeilijk voor hen! Waren ze altijd al op zoek naar veiligheid, nu helemaal. Deze omstandigheden geven hun onrust. Elke dag vraag ik mij af: wat hebben ze nodig? Ontspanning, een stok achter de deur, een ‘power-to-the-people’-peptalk, of juist even lekker zinloos scrollen op hun tijdlijn?

Corona ons leven staat op zijn kop!

Reacties van onze pleegkinderen op de lockdown en corona zijn afwisselend boosheid en frustratie, gelatenheid (boeien, niets boeit mij) en angst. Ik ben steeds op zoek naar hoe ik ze daarmee kan helpen.

In deze tijd ben ik dus extra alert op de emoties van onze jongeren. Zo zie ik veel angst. Dit is niet altijd gelijk zichtbaar, maar ze uiten deze angst bijvoorbeeld via boosheid, onrust, een grote mond, juist heel stil zijn, of hyper alert zijn op alles wat in hun omgeving gebeurt. Ze hebben het nodig hun gevoelens te uiten. En ze hebben vooral een gevoel van emotionele veiligheid nodig.

De emotionele basisbehoeften

Ieder mens heeft emotionele veiligheid nodig. Structuur, aanmoediging, liefde, duidelijkheid, verbinding: al deze zaken leiden tot veiligheid. Dr. J.E Young zei het al. Als jongeren opgroeien met de 7 emotionele basisbehoeften, dan groeien ze uit tot emotionele, stabiele volwassenen.

1)Basisveiligheid. Het gevoel dat de gang van zaken enigszins voorspelbaar is, dat het veilig is om je heen, dat je een plek hebt en je kunt vertrouwen op je omgeving. 

2) Verbondenheid. Het gevoel dat je erbij hoort, dat je deel van iets uitmaakt, dat er aandacht is voor je gevoelens, dat je gekoesterd wordt en weet dat je geaccepteerd wordt.

3) Zelfwaardering. De ervaring voldoende competent te zijn om met de uitdagingen in het leven om te gaan en het waard te zijn gelukkig te zijn. Waardering voor jezelf bestaat uit je goed voelen met wie je bent: ik mag er zijn met mijn positieve en negatieve eigenschappen.

4) Autonomie, competentie en identiteitsgevoel. Het gevoel jezelf te mogen zijn, eigen gevoelens en meningen te mogen hebben; een eigen identiteit te mogen hebben en te voelen dat je iets kunt (competentie).

5) Zelfexpressie. De vrijheid hebben uitdrukking te geven aan behoeften en emoties; je gevoelens en gedachten mogen uiten, zonder bang te zijn hierop te worden afgewezen. Dit is onder andere zichtbaar in hoe je je kleedt en hoe je eruit ziet.

6) Realistische grenzen (beperkingen en zelfbeheersing). Als mens heb je nodig dat je binnen bepaalde kaders leeft. Je leert op een verantwoordelijke wijze in het leven te kunnen staan. Dit vind je terug tijdens de opvoeding van ouders/ verzorgers. Daar worden zekere grenzen aangeven en beperkingen opgelegd, zodat je leert met je impulsen en met gevaarlijke situaties om te gaan.

7) Spontaniteit en spel. Plezier mogen beleven en je vrij mogen gedragen; spelen naar fantasie.

Groep met jongeren/tieners van You!nG staan op een industriele locatie

Structuur via een schema

Drie weken geleden dwong het nieuws rondom corona ons tot thuisblijven: stay@home. Het eerste wat ik deed, was een schema maken. Ik wilde structuur en duidelijkheid aanbrengen zodat het leven in ons huis iets meer voorspelbaar werd.

Ik heb onze jongeren over ons huis verdeeld voor de momenten van online les/studie. Ieder heeft zijn eigen plekje. Tussen de middag maak ik een extra lekkere, bijzondere lunch (ja ja, de liefdestaal van pubers). Richting het einde van de middag gaat iedereen, als het weer het toelaat, naar de tuin om met een kop thee in de zon te zitten. Lekker een frisse neus halen. Na het avondeten spelen we regelmatig het YNG Cybercrime Maffiaspel met elkaar, wat enorm gezellig en verbindend is.

Jongerenwerk en ondersteuning ouders

Corona en stay@home. Het is een hele uitdaging. Voor ons gezin, maar voor veel meer ouders en jongeren. Hoe kun jij als jongerenwerker ouders ondersteunen in hun opvoeding en verzorging in deze tijd? Wat kun jij bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren tijdens deze periode? Een dan de dingen die je kunt doen, is praten met ouders over de 7 emotionele basisbehoeften die ik eerder noemde in dit blog. Vraag hen welke behoefte ze lastig vinden om in te voorzien.

Wees betrokken bij de gezinnen

In mijn vorige blog vertelde ik al dat sommige gezinnen extra kwetsbaar zijn in deze periode. Daarom is het goed om als jongerenwerker betrokken te zijn bij ouders. Nu jongeren veel thuis zijn, hoop ik dat ouders en jongeren elkaar vinden en dat ze veel meer in verbinding met elkaar gaan leven. Ik hoop dat de band tussen ouder en kind verstevigt. Maar ik houd ook mijn hart vast, want de keerzijde in het jongerenwerk is dat we weten dat er ook gezinnen zijn waar al veel spanning en onveiligheid was en is.

Met de thuisisolatie tijdens het coronavirus is er ook extra kans op escalaties. Jij als jongerenwerker kent de gezinnen waar deze jongeren uit komen. Zorg daarom dat je online contact hebt met je jongeren én hun ouders. Zoek actief contact. Like niet alleen hun berichten, maar stuur ze ook af en toe een privé berichtje. Bel ze! Geef ouders en jongeren tips en moedig ze aan om contact te blijven houden met jou als jongerenwerker.

Tips voor jou als jongerenwerker

Hieronder tips voor jou in het adviseren en werken met ouders:

  • Moedig ouders aan.
  • Geef ze complimenten.
  • Bel ze elke week, zodat ze hun verhaal kunnen doen.
  • Geef ze tips hoe met de situatie om te gaan (zie ook hieronder).
  • Vraag of je iets voor ze kunt doen.
  • Neem de jongere(n) elke week uit wandelen (1,5 meter uit elkaar), zodat ze er even uit zijn en ouders ontlast worden.
  • App af en toe een mooie, aanmoedigende opvoedingsquote.

