Berichten

Pubers in the Spotlights: positieve aandacht voor jongeren

Bravo Jumbo! Hun magazine had aan het begin van het schoolseizoen in grote letters #pubertijd op de cover staan. In het magazine stonden artikelen als puberprops, tips, heerlijke gerechten en uitleg over de pubertijd.

Jumbo magazine voor You!nG blog

Ik was blij verrast. Op een positieve manier werd onder de aandacht gebracht dat er goed gezorgd mag worden voor pubers. Dat de pubertijd een bijzondere tijd is, een tijd om in te investeren.

Het deed mij denken aan het project waar wij onderdeel van zijn: Pubers in the spotlights, een project van Gemeente Lansingerland. Dit is een te gek project waar we met allerlei andere partijen en organisaties een toegevoegde waarde mogen zijn voor jongeren. Juist ook jongeren waar het goed mee gaat. Ook zij kunnen namelijk wel eens wat extra aanmoediging gebruiken.

Gemeente Lansingerland zegt over Pubers in de Spotlight:
“Onze gemeente is een van de jongste van Nederland met een relatief grote groep jongeren met een leeftijd van 12 tot 18 jaar. Juist deze leeftijd is een bijzondere, en voor veel jeugdigen ook lastige, levensfase waarin zij wel wat extra aandacht en ondersteuning kunnen gebruiken. Gelukkig gaat het met de meeste jongvolwassenen in onze gemeente ‘gewoon’ goed. Zij doen mee in de samenleving, hebben vrienden en een gelukkig gezinsleven en ontwikkelen zich zoals dat hoort.
Met Pubers in de Spotlight richten wij ons vooral op deze groep. Ook deze jongeren kunnen in de vaak uitdagende levensfase van de pubertijd af en toe een zetje in de rug gebruiken. Zo zetten wij meer in op preventie en het voorkomen van hulpvragen. Door jongeren zonder, of met lichte, ‘normale’ problematiek te ondersteunen, wordt de ontwikkeling van zwaardere problematiek tegengegaan.” Pubers in de Spotlight is een Beleidsaccent van Sociaal Domein

#YNG Escape Game
Onze #YNG Escape Game is onderdeel van het project Pubers in the Spotlights. Samen met de gemeente willen we dat zoveel mogelijk jongeren deze game spelen. Zodat jongeren uit Lansingerland weerbaarder en sterker worden, ook op het gebied van social media. Daarom zijn van verschillende scholen klassen uitgenodigd om de #YNG Escape Game te spelen. En met succes! De groepen die de #YNG Escape Game hebben gespeeld, zijn er erg enthousiast over.

Tijdens de #YNG Escape Game strijd je met 4 teams tegen elkaar: wie heeft er het eerst ontdekt wie Yara heeft ontvoerd? Spannend, actueel, interactief. De game zit niet alleen goed in elkaar, door alle technische snufjes ziet het er ook flitsend uit. Het doel is jongeren bewustmaken van de veilige en onveilige kanten van social media. Leid jij op een of andere manier jongeren? Dan is dit een absolute aanrader. Hier vind je meer informatie Doe je mee?

Wij van You!nG vinden het super belangrijk dat alle jongeren de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Dat we niet alleen kijken naar wat er fout gaat, maar ook naar wat er goed gaat. Als wij ervan uitgaan dat jongeren negatief beïnvloed kunnen worden, kunnen ze ook positief beïnvloed worden! Help jij mee pubers in the spotlights te zetten? Geef jij ze ook een zetje in de rug tijdens hun pubertijd?
Jij bent van invloed!
PS: vergeet je niet te laten trainen! Meld je aan voor de komende trainingen

Vermissing Hania –voorkom dit! Noodzaak van de #YNG Escape Game

Op kantoor zien we het nieuws: Hania (12) uit Rotterdam is vermist. Sowieso naar nieuws, maar voor ons extra schrikken. We zijn namelijk al weken bezig met dit thema. Voor de ontwikkeling van de #YNG Escape Game bedachten we een scenario dat hier heel sterk op lijkt. Het komt ineens wel heel dichtbij.

