Berichten

Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!

Een grote pot met snoep op de stand van You!nG met de woorden “Raad het aantal en win een You!nGtraining”. Super lastig. Mensen komen bij de stand. Ze wikken en wegen, ze gokken, vragen zich af hoeveel er in de pot zal zitten. Ze weten niet dat de pot vol zit met het aantal dat staat voor de aantal weken dat een tiener 18 wordt vanaf zijn geboorte. Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!

Voor de zesde keer organiseerden de ministeries van VWS, VenJ, OCW, het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de ‘Voor de Jeugd Dag’. Dit jaar in het teken van thema ‘Merkbaar beter voor de jeugd!’. De drie landelijke programma’s van VWS ‘Zorg voor Jeugd’, ‘Kansrijke Start’ en ‘Geweld hoort nergens thuis’, staan centraal. En wij als You!nG zijn erbij want wij hebben jongeren en professionals die met jongeren werken op het oog! Lees verder en je ziet wie de winnaar is van de You!nG-training en het aantal snoepjes geraden heeft.

 

Jongeren hebben maar 936 weken! 936 weken! Hoeveel? Zo weinig? Ja, zo weinig. Nog geen duizend weken hebben we om te investeren in jongeren vanaf hun babytijd totdat ze volwassen op hun achttiende jaar. Toen ik dit ontdekte maakte het mij extra bewust van de noodzaak om te investeren in mijn eigen kids /tieners en de jongeren waar ik mee werk. Mijn tijd goed te besteden, goed na te denken over de manier van  opvoeding en te kijken in mijn werk naar de kwaliteit en manier waarop ik in mijn werk investeer in de jongeren. Geef ik mijn beste ik aan deze doelgroep? Zie ik ze echt staan? Maak ik prioriteit van wat ze echt nodig hebben. Niet alleen offline maar ook online.

foto bij blog Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!936 weken dat een baby opgroeit tot zijn 18e jaar, 624 weken van baby tot en met 12 jaar en 312 weken van baby tot en met 6 jaar. De eerste 6 jaar van een mensenleven zijn zo ontzettend belangrijk. De hechting vindt in deze periode plaats en veilige gehechtheid heeft positieve gevolgen voor sociale relaties, voor de stemming, het gevoel geaccepteerd te worden en voor de zelfstandigheid van het jonge kind en het basisschoolkind. Daarbij geeft veilige gehechtheid een positieve zelfwaardering, zowel voor kinderen als voor jongeren. Maar ook de periode daarna is van groot belang voor de identiteit ontwikkeling van jongeren en het opgroeien tot een emotioneel stabiele volwassene. Denk maar aan de 7  basisbehoeften die centraal staan in onze methodieken en andere tools voor het werken met jongeren.

Ben jij ervan bewust dat jij onderdeel bent van de 936 weken uit het leven van een jongere? Wat wil je dat ze leren in die 936 weken? Wat wil je dat ze zijn en hoe wil je dat ze in het leven staan? Emotioneel stabiel? Vol zelfvertrouwen? Dat ze hun talenten kennen en deze inzetten in de maatschappij? Dat ze zich gezien voelen? Ze vertrouwen hebben in de toekomst? Welke droom heb jij voor deze prachtige generatie? Jij kan verschil maken! Jij bent van invloed!

  1. Kijk eens kritisch in je agenda: hoeveel tijd besteed je aan overleg, papierwerk en praktische zaken die je afleiden van het werken en het echt contact hebben met de jongeren?
  2. Kijk eens goed naar het contact wat je hebt met de jongere? Hoeveel tijd ben je offline en online in contact met de jongere?
  3. Wat zou je kunnen doen om deze jongere nog meer te kunnen helpen? Heb je alles uit de kast gehaald? Heb je je beste ik ingezet? (jongeren mogen genieten en gebruikmaken van jouw expertise en talenten. Onderschat jezelf niet!)
  4. Evalueer met je collega’s en kijk naar de kwaliteit van je jongerenwerk. (gebruik het handboek “verbeter jongerenwerk” ontwikkeld door de DSP-Groep waar wij als You!nG mochten meewerken aan de totstandkoming van het handboek).
  5. Complimenteer en geef elkaar tips en tools in het werken met jullie jongeren.
  6. Help elkaar herinneren dat jullie echt van invloed zijn voor de jongeren.

In de grote pot bij onze You!nG stand zaten 936 snoepjes en het was super lastig. foto bij blog Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!Ze wisten niet dat de pot vol zat met het aantal dat staat voor de aantal weken dat een tiener 18 wordt vanaf zijn geboorte. Daarom konden ze het niet uitrekenen, maar moesten ze het raden. Met een verschil van 7 snoepjes is de winnaar bekend en hebben we haar op de hoogte gebracht van haar prijs. Met op haar briefje het getal 943 zat zij het dichtstbij.

Gefeliciteerd! Geniet van je prijs en wees van invloed met onze methodiek inclusief 10 groepsprogramma’s. Heb je niet gewonnen maar wil je wel onze trainingen volgen? Kijk op onze site, want jongeren hebben maar 936 weken en wij helpen je graag met onze tools om in die weken van invloed te zijn!

 

Kan er AUB weer wat meer taboe zijn!

Ze is 16 en zit in het examenjaar. Ze moet een boek lezen bij het vak Nederlands. De docent had al gezegd: als je je er niet prettig bij voelt, moet je af en toe maar wat bladzijdes overslaan.

Thuis zegt ze ik voel me niet prettig bij dit boek en ik lees een aantal bladzijdes mee:  ‘’Ik ben boos op je, omdat ik mij genaaid voel. Als iemand hier iemand naait, ben ik het. Met je grote pik. Wat? Met je grote pik.. Ik mis je pik zoals jij mijn kut mist. Ja ik mis je grote harde pik heel erg.’’

Tja…..dat is nu niet de literatuur die ik voor ogen heb voor een 16-jarige. Misschien vind je dat preuts of doe ik moeilijk? Of misschien vind je dat te beschermend. Ik ben best wel wat gewend door mijn werk op de staat en door mijn groot pleeggezin. Mijn dochter is ook wel wat gewend en zeker niet onwetend of bleu. Nee hoor geloof mij, dit boek daar schrikt ze echt niet van en ze is zeker goed op de hoogte van hoe de maatschappij eruit ziet met de verschillende culturen en milieus.

Wat mij verbaasd is dat als mijn dochter schoorvoetend en met enige schroom haar grens aangeeft er niet echt positief op gereageerd wordt. Ik had liever gehad dat haar docent haar zou aanmoedigen over het feit dat ze haar grens aangeeft en haar autonomie aan het verwerven is in plaats van te vragen of ze niet al te beschermd opgevoed wordt.

 

Situatie 2:   Als jongen van net 18 neem je afscheid van je stage en je vrouwelijke collega’s geven je als afscheidscadeau een glossy met 500 mooiste vrouwen in lingerie of half naakt geposeerd. Hij voelde zich wat ongemakkelijk bij het cadeau. In het voorwoord van het blad staat: Wat is t ie lekker he? En nu ligt het meest felbegeerde tijdschrift in jouw handen klaar om verslonden te worden door twee, en tienduizend andere, hongerige ogen.

Situatie 3:  Ik sla thuis de lokale krant open en paginagroot zie ik een vrouw van de achterkant in lingerie en een grote strik om haar handen heen met de ondertitel “ Swingers moeten ook eten”. Het is een Valentijn-reclame voor een restaurant. In mijn werk is de zoveelste naaktfoto verstuurd en circuleert online onder schoolstudenten. Met als gevolg chantage, bedreiging en pestgedrag waardoor een meisje of jongen emotioneel gekwetst en beschadigd is.

Kan er AUB weer wat meer taboe zijn?
De maatschappij is ver-seksualiseert.  Feit is dat in de huidige maatschappelijke samenleving we steeds vroeger, en dus ook jonger, geconfronteerd worden met seks, erotiek en pornografie. Het taboe is doorbroken. Maar de vraag is en blijft of dat wel een positief gegeven is. Natuurlijk moet er geen taboe zijn op het thema seks, maar ik ben ervan overtuigd dat jongeren een vertekend beeld krijgen van seksualiteit en liefde door de voorbeelden hierboven en vraag ik mij af waar de goede voorbeelden zijn waar jongeren zich mee kunnen identificeren. En dan liever niet het boek wat mijn dochter moest lezen of mijn zoon waarvan verwacht wordt dat hij met 2 hongerige ogen de 500 mooiste vrouwen glossy moet lezen.

Mag het gewoon iets minder schreeuwerig? En laat jongeren in een veilige omgeving praten over seksualiteit en zich op een gezonde veilige manier ontwikkelen.

Wil je ook jongeren weerbaar maken op het gebied van lichamelijkheid en seksualiteit maak dan gebruik van onze methodieken. www.you-ng.nl

 

 

 

Eerlijk praten over seks en porno

“Mam vindt je dit ook niet raar?” Binnen ons gezin streven we naar open gesprekken. Over allerlei belangrijke onderwerpen: zelfvertrouwen, vrienden, opleiding, toekomst, waar ben je goed in, geloof, maatschappij, discriminatie én seks en porno. Onze gesprekken zijn soms met een grap, soms heel serieus en regelmatig zijn er flinke discussies.

Onlangs had ik een open gesprek met mijn zoon. Hij is eind tiener en loopt zijn eerste stage op een psychogeriatrische afdeling in een verpleeghuis. Daar leert hij de eerste basiszorg te verlenen. Best spannend om als tiener voor het eerst iemand te wassen en verzorgen. Elke dag komt hij thuis met enthousiaste verhalen over het werken in de verpleging.

Dit keer had hij een enthousiast verhaal, maar ook een vraag. “Mam vindt je dit ook niet raar? In mijn pauze zitten vier vrouwelijke collega’s van middelbare leeftijd samen op een bankje pornofilmpjes te kijken op hun mobiel en daar allerlei opmerkingen over te geven. Terwijl ik daar ook gewoon mijn pauze heb. Lekker awkward!” De collega’s waren zich ervan bewust dat dit eigenlijk niet kon. Met een knipoog werd gezegd: “Vertel dit maar niet aan je moeder.” Gelukkig deed hij dat wel.

Ik had het te doen met mijn zoon. Daar zit je dan, je bent tiener, je zit in je puberteit en middenin je hormonale ontwikkeling. Kom je dit tegen… Ik kan mij voorstellen dat je je opgelaten voelt. Juist op een plek waar je verwacht te leren hoe je een professional wordt, waar anderen een voorbeeld voor je zijn, maak je dit mee. Naast dat ik van alles vind over pornografie en de invloed daarvan, ben ik ook enorm verbaasd dat dit gedrag op de werkvloer gebeurt. Iedereen is van invloed, wees een goed voorbeeld!

Ik hecht veel waarde aan dit soort gesprekken. Mijn zoon heeft een mening gevormd en checkt vervolgens hoe ik ertegenaan kijk. Dat mijn zoon praat over porno, seksualiteit en andere thema’s, betekent veel voor me. Er is blijkbaar vertrouwen om openlijk te praten over deze essentiële thema’s. Thema’s waar je een mening over vormt in het leven. Thema’s die belangrijk zijn om over te praten.

Hoe lastig het soms ook is, het is belangrijk om open met jongeren over seksualiteit te praten. Als je dat niet doet, geef je ze het idee dat het onderwerp taboe is. Dat het iets is om je voor te schamen. Bovendien gaan kinderen en jongeren toch wel op zoek naar informatie. Als je wilt dat jongeren een evenwichtig beeld krijgen van seks, kun je ze maar beter goed voorlichten. Dan heb je de meeste kans om ook op dit vlak bepaalde normen en waarden mee te geven.

10 tips om open met jongeren te praten

In mijn werk met jongeren is vertrouwen binnen de groep enorm belangrijk. Daarom geven we bij You!nG veel aandacht aan het groepsproces en werken we methodisch. Hierbij geef ik je 10 tips om open en eerlijk met jongeren te praten over essentiële thema’s, zoals seksualiteit:

 

  1. Bouw aan een positieve groepscultuur/ gezinscultuur.
  2. Creëer een sfeer van veiligheid.
  3. Geef jongeren het vertrouwen dat als ze je iets vertellen dat jij er vertrouwelijk mee omgaat. En doe dat vervolgens ook J
  4. Luister goed en geef geen oordeel. Dan zullen jongeren open zijn.
  5. Wees beschikbaar en wees zelf eerlijk.
  6. Gebruik humor en wees luchtig. Praat over seks net als over een ‘normaal’ onderwerp.
  7. Stem je communicatie af met de ontvanger (kinderen, tieners of jongeren zitten in verschillende levensfases).
  8. Reken de jongere niet af op een afwijkende mening.
  9. Geef positieve opbouwende kritiek, negatieve bekritisering bevordert de openheid niet.
  10. Kijk naar de 7 emotionele basisbehoeften die You!nG gebruikt in de groepsprogramma’s van de methodieken.

Over seksualiteit praten in je meidengroep of jongensgroep? Gebruik onze methodieken You!nGwoman en You!nGman, You!nGboy en You!nGgirl. De methode is preventief en werkt bewust integraal vanuit de volgende thema’s: zelfbeeld, lichamelijkheid & seksualiteit, talenten & maatschappij en sociale ontwikkeling.

Ons I’M You!nG is een doe-boekje voor jongeren van 12 tot 17 jaar. I’M You!nG staat vol met creatieve opdrachten voor jongeren om zichzelf en andere beter te leren kennen. De diverse opdrachten helpen jongeren om na te denken over wie ze zijn, hoe hun omgeving van invloed is, hun talenten te ontdekken en kennis op te doen wat betreft hun eigen grenzen en wensen op lichamelijk en seksueel gebied.

 

Oordeel niet te snel

 “Jongens zoals jij…” Een docent zei dit laatst tegen mijn zoon (17) toen hij in de klas een conflict met hem had. Terwijl ik met mijn zoon daarover sprak, zei hij: “Ja mam, ik zat ook fout, maar ik vind deze uitspraak zo verschrikkelijk naar.” En terecht. Het was een oordeel, waardoor mijn zoon zich niet serieus genomen voelde.

Van de week maakte ik nog zoiets mee. Terwijl ik aan het werk was op kantoor, hoorde ik een diepe zucht aan de andere kant van de ruimte: “Waarom is de mentaliteit van jongeren zo veranderd? Waarom kunnen ze niet op tijd komen?” Automatisch begon ik het uit te leggen. De frontale cortex van jongeren werkt nog niet helemaal zoals het moet. Daarnaast hebben sommige jongeren niet alle tools in hun opvoeding meegekregen om goed te kunnen functioneren. De man keek mij aan en zei met een glimlach: “Jij neemt het altijd op hè voor jongeren?”

Beide gebeurtenissen zetten mij aan het denken. Inderdaad, ik neem het eigenlijk altijd op voor jongeren. Ik vind jongeren gewoon te gek en ik probeer altijd te kijken naar het gedrag achter het gedrag van de jongeren. Wat gebeurt er echt? Dat is vaak een heel ander plaatje dan dat je in eerste instantie kunt zien.

In dit fragment uit Die grössten Schweizer Talente (Zwitserland Got Talent) geven de juryleden enorm snel een oordeel en daar hebben ze achteraf veel spijt van. Ze vinden het niet snel genoeg gaan, het lijkt niet interessant genoeg of ze hebben niet door wat er werkelijk plaatsvindt. En pas nadat de artiest door alle vier is afgewezen met een rood kruis, laat ze op spectaculaire manier zien dat ze het toch echt waard is om in het programma verder te komen. Maar het is te laat. De jury heeft al geoordeeld en biedt vol schaamte excuses aan.

In mijn werk met jongeren en in de opvoeding van mijn kinderen moet ik ook weleens beschamend mijn excuus aanbieden omdat ik te snel oordeelde. Ik vergat bijvoorbeeld te kijken naar het gedrag achter het gedrag of de vraag achter de vraag.  Mijn handelen en reactie hebben effect op de jongeren. Net zoals de vier kruizen en de snelle beoordeling effect heeft op de artiest.

 

Kies jij er ook voor om jongeren niet te snel te oordelen? Hier zijn 7 tips die je daarmee kunnen helpen:

young-jijbentvaninvloed-web-212

  1. Behandel elke jongeren als individu.
  2. Luister naar de jongere. Als in: jij praat niet en de jongere praat wel 🙂
  3. Geef de jongere eerst de gelegenheid om zijn gedrag toe te lichten
  4. Kijk verder dan de buitenkant. Probeer het gedrag achter het gedrag te achterhalen. Vraag je af wat de reden kan zijn van het gedrag.
  5. Laat de jongere uitpraten. Vul zijn/haar verhaal niet zelf in.
  6. Controleer of je het echt begrijpt. Gebruik daarbij de vraag “Bedoel je…?”of “Begrijp ik dat…?”
  7. Bedenk dat een jongere nog geen volwassene is. Geef ze ruimte om te leren en ontwikkelen.

 

Wil jij als professional of als ouder leren om niet snel te oordelen? Wil jij van positieve invloed zijn? Ga dan met onze methodiek aan de slag en laat je trainen. Specifiek training nodig in een actueel thema? Mail en vraag naar de mogelijkheden.

“Er kan wel wat zout bij!”

“Er kan wel wat zout bij!”

Terwijl ik in de keuken een lekkere maaltijd klaar sta te maken, krijg ik een van de belangrijkste vragen van de dag. Een van mijn pubers roept: “Wat gaan we eten?” Dit is dagelijkse kost. Een tas wordt in de gang gesmeten en vervolgens start de keukeninspectie. Boven mijn pannen wordt uitgebreid bekeken of het eten voldoet aan de wensen, deksels worden opgetild en het eten geproefd. Uit een mond vol eten denk ik te horen “Lekker mam! Maar er kan wel wat zout bij.” Ik proef ook wat en, ja inderdaad, een snufje zout erbij kan geen kwaad. Even later aan tafel: “Hé mam! Beter met dat beetje zout erbij. Smaakt echt goed!”

Later denk er nog eens over na. Een snufje zout. Tja wat is een snufje, net wat er tussen duim en wijsvinger gehouden kan worden. Zo weinig maar. Dat dat zoveel impact kan hebben is eigenlijk een prachtige eigenschap! Een echte smaakmaker. Ik besef me dat de eigenschappen van zout erg overeenkomen met de eigenschappen van invloed. Zoals een snufje zout echt het verschil kan maken in een gerecht, kan positieve invloed ook een bijzondere smaakmaker zijn.

Een mooi voorbeeld daarvan zijn de ochtenden in Huize Boender.

SomFoto's Blog-1s gaan ze gepaard met alle gezelligheid die je maar kunt bedenken. Soms gaan ze gepaard met chagrijnige gezichten en gesnauw. Als moeder kan ik daarin met een snufje positieve invloed veel verschil maken. Wat een verschil maakt het als mijn tieners vrolijk en relaxed de deur uit gaan. Natuurlijk gaat het ook wel eens mis. Dan vergeet ik het snufje zout en loop ik te mopperen dat de huiswerkplanning niet lekker loopt en de tafel niet afgeruimd is en……enz. En ja, dat heeft ook invloed, mijn tieners gaan dan anders de deur uit. Ik zeg dan eigenlijk: “Opzouten!” En weg is de verbinding.

Dus dat snufje positieve invloed brengt echt verandering. Even die aanraking, dat oogcontact, die knipoog of dat positieve woord. Dat is smaakmakend! Hoe meer ik erover nadenk, hoe enthousiaster ik word over iets eenvoudigs als zout. En er zijn meer mooie eigenschappen van zout:

Zout is zuiverend en bederfwerend
Wij kunnen in de omgang met anderen zuiverend aanwezig zijn en daardoor het bederf weren door van positieve invloed te zijn. Als we in gesprekken we een positieve inbreng hebben, kan het gesprek een andere wending krijgen. Zelfs al door niet mee te doen als er negatief gesproken wordt.

Zout maakt dorstig
Als je zout gegeten hebt krijg je dorst. En als je in een omgeving bent waar mensen van positieve invloed zijn, maakt dat dorstig naar meer.

Foto's Blog-3

Zout ontdooit
In de winter strooi ik altijd wat zout op mijn stoep zodat ik geen uitglijer maak. Zout baant de weg bij glad ijs. Positieve woorden zorgen er voor dat iemand ontdooit. Dat brengt verandering.

Zout is goud
Zout had tot in de 20e eeuw een belangrijke economische waarde. In diverse oorlogen werden soldaten uitbetaald in zout. En ook positieve woorden zijn goud waard. Ze kunnen levensveranderd zijn: soms ben je in het leven van een jongere de enige die in hem of haar investeert.

“Er kan wel wat zout bij!” Hoe doe jij dat? Gebruik jij in je werk of thuis regelmatig een snufje zout? Of ben je meer geneigd naar het “Opzouten!”? Onze trainingen en andere materialen zijn zo ontwikkeld dat je niet anders kunt zijn dan zout. Wij helpen jou om de next generation te beïnvloeden zodat ze stevig en gezond in de maatschappij komt te staan. Doe je mee? Wees smaakmakend! Wees zout.

Evenementen

Training Hercertificering You!nG

Je bent lekker aan de slag met onze You!nGmethodiek. Je bent bezig om jongeren weerbaar en sterker te maken. Elk jaar word je opnieuw getraind. Zo blijf je gecertificeerd en op de hoogte van wat er speelt in de jongerencultuur. Je blijft jezelf ontwikkelen, zodat je het beste in de jongeren naar boven kunt halen.  Bij deze training krijg je nieuwe informatie over de jongerencultuur, een nieuw programma om aan je You!nGmap toe te voegen en alle gelegenheid tot het delen van ervaringen met andere professionals die met onze methodiek werken.  AANMELDEN