Tips die je kunt geven aan ouders

  • Wees relaxed! Jij bent een spiegel in huis. Als jij relaxed bent, dan zal ook je tiener/jongere relaxt zijn.
  • Zorg dat je zelf uitgerust bent. Iedereen heeft daar baat bij en jij houdt het daardoor langer vol.
  • Bevraag je tiener/jongere hoe hij/zij in zijn vel zit. Welke emoties ervaart hij/zij?
  • Haal alle bordspellen uit de kast en speel met elkaar weer eens een spel (vergeet niet om iets lekkers erbij te eten).
  • Zit niet boven op het huiswerk, geef je tiener/jongere ruimte om zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen.
  • Maak met je tiener/jongere een planning, zodat er structuur is. Jongeren zijn gebaat bij structuur.
  • Hoeft je tiener/jongere niet vroeg op? Laat hem/haar lekker uitslapen. Jongeren functioneren beter als ze uitgeslapen zijn.
  • Loop samen een rondje buiten.
  • Drink een kopje thee of koffie in de tuin.
  • Haal taart om te vieren dat jullie familie zijn.
  • Lanceer een ‘Stay-at-home-challenge’ (wc-papier hoog houden, bottleflip, enz.).
  • Maak van elke lunch een feestje. Tieners/jongeren zijn dol op eten
  • (hun liefdestaal). Denk aan hamburger, wentelteefjes, eitje bakken, kibbeling halen enz.
  • Gebruik de House Party app om online met jongeren te spelen.
  • Moedig je tiener/jongere aan om online af te spreken met vrienden via Zoom of Houseparty.
  • Gebruik de Photo Roulette app om online met jouw tiener/jongere te spelen. (Pas wel op want jongeren zien je foto’s uit je galerij.)
  • Speel met je tiener/jongere Snapchat games.
  • Speel via Google Drive ‘Spreadsheet tag’.
  • Dit is een soort tikkertje in Excel.
  • Via WhatsApp kun je met 4 personen tegelijkertijd videobellen. Hier de uitleg hoe dit werkt.
  • Bel met opa, oma, nichtje, neefje enz. om zo de familiebanden aan te houden.
  • Vorige week liet Google weten dat het Hangouts Meet voorlopig gratis beschikbaar stelt voor scholen en bedrijven. Ook Microsoft biedt zijn Teams-software tijdelijk gratis aan. Beide oplossingen maken het mogelijk met een groot aantal mensen te videobellen.
  • Ga samen iets lekkers koken of bakken.
  • Investeer in jongeren want jongeren hebben maar 936 weken!
  • Bovenal: geniet van de tijd die je samen hebt. Dit is een periode die je tiener/jongere nog lang zal onthouden. Maak er iets bijzonders van! Jij bent van invloed!

Het spel dat we ‘s avonds met ons gezin spelen kun je hier gratis downloaden. Leuk om met jongeren online via zoom te doen. Het You!nG dozen spel is ook leuk voor ouders om met hun jongere thuis te doen. Download deze hier:

Wil je nog meer inspiratie? Lees meer blogartikelen of maak gebruik van onze (gratis) tools.

 

Wat mijn planten vertellen over jouw ontwikkeling als jongerenwerker. 5 tips!

Ik ben vreselijk met planten. Maar dan ook echt VRE-SE-LIJK. Ze staan te verpieteren. Zelfs cactussen gaan bij mij dood. Eigenlijk alle planten in mijn huis zien er enorm treurig uit, op 2 planten na.

Hoe dat kan? Nou, het zit zo. De 2 planten die het geweldig doen, staan binnen een meter van de waterkraan in de keuken. Dus als ik de afwas doe, aan het koken ben, of voor iets anders de kraan nodig heb, staan deze planten in mijn zicht. Ik zie ze en daarom krijgen ze regelmatig een plens water. Deze planten groeien en ik kan zelfs genieten van de prachtige bloemen die tevoorschijn zijn gekomen.

 

Ik maak nu even een sprong naar jou. Je bent dan wel geen plant, maar iedereen heeft het nodig om te groeien. Zodat je helemaal tot bloei kunt komen op persoonlijk vlak en in je vakgebied.

Krijg jij voldoende input als jongerenwerker? Of ben je aan het verpieteren in je ontwikkeling?

Geef jij jezelf regelmatig ‘een plens water’? Dat doe je bijvoorbeeld in de vorm van vakliteratuur, trainingen, workshops en seminars. Maar denk ook aan intervisie en supervisie. Deze hulpmiddelen maken dat jij als professional steeds beter wordt in je vak.

Blijf je ontwikkelen

Dan is het dus wel belangrijk dat jouw persoonlijke ontwikkeling onder je aandacht is en dat je blijft investeren in groei. Anders verpieter je, net als het grootste deel van mijn planten.

Jim Rohn zegt het volgende over persoonlijke ontwikkeling:

“Ik vind het fascinerend om te zien hoe mensen hun vakantie met meer zorg en toewijding plannen dan (de rest van) hun leven. Wellicht omdat ontsnappen altijd eenvoudiger is dan verandering.”

Hoe blijf je jezelf ontwikkelen als professional?

1. Maak een persoonlijk plan

Het klinkt misschien niet zo sexy, maar maak een plan. Dit hoeft trouwens niet perse aan het begin van het jaar, je kunt elk moment starten. Zorg dat je in je plan 3 tot 5 duidelijke doelen hebt waarin je je wilt ontwikkelen. Bijvoorbeeld: sterker worden in communiceren, vaardigheden en kennis vergroten of methodisch leren werken.

2. Gebruik de SMART-methode. Een SMART-doel bestaat uit de volgende vijf onderdelen:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Maak het jezelf niet te moeilijk. Zorg voor haalbare doelen waar je energie van krijgt.

3. Onderzoek op welke plekken en bij welke organisaties je je kunt ontwikkelen als professional.

4. Maak gebruik van je netwerk, je collega’s en je familie. Zij kennen jou en ze hebben waarschijnlijk goede ideeën en feedback.

5. Deel je persoonlijke plan met iemand zodat er accountability ontstaat. Het zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft en je je ook echt aan je plan gaat houden.

Jij bent de methodiek!

Waarom is het belangrijk om te blijven leren en te ontwikkelen? Jij bent de methodiek! De jongeren verdienen het allerbeste! Er zijn allerlei methodieken te vinden in het werkveld. Denk maar eens aan onze You!nG methodieken. Maar eerlijk is eerlijk: zonder een goede professional is het maar een methode. Jij bent de methodiek! Hoe jij de methode inzet, is van groot belang.