Al maanden zijn we als You!nG-team bezig met de voorbereiding van de #YNG Escape Game.

Die is opgezet rondom de fictieve vermissing van het meisje Yara. Het is een educatieve escapegame met als thema social media. Het doel is dat jongeren zich bewuster worden van hun mediagebruik. Hoe bizar is het dat we, terwijl we hier zo mee bezig zijn geweest, worden geconfronteerd met de noodzaak ervan.

Ineens ook realiteit

Hania (12) uit Rotterdam is dus vermist. Uit het nieuws blijkt dat ze chatcontact heeft gehad met de dader. Deze man heeft haar vermoedelijk seksueel misbruikt. “Dat kan toch niet waar zijn!”, wordt er op kantoor geroepen. Een ander zegt: “Ik lees in het nieuws dat de chat met de man via een paardenspel ging.” Iemand anders vult aan: “Ja, en de man heeft ook een dochter die ook het spel speelt.”

We hebben heel wat vragen over en weer. Zou het meisje nog op de basisschool zitten? Hoe zou het voor ouders zijn? Hadden ze zicht op het online gebruik van hun dochter, had school een verantwoordelijkheid?

De nood is groot

Pfoe… wat is de pubertijd een kwetsbare tijd. En wat is de online wereld een kwetsbare wereld.  Naast onze ontzetting is er ook boosheid. Boosheid die omgezet word in daadkracht en gedrevenheid: zie je! Wat we doen als You!nG is noodzakelijk! De nood is groot en we willen kinderen en jongeren bereiken. Ze weerbaar maken, ze beschermen, ze bewust maken van de gevaren maar ook de mogelijkheden die de online wereld hen biedt. Kortom: die #YNG Escape Game moet gaan draaien!

#YNG Escape Game

De #YNG Escape Game gaat over het vermiste meisje Yara. In de game zijn de jongeren de recherche. Ze hebben van hun leidinggevende te horen gekregen dat de slaapkamer van Yara onderzocht moet worden. De jongeren moeten erachter komen waarom Yara vermist is en waar ze is. Is ze in gevaar, of is ze een opstandige, weggelopen tiener die haar zin niet krijgt?

De #YNG Escape Game is een educatieve escapegame met social media als thema.  Na het spelen van de game krijgen de jongeren een feedback-workshop waarin ze in gesprek gaan met elkaar en een professional. Ze reflecteren op de game, maar ook hun eigen mediagebruik.

De jongeren krijgen vervolgens een lesprogramma aangeboden in hun eigen omgeving, gegeven door hun mentor, leraar of jongerenwerker. Yara, het fictieve meisje, is ook na de #YNG Escape Game te volgen op Instagram.  Zij post regelmatig nieuwe items, zodat de jongeren blijvend berichten krijgen over de kansen en gevaren van social media.

Doelen van de game

Doel van onze #YNG Escape Game voor de jongeren:

Nooit meer

Wij willen dat situaties zoals die met Hania nooit meer voorkomen. Wij willen dat jongeren opgroeien tot emotionele en stabiele volwassenen die hun grenzen kunnen aangeven en goede keuzes kunnen maken. Dat ze durven te praten als er iets online gebeurt dat niet wenselijk is. Dat ze situaties herkennen, zodat ze bij voorbaat al contacten blokken en verwijderen. En dat ze zelf ook geen ongewenste dingen delen waar ze later spijt van krijgen.

Interesse gekregen?

Wil jij jongeren helpen dit te ontwikkelen? Vind ook jij dat alle jongeren kans moeten hebben op onze unieke educatieve experience zodat ze dit kunnen leren? Wil jij in jouw regio ook onze #YNG Escape Game?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden en speel met jouw jongeren de #YNG Escape Game!

Uit het nieuws:

Hania werd donderdagmiddag 27 juni als vermist opgegeven nadat ze niet thuiskwam van school. In de nacht naar vrijdag werd een AMBER Alert verstuurd omdat de politie zich ernstig zorgen maakte over haar veiligheid. Familieleden van het meisje hadden de politie verteld over eerdere chatcontacten van Hania. Deze gesprekken bleken inmiddels te zijn gewist. (nu.nl)

Hania werd donderdagmiddag als vermist opgegeven nadat ze niet thuiskwam van school. In de nacht naar vrijdag werd een AMBER Alert verstuurd omdat de politie zich ernstig zorgen maakte over haar veiligheid. Tijdens het onderzoek werd B. officieel al verdacht van het onttrekken van een minderjarige aan het ouderlijk gezag. Hier komt nu de aanklacht van ontucht bij.  Dit betekent dat het OM hem verdenkt van het plegen van seksuele handelingen met het minderjarige meisje. (ad.nl) Het vermiste meisje werd vrijdagavond 28 juni na een lange zoektocht gevonden samen met een 49-jarige Amerikaan in een hotelkamer in het Rotterdamse centrum.

 

Ben jij up-to-date in je werk met jongeren? Super handige tips én gratis werkvorm.

“Bianca, ik heb volgende week een meeting met jongeren over zelfbeeld. Ik kom er niet helemaal uit. Wat is nou een goed voorbeeld én een goede werkvorm die daarbij past? Het moet niet al te zoetig zijn, maar een beetje stoer en van deze tijd. Weet jij iets?”

Regelmatig krijg ik dit soort vragen via appjes, telefoon of mail. Hoofdlijn van de vragen: hoe maak ik het het werken met jongeren leuker of makkelijker? Of ik een leuk filmpje weet, een leuke werkvorm of andere tips heb. Zeker op het gebied van specifieke thema’s, zodat de jongerenwerker aan kan sluiten op de belevingswereld van jongeren.

Leuke input delen

Als jongerenwerker of andere professional die met jongeren werkt, is het soms erg handig als je een denktank of vraagbaak hebt. Zodat je leuke werkvormen, nieuwe apps of interessante filmpjes met elkaar kunt delen. Zo worden jongeren op een creatieve wijze weerbaar en bewuster en worden ze uitgedaagd in hun ontwikkeling.

Bij You!nG zijn we altijd bezig met het ontwikkelen van materialen, werkvormen en andere creatieve vormen. Heb je daar wat inspiratie bij nodig? We denken graag met je mee. Voel je daarom vrij om contact met ons op te nemen via mail, app of telefoon. Of kom naar onze trainingen en krijg onze groepsprogramma’s met de vele werkvormen van onze You!nG-methodieken mee.

Super handige tips

In dit blog help ik je alvast wat op weg, door wat van onze kennis, tips en tools met je te delen. Met als doel dat jij de jongeren beter kan helpen ontwikkelen. Als je aansluit bij hun belevingswereld dan helpt het hen in het vertrouwen naar jou toe. Zo krijg je een betekenisvolle relatie met de jongeren en ben je van positieve invloed in het leven van de jongeren. De tips en tools helpen ook bij het makkelijker maken van je werk zodat je nog meer tijd kunt doorbrengen met de jongeren.

Veelgebruikte apps

Om te beginnen een lijstje van handige apps die jongeren veelvuldig gebruiken.

Belangrijk dus dat jij er ook vertrouwd mee bent.

