Berichten

Nepnieuws en coronacomplotten: wat is het en hoe ga je ermee om?

Informatie en tips voor professionals die met jongeren werken

Nepnieuws is niets nieuws. Van oudsher wordt het ingezet als effectief propagandamiddel. Zo verspreidde Ramses II in het oude Egypte leugens over een overwinning op zijn tegenstanders. In werkelijkheid eindigde de slag onbeslist. Aan het begin van de 21e eeuw is fake news een vaste samenstelling geworden door geheel verzonnen satirische nieuwsberichten op websites zoals The Onion of in Nederland De Speld. Sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 is de term wereldwijd gangbaar.

Extremisme, politiek gewin of pesten

Nepnieuws kent verschillende vormen (zie blauwe kader hieronder) en ook de type boodschappen en doelen ervan zijn divers. Zo heb je nepnieuws die (verborgen) extreme of extremistische boodschappen bevatten, met als doel om bijvoorbeeld jongeren te radicaliseren. Er is ook nepnieuws ten behoeve van politiek gewin, zoals ten tijde van de genoemde presidentsverkiezingen waarbij vaak naar Rusland wordt gewezen als verspreider. Veel voorkomende nepnieuwsberichten kennen bovendien het concept false framing: berichten zijn zo aangepast dat de conclusies totaal anders zijn dan de originele bron. Nepnieuws wordt niet alleen verspreid via tekst, ook op sociale media wordt nepnieuws steeds meer gedeeld via afbeeldingen en video’s. Door de zogenoemde deepfake-software zijn nepvideo’s bijna niet meer van echte video’s te onderscheiden (hier bekijk je enkele deepfake-video’s). Daarnaast komt nepnieuws ook voor op lokaal niveau. Bijvoorbeeld in een WhatsApp-groep of Snapchat waar nepberichten over iemand worden verspreid, met als doel om iemand te pesten of kleineren. Op grote schaal spelen tenslotte complot- of samenzweringstheorieën, die je als het ware kunt zien als de overtreffende trap van nepnieuws.

Verschillende vormen van nepnieuws

Nepnieuws is een paraplubegrip voor verschillende vormen van foutieve nieuwsberichten.

Desinformatie: onware of onnauwkeurige informatie die expres wordt gemaakt en verspreid om geld te verdienen, of om iemand, een groep mensen, een organisatie of land te beschadigen (Rijksoverheid).
Complottheorieën: het veelal uit achterdocht voortkomende idee dat een bepaald verschijnsel op sociaal, politiek of economisch gebied het gevolg is van een grootscheepse samenzwering.
Hoax: een nepbericht dat wordt verspreid via e-mail of sociale media. De ontvangers of lezers worden gevraagd om het bericht zoveel mogelijk te delen.
Deepfake-afbeeldingen en video’s: deepfakes zijn afbeeldingen of video’s die door kunstmatige intelligentie worden gecreëerd of gemanipuleerd. Voorheen was deze techniek alleen weggelegd voor specialisten, maar door handige tools kan tegenwoordig iedereen vrij eenvoudig deepfakes maken.

Tenslotte bestaat er ook zoiets als ‘pulpnieuws’. Dit hoeft echter niet altijd verzonnen te zijn. Toch kan op sites waar pulpnieuws staat, bijvoorbeeld Viraaltjes.nl, ook nepnieuws verspreid worden. Pulpnieuws (in het Engels: junk news) is nieuws van lage journalistieke kwaliteit, geproduceerd door onbekende mediamerken (met namen als Viraaltjes), met sensationele inhoud en clickbait-koppen. Uit onderzoek van het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) in samenwerking met het Leidse factcheck-initiatief Nieuwscheckersblijkt blijkt dat dit soort sensationele berichten afkomstig van obscure websites, op Facebook meer likes en reacties krijgen dan nieuws van erkende nieuwsmedia als NOS, NU.nl en NRC.

‘Begin van de eindtijd’

Aan het begin van de wereldwijde coronacrisis vierde de complottheorie hoogtij. Bij complottheorieën worden verbanden gelegd tussen gebeurtenissen zonder dat daar wetenschappelijk bewijs voor is. Vaak is complotdenken vooral een reactie op angst en is het ingebed in het huidige politieke of maatschappelijke klimaat. Zo zou het coronavirus uit Amerika komen om China omver te werpen of juist uit China om de Amerikaanse economie om zeep te helpen. Een artikel waarin wordt gesteld dat virussen niet van mens tot mens overdraagbaar zijn – ‘We worden onnodig bang gemaakt. De overheid veroorzaakt heel veel stress’, aldus de auteur op Gezond Wereldnieuws – was ruim 17.000 keer gedeeld op Facebook, zo telde NUcheckt. Ook een populaire complottheorie: het 5G-netwerk veroorzaakt of verergert corona. Jongerenwerkers die deelnamen aan Project Grey vertelden dat onder religieuze jongeren de complottheorie rondging dat de coronacrisis het begin van de eindtijd inluidde. Andere jongeren dachten juist: ‘Jezus komt terug.’

Prefrontale cortex

Jongeren lijken gevoelig(er) te zijn voor complottheorieën en nepnieuws die op sociale media en berichtendiensten als WhatsApp circuleren. Uit een eerder grootschalig onderzoek van de Stanford University is bekend dat jongeren niet het verschil herkennen tussen echt nieuws en nepnieuws, evenals tussen een echt nieuwsbericht en een advertentie. Volgens hoogleraar mediagebruik Elly Konijn van de VU, geciteerd op de site van de NOS, heeft dat te maken met dat de prefrontale cortex – het deel van de hersenen dat in dit geval reflecteert op het waarheidsgehalte van een bericht – bij jongeren nog in ontwikkeling is. Bij mensen die in complottheorieën geloven speelt bovendien ook de confirmation bias: je ziet alleen de bewijzen die het complot bevestigen en wuift experts weg die het tegendeel laten zien. Ook uit een verkenning van Kennisplatform Integratie & Samenleving onder jongeren uit niet-stedelijke gebieden komt naar voren dat een deel van de jongeren beïnvloedbaar is voor nepnieuws. Sommigen van hen nemen dit al snel voor waarheid aan en verspreiden dit ook actief.

fakenews

Wat is het probleem?

Wanneer jongeren (en volwassenen) nepnieuws niet goed herkennen, is ten eerste het risico groter dat zij desinformatie onbewust verspreiden. Bovendien kost het volgens de eerder aangehaalde hoogleraar Konijn veel moeite om dit soort informatie te ontkrachten en heeft het effect op de lange termijn; iemand die tussen zijn of haar twaalfde en achttiende veel nepnieuws heeft gelezen en voor waar heeft aangenomen, gelooft dat waarschijnlijk op zijn dertigste nog. Ook kunnen nepnieuws en complottheorieën mensen motiveren om actie te ondernemen: wel of niet stemmen bij de verkiezingen, niet vaccineren van kinderen of aansluiten bij een extremistische groep. Daarnaast kunnen nepnieuwsberichten tegenstellingen tussen groepen aanjagen. Door nepnieuws zetten jongeren zich tijdens de identiteitsontwikkeling af tegen de groep die dit nepnieuws niet gelooft en daarmee wordt de eigen groepsidentiteit en samenhang versterkt (Van Wonderen & Van den Berg, 2019).

Zo herken je nepnieuws

De beste manier om de invloed van nepnieuws tegen te gaan, is jongeren te helpen om te herkennen wat echt en wat nep is. Het liefst begin je hier al zo vroeg mogelijk mee; op de basisschool al. Wat natuurlijk ook helpt, is wanneer jongerenwerkers of andere professionals die met jongeren werken óók zelf digitaal vaardig zijn om zich in de online leefwereld van jongeren te begeven. Want ook voor volwassenen is het lastig om nepnieuws te herkennen (en ook volwassenen geloven in complottheorieën).

De Washington State University heeft een methode ontwikkeld om nepnieuws te herkennen. Deze zogenoemde HALT-methode werkt als volgt:

  1. HO! – Lees je een bericht dat heftige emoties oproept of waarbij je de sterke behoefte voelt om deze te delen? Maak dan eerst even pas op de plaats en ga door naar stap 2.
  2. Analyseer de bron – Is het medium betrouwbaar? Is het een gerenommeerde nieuwsbron? Staat er een auteur vermeld? En zo ja, kan je ook andere artikelen van deze schrijver vinden of is het een nepauteur?
  3. Lokaliseer betere berichtgeving – Als gerenommeerde media over hetzelfde nieuws berichten, vergroot dat de betrouwbaarheid. Wanneer andere media dit niet doen, is de kans groot dat het nep is.
  4. Traceer originele context – Bekijk de datum: als het niet recent is, kan het bericht verouderd zijn. Trap niet in clickbait; klik altijd door naar het artikel dat iemand op sociale media heeft gedeeld en controleer of deze overeenkomt met de post op sociale media.

Ben je jongerenwerker en ben je op zoek naar een handige tool voor jongeren om nepnieuws te leren herkennen? Bianca Boender van You!nG ontwikkelde, in samenwerking met Joline Verloove van Movisie/Kennisplatform Integratie & Samenleving, een handige ‘fake news checklist’.

You!nG Fake news checklist

Download de checklist hier (pdf) 

Serious gaming tegen nepnieuws en vóór weerbaarheid op sociale media:

  • #YNG Escape Game. Een escaperoomspel inclusief lesprogramma om jongeren weerbaar en sterker te maken op het gebied van sociale media. Het spel wordt door teams van maximaal zeven personen in vier identieke escaperooms tegelijkertijd gespeeld. De teams strijden om wie het eerste weet waarom tiener Yara vermist is en wie haar zo snel mogelijk kan redden. De #YNG Escape Game is ontwikkeld door organisatie You!nG.
  • Under Pressure. Een lesmethode waarin peer education en gamification worden gecombineerd met als doel enerzijds het versterken van weerbaarheid tegen desinformatie onder jongeren om polarisatie, isolatie en extremisme tegen te gaan, anderzijds om het democratisch burgerschap te versterken. Under Pressure is ontwikkeld door Diversion en partners.
  • Slechtnieuws.nl. Een online game voor het herkennen van nepnieuws. Het spel is ontwikkeld door DROG.

Wat werkt om complotdenken tegen te gaan?

Vaak willen jongeren en volwassenen die in complottheorieën geloven, hierin vaak ook echt geloven. Toch is het zinvol om hen hier op een respectvolle manier mee te confronteren. Onderzoek uit 2016 laat zien dat het werkt om iemand te wijzen op inconsistenties van het complot, vooral wanneer de persoon die deze tegenargumenten geeft wordt gezien als intelligent en competent. Sociaal psycholoog Jan van Prooijen, dé Nederlandse expert op complottheorieën, geeft op RTL Nieuws de volgende tips voor de omgang met complotdenkers: neem de persoon serieus, houd de discussie open en laat niet tussen de regels door blijken dat je op hem of haar neerkijkt. Vraag waar die persoon het op baseert en wat voor bewijs hij of zij denkt te hebben. Volgens Van Prooijen overschatten mensen namelijk vaak de kennis die ze hebben. Dat kun je goed gebruiken om complotdenkers zichzelf te laten inzien dat ze niet zo zeker weten wat er speelt. Niet alleen ouders maar ook jongerenwerkers en professionals in het onderwijs kunnen een belangrijke rol spelen in het tegengaan van complotdenken en het herkennen van nepnieuws.

Dit artikel is tot stand gekomen door een samenwerking tussen You!nG en Joline Verloove van Movisie

Tips voor online jongerenwerk in tijden van Corona – Incl. gratis YNG Q en A template

Corona. In 1 klap ligt alle offline vormen van jongerenwerk stil. Inloop, coaching, groepsactiviteiten, voorlichting, preventiewerk en andere vormen. En dat op een plek waar juist verbinding, contact en groepswerk erg belangrijk is!

We zijn binnen het jongerenwerk dus gelimiteerd door dit virus. Maar… jongerenwerkers zouden jongerenwerkers niet zijn als ze geen creatieve oplossingen konden bedenken om de connectie met jongeren te behouden. Grote kans dat jij dus zelf al dingen heb bedacht die je kunt doen om de jongeren te ondersteunen. Mocht je nog wat inspiratie nodig hebben, dan geef ik je hierbij graag nog wat ideeën en tips om jou te versterken in je belangrijke rol.