Daarom vinden we het super belangrijk dat je investeert in jezelf. Niet alleen voor de jongeren maar ook voor jou. Jij, met jouw unieke talenten, bent het waard om helemaal tot bloei te komen. Dan is er groei. Niet alleen voor jou maar ook voor de jongeren waar jij mee werkt. Dubbele winst!

De wijze les van vandaag

 

Dus: zorg dat je net als mijn plantjes dicht bij het water staat én goed in het zicht. Houd je eigen ontwikkeling goed in de gaten en gun jezelf regelmatig goede input. Dan ga je helemaal tot bloei komen!

Wil je direct starten met je persoonlijke ontwikkeling? Maak gebruik van onze trainingen en meld je aan!

Wees van invloed! Op jezelf en op anderen!

 

Een betekenisvolle relatie, DE sleutel voor goed jongerenwerk (inclusief gratis tool)

Maak jij impact? Een betekenisvolle relatie is DE sleutel tot goed jongerenwerk. Dit blijkt uit een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam dat afgelopen maand is gepubliceerd. Een krachtige band tussen een jongeren en hun jongerenwerkers is bepalend voor de persoonlijke groei van de jongeren.

Met steun van de jongerenwerker ontwikkelen jongeren hun sociale vaardigheden. Ook krijgen ze een sterker gevoel voor eigenwaarde, bouwen ze aan een sociaal netwerk en leren ze verantwoordelijkheid dragen. Het onderzoek van de HvA toont verder aan dat jongeren die 7 of meer maanden deelnemen aan jongerenwerk beter en meer participeren in de maatschappij. Deze jongeren doen vaker vrijwilligerswerk, lopen stage of hebben een bijbaan.

JIJ bent de methodiek!

De resultaten van dit onderzoek bevestigen de visie en werkwijze van You!nG. Onze quote: Jij bent van invloed! En in onze You!nGtrainingen zeggen we: JIJ bent de methodiek!

Natuurlijk zorgen we ervoor dat onze You!nGmethodieken inhoudelijk sterken makkelijk in gebruik zijn. Maar eerlijk is eerlijk. Uiteindelijk is elke jongerenwerker de methodiek. Hij/zij kan het programma breken of maken. Daarom vinden we het zo belangrijk dat jongerenwerkers en professionals zich laten trainen. Een goede jongerenwerker is een jongerenwerker die zich zijn leven lang blijft ontwikkelen.

Betrouwbaar zijn

Betekenisvolle relaties met jongeren zijn relaties die hen vertrouwen geven en waarbij zij in staat zijn volledig zichzelf te zijn. Het zijn relaties waarbij jongeren niet bevooroordeeld worden en waarbij ze weten dat ze op je kunnen rekenen. Wanneer dan ook. Dat betekent dat je aanwezig bent in het leven van jongeren. Het contact tussen jou en de jongeren is daarbij zo groot en diepgaand dat het impact heeft in hun leven.

Je bouwt aan een betekenisvolle relatie met wederzijds respect en waardering. Toon dus oprechte interesse in de jongeren. Wees echt en authentiek. Verder is het van groot belang dat je aansluit bij de beleving en behoeften van de jongeren.

Neem de tijd

Om een betekenisvolle relatie met jongeren te krijgen is tijd nodig. Daarnaast is er tijd nodig om effect te hebben in hun leven en de uitwerking te zien van jullie relatie. Hoe sterker deze relatie is, hoe groter de ontwikkeling van de jongeren. Hoe langer de betekenisvolle relatie duurt, hoe hoger het niveau van eigen kracht en participatie van de jongeren. Wauw! Wat een verantwoordelijkheid! Als jongerenwerker heb je echt de kans om van positieve invloed te zijn! Jij kunt impact maken! Jij kunt echt van betekenis zijn!

 

Effect van betekenisvolle relaties

Het effect van een betekenisvolle relatie is groot. We geven je een aantal belangrijke, positieve gevolgen.

    • Sociale netwerk-Via het jongerenwerk komen jongeren in contact met elkaar. Jongerenwerkers ondersteunen ze in het contact leggen, in het onderhouden van dat contact en in het omgaan met en bemiddelen bij conflicten. Hoe sterker het sociale netwerk van jongeren is, hoe minder zij uitvallen of een beroep doen op gespecialiseerde voorzieningen.
    • Eigenwaarde-De jongerenwerker heeft grote betekenis in het bewust maken van de eigenwaarde van de jongeren. Dat kan bijvoorbeeld door het aanmoedigen in wat de jongeren goed kunnen. Zo stimuleren zij het zelfvertrouwen van de jongeren. En jongeren die zichzelf de moeite waard vinden, staan steviger in het leven. Ze functioneren beter, zijn psychisch gezonder en hebben minder stress.
    • Maatschappelijk participeren-Doordat de jongerenwerker een stimulerende rol heeft en kijkt naar de talenten van jongeren, gaan jongeren zich meer inzetten in de maatschappij. Hoe meer jongeren betrokken zijn bij het jongerenwerk, hoe meer ze zich inzetten als vrijwilliger. Ik ontmoette laatst bijvoorbeeld een jongen die filmpjes maakte voor de wijk en voor het jongerenwerk. Super tof!
    • Relationele vaardigheden-Hoe gaan we met elkaar om? Wat is ervoor nodig om relaties, contacten en verbintenissen aan te gaan in het leven? Jongerenwerkers helpen jongeren zodat ze waardering leren geven en ontvangen. Ook groeien ze in begrip van henzelf en anderen en in het uiten van hun gevoel. Relationele vaardigheden stellen jongeren in staat om mee te doen in sociale verbanden. Zo kunnen ze zich op een goede manier verhouden tot andere mensen en voor zichzelf opkomen.

Jij bent van invloed!

Wat een bijzondere taak heb jij als je werkt met jongeren! Hoe tof is het om betrokken te zijn in het leven van jongeren. Juist tijdens die cruciale leeftijd waar ze grote keuzes maken en midden in hun ontwikkeling zitten.

Wat een grote verantwoordelijkheid hebben wij als professionals om daar goed mee om te gaan. Om hun het beste van onszelf te geven. Zeker nu we weten dat een betekenisvolle relatie echt een verandering brengt in het leven van jongeren. Of je nu 1 op 1 werkt met jongeren of juist in groepsverband: jongeren leren van jou en van anderen Laat je dus trainen! Zorg dat jij de methodiek bent.

Gratis tool

Wij helpen je graag in deze belangrijke taak. Daarom geven we regelmatig cadeautjes die jou ondersteunen in het jongerenwerk. Speciaal voor het ontwikkelen van betekenisvolle relaties bieden we je de tool Life Events Line gratis aan. Doel van de werkvorm: Jongeren en professionals gaan in gesprek met elkaar. • Jongeren en professionals leren elkaar beter kennen. • Jongeren en professionals bouwen aan een betekenisvolle relatie. • Jongeren en professionals leren van elkaar. • Jongeren ontdekken dat iedereen uniek is. • Jongeren worden bewust van de verschillende situaties in hun leven. • Professionals krijgen inzicht in het leven van de jongeren.

 

 

 

 

 

Hilariteit om Netflix en Chill: ben jij op de hoogte?

We zijn op vakantie en besluiten na een dag wandelen in de bergen dat we lekker gaan chillen. Ik zet 3 grote bakken chips, nootjes, chocolade en frisdrank neer voor ons grote pubergezin. We kiezen samen een film op Netflix en we zitten er helemaal klaar voor. Dat wordt een lekker avondje samen.
Tijdens de start van de film moet er natuurlijk nog een en ander gesnapt worden. Even aan iedereen op Snapchat laten weten dat we relaxed een film gaan kijken. Een van onze pubers (ik zal haar even Netflix puber noemen) snapt nog even een foto van het televisiescherm met de opmerking Netflix en Chill!

Weet je wel wat dat betekent?
De volgende ochtend ziet 1 van onze andere pubers haar bericht op Snapchat. “Weet je wel wat dat betekent?” Onze Netflix puber zegt “Huh? Nee? Wat dan?” Hilariteit alom. Want, zoals de andere puber uitlegt, Netflix en Chill betekent dat je een film gaat kijken, maar dat je eigenlijk boom dingen gaat doen (aldus haar woorden 🙂 ).Vol verwondering zegt de Netflix puber: “Nee, hoor. Dat gebruiken mijn vriendinnen niet, dat is niet waar.” Een zoekactie op Google is snel gedaan evenals een navraag bij de andere pubers in huis. En ja hoor, de Netflix puber moet er aan geloven. Het betekent toch echt dat.

En dat wordt wel bevestigd als ze vervolgens op haar Snapchat kijkt. Volop berichtjes als

  • Je weet toch wel wat dat betekent?
  • Ik weet dat jij dit niet bedoelt want jij bent innocent!
  • Je bent té onschuldig meis.
  • (Iemand vraagt) Met wie kijk je dat? (Haar antwoord: met mijn broer kijk ik naar Brooklin 99) Weet je zeker dat je dat aan het doen bent?

Na een beschamend moment, kan onze Netflix puber er gelukkig hard om lachen. Ze zegt: “Iedereen weet toch dat ik dat niet doe.”

Er zijn er meer
Onze Netflix puber is trouwens niet de enige die niet helemaal op de hoogte is van het fenomeen Netflix en Chill. Albert Heijn had deze slogan laatst als koptekst in hun magazine. En onlangs zag ik op mijn Insta een berichtje van een organisatie voor jonge mantelzorgers. Met grote letters hadden ze een mooie uitnodiging: ’Netflix & Chill-middag. Met daaronder de tekst. Heb jij iemand in je omgeving die extra aandacht nodig heeft? Chillmiddag met knutselen, challenge pannenkoeken versieren, Netflix en meer’’. Ook daar waren de jongerenwerkers zich niet bewust van de dubbele betekenis van Netflix en Chill.
En eerlijk is eerlijk, het is ook bijna niet bij te houden. De jongerencultuur, de online cultuur, de communicatie die daarbij hoort: het gaat allemaal super snel. Daarom hebben we voor jou een aantal jongerenzaken op een rij gezet.

Netflix en Chill
Wat betekent Netflix en Chill nu echt? Als je het letterlijk neemt, dan betekent het natuurlijk gewoon een avondje chillen door een film of serie te kijken op Netflix. Maar Netflix en Chill heeft ook een tweede betekenis: een avondje seks met of zonder Netflix. Dit is niet alleen in Nederland zo, maar wereldwijd. In 2015 raakt Netflix and Chill algemeen bekend als meer dan een avondje films kijken: het werd een synoniem voor een seksdate.

Seks in emoji
In emoji, zoals in WhatsApp-berichten en chats, is de gangbare weergave 🍿 & ❄️, waarbij de popcorn emoji het filmkijken symboliseert en het sneeuwvlokje de chill/seks.
Zo zijn er meer emoji’s die een dubbele betekenis hebben zoals: een onschuldige 🍆aubergine heeft de betekenis van een piemel. De schattige 🍑perzik staat symbool voor billen of het vrouwelijk geslachtsdeel en de 🌮 taco voor vagina. Deze emoji’s worden in combinatie met andere emoji’s gebruikt om seksuele handelingen of wensen te communiceren. Zoals deze die voor zich spreken:
🍩🍌
🍆👄
🍑👋🏼

Deze emoji-combinaties zijn waarschijnlijk wat lastiger te herkennen:
🍆🍑🎉💫😊 good sex
🐍🌺 lame sex
🛁🍆🍑🚿 shower sex
🌵🔛♒ vibrator
🐣🐝💬 sex talk

Ons emoji gebruik
Sowieso gebruiken we in Nederland veel meer dan vroeger emoji’s ter ondersteuning van onze berichtjes. Jongeren berichten bijna niet zonder. Meer over dit onderzoek naar de meest gebruikte emoji’s in Nederland, vind je op deze site.

Dit zijn de meest gebruikte emoji’s met op nummer 1 de schaterlach met tranen in de ogen.

Het verschil tussen mannen en vrouwen in hun gebruik:

Laat je trainen!
En? Netflix en Chill: wist jij de betekenis? En van de emoji’s? Ik eerlijk gezegd niet allemaal. Toch wel handig om te weten trouwens voordat je als jongerenwerker of professional met jongeren communiceert.
Je ziet dat de online wereld een wereld op zich is. En zeker wat betreft de jongerencultuur online. Wil jij ook up-to-date zijn? Wil jij weten wat er zowel offline als online speelt in de jongerencultuur? Kom en laat je trainen! Zorg dat je als professional de meeste expertise hebt. Meld je aan voor een van onze You!nG trainingen.

 

Pubers in the Spotlights: positieve aandacht voor jongeren

Bravo Jumbo! Hun magazine had aan het begin van het schoolseizoen in grote letters #pubertijd op de cover staan. In het magazine stonden artikelen als puberprops, tips, heerlijke gerechten en uitleg over de pubertijd.

Jumbo magazine voor You!nG blog

Ik was blij verrast. Op een positieve manier werd onder de aandacht gebracht dat er goed gezorgd mag worden voor pubers. Dat de pubertijd een bijzondere tijd is, een tijd om in te investeren.

Het deed mij denken aan het project waar wij onderdeel van zijn: Pubers in the spotlights, een project van Gemeente Lansingerland. Dit is een te gek project waar we met allerlei andere partijen en organisaties een toegevoegde waarde mogen zijn voor jongeren. Juist ook jongeren waar het goed mee gaat. Ook zij kunnen namelijk wel eens wat extra aanmoediging gebruiken.

Gemeente Lansingerland zegt over Pubers in de Spotlight:
“Onze gemeente is een van de jongste van Nederland met een relatief grote groep jongeren met een leeftijd van 12 tot 18 jaar. Juist deze leeftijd is een bijzondere, en voor veel jeugdigen ook lastige, levensfase waarin zij wel wat extra aandacht en ondersteuning kunnen gebruiken. Gelukkig gaat het met de meeste jongvolwassenen in onze gemeente ‘gewoon’ goed. Zij doen mee in de samenleving, hebben vrienden en een gelukkig gezinsleven en ontwikkelen zich zoals dat hoort.
Met Pubers in de Spotlight richten wij ons vooral op deze groep. Ook deze jongeren kunnen in de vaak uitdagende levensfase van de pubertijd af en toe een zetje in de rug gebruiken. Zo zetten wij meer in op preventie en het voorkomen van hulpvragen. Door jongeren zonder, of met lichte, ‘normale’ problematiek te ondersteunen, wordt de ontwikkeling van zwaardere problematiek tegengegaan.” Pubers in de Spotlight is een Beleidsaccent van Sociaal Domein

#YNG Escape Game
Onze #YNG Escape Game is onderdeel van het project Pubers in the Spotlights. Samen met de gemeente willen we dat zoveel mogelijk jongeren deze game spelen. Zodat jongeren uit Lansingerland weerbaarder en sterker worden, ook op het gebied van social media. Daarom zijn van verschillende scholen klassen uitgenodigd om de #YNG Escape Game te spelen. En met succes! De groepen die de #YNG Escape Game hebben gespeeld, zijn er erg enthousiast over.

Tijdens de #YNG Escape Game strijd je met 4 teams tegen elkaar: wie heeft er het eerst ontdekt wie Yara heeft ontvoerd? Spannend, actueel, interactief. De game zit niet alleen goed in elkaar, door alle technische snufjes ziet het er ook flitsend uit. Het doel is jongeren bewustmaken van de veilige en onveilige kanten van social media. Leid jij op een of andere manier jongeren? Dan is dit een absolute aanrader. Hier vind je meer informatie Doe je mee?

Wij van You!nG vinden het super belangrijk dat alle jongeren de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Dat we niet alleen kijken naar wat er fout gaat, maar ook naar wat er goed gaat. Als wij ervan uitgaan dat jongeren negatief beïnvloed kunnen worden, kunnen ze ook positief beïnvloed worden! Help jij mee pubers in the spotlights te zetten? Geef jij ze ook een zetje in de rug tijdens hun pubertijd?
Jij bent van invloed!
PS: vergeet je niet te laten trainen! Meld je aan voor de komende trainingen

Vermissing Hania –voorkom dit! Noodzaak van de #YNG Escape Game

Op kantoor zien we het nieuws: Hania (12) uit Rotterdam is vermist. Sowieso naar nieuws, maar voor ons extra schrikken. We zijn namelijk al weken bezig met dit thema. Voor de ontwikkeling van de #YNG Escape Game bedachten we een scenario dat hier heel sterk op lijkt. Het komt ineens wel heel dichtbij.

Al maanden zijn we als You!nG-team bezig met de voorbereiding van de #YNG Escape Game.

Die is opgezet rondom de fictieve vermissing van het meisje Yara. Het is een educatieve escapegame met als thema social media. Het doel is dat jongeren zich bewuster worden van hun mediagebruik. Hoe bizar is het dat we, terwijl we hier zo mee bezig zijn geweest, worden geconfronteerd met de noodzaak ervan.

Ineens ook realiteit

Hania (12) uit Rotterdam is dus vermist. Uit het nieuws blijkt dat ze chatcontact heeft gehad met de dader. Deze man heeft haar vermoedelijk seksueel misbruikt. “Dat kan toch niet waar zijn!”, wordt er op kantoor geroepen. Een ander zegt: “Ik lees in het nieuws dat de chat met de man via een paardenspel ging.” Iemand anders vult aan: “Ja, en de man heeft ook een dochter die ook het spel speelt.”

We hebben heel wat vragen over en weer. Zou het meisje nog op de basisschool zitten? Hoe zou het voor ouders zijn? Hadden ze zicht op het online gebruik van hun dochter, had school een verantwoordelijkheid?

De nood is groot

Pfoe… wat is de pubertijd een kwetsbare tijd. En wat is de online wereld een kwetsbare wereld.  Naast onze ontzetting is er ook boosheid. Boosheid die omgezet word in daadkracht en gedrevenheid: zie je! Wat we doen als You!nG is noodzakelijk! De nood is groot en we willen kinderen en jongeren bereiken. Ze weerbaar maken, ze beschermen, ze bewust maken van de gevaren maar ook de mogelijkheden die de online wereld hen biedt. Kortom: die #YNG Escape Game moet gaan draaien!

#YNG Escape Game

De #YNG Escape Game gaat over het vermiste meisje Yara. In de game zijn de jongeren de recherche. Ze hebben van hun leidinggevende te horen gekregen dat de slaapkamer van Yara onderzocht moet worden. De jongeren moeten erachter komen waarom Yara vermist is en waar ze is. Is ze in gevaar, of is ze een opstandige, weggelopen tiener die haar zin niet krijgt?

De #YNG Escape Game is een educatieve escapegame met social media als thema.  Na het spelen van de game krijgen de jongeren een feedback-workshop waarin ze in gesprek gaan met elkaar en een professional. Ze reflecteren op de game, maar ook hun eigen mediagebruik.

De jongeren krijgen vervolgens een lesprogramma aangeboden in hun eigen omgeving, gegeven door hun mentor, leraar of jongerenwerker. Yara, het fictieve meisje, is ook na de #YNG Escape Game te volgen op Instagram.  Zij post regelmatig nieuwe items, zodat de jongeren blijvend berichten krijgen over de kansen en gevaren van social media.

Doelen van de game

Doel van onze #YNG Escape Game voor de jongeren:

Nooit meer

Wij willen dat situaties zoals die met Hania nooit meer voorkomen. Wij willen dat jongeren opgroeien tot emotionele en stabiele volwassenen die hun grenzen kunnen aangeven en goede keuzes kunnen maken. Dat ze durven te praten als er iets online gebeurt dat niet wenselijk is. Dat ze situaties herkennen, zodat ze bij voorbaat al contacten blokken en verwijderen. En dat ze zelf ook geen ongewenste dingen delen waar ze later spijt van krijgen.

Interesse gekregen?

Wil jij jongeren helpen dit te ontwikkelen? Vind ook jij dat alle jongeren kans moeten hebben op onze unieke educatieve experience zodat ze dit kunnen leren? Wil jij in jouw regio ook onze #YNG Escape Game?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden en speel met jouw jongeren de #YNG Escape Game!

Uit het nieuws:

Hania werd donderdagmiddag 27 juni als vermist opgegeven nadat ze niet thuiskwam van school. In de nacht naar vrijdag werd een AMBER Alert verstuurd omdat de politie zich ernstig zorgen maakte over haar veiligheid. Familieleden van het meisje hadden de politie verteld over eerdere chatcontacten van Hania. Deze gesprekken bleken inmiddels te zijn gewist. (nu.nl)

Hania werd donderdagmiddag als vermist opgegeven nadat ze niet thuiskwam van school. In de nacht naar vrijdag werd een AMBER Alert verstuurd omdat de politie zich ernstig zorgen maakte over haar veiligheid. Tijdens het onderzoek werd B. officieel al verdacht van het onttrekken van een minderjarige aan het ouderlijk gezag. Hier komt nu de aanklacht van ontucht bij.  Dit betekent dat het OM hem verdenkt van het plegen van seksuele handelingen met het minderjarige meisje. (ad.nl) Het vermiste meisje werd vrijdagavond 28 juni na een lange zoektocht gevonden samen met een 49-jarige Amerikaan in een hotelkamer in het Rotterdamse centrum.

 

Ben jij up-to-date in je werk met jongeren? Super handige tips én gratis werkvorm.

“Bianca, ik heb volgende week een meeting met jongeren over zelfbeeld. Ik kom er niet helemaal uit. Wat is nou een goed voorbeeld én een goede werkvorm die daarbij past? Het moet niet al te zoetig zijn, maar een beetje stoer en van deze tijd. Weet jij iets?”

Regelmatig krijg ik dit soort vragen via appjes, telefoon of mail. Hoofdlijn van de vragen: hoe maak ik het het werken met jongeren leuker of makkelijker? Of ik een leuk filmpje weet, een leuke werkvorm of andere tips heb. Zeker op het gebied van specifieke thema’s, zodat de jongerenwerker aan kan sluiten op de belevingswereld van jongeren.

Leuke input delen

Als jongerenwerker of andere professional die met jongeren werkt, is het soms erg handig als je een denktank of vraagbaak hebt. Zodat je leuke werkvormen, nieuwe apps of interessante filmpjes met elkaar kunt delen. Zo worden jongeren op een creatieve wijze weerbaar en bewuster en worden ze uitgedaagd in hun ontwikkeling.

Bij You!nG zijn we altijd bezig met het ontwikkelen van materialen, werkvormen en andere creatieve vormen. Heb je daar wat inspiratie bij nodig? We denken graag met je mee. Voel je daarom vrij om contact met ons op te nemen via mail, app of telefoon. Of kom naar onze trainingen en krijg onze groepsprogramma’s met de vele werkvormen van onze You!nG-methodieken mee.

Super handige tips

In dit blog help ik je alvast wat op weg, door wat van onze kennis, tips en tools met je te delen. Met als doel dat jij de jongeren beter kan helpen ontwikkelen. Als je aansluit bij hun belevingswereld dan helpt het hen in het vertrouwen naar jou toe. Zo krijg je een betekenisvolle relatie met de jongeren en ben je van positieve invloed in het leven van de jongeren. De tips en tools helpen ook bij het makkelijker maken van je werk zodat je nog meer tijd kunt doorbrengen met de jongeren.

Veelgebruikte apps

Om te beginnen een lijstje van handige apps die jongeren veelvuldig gebruiken.

Belangrijk dus dat jij er ook vertrouwd mee bent.

  • Pinterest – digitaal prikbord (voornamelijk foto’s)
  • YouTube – delen en volgen van video’s
  • WhatsApp – berichtendienst
  • Instagram – delen en volgen van video en foto’s
  • Snapchat – delen en volgen van video en foto’s
  • Spotify – muziek streamingdienst
  • Google – zoekmachine
  • Tiktok – delen en volgen van korte (muziek)video’s
  • VSCO – editor met mooie, natuurlijke filters en vele tools

Uitnodigen en contact

Canva is een briljant opmaakprogramma. Je maakt in een handomdraai een mooie flyer of folder. Het is erg gebruiksvriendelijk, want zelfs ik kan er mee overweg 🙂

Op Unsplash kun je gratis afbeeldingen downloaden. Super handig want dan kom je niet in de knel met AVG of auteursrechten. Je typt een woord in de zoekfunctie en je kiest een afbeelding die jij vindt passen bij de doelgroep.

Ik ontdekte Flipsnack toen mijn mooie pleegdochter een presentatie moest maken voor school. Ik ben helemaal enthousiast over deze website. Je kunt er een online magazine maken, wat natuurlijk helemaal past bij deze digitale tijd. Hier check je ons magazine

Presentaties en voorlichting

Prezi is een mooie tool voor een interactieve presentatie. De tool is makkelijk in het gebruik en je kunt er afbeeldingen en filmpjes toevoegen

Je bent vast bekend met Powerpoint. Maar als je je even wat meer verdiept in wat er allemaal kan, lijkt het een minder saai programma dan verwacht.

De meeste docenten kennen de quiztool Kahoot al. Met gebruik van je mobiel weet je de jongeren te boeien tijdens je voorlichting en presentatie.

Quizlet wordt gebruikt door docenten, maar ook jongeren oefenen er opgedane leerstof mee.

Als jongeren geen mobiel bij zich hebben of je hebt geen goed werkend internet, dan biedt Plickers een uitkomst. De jongeren geven antwoord op vragen door een code kaart omhoog te houden. Als professional scan je met je mobiele telefoon via de Plickers app heel snel de antwoorden.  Lekker interactief.

Versterken groepsdynamica

Scout Wiki  De scouting heeft op deze website allerlei werkvormen en spellen die je kunt gebruiken in je jongerenwerk. Heel handig!

Troovie Met de Troovie app maak je in een paar minuten je eigen te gek gave speurtocht.

Jachtseizoen Een Reallife GPS actiespel gebaseerd op de succesvolle StukTV serie ‘Het Jachtseizoen’.

Ook leuk

Groep met jongeren/tieners van You!nG staan op een industriele locatie

De site voor werkvormen en voor groepsspellen

Op kamp of een dagje uit

Natuurlijk de site groupon  en  actie van de dag, uit met kinderen  of dagje weg

Ook erg handig

Heart Photo Maker Met HeartPhotoMaker maak je een hartvormige foto van negen foto’s.

Wunderlist Beheer je taken vanaf meerdere apparaten

Tikkie Op een simpele manier geld innen

 

Alsjeblieft: een gratis werkvorm

En tot slot een cadeautje van ons voor jou. We geven namelijk de werkvorm You!nG dozen spel met idolen weg. Die kun jij gebruiken in je jongerenwerk. Het spel heeft de volgende doelen:

  • Jongeren leren samenwerken
  • Jongeren leren dat iedereen uniek is
  • Jongeren maken plezier
  • Jongeren leren elkaar beter kennen
  • Jongeren worden zich bewust van hun voorbeelden en idolen
  • Jongeren worden zich bewust van wie er slechte en goede voorbeelden zijn
  • Jongeren leren keuzes maken over wie van positieve invloed mag zijn in hun leven
  • Jongeren ontdekken wie hun rolmodellen zijn in hun offline wereld en op social media

 

Onze najaar trainingen

Ik hoop dat we je een beetje op weg hebben kunnen helpen, vol (nieuwe) inspiratie voor het werken met jongeren. Ben je enthousiast geworden over onze creatieve manier van werken? De methodieken van You!nG staan er vol van. Meld je nu aan voor onze najaar trainingen en laat je trainen zodat je met je jongeren aan de slag kunt en je de kwaliteit van het werken met jongeren vergroot.

Zomer cadeau!

Als je je voor 1 september 2019 aanmeldt bij een van onze najaar trainingen, krijg je een gratis ticket voor het spelen van onze YNG Escape Game!

 

 

Online en offline jongeren coachen als een “Sherpa”

Ben jij een sherpa voor jongeren? Ooit (vroeger 🙂 ) dacht ik, dat als je een puber goed door de puberteit heen had geholpen,  je de (meest) heftige tijd gehad had en dan rustig door de adolescentie heen gaat met een kleine ondersteuning zo hier en daar. Maar door alle jaren heen ontdekte ik dat oudere adolescenten net zo veel aandacht, begeleiding en kaders nodig hebben als jongeren in de (vroege) puberteit, alleen op een andere manier. Veel meer als een sherpa!

Wat is een sherpa?

Sherpa’s zijn een van oorsprong Tibetaanse volk dat in de bergen woont. Het zijn gidsen in de Himalaya, de hoogste bergketen ter wereld, die geld verdienen door mensen te begeleiden en hun lasten dragen. Ze dragen de spullen, maken de weg vrij, bereiden voor zodat de bergbeklimmers makkelijker de berg op kunnen gaan. Niet de sherpa maar de klimmer bepaalt het doel van de reis. De Sherpa helpt de bergbeklimmer zijn last te dragen, terwijl de bergbeklimmer zich concentreert op het klimmen. De weg naar boven is vaak vol obstakels, bochten, hobbels en onverwachte situaties. Hun doel is om de bergbeklimmers de top te laten bereiken.

Dit in tegenstelling tot een gewone gids. Een gewone gids verdient zijn geld door mensen mee te nemen op een bergroute en een doel die vooraf bepaald zijn door de gids. Bovendien bepaalt de gids wanneer er gegeten en gedronken wordt. Iedere klimmer draagt zijn eigen last en als de klimmer het even niet meer weet dan vertelt de gids wat te doen.

Als professional, jongerenwerker of ouder voor de jongeren in de adolescentie mag je rol een “Sherpa” zijn. Jongeren helpen hun eigen weg te zoeken, de bochten, hobbels en tegenslagen te overwinnen en aan te laten komen op de plek waar ze willen zijn. Hen ondersteunen, maar uiteindelijk het ze zelf laten doen. Zodat ze zelf tot hun bestemming kunnen komen.

Hoe doe je dat een Sherpa zijn? Een goede coach? Afhankelijk van de leeftijd van puber en adolescent kun je een Sherpa zijn. Een kind en beginnende puber heeft nog veel meer begeleiding nodig zoals een gewone gids. Hij heeft het nog nodig dat je ze bij de hand neemt, maar hoe ouder ze worden hoe meer verantwoording ze aankunnen. Coachen doe je namelijk gefaseerd: eerst vóórdoen, dan samen doen, daarna zelf laten doen en meekijken om vervolgens los te laten.

Kijk goed naar de jongere. Wat heeft hij of zij nodig?

Wat is je eigen belang? Moet het op jouw manier?

Een goede sherpa offline en online:

  • Geeft vooraf duidelijk aan wat zijn rol als Sherpa inhoudt (dit betekent dat je in gesprek gaat en het verschil uitlegt tussen een gewone gids en een Sherpa)
  • Stimuleert de jongere om actief te zijn en zijn of haar doelen te bepalen.
  • Spreekt naar de jongere uit dat je verwacht van de jongere dat ze actief meedoen en initiatief nemen. (Dan mogen ze van jou als professional verwachten dat je de jongeren helpt met het dragen van zijn/haar lasten, dat je luistert naar de jongere en geduldig bent)
  • Is oprecht geïnteresseerd en heeft 100% aandacht voor de jongere
  • Stelt vragen die je doet nadenken
  • Vraagt door tot de kern van het probleem en begeleidt je van daaruit naar een oplossing.
  • Is eerlijk en oprecht
  • Helpt daar waar nodig is
  • Zoekt samen naar oplossingen als de jongere vraagt naar ondersteuning
  • Is de hele reis aanwezig i.p.v af en toe een sherpa te zijn

Ik zie veel oudere pubers en adolescenten te snel losgelaten worden. Ze kampen met burn-out of vermoeidheid. Ze voelen de druk van hun studieschuld en de hoge eisen die de maatschappij aan hen stelt. Ze moeten als student de tijd van hun leven hebben maar voelen zich vaak eenzaam en verloren in alle drukte en eisen. Ze hebben jou nodig! Een Sherpa!