  • Pinterest – digitaal prikbord (voornamelijk foto’s)
  • YouTube – delen en volgen van video’s
  • WhatsApp – berichtendienst
  • Instagram – delen en volgen van video en foto’s
  • Snapchat – delen en volgen van video en foto’s
  • Spotify – muziek streamingdienst
  • Google – zoekmachine
  • Tiktok – delen en volgen van korte (muziek)video’s
  • VSCO – editor met mooie, natuurlijke filters en vele tools

Uitnodigen en contact

Canva is een briljant opmaakprogramma. Je maakt in een handomdraai een mooie flyer of folder. Het is erg gebruiksvriendelijk, want zelfs ik kan er mee overweg 🙂

Op Unsplash kun je gratis afbeeldingen downloaden. Super handig want dan kom je niet in de knel met AVG of auteursrechten. Je typt een woord in de zoekfunctie en je kiest een afbeelding die jij vindt passen bij de doelgroep.

Ik ontdekte Flipsnack toen mijn mooie pleegdochter een presentatie moest maken voor school. Ik ben helemaal enthousiast over deze website. Je kunt er een online magazine maken, wat natuurlijk helemaal past bij deze digitale tijd. Hier check je ons magazine

Presentaties en voorlichting

Prezi is een mooie tool voor een interactieve presentatie. De tool is makkelijk in het gebruik en je kunt er afbeeldingen en filmpjes toevoegen

Je bent vast bekend met Powerpoint. Maar als je je even wat meer verdiept in wat er allemaal kan, lijkt het een minder saai programma dan verwacht.

De meeste docenten kennen de quiztool Kahoot al. Met gebruik van je mobiel weet je de jongeren te boeien tijdens je voorlichting en presentatie.

Quizlet wordt gebruikt door docenten, maar ook jongeren oefenen er opgedane leerstof mee.

Als jongeren geen mobiel bij zich hebben of je hebt geen goed werkend internet, dan biedt Plickers een uitkomst. De jongeren geven antwoord op vragen door een code kaart omhoog te houden. Als professional scan je met je mobiele telefoon via de Plickers app heel snel de antwoorden.  Lekker interactief.

Versterken groepsdynamica

Scout Wiki  De scouting heeft op deze website allerlei werkvormen en spellen die je kunt gebruiken in je jongerenwerk. Heel handig!

Troovie Met de Troovie app maak je in een paar minuten je eigen te gek gave speurtocht.

Jachtseizoen Een Reallife GPS actiespel gebaseerd op de succesvolle StukTV serie ‘Het Jachtseizoen’.

Ook leuk

Groep met jongeren/tieners van You!nG staan op een industriele locatie

De site voor werkvormen en voor groepsspellen

Op kamp of een dagje uit

Natuurlijk de site groupon  en  actie van de dag, uit met kinderen  of dagje weg

Ook erg handig

Heart Photo Maker Met HeartPhotoMaker maak je een hartvormige foto van negen foto’s.

Wunderlist Beheer je taken vanaf meerdere apparaten

Tikkie Op een simpele manier geld innen

 

Alsjeblieft: een gratis werkvorm

En tot slot een cadeautje van ons voor jou. We geven namelijk de werkvorm You!nG dozen spel met idolen weg. Die kun jij gebruiken in je jongerenwerk. Het spel heeft de volgende doelen:

  • Jongeren leren samenwerken
  • Jongeren leren dat iedereen uniek is
  • Jongeren maken plezier
  • Jongeren leren elkaar beter kennen
  • Jongeren worden zich bewust van hun voorbeelden en idolen
  • Jongeren worden zich bewust van wie er slechte en goede voorbeelden zijn
  • Jongeren leren keuzes maken over wie van positieve invloed mag zijn in hun leven
  • Jongeren ontdekken wie hun rolmodellen zijn in hun offline wereld en op social media

 

Onze najaar trainingen

Ik hoop dat we je een beetje op weg hebben kunnen helpen, vol (nieuwe) inspiratie voor het werken met jongeren. Ben je enthousiast geworden over onze creatieve manier van werken? De methodieken van You!nG staan er vol van. Meld je nu aan voor onze najaar trainingen en laat je trainen zodat je met je jongeren aan de slag kunt en je de kwaliteit van het werken met jongeren vergroot.

Zomer cadeau!

Als je je voor 1 september 2019 aanmeldt bij een van onze najaar trainingen, krijg je een gratis ticket voor het spelen van onze YNG Escape Game!

 

 

Online en offline jongeren coachen als een “Sherpa”

Ben jij een sherpa voor jongeren? Ooit (vroeger 🙂 ) dacht ik, dat als je een puber goed door de puberteit heen had geholpen,  je de (meest) heftige tijd gehad had en dan rustig door de adolescentie heen gaat met een kleine ondersteuning zo hier en daar. Maar door alle jaren heen ontdekte ik dat oudere adolescenten net zo veel aandacht, begeleiding en kaders nodig hebben als jongeren in de (vroege) puberteit, alleen op een andere manier. Veel meer als een sherpa!

Wat is een sherpa?

Sherpa’s zijn een van oorsprong Tibetaanse volk dat in de bergen woont. Het zijn gidsen in de Himalaya, de hoogste bergketen ter wereld, die geld verdienen door mensen te begeleiden en hun lasten dragen. Ze dragen de spullen, maken de weg vrij, bereiden voor zodat de bergbeklimmers makkelijker de berg op kunnen gaan. Niet de sherpa maar de klimmer bepaalt het doel van de reis. De Sherpa helpt de bergbeklimmer zijn last te dragen, terwijl de bergbeklimmer zich concentreert op het klimmen. De weg naar boven is vaak vol obstakels, bochten, hobbels en onverwachte situaties. Hun doel is om de bergbeklimmers de top te laten bereiken.

Dit in tegenstelling tot een gewone gids. Een gewone gids verdient zijn geld door mensen mee te nemen op een bergroute en een doel die vooraf bepaald zijn door de gids. Bovendien bepaalt de gids wanneer er gegeten en gedronken wordt. Iedere klimmer draagt zijn eigen last en als de klimmer het even niet meer weet dan vertelt de gids wat te doen.

Als professional, jongerenwerker of ouder voor de jongeren in de adolescentie mag je rol een “Sherpa” zijn. Jongeren helpen hun eigen weg te zoeken, de bochten, hobbels en tegenslagen te overwinnen en aan te laten komen op de plek waar ze willen zijn. Hen ondersteunen, maar uiteindelijk het ze zelf laten doen. Zodat ze zelf tot hun bestemming kunnen komen.

Hoe doe je dat een Sherpa zijn? Een goede coach? Afhankelijk van de leeftijd van puber en adolescent kun je een Sherpa zijn. Een kind en beginnende puber heeft nog veel meer begeleiding nodig zoals een gewone gids. Hij heeft het nog nodig dat je ze bij de hand neemt, maar hoe ouder ze worden hoe meer verantwoording ze aankunnen. Coachen doe je namelijk gefaseerd: eerst vóórdoen, dan samen doen, daarna zelf laten doen en meekijken om vervolgens los te laten.

Kijk goed naar de jongere. Wat heeft hij of zij nodig?

Wat is je eigen belang? Moet het op jouw manier?

Een goede sherpa offline en online:

  • Geeft vooraf duidelijk aan wat zijn rol als Sherpa inhoudt (dit betekent dat je in gesprek gaat en het verschil uitlegt tussen een gewone gids en een Sherpa)
  • Stimuleert de jongere om actief te zijn en zijn of haar doelen te bepalen.
  • Spreekt naar de jongere uit dat je verwacht van de jongere dat ze actief meedoen en initiatief nemen. (Dan mogen ze van jou als professional verwachten dat je de jongeren helpt met het dragen van zijn/haar lasten, dat je luistert naar de jongere en geduldig bent)
  • Is oprecht geïnteresseerd en heeft 100% aandacht voor de jongere
  • Stelt vragen die je doet nadenken
  • Vraagt door tot de kern van het probleem en begeleidt je van daaruit naar een oplossing.
  • Is eerlijk en oprecht
  • Helpt daar waar nodig is
  • Zoekt samen naar oplossingen als de jongere vraagt naar ondersteuning
  • Is de hele reis aanwezig i.p.v af en toe een sherpa te zijn

Ik zie veel oudere pubers en adolescenten te snel losgelaten worden. Ze kampen met burn-out of vermoeidheid. Ze voelen de druk van hun studieschuld en de hoge eisen die de maatschappij aan hen stelt. Ze moeten als student de tijd van hun leven hebben maar voelen zich vaak eenzaam en verloren in alle drukte en eisen. Ze hebben jou nodig! Een Sherpa!

Ik zie ook oudere pubers en adolescenten die enorm gepamperd worden. Alles wordt voor ze gedaan en alle ervaringen worden van hen ontnomen waardoor ze niet weerbaar zijn en niet weten hoe ze situaties zelf kunnen oplossen waardoor ze zich onkundig voelen en ook verloren. Laat deze jongeren meer los. Wees een sherpa!

Wil jij leren om een Sherpa te zijn? Wil jij van invloed zijn in het leven van jonge mensen? Wil je dit leren online en offline? Kijk in onze trainingsagenda en meld je aan!

Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk

Het is niet langer voldoende om als professional/ jongerenwerker alleen offline actief te zijn en je jongerenwerk uit te voeren. Jongeren en hun smartphones zijn onlosmakelijk verbonden aan elkaar. Of je dit nu ongezond vindt of niet het is een feit. Ik heb het over de nieuwe generatie tieners en jongeren die niet online gaat, maar online is. Daarom zien we steeds meer een verschuiving van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk.

Althans dat zou zo moeten zijn! Daar waar jongerenwerkers voorheen op straat aanwezig waren omdat jongeren op straat te vinden waren zijn jongeren nu veel minder op straat dan voorheen. Tegenwoordig vind je jongeren in de online wereld, op de sociale media. Uit de meest recente cijfers van het Nationaal Social Media Onderzoek 2018 blijkt dat het gebruik van Instagram in Nederland enorm is gegroeid. Instagram heeft in Nederland 4,1 miljoen volgers, waarvan 2,1 miljoen het platform dagelijks gebruiken. Dat is een sterke groei ten opzichte van voorgaande jaren. Instagram kende in 2015 nog maar 1,8 miljoen gebruikers, waarvan 722.000 dagelijks. De groei komt vooral van een jongere doelgroep.

Een paar conclusies en percentages

– WhatsApp is het (nog steeds) het grootste platform waar jongeren gebruik van maken

– Pinterest heeft Twitter ingehaald in het aantal gebruikers.

– Instagram is het hardst gegroeid afgelopen jaar.

– Facebook laat dit jaar geen grote groei zien, jongeren verlaten Facebook

– 20-jarigen vertrekken van Facebook naar Snapchat en Instagram.

– Instagram, Snapchat en Youtube zijn het meest populair onder jongeren.

Foto bij blog verschuiving van offline naar online jongerenwerk. Foto komt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 (Newcom)

Foto komt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 (Newcom)

Online jongerenwerk is noodzakelijk
Je ziet de cijfers! Online jongerenwerk is noodzakelijk. Voor sommige jongerenwerkers en jongerenorganisaties best een uitdaging. Hoe doe je dat online jongerenwerk? En hoe zit het met je eigen privacy en dat van de jongeren? Moet je 24/7 beschikbaar zijn? De komende tijd zullen wij hier antwoord op geven, er regelmatig over schrijven en jou de mogelijkheid geven voor het volgen van een training over dit onderwerp “Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk”.

Wat is de kracht van online jongerenwerk? Online jongerenwerk geeft gelegenheid tot het meekijken in de wereld van jongeren. Het geeft de mogelijkheid om te signaleren als er problemen zijn of iets mis gaat. Ook een kracht is de afstand of juist nabijheid. Voor sommige jongeren is het namelijk gemakkelijker om vanaf thuis op de bank via social media te praten dan face to face. Online contact geeft dan mogelijkheden. Een aanzet om vervolgens offline verder te gaan. Daarom ben ik van mening dat een jongerenwerker offline én online actief moet zijn en die twee werelden met elkaar verbinden.

Tips voor online jongerenwerk:
1. Zorg dat je digivaardig en mediawijs bent.
2. Zorg dat je weet waar jongeren zich bevinden online.
3. Maak een (werk)account aan op de sociale mediakanalen waar je jongeren gebruik van maken.
4. Wees nauw verbonden met sociale mediakanalen.5. Leg online contact met de jongeren bijvoorbeeld via WhatsApp of Instagram. Vergeet niet om ook persoonlijk contact te leggen in de offline wereld.
6. Zorg dat je weet wat er bij jongeren speelt.
7. Denk na over hoe je het beste kan aansluiten bij de online leefwereld van jongeren.
8. Bespreek als team hoe je sociale media wil inzetten in het werk met jongeren, organisaties/partners maar ook ouder? Welk socialmedia platform kun je het beste gebruiken om contact te leggen?
9. Maak gebruik van socialmedia om jongeren educatie en kennis te geven in de thema’s die hen bezig houdt
10. Zorg dat je van positieve invloed bent! Wees een voorbeeld online! Wees bewust van wat je post. Denk 2x na voordat je een foto post van je biertje op het terras. ( Laatst sprak ik een jongerenwerker die een motorrit maakte met zijn vrienden en een foto postte op het terras met een biertje. Onder het bericht vroeg een jongere hoe hij motorrijden en alcohol combineerde?)
Meer weten over dit onderwerp? Lees onze nieuwsbrieven en volg ons online. Binnenkort ontvang je meer informatie over de training “Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk”.

Najaar 2019 gaat You!nG onTour!
You!nG on tour is een tour waarmee You!nG 12 provincies bezoekt met een spetterende en energieke 1-daagse training waarin professionals hulpmiddelen aangereikt krijgen waardoor ze meer en beter kunnen aansluiten bij jongeren. Tijdens deze training krijg je gratis toegang tot onze nieuwe #YNG-escapegame. Een escapegame om jongeren weerbaar en bewust te maken van de risico’s en kansen van socialmedia. Het wordt een volle dag lekker werken aan kennis en vaardigheden wat betreft het werken met jongeren. Met specifiek als thema Socialmedia en jongerencultuur. Want jongerenwerk doe je niet alleen offline maar ook online!
Stay tuned!

Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!

Een grote pot met snoep op de stand van You!nG met de woorden “Raad het aantal en win een You!nGtraining”. Super lastig. Mensen komen bij de stand. Ze wikken en wegen, ze gokken, vragen zich af hoeveel er in de pot zal zitten. Ze weten niet dat de pot vol zit met het aantal dat staat voor de aantal weken dat een tiener 18 wordt vanaf zijn geboorte. Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!

Voor de zesde keer organiseerden de ministeries van VWS, VenJ, OCW, het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de ‘Voor de Jeugd Dag’. Dit jaar in het teken van thema ‘Merkbaar beter voor de jeugd!’. De drie landelijke programma’s van VWS ‘Zorg voor Jeugd’, ‘Kansrijke Start’ en ‘Geweld hoort nergens thuis’, staan centraal. En wij als You!nG zijn erbij want wij hebben jongeren en professionals die met jongeren werken op het oog! Lees verder en je ziet wie de winnaar is van de You!nG-training en het aantal snoepjes geraden heeft.

