Berichten

Hilariteit om Netflix en Chill: ben jij op de hoogte?

We zijn op vakantie en besluiten na een dag wandelen in de bergen dat we lekker gaan chillen. Ik zet 3 grote bakken chips, nootjes, chocolade en frisdrank neer voor ons grote pubergezin. We kiezen samen een film op Netflix en we zitten er helemaal klaar voor. Dat wordt een lekker avondje samen.
Tijdens de start van de film moet er natuurlijk nog een en ander gesnapt worden. Even aan iedereen op Snapchat laten weten dat we relaxed een film gaan kijken. Een van onze pubers (ik zal haar even Netflix puber noemen) snapt nog even een foto van het televisiescherm met de opmerking Netflix en Chill!

Weet je wel wat dat betekent?
De volgende ochtend ziet 1 van onze andere pubers haar bericht op Snapchat. “Weet je wel wat dat betekent?” Onze Netflix puber zegt “Huh? Nee? Wat dan?” Hilariteit alom. Want, zoals de andere puber uitlegt, Netflix en Chill betekent dat je een film gaat kijken, maar dat je eigenlijk boom dingen gaat doen (aldus haar woorden 🙂 ).Vol verwondering zegt de Netflix puber: “Nee, hoor. Dat gebruiken mijn vriendinnen niet, dat is niet waar.” Een zoekactie op Google is snel gedaan evenals een navraag bij de andere pubers in huis. En ja hoor, de Netflix puber moet er aan geloven. Het betekent toch echt dat.

En dat wordt wel bevestigd als ze vervolgens op haar Snapchat kijkt. Volop berichtjes als

  • Je weet toch wel wat dat betekent?
  • Ik weet dat jij dit niet bedoelt want jij bent innocent!
  • Je bent té onschuldig meis.
  • (Iemand vraagt) Met wie kijk je dat? (Haar antwoord: met mijn broer kijk ik naar Brooklin 99) Weet je zeker dat je dat aan het doen bent?

Na een beschamend moment, kan onze Netflix puber er gelukkig hard om lachen. Ze zegt: “Iedereen weet toch dat ik dat niet doe.”

Er zijn er meer
Onze Netflix puber is trouwens niet de enige die niet helemaal op de hoogte is van het fenomeen Netflix en Chill. Albert Heijn had deze slogan laatst als koptekst in hun magazine. En onlangs zag ik op mijn Insta een berichtje van een organisatie voor jonge mantelzorgers. Met grote letters hadden ze een mooie uitnodiging: ’Netflix & Chill-middag. Met daaronder de tekst. Heb jij iemand in je omgeving die extra aandacht nodig heeft? Chillmiddag met knutselen, challenge pannenkoeken versieren, Netflix en meer’’. Ook daar waren de jongerenwerkers zich niet bewust van de dubbele betekenis van Netflix en Chill.
En eerlijk is eerlijk, het is ook bijna niet bij te houden. De jongerencultuur, de online cultuur, de communicatie die daarbij hoort: het gaat allemaal super snel. Daarom hebben we voor jou een aantal jongerenzaken op een rij gezet.

Netflix en Chill
Wat betekent Netflix en Chill nu echt? Als je het letterlijk neemt, dan betekent het natuurlijk gewoon een avondje chillen door een film of serie te kijken op Netflix. Maar Netflix en Chill heeft ook een tweede betekenis: een avondje seks met of zonder Netflix. Dit is niet alleen in Nederland zo, maar wereldwijd. In 2015 raakt Netflix and Chill algemeen bekend als meer dan een avondje films kijken: het werd een synoniem voor een seksdate.

Seks in emoji
In emoji, zoals in WhatsApp-berichten en chats, is de gangbare weergave 🍿 & ❄️, waarbij de popcorn emoji het filmkijken symboliseert en het sneeuwvlokje de chill/seks.
Zo zijn er meer emoji’s die een dubbele betekenis hebben zoals: een onschuldige 🍆aubergine heeft de betekenis van een piemel. De schattige 🍑perzik staat symbool voor billen of het vrouwelijk geslachtsdeel en de 🌮 taco voor vagina. Deze emoji’s worden in combinatie met andere emoji’s gebruikt om seksuele handelingen of wensen te communiceren. Zoals deze die voor zich spreken:
🍩🍌
🍆👄
🍑👋🏼

Deze emoji-combinaties zijn waarschijnlijk wat lastiger te herkennen:
🍆🍑🎉💫😊 good sex
🐍🌺 lame sex
🛁🍆🍑🚿 shower sex
🌵🔛♒ vibrator
🐣🐝💬 sex talk

Ons emoji gebruik
Sowieso gebruiken we in Nederland veel meer dan vroeger emoji’s ter ondersteuning van onze berichtjes. Jongeren berichten bijna niet zonder. Meer over dit onderzoek naar de meest gebruikte emoji’s in Nederland, vind je op deze site.

Dit zijn de meest gebruikte emoji’s met op nummer 1 de schaterlach met tranen in de ogen.

Het verschil tussen mannen en vrouwen in hun gebruik:

Laat je trainen!
En? Netflix en Chill: wist jij de betekenis? En van de emoji’s? Ik eerlijk gezegd niet allemaal. Toch wel handig om te weten trouwens voordat je als jongerenwerker of professional met jongeren communiceert.
Je ziet dat de online wereld een wereld op zich is. En zeker wat betreft de jongerencultuur online. Wil jij ook up-to-date zijn? Wil jij weten wat er zowel offline als online speelt in de jongerencultuur? Kom en laat je trainen! Zorg dat je als professional de meeste expertise hebt. Meld je aan voor een van onze You!nG trainingen.

 

Vermissing Hania –voorkom dit! Noodzaak van de #YNG Escape Game

Op kantoor zien we het nieuws: Hania (12) uit Rotterdam is vermist. Sowieso naar nieuws, maar voor ons extra schrikken. We zijn namelijk al weken bezig met dit thema. Voor de ontwikkeling van de #YNG Escape Game bedachten we een scenario dat hier heel sterk op lijkt. Het komt ineens wel heel dichtbij.

Al maanden zijn we als You!nG-team bezig met de voorbereiding van de #YNG Escape Game.

Die is opgezet rondom de fictieve vermissing van het meisje Yara. Het is een educatieve escapegame met als thema social media. Het doel is dat jongeren zich bewuster worden van hun mediagebruik. Hoe bizar is het dat we, terwijl we hier zo mee bezig zijn geweest, worden geconfronteerd met de noodzaak ervan.

Ineens ook realiteit

Hania (12) uit Rotterdam is dus vermist. Uit het nieuws blijkt dat ze chatcontact heeft gehad met de dader. Deze man heeft haar vermoedelijk seksueel misbruikt. “Dat kan toch niet waar zijn!”, wordt er op kantoor geroepen. Een ander zegt: “Ik lees in het nieuws dat de chat met de man via een paardenspel ging.” Iemand anders vult aan: “Ja, en de man heeft ook een dochter die ook het spel speelt.”

We hebben heel wat vragen over en weer. Zou het meisje nog op de basisschool zitten? Hoe zou het voor ouders zijn? Hadden ze zicht op het online gebruik van hun dochter, had school een verantwoordelijkheid?

De nood is groot

Pfoe… wat is de pubertijd een kwetsbare tijd. En wat is de online wereld een kwetsbare wereld.  Naast onze ontzetting is er ook boosheid. Boosheid die omgezet word in daadkracht en gedrevenheid: zie je! Wat we doen als You!nG is noodzakelijk! De nood is groot en we willen kinderen en jongeren bereiken. Ze weerbaar maken, ze beschermen, ze bewust maken van de gevaren maar ook de mogelijkheden die de online wereld hen biedt. Kortom: die #YNG Escape Game moet gaan draaien!

#YNG Escape Game

De #YNG Escape Game gaat over het vermiste meisje Yara. In de game zijn de jongeren de recherche. Ze hebben van hun leidinggevende te horen gekregen dat de slaapkamer van Yara onderzocht moet worden. De jongeren moeten erachter komen waarom Yara vermist is en waar ze is. Is ze in gevaar, of is ze een opstandige, weggelopen tiener die haar zin niet krijgt?

De #YNG Escape Game is een educatieve escapegame met social media als thema.  Na het spelen van de game krijgen de jongeren een feedback-workshop waarin ze in gesprek gaan met elkaar en een professional. Ze reflecteren op de game, maar ook hun eigen mediagebruik.

De jongeren krijgen vervolgens een lesprogramma aangeboden in hun eigen omgeving, gegeven door hun mentor, leraar of jongerenwerker. Yara, het fictieve meisje, is ook na de #YNG Escape Game te volgen op Instagram.  Zij post regelmatig nieuwe items, zodat de jongeren blijvend berichten krijgen over de kansen en gevaren van social media.

Doelen van de game

Doel van onze #YNG Escape Game voor de jongeren:

Nooit meer

Wij willen dat situaties zoals die met Hania nooit meer voorkomen. Wij willen dat jongeren opgroeien tot emotionele en stabiele volwassenen die hun grenzen kunnen aangeven en goede keuzes kunnen maken. Dat ze durven te praten als er iets online gebeurt dat niet wenselijk is. Dat ze situaties herkennen, zodat ze bij voorbaat al contacten blokken en verwijderen. En dat ze zelf ook geen ongewenste dingen delen waar ze later spijt van krijgen.

Interesse gekregen?

Wil jij jongeren helpen dit te ontwikkelen? Vind ook jij dat alle jongeren kans moeten hebben op onze unieke educatieve experience zodat ze dit kunnen leren? Wil jij in jouw regio ook onze #YNG Escape Game?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden en speel met jouw jongeren de #YNG Escape Game!

Uit het nieuws:

Hania werd donderdagmiddag 27 juni als vermist opgegeven nadat ze niet thuiskwam van school. In de nacht naar vrijdag werd een AMBER Alert verstuurd omdat de politie zich ernstig zorgen maakte over haar veiligheid. Familieleden van het meisje hadden de politie verteld over eerdere chatcontacten van Hania. Deze gesprekken bleken inmiddels te zijn gewist. (nu.nl)

Hania werd donderdagmiddag als vermist opgegeven nadat ze niet thuiskwam van school. In de nacht naar vrijdag werd een AMBER Alert verstuurd omdat de politie zich ernstig zorgen maakte over haar veiligheid. Tijdens het onderzoek werd B. officieel al verdacht van het onttrekken van een minderjarige aan het ouderlijk gezag. Hier komt nu de aanklacht van ontucht bij.  Dit betekent dat het OM hem verdenkt van het plegen van seksuele handelingen met het minderjarige meisje. (ad.nl) Het vermiste meisje werd vrijdagavond 28 juni na een lange zoektocht gevonden samen met een 49-jarige Amerikaan in een hotelkamer in het Rotterdamse centrum.

 

Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk

Het is niet langer voldoende om als professional/ jongerenwerker alleen offline actief te zijn en je jongerenwerk uit te voeren. Jongeren en hun smartphones zijn onlosmakelijk verbonden aan elkaar. Of je dit nu ongezond vindt of niet het is een feit. Ik heb het over de nieuwe generatie tieners en jongeren die niet online gaat, maar online is. Daarom zien we steeds meer een verschuiving van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk.

Althans dat zou zo moeten zijn! Daar waar jongerenwerkers voorheen op straat aanwezig waren omdat jongeren op straat te vinden waren zijn jongeren nu veel minder op straat dan voorheen. Tegenwoordig vind je jongeren in de online wereld, op de sociale media. Uit de meest recente cijfers van het Nationaal Social Media Onderzoek 2018 blijkt dat het gebruik van Instagram in Nederland enorm is gegroeid. Instagram heeft in Nederland 4,1 miljoen volgers, waarvan 2,1 miljoen het platform dagelijks gebruiken. Dat is een sterke groei ten opzichte van voorgaande jaren. Instagram kende in 2015 nog maar 1,8 miljoen gebruikers, waarvan 722.000 dagelijks. De groei komt vooral van een jongere doelgroep.

Een paar conclusies en percentages

– WhatsApp is het (nog steeds) het grootste platform waar jongeren gebruik van maken

– Pinterest heeft Twitter ingehaald in het aantal gebruikers.

– Instagram is het hardst gegroeid afgelopen jaar.

– Facebook laat dit jaar geen grote groei zien, jongeren verlaten Facebook

– 20-jarigen vertrekken van Facebook naar Snapchat en Instagram.

– Instagram, Snapchat en Youtube zijn het meest populair onder jongeren.

Foto bij blog verschuiving van offline naar online jongerenwerk. Foto komt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 (Newcom)

Foto komt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 (Newcom)

Online jongerenwerk is noodzakelijk
Je ziet de cijfers! Online jongerenwerk is noodzakelijk. Voor sommige jongerenwerkers en jongerenorganisaties best een uitdaging. Hoe doe je dat online jongerenwerk? En hoe zit het met je eigen privacy en dat van de jongeren? Moet je 24/7 beschikbaar zijn? De komende tijd zullen wij hier antwoord op geven, er regelmatig over schrijven en jou de mogelijkheid geven voor het volgen van een training over dit onderwerp “Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk”.

Wat is de kracht van online jongerenwerk? Online jongerenwerk geeft gelegenheid tot het meekijken in de wereld van jongeren. Het geeft de mogelijkheid om te signaleren als er problemen zijn of iets mis gaat. Ook een kracht is de afstand of juist nabijheid. Voor sommige jongeren is het namelijk gemakkelijker om vanaf thuis op de bank via social media te praten dan face to face. Online contact geeft dan mogelijkheden. Een aanzet om vervolgens offline verder te gaan. Daarom ben ik van mening dat een jongerenwerker offline én online actief moet zijn en die twee werelden met elkaar verbinden.

Tips voor online jongerenwerk:
1. Zorg dat je digivaardig en mediawijs bent.
2. Zorg dat je weet waar jongeren zich bevinden online.
3. Maak een (werk)account aan op de sociale mediakanalen waar je jongeren gebruik van maken.
4. Wees nauw verbonden met sociale mediakanalen.5. Leg online contact met de jongeren bijvoorbeeld via WhatsApp of Instagram. Vergeet niet om ook persoonlijk contact te leggen in de offline wereld.
6. Zorg dat je weet wat er bij jongeren speelt.
7. Denk na over hoe je het beste kan aansluiten bij de online leefwereld van jongeren.
8. Bespreek als team hoe je sociale media wil inzetten in het werk met jongeren, organisaties/partners maar ook ouder? Welk socialmedia platform kun je het beste gebruiken om contact te leggen?
9. Maak gebruik van socialmedia om jongeren educatie en kennis te geven in de thema’s die hen bezig houdt
10. Zorg dat je van positieve invloed bent! Wees een voorbeeld online! Wees bewust van wat je post. Denk 2x na voordat je een foto post van je biertje op het terras. ( Laatst sprak ik een jongerenwerker die een motorrit maakte met zijn vrienden en een foto postte op het terras met een biertje. Onder het bericht vroeg een jongere hoe hij motorrijden en alcohol combineerde?)
Meer weten over dit onderwerp? Lees onze nieuwsbrieven en volg ons online. Binnenkort ontvang je meer informatie over de training “Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk”.

Najaar 2019 gaat You!nG onTour!
You!nG on tour is een tour waarmee You!nG 12 provincies bezoekt met een spetterende en energieke 1-daagse training waarin professionals hulpmiddelen aangereikt krijgen waardoor ze meer en beter kunnen aansluiten bij jongeren. Tijdens deze training krijg je gratis toegang tot onze nieuwe #YNG-escapegame. Een escapegame om jongeren weerbaar en bewust te maken van de risico’s en kansen van socialmedia. Het wordt een volle dag lekker werken aan kennis en vaardigheden wat betreft het werken met jongeren. Met specifiek als thema Socialmedia en jongerencultuur. Want jongerenwerk doe je niet alleen offline maar ook online!
Stay tuned!

Portfolio Items