Ondersteun bij online veiligheid

Online jongerenwerk was natuurlijk al upcoming, maar nu zijn we genoodzaakt om online jongerenwerk direct uit te voeren. Het is een nare aanleiding, maar tegelijkertijd is het ook een kans om je te verdiepen in de online wereld van jongeren. Want, waren jongeren altijd al bijna 24/7 online, nu met het virus helemaal. Werkelijk alles verplaatst zich naar de online wereld. Lessen worden online gegeven, muzieklessen via skype gedaan en zelfs danslessen van de dansacademie zijn digitaal te volgen. Is online jongerenwerk nieuw voor je? Lees dan deze 2 publicaties: “onlinejongerenwerk werken in de leefwereld van jongeren“,  “online jongerenwerk hoe doe je dat goed?

 

 

De keerzijde van deze verplaatsing is dat ook andere, minder wenselijke zaken verschuiven van offline naar online of worden versterkt.

Denk maar aan coffeeshops. Toen de coffeeshops moesten sluiten, ontstond er direct een lange rij om nog voor sluitingstijd een voorraad in te slaan. Daarnaast was er online een explosie van aanbieders met enorme prijzen.  En, doordat je niet kunt controleren wie er bestelt, kunnen nu zelfs kinderen toegang krijgen tot drugs. Dit is zorgelijk en dus zijn jongerenwerkers hard nodig.

En dan sexting. Doordat jongeren meer online zijn en ze zich vervelen, is er grotere kans op sexting, online afpersing en catfishing. Jongeren experimenteren sneller en ze zijn kwetsbaarder voor een catfish. Juist als ze alleen op hun kamer zitten en de dagelijkse routine missen van school, sport en thuis zijn. Jongerenwerkers kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Jij kunt online voorlichting geven door bijvoorbeeld live te gaan op Instagram of andere social media kanalen. Daarmee kun je heel wat narigheid voorkomen.

Blijf aanwezig in de wijk!

Jongeren hebben grote behoefte aan het ontmoeten van elkaar.

Daarom is thuisisolatie uitdagend of zelfs super irritant voor jongeren. Het is daarbij de vraag of het ouders lukt om hun puber te motiveren om thuis te blijven. Blijf daarom als jongerenwerker in de wijk aanwezig. Maak op de fiets een rondje langs de bekende hangplekken. Jongeren blijven namelijk buiten op straat en pleintjes elkaar opzoeken. En groepsvorming nu de scholen dicht zijn is verre van wenselijk.

Maak gelijk gebruik van de mogelijkheid om de jongeren te informeren over de gang van zaken wat betreft corona en de maatregelen. Leg uit dat er besmettingsgevaar is. Houd bij dit alles natuurlijk zelf de 1,5 meter afstand in acht, ook voor je eigen gezondheid.

Help gezinnen met spanning

Nu jongeren veel thuis zijn, hoop ik dat ouders en jongeren elkaar vinden en veel meer in verbinding met elkaar gaan leven. Ik hoop dat de band tussen ouder en kind verstevigt. Maar ik houd ook mijn hart vast, want de keerzijde in het jongerenwerk is dat we weten dat er ook gezinnen zijn waar al veel spanning en onveiligheid was. Met de thuisisolatie tijdens het coronavirus is er ook extra kans op escalaties. 

Jij als jongerenwerker kent deze gezinnen. Zorg daarom dat je online contact hebt met deze jongeren. Trouwens, dat geldt voor al je jongeren. Zoek actief contact. Like niet alleen hun berichten, maar stuur ze ook af en toe een privé berichtje. Bel ze! En zoek, als de mogelijkheid daar is, ook met de ouders contact. Geef ouders en jongeren tips en moedig ze aan om contact te blijven houden met jou als jongerenwerker.

Begeleid het thuiswerken

Jongeren krijgen nu online les of online opdrachten. Dit is niet voor elke jongere weggelegd.

Jij kunt jongeren helpen met hun planning. Voor vele van hen is het erg moeilijk zichzelf te motiveren om huiswerk te maken . Hun frontale cortex is nog niet genoeg gerijpt om dit goed te kunnen. Spreek een tijdstip met een jongere af om te videobellen. Tijdens het videobellen geef je huiswerkbegeleiding en kun je samen nadenken over een planning die voor de jongeren werkt.

Tips voor jou als jongerenwerker

Hieronder nog een aantal tips om je online jongerenwerk tijdens het coronavirus te versterken. Zo kun jij van positie invloed zijn.