 

Jongeren hebben maar 936 weken! 936 weken! Hoeveel? Zo weinig? Ja, zo weinig. Nog geen duizend weken hebben we om te investeren in jongeren vanaf hun babytijd totdat ze volwassen op hun achttiende jaar. Toen ik dit ontdekte maakte het mij extra bewust van de noodzaak om te investeren in mijn eigen kids /tieners en de jongeren waar ik mee werk. Mijn tijd goed te besteden, goed na te denken over de manier van  opvoeding en te kijken in mijn werk naar de kwaliteit en manier waarop ik in mijn werk investeer in de jongeren. Geef ik mijn beste ik aan deze doelgroep? Zie ik ze echt staan? Maak ik prioriteit van wat ze echt nodig hebben. Niet alleen offline maar ook online.

foto bij blog Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!936 weken dat een baby opgroeit tot zijn 18e jaar, 624 weken van baby tot en met 12 jaar en 312 weken van baby tot en met 6 jaar. De eerste 6 jaar van een mensenleven zijn zo ontzettend belangrijk. De hechting vindt in deze periode plaats en veilige gehechtheid heeft positieve gevolgen voor sociale relaties, voor de stemming, het gevoel geaccepteerd te worden en voor de zelfstandigheid van het jonge kind en het basisschoolkind. Daarbij geeft veilige gehechtheid een positieve zelfwaardering, zowel voor kinderen als voor jongeren. Maar ook de periode daarna is van groot belang voor de identiteit ontwikkeling van jongeren en het opgroeien tot een emotioneel stabiele volwassene. Denk maar aan de 7  basisbehoeften die centraal staan in onze methodieken en andere tools voor het werken met jongeren.

Ben jij ervan bewust dat jij onderdeel bent van de 936 weken uit het leven van een jongere? Wat wil je dat ze leren in die 936 weken? Wat wil je dat ze zijn en hoe wil je dat ze in het leven staan? Emotioneel stabiel? Vol zelfvertrouwen? Dat ze hun talenten kennen en deze inzetten in de maatschappij? Dat ze zich gezien voelen? Ze vertrouwen hebben in de toekomst? Welke droom heb jij voor deze prachtige generatie? Jij kan verschil maken! Jij bent van invloed!

  1. Kijk eens kritisch in je agenda: hoeveel tijd besteed je aan overleg, papierwerk en praktische zaken die je afleiden van het werken en het echt contact hebben met de jongeren?
  2. Kijk eens goed naar het contact wat je hebt met de jongere? Hoeveel tijd ben je offline en online in contact met de jongere?
  3. Wat zou je kunnen doen om deze jongere nog meer te kunnen helpen? Heb je alles uit de kast gehaald? Heb je je beste ik ingezet? (jongeren mogen genieten en gebruikmaken van jouw expertise en talenten. Onderschat jezelf niet!)
  4. Evalueer met je collega’s en kijk naar de kwaliteit van je jongerenwerk. (gebruik het handboek “verbeter jongerenwerk” ontwikkeld door de DSP-Groep waar wij als You!nG mochten meewerken aan de totstandkoming van het handboek).
  5. Complimenteer en geef elkaar tips en tools in het werken met jullie jongeren.
  6. Help elkaar herinneren dat jullie echt van invloed zijn voor de jongeren.

In de grote pot bij onze You!nG stand zaten 936 snoepjes en het was super lastig. foto bij blog Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!Ze wisten niet dat de pot vol zat met het aantal dat staat voor de aantal weken dat een tiener 18 wordt vanaf zijn geboorte. Daarom konden ze het niet uitrekenen, maar moesten ze het raden. Met een verschil van 7 snoepjes is de winnaar bekend en hebben we haar op de hoogte gebracht van haar prijs. Met op haar briefje het getal 943 zat zij het dichtstbij.

Gefeliciteerd! Geniet van je prijs en wees van invloed met onze methodiek inclusief 10 groepsprogramma’s. Heb je niet gewonnen maar wil je wel onze trainingen volgen? Kijk op onze site, want jongeren hebben maar 936 weken en wij helpen je graag met onze tools om in die weken van invloed te zijn!

 

Portfolio Items