Ik zie ook oudere pubers en adolescenten die enorm gepamperd worden. Alles wordt voor ze gedaan en alle ervaringen worden van hen ontnomen waardoor ze niet weerbaar zijn en niet weten hoe ze situaties zelf kunnen oplossen waardoor ze zich onkundig voelen en ook verloren. Laat deze jongeren meer los. Wees een sherpa!

Wil jij leren om een Sherpa te zijn? Wil jij van invloed zijn in het leven van jonge mensen? Wil je dit leren online en offline? Kijk in onze trainingsagenda en meld je aan!

Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk

Het is niet langer voldoende om als professional/ jongerenwerker alleen offline actief te zijn en je jongerenwerk uit te voeren. Jongeren en hun smartphones zijn onlosmakelijk verbonden aan elkaar. Of je dit nu ongezond vindt of niet het is een feit. Ik heb het over de nieuwe generatie tieners en jongeren die niet online gaat, maar online is. Daarom zien we steeds meer een verschuiving van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk.

Althans dat zou zo moeten zijn! Daar waar jongerenwerkers voorheen op straat aanwezig waren omdat jongeren op straat te vinden waren zijn jongeren nu veel minder op straat dan voorheen. Tegenwoordig vind je jongeren in de online wereld, op de sociale media. Uit de meest recente cijfers van het Nationaal Social Media Onderzoek 2018 blijkt dat het gebruik van Instagram in Nederland enorm is gegroeid. Instagram heeft in Nederland 4,1 miljoen volgers, waarvan 2,1 miljoen het platform dagelijks gebruiken. Dat is een sterke groei ten opzichte van voorgaande jaren. Instagram kende in 2015 nog maar 1,8 miljoen gebruikers, waarvan 722.000 dagelijks. De groei komt vooral van een jongere doelgroep.

Een paar conclusies en percentages

– WhatsApp is het (nog steeds) het grootste platform waar jongeren gebruik van maken

– Pinterest heeft Twitter ingehaald in het aantal gebruikers.

– Instagram is het hardst gegroeid afgelopen jaar.

– Facebook laat dit jaar geen grote groei zien, jongeren verlaten Facebook

– 20-jarigen vertrekken van Facebook naar Snapchat en Instagram.

– Instagram, Snapchat en Youtube zijn het meest populair onder jongeren.

Foto bij blog verschuiving van offline naar online jongerenwerk. Foto komt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 (Newcom)

Foto komt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 (Newcom)

Online jongerenwerk is noodzakelijk
Je ziet de cijfers! Online jongerenwerk is noodzakelijk. Voor sommige jongerenwerkers en jongerenorganisaties best een uitdaging. Hoe doe je dat online jongerenwerk? En hoe zit het met je eigen privacy en dat van de jongeren? Moet je 24/7 beschikbaar zijn? De komende tijd zullen wij hier antwoord op geven, er regelmatig over schrijven en jou de mogelijkheid geven voor het volgen van een training over dit onderwerp “Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk”.

Wat is de kracht van online jongerenwerk? Online jongerenwerk geeft gelegenheid tot het meekijken in de wereld van jongeren. Het geeft de mogelijkheid om te signaleren als er problemen zijn of iets mis gaat. Ook een kracht is de afstand of juist nabijheid. Voor sommige jongeren is het namelijk gemakkelijker om vanaf thuis op de bank via social media te praten dan face to face. Online contact geeft dan mogelijkheden. Een aanzet om vervolgens offline verder te gaan. Daarom ben ik van mening dat een jongerenwerker offline én online actief moet zijn en die twee werelden met elkaar verbinden.

Tips voor online jongerenwerk:
1. Zorg dat je digivaardig en mediawijs bent.
2. Zorg dat je weet waar jongeren zich bevinden online.
3. Maak een (werk)account aan op de sociale mediakanalen waar je jongeren gebruik van maken.
4. Wees nauw verbonden met sociale mediakanalen.5. Leg online contact met de jongeren bijvoorbeeld via WhatsApp of Instagram. Vergeet niet om ook persoonlijk contact te leggen in de offline wereld.
6. Zorg dat je weet wat er bij jongeren speelt.
7. Denk na over hoe je het beste kan aansluiten bij de online leefwereld van jongeren.
8. Bespreek als team hoe je sociale media wil inzetten in het werk met jongeren, organisaties/partners maar ook ouder? Welk socialmedia platform kun je het beste gebruiken om contact te leggen?
9. Maak gebruik van socialmedia om jongeren educatie en kennis te geven in de thema’s die hen bezig houdt
10. Zorg dat je van positieve invloed bent! Wees een voorbeeld online! Wees bewust van wat je post. Denk 2x na voordat je een foto post van je biertje op het terras. ( Laatst sprak ik een jongerenwerker die een motorrit maakte met zijn vrienden en een foto postte op het terras met een biertje. Onder het bericht vroeg een jongere hoe hij motorrijden en alcohol combineerde?)
Meer weten over dit onderwerp? Lees onze nieuwsbrieven en volg ons online. Binnenkort ontvang je meer informatie over de training “Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk”.

Najaar 2019 gaat You!nG onTour!
You!nG on tour is een tour waarmee You!nG 12 provincies bezoekt met een spetterende en energieke 1-daagse training waarin professionals hulpmiddelen aangereikt krijgen waardoor ze meer en beter kunnen aansluiten bij jongeren. Tijdens deze training krijg je gratis toegang tot onze nieuwe #YNG-escapegame. Een escapegame om jongeren weerbaar en bewust te maken van de risico’s en kansen van socialmedia. Het wordt een volle dag lekker werken aan kennis en vaardigheden wat betreft het werken met jongeren. Met specifiek als thema Socialmedia en jongerencultuur. Want jongerenwerk doe je niet alleen offline maar ook online!
Stay tuned!

Evenementen

Niets gevonden

Uw zoekopdracht leverde helaas geen artikelen op

Portfolio Items