  • Zorg dat je bent waar jongeren zijn (in deze tijd dus voornamelijk online).
  • Doe online (niet) wat je offline ook (niet) zou doen.
  • Wees creatief in je jongerenwerk door online meetings te organiseren via skype, zoom, hangouts, videowhatsapp, insta, enz.
  • Lanceer een “Stay at home challenge”.
  • Geef via Instagram voorlichting door een kort filmpje op te nemen. Als je live gaat, geef je jongeren de kans om tijdens het live gaan te chatten.
  • Maak een online bingo.
  • Gebruik de House Party app om online met jongeren te spelen.
  • Speel Cluedo of Spoorzoeker online met een groep op een bepaald tijdstip.
  • Gebruik de Photo roulette app om online met jongeren te spelen. (Pas wel op want jongeren zien je foto’s uit je galerij)
  • Speel met jongeren Snapchat games.
  • Speel met de jongeren via Google Drive “Spreadsheet tag”Een soort tikkertje in Excel.
  • Op Whatsapp kun je met 4 personen tegelijkertijd videobellen. Hier de uitleg hoe dit werkt.
  • Vorige week liet Google weten dat het Hangouts Meet voorlopig gratis beschikbaar stelt voor scholen en bedrijven. Ook Microsoft biedt zijn Teams-software tijdelijk gratis aan. Beide oplossingen maken het mogelijk met een groot aantal mensen te videobellen.
  • Maak een poll op Instagram zodat je op de hoogte bent van de behoefte van jongeren.
  • Geef huiswerkbegeleiding, sportclinic, muziekles via videobellen.
  • Maak gebruik van onze Instagram-story Q & A You!nGtemplate (zie download) voor jongeren. Zo krijg je inzicht in hoe jongeren hun Stay@Home Day beleven.
  • Maak gebruik van onze online You!nGactiviteit (zie volgende week in de download)

Heb je zelf ideeën, spellen of werkvormen? Laat het ons weten in de comments.

Wat mijn planten vertellen over jouw ontwikkeling als jongerenwerker. 5 tips!

Ik ben vreselijk met planten. Maar dan ook echt VRE-SE-LIJK. Ze staan te verpieteren. Zelfs cactussen gaan bij mij dood. Eigenlijk alle planten in mijn huis zien er enorm treurig uit, op 2 planten na.

Hoe dat kan? Nou, het zit zo. De 2 planten die het geweldig doen, staan binnen een meter van de waterkraan in de keuken. Dus als ik de afwas doe, aan het koken ben, of voor iets anders de kraan nodig heb, staan deze planten in mijn zicht. Ik zie ze en daarom krijgen ze regelmatig een plens water. Deze planten groeien en ik kan zelfs genieten van de prachtige bloemen die tevoorschijn zijn gekomen.

 

Ik maak nu even een sprong naar jou. Je bent dan wel geen plant, maar iedereen heeft het nodig om te groeien. Zodat je helemaal tot bloei kunt komen op persoonlijk vlak en in je vakgebied.

Krijg jij voldoende input als jongerenwerker? Of ben je aan het verpieteren in je ontwikkeling?

Geef jij jezelf regelmatig ‘een plens water’? Dat doe je bijvoorbeeld in de vorm van vakliteratuur, trainingen, workshops en seminars. Maar denk ook aan intervisie en supervisie. Deze hulpmiddelen maken dat jij als professional steeds beter wordt in je vak.

Blijf je ontwikkelen

Dan is het dus wel belangrijk dat jouw persoonlijke ontwikkeling onder je aandacht is en dat je blijft investeren in groei. Anders verpieter je, net als het grootste deel van mijn planten.

Jim Rohn zegt het volgende over persoonlijke ontwikkeling:

“Ik vind het fascinerend om te zien hoe mensen hun vakantie met meer zorg en toewijding plannen dan (de rest van) hun leven. Wellicht omdat ontsnappen altijd eenvoudiger is dan verandering.”

Hoe blijf je jezelf ontwikkelen als professional?

1. Maak een persoonlijk plan

Het klinkt misschien niet zo sexy, maar maak een plan. Dit hoeft trouwens niet perse aan het begin van het jaar, je kunt elk moment starten. Zorg dat je in je plan 3 tot 5 duidelijke doelen hebt waarin je je wilt ontwikkelen. Bijvoorbeeld: sterker worden in communiceren, vaardigheden en kennis vergroten of methodisch leren werken.

2. Gebruik de SMART-methode. Een SMART-doel bestaat uit de volgende vijf onderdelen:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Maak het jezelf niet te moeilijk. Zorg voor haalbare doelen waar je energie van krijgt.

3. Onderzoek op welke plekken en bij welke organisaties je je kunt ontwikkelen als professional.

4. Maak gebruik van je netwerk, je collega’s en je familie. Zij kennen jou en ze hebben waarschijnlijk goede ideeën en feedback.

5. Deel je persoonlijke plan met iemand zodat er accountability ontstaat. Het zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft en je je ook echt aan je plan gaat houden.

Jij bent de methodiek!

Waarom is het belangrijk om te blijven leren en te ontwikkelen? Jij bent de methodiek! De jongeren verdienen het allerbeste! Er zijn allerlei methodieken te vinden in het werkveld. Denk maar eens aan onze You!nG methodieken. Maar eerlijk is eerlijk: zonder een goede professional is het maar een methode. Jij bent de methodiek! Hoe jij de methode inzet, is van groot belang.

Daarom vinden we het super belangrijk dat je investeert in jezelf. Niet alleen voor de jongeren maar ook voor jou. Jij, met jouw unieke talenten, bent het waard om helemaal tot bloei te komen. Dan is er groei. Niet alleen voor jou maar ook voor de jongeren waar jij mee werkt. Dubbele winst!

De wijze les van vandaag

 

Dus: zorg dat je net als mijn plantjes dicht bij het water staat én goed in het zicht. Houd je eigen ontwikkeling goed in de gaten en gun jezelf regelmatig goede input. Dan ga je helemaal tot bloei komen!

Wil je direct starten met je persoonlijke ontwikkeling? Maak gebruik van onze trainingen en meld je aan!

Wees van invloed! Op jezelf en op anderen!

 

Een betekenisvolle relatie, DE sleutel voor goed jongerenwerk (inclusief gratis tool)

Maak jij impact? Een betekenisvolle relatie is DE sleutel tot goed jongerenwerk. Dit blijkt uit een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam dat afgelopen maand is gepubliceerd. Een krachtige band tussen een jongeren en hun jongerenwerkers is bepalend voor de persoonlijke groei van de jongeren.

Met steun van de jongerenwerker ontwikkelen jongeren hun sociale vaardigheden. Ook krijgen ze een sterker gevoel voor eigenwaarde, bouwen ze aan een sociaal netwerk en leren ze verantwoordelijkheid dragen. Het onderzoek van de HvA toont verder aan dat jongeren die 7 of meer maanden deelnemen aan jongerenwerk beter en meer participeren in de maatschappij. Deze jongeren doen vaker vrijwilligerswerk, lopen stage of hebben een bijbaan.

JIJ bent de methodiek!

De resultaten van dit onderzoek bevestigen de visie en werkwijze van You!nG. Onze quote: Jij bent van invloed! En in onze You!nGtrainingen zeggen we: JIJ bent de methodiek!

Natuurlijk zorgen we ervoor dat onze You!nGmethodieken inhoudelijk sterken makkelijk in gebruik zijn. Maar eerlijk is eerlijk. Uiteindelijk is elke jongerenwerker de methodiek. Hij/zij kan het programma breken of maken. Daarom vinden we het zo belangrijk dat jongerenwerkers en professionals zich laten trainen. Een goede jongerenwerker is een jongerenwerker die zich zijn leven lang blijft ontwikkelen.

Betrouwbaar zijn

Betekenisvolle relaties met jongeren zijn relaties die hen vertrouwen geven en waarbij zij in staat zijn volledig zichzelf te zijn. Het zijn relaties waarbij jongeren niet bevooroordeeld worden en waarbij ze weten dat ze op je kunnen rekenen. Wanneer dan ook. Dat betekent dat je aanwezig bent in het leven van jongeren. Het contact tussen jou en de jongeren is daarbij zo groot en diepgaand dat het impact heeft in hun leven.

Je bouwt aan een betekenisvolle relatie met wederzijds respect en waardering. Toon dus oprechte interesse in de jongeren. Wees echt en authentiek. Verder is het van groot belang dat je aansluit bij de beleving en behoeften van de jongeren.

Neem de tijd

Om een betekenisvolle relatie met jongeren te krijgen is tijd nodig. Daarnaast is er tijd nodig om effect te hebben in hun leven en de uitwerking te zien van jullie relatie. Hoe sterker deze relatie is, hoe groter de ontwikkeling van de jongeren. Hoe langer de betekenisvolle relatie duurt, hoe hoger het niveau van eigen kracht en participatie van de jongeren. Wauw! Wat een verantwoordelijkheid! Als jongerenwerker heb je echt de kans om van positieve invloed te zijn! Jij kunt impact maken! Jij kunt echt van betekenis zijn!

 

Effect van betekenisvolle relaties

Het effect van een betekenisvolle relatie is groot. We geven je een aantal belangrijke, positieve gevolgen.

    • Sociale netwerk-Via het jongerenwerk komen jongeren in contact met elkaar. Jongerenwerkers ondersteunen ze in het contact leggen, in het onderhouden van dat contact en in het omgaan met en bemiddelen bij conflicten. Hoe sterker het sociale netwerk van jongeren is, hoe minder zij uitvallen of een beroep doen op gespecialiseerde voorzieningen.
    • Eigenwaarde-De jongerenwerker heeft grote betekenis in het bewust maken van de eigenwaarde van de jongeren. Dat kan bijvoorbeeld door het aanmoedigen in wat de jongeren goed kunnen. Zo stimuleren zij het zelfvertrouwen van de jongeren. En jongeren die zichzelf de moeite waard vinden, staan steviger in het leven. Ze functioneren beter, zijn psychisch gezonder en hebben minder stress.
    • Maatschappelijk participeren-Doordat de jongerenwerker een stimulerende rol heeft en kijkt naar de talenten van jongeren, gaan jongeren zich meer inzetten in de maatschappij. Hoe meer jongeren betrokken zijn bij het jongerenwerk, hoe meer ze zich inzetten als vrijwilliger. Ik ontmoette laatst bijvoorbeeld een jongen die filmpjes maakte voor de wijk en voor het jongerenwerk. Super tof!
    • Relationele vaardigheden-Hoe gaan we met elkaar om? Wat is ervoor nodig om relaties, contacten en verbintenissen aan te gaan in het leven? Jongerenwerkers helpen jongeren zodat ze waardering leren geven en ontvangen. Ook groeien ze in begrip van henzelf en anderen en in het uiten van hun gevoel. Relationele vaardigheden stellen jongeren in staat om mee te doen in sociale verbanden. Zo kunnen ze zich op een goede manier verhouden tot andere mensen en voor zichzelf opkomen.

Jij bent van invloed!

Wat een bijzondere taak heb jij als je werkt met jongeren! Hoe tof is het om betrokken te zijn in het leven van jongeren. Juist tijdens die cruciale leeftijd waar ze grote keuzes maken en midden in hun ontwikkeling zitten.

Wat een grote verantwoordelijkheid hebben wij als professionals om daar goed mee om te gaan. Om hun het beste van onszelf te geven. Zeker nu we weten dat een betekenisvolle relatie echt een verandering brengt in het leven van jongeren. Of je nu 1 op 1 werkt met jongeren of juist in groepsverband: jongeren leren van jou en van anderen Laat je dus trainen! Zorg dat jij de methodiek bent.

Gratis tool

Wij helpen je graag in deze belangrijke taak. Daarom geven we regelmatig cadeautjes die jou ondersteunen in het jongerenwerk. Speciaal voor het ontwikkelen van betekenisvolle relaties bieden we je de tool Life Events Line gratis aan. Doel van de werkvorm: Jongeren en professionals gaan in gesprek met elkaar. • Jongeren en professionals leren elkaar beter kennen. • Jongeren en professionals bouwen aan een betekenisvolle relatie. • Jongeren en professionals leren van elkaar. • Jongeren ontdekken dat iedereen uniek is. • Jongeren worden bewust van de verschillende situaties in hun leven. • Professionals krijgen inzicht in het leven van de jongeren.

 

 

 

 

 

Portfolio Items