Berichten

Corona en wat jij als jongerenwerker kan adviseren aan ouders Incl. tips en werkvorm

Ik zit aan de eettafel en in ons huis zijn 11 jongeren verspreid online lessen aan het volgen. 11 kids in huis, dat is op zich al een hele uitdaging. Maar nu in coronatijden met 11 kids in huis…. Tja, welk woord past daarbij?

In ons huis wonen 11 pubers en adolescenten. Veel van hen hebben een heftige achtergrond van verwaarlozing, trauma’s en slechte hechting. Wat is deze tijd moeilijk voor hen! Waren ze altijd al op zoek naar veiligheid, nu helemaal. Deze omstandigheden geven hun onrust. Elke dag vraag ik mij af: wat hebben ze nodig? Ontspanning, een stok achter de deur, een ‘power-to-the-people’-peptalk, of juist even lekker zinloos scrollen op hun tijdlijn?

Corona ons leven staat op zijn kop!

Reacties van onze pleegkinderen op de lockdown en corona zijn afwisselend boosheid en frustratie, gelatenheid (boeien, niets boeit mij) en angst. Ik ben steeds op zoek naar hoe ik ze daarmee kan helpen.

In deze tijd ben ik dus extra alert op de emoties van onze jongeren. Zo zie ik veel angst. Dit is niet altijd gelijk zichtbaar, maar ze uiten deze angst bijvoorbeeld via boosheid, onrust, een grote mond, juist heel stil zijn, of hyper alert zijn op alles wat in hun omgeving gebeurt. Ze hebben het nodig hun gevoelens te uiten. En ze hebben vooral een gevoel van emotionele veiligheid nodig.

De emotionele basisbehoeften

Ieder mens heeft emotionele veiligheid nodig. Structuur, aanmoediging, liefde, duidelijkheid, verbinding: al deze zaken leiden tot veiligheid. Dr. J.E Young zei het al. Als jongeren opgroeien met de 7 emotionele basisbehoeften, dan groeien ze uit tot emotionele, stabiele volwassenen.

1)Basisveiligheid. Het gevoel dat de gang van zaken enigszins voorspelbaar is, dat het veilig is om je heen, dat je een plek hebt en je kunt vertrouwen op je omgeving. 

2) Verbondenheid. Het gevoel dat je erbij hoort, dat je deel van iets uitmaakt, dat er aandacht is voor je gevoelens, dat je gekoesterd wordt en weet dat je geaccepteerd wordt.

3) Zelfwaardering. De ervaring voldoende competent te zijn om met de uitdagingen in het leven om te gaan en het waard te zijn gelukkig te zijn. Waardering voor jezelf bestaat uit je goed voelen met wie je bent: ik mag er zijn met mijn positieve en negatieve eigenschappen.

4) Autonomie, competentie en identiteitsgevoel. Het gevoel jezelf te mogen zijn, eigen gevoelens en meningen te mogen hebben; een eigen identiteit te mogen hebben en te voelen dat je iets kunt (competentie).

5) Zelfexpressie. De vrijheid hebben uitdrukking te geven aan behoeften en emoties; je gevoelens en gedachten mogen uiten, zonder bang te zijn hierop te worden afgewezen. Dit is onder andere zichtbaar in hoe je je kleedt en hoe je eruit ziet.

6) Realistische grenzen (beperkingen en zelfbeheersing). Als mens heb je nodig dat je binnen bepaalde kaders leeft. Je leert op een verantwoordelijke wijze in het leven te kunnen staan. Dit vind je terug tijdens de opvoeding van ouders/ verzorgers. Daar worden zekere grenzen aangeven en beperkingen opgelegd, zodat je leert met je impulsen en met gevaarlijke situaties om te gaan.

7) Spontaniteit en spel. Plezier mogen beleven en je vrij mogen gedragen; spelen naar fantasie.

Groep met jongeren/tieners van You!nG staan op een industriele locatie

Structuur via een schema

Drie weken geleden dwong het nieuws rondom corona ons tot thuisblijven: stay@home. Het eerste wat ik deed, was een schema maken. Ik wilde structuur en duidelijkheid aanbrengen zodat het leven in ons huis iets meer voorspelbaar werd.

Ik heb onze jongeren over ons huis verdeeld voor de momenten van online les/studie. Ieder heeft zijn eigen plekje. Tussen de middag maak ik een extra lekkere, bijzondere lunch (ja ja, de liefdestaal van pubers). Richting het einde van de middag gaat iedereen, als het weer het toelaat, naar de tuin om met een kop thee in de zon te zitten. Lekker een frisse neus halen. Na het avondeten spelen we regelmatig het YNG Cybercrime Maffiaspel met elkaar, wat enorm gezellig en verbindend is.

Jongerenwerk en ondersteuning ouders

Corona en stay@home. Het is een hele uitdaging. Voor ons gezin, maar voor veel meer ouders en jongeren. Hoe kun jij als jongerenwerker ouders ondersteunen in hun opvoeding en verzorging in deze tijd? Wat kun jij bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren tijdens deze periode? Een dan de dingen die je kunt doen, is praten met ouders over de 7 emotionele basisbehoeften die ik eerder noemde in dit blog. Vraag hen welke behoefte ze lastig vinden om in te voorzien.

Wees betrokken bij de gezinnen

In mijn vorige blog vertelde ik al dat sommige gezinnen extra kwetsbaar zijn in deze periode. Daarom is het goed om als jongerenwerker betrokken te zijn bij ouders. Nu jongeren veel thuis zijn, hoop ik dat ouders en jongeren elkaar vinden en dat ze veel meer in verbinding met elkaar gaan leven. Ik hoop dat de band tussen ouder en kind verstevigt. Maar ik houd ook mijn hart vast, want de keerzijde in het jongerenwerk is dat we weten dat er ook gezinnen zijn waar al veel spanning en onveiligheid was en is.

Met de thuisisolatie tijdens het coronavirus is er ook extra kans op escalaties. Jij als jongerenwerker kent de gezinnen waar deze jongeren uit komen. Zorg daarom dat je online contact hebt met je jongeren én hun ouders. Zoek actief contact. Like niet alleen hun berichten, maar stuur ze ook af en toe een privé berichtje. Bel ze! Geef ouders en jongeren tips en moedig ze aan om contact te blijven houden met jou als jongerenwerker.

Tips voor jou als jongerenwerker

Hieronder tips voor jou in het adviseren en werken met ouders:

  • Moedig ouders aan.
  • Geef ze complimenten.
  • Bel ze elke week, zodat ze hun verhaal kunnen doen.
  • Geef ze tips hoe met de situatie om te gaan (zie ook hieronder).
  • Vraag of je iets voor ze kunt doen.
  • Neem de jongere(n) elke week uit wandelen (1,5 meter uit elkaar), zodat ze er even uit zijn en ouders ontlast worden.
  • App af en toe een mooie, aanmoedigende opvoedingsquote.

Tips die je kunt geven aan ouders

  • Wees relaxed! Jij bent een spiegel in huis. Als jij relaxed bent, dan zal ook je tiener/jongere relaxt zijn.
  • Zorg dat je zelf uitgerust bent. Iedereen heeft daar baat bij en jij houdt het daardoor langer vol.
  • Bevraag je tiener/jongere hoe hij/zij in zijn vel zit. Welke emoties ervaart hij/zij?
  • Haal alle bordspellen uit de kast en speel met elkaar weer eens een spel (vergeet niet om iets lekkers erbij te eten).
  • Zit niet boven op het huiswerk, geef je tiener/jongere ruimte om zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen.
  • Maak met je tiener/jongere een planning, zodat er structuur is. Jongeren zijn gebaat bij structuur.
  • Hoeft je tiener/jongere niet vroeg op? Laat hem/haar lekker uitslapen. Jongeren functioneren beter als ze uitgeslapen zijn.
  • Loop samen een rondje buiten.
  • Drink een kopje thee of koffie in de tuin.
  • Haal taart om te vieren dat jullie familie zijn.
  • Lanceer een ‘Stay-at-home-challenge’ (wc-papier hoog houden, bottleflip, enz.).
  • Maak van elke lunch een feestje. Tieners/jongeren zijn dol op eten
  • (hun liefdestaal). Denk aan hamburger, wentelteefjes, eitje bakken, kibbeling halen enz.
  • Gebruik de House Party app om online met jongeren te spelen.
  • Moedig je tiener/jongere aan om online af te spreken met vrienden via Zoom of Houseparty.
  • Gebruik de Photo Roulette app om online met jouw tiener/jongere te spelen. (Pas wel op want jongeren zien je foto’s uit je galerij.)
  • Speel met je tiener/jongere Snapchat games.
  • Speel via Google Drive ‘Spreadsheet tag’.
  • Dit is een soort tikkertje in Excel.
  • Via WhatsApp kun je met 4 personen tegelijkertijd videobellen. Hier de uitleg hoe dit werkt.
  • Bel met opa, oma, nichtje, neefje enz. om zo de familiebanden aan te houden.
  • Vorige week liet Google weten dat het Hangouts Meet voorlopig gratis beschikbaar stelt voor scholen en bedrijven. Ook Microsoft biedt zijn Teams-software tijdelijk gratis aan. Beide oplossingen maken het mogelijk met een groot aantal mensen te videobellen.
  • Ga samen iets lekkers koken of bakken.
  • Investeer in jongeren want jongeren hebben maar 936 weken!
  • Bovenal: geniet van de tijd die je samen hebt. Dit is een periode die je tiener/jongere nog lang zal onthouden. Maak er iets bijzonders van! Jij bent van invloed!

Het spel dat we ‘s avonds met ons gezin spelen kun je hier gratis downloaden. Leuk om met jongeren online via zoom te doen. Het You!nG dozen spel is ook leuk voor ouders om met hun jongere thuis te doen. Download deze hier:

Wil je nog meer inspiratie? Lees meer blogartikelen of maak gebruik van onze (gratis) tools.

 

Wat mijn planten vertellen over jouw ontwikkeling als jongerenwerker. 5 tips!

Ik ben vreselijk met planten. Maar dan ook echt VRE-SE-LIJK. Ze staan te verpieteren. Zelfs cactussen gaan bij mij dood. Eigenlijk alle planten in mijn huis zien er enorm treurig uit, op 2 planten na.

Hoe dat kan? Nou, het zit zo. De 2 planten die het geweldig doen, staan binnen een meter van de waterkraan in de keuken. Dus als ik de afwas doe, aan het koken ben, of voor iets anders de kraan nodig heb, staan deze planten in mijn zicht. Ik zie ze en daarom krijgen ze regelmatig een plens water. Deze planten groeien en ik kan zelfs genieten van de prachtige bloemen die tevoorschijn zijn gekomen.

 

Ik maak nu even een sprong naar jou. Je bent dan wel geen plant, maar iedereen heeft het nodig om te groeien. Zodat je helemaal tot bloei kunt komen op persoonlijk vlak en in je vakgebied.

Krijg jij voldoende input als jongerenwerker? Of ben je aan het verpieteren in je ontwikkeling?

Geef jij jezelf regelmatig ‘een plens water’? Dat doe je bijvoorbeeld in de vorm van vakliteratuur, trainingen, workshops en seminars. Maar denk ook aan intervisie en supervisie. Deze hulpmiddelen maken dat jij als professional steeds beter wordt in je vak.

Blijf je ontwikkelen

Dan is het dus wel belangrijk dat jouw persoonlijke ontwikkeling onder je aandacht is en dat je blijft investeren in groei. Anders verpieter je, net als het grootste deel van mijn planten.

Jim Rohn zegt het volgende over persoonlijke ontwikkeling:

“Ik vind het fascinerend om te zien hoe mensen hun vakantie met meer zorg en toewijding plannen dan (de rest van) hun leven. Wellicht omdat ontsnappen altijd eenvoudiger is dan verandering.”

Hoe blijf je jezelf ontwikkelen als professional?

1. Maak een persoonlijk plan

Het klinkt misschien niet zo sexy, maar maak een plan. Dit hoeft trouwens niet perse aan het begin van het jaar, je kunt elk moment starten. Zorg dat je in je plan 3 tot 5 duidelijke doelen hebt waarin je je wilt ontwikkelen. Bijvoorbeeld: sterker worden in communiceren, vaardigheden en kennis vergroten of methodisch leren werken.

2. Gebruik de SMART-methode. Een SMART-doel bestaat uit de volgende vijf onderdelen:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Maak het jezelf niet te moeilijk. Zorg voor haalbare doelen waar je energie van krijgt.

3. Onderzoek op welke plekken en bij welke organisaties je je kunt ontwikkelen als professional.

4. Maak gebruik van je netwerk, je collega’s en je familie. Zij kennen jou en ze hebben waarschijnlijk goede ideeën en feedback.

5. Deel je persoonlijke plan met iemand zodat er accountability ontstaat. Het zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft en je je ook echt aan je plan gaat houden.

Jij bent de methodiek!

Waarom is het belangrijk om te blijven leren en te ontwikkelen? Jij bent de methodiek! De jongeren verdienen het allerbeste! Er zijn allerlei methodieken te vinden in het werkveld. Denk maar eens aan onze You!nG methodieken. Maar eerlijk is eerlijk: zonder een goede professional is het maar een methode. Jij bent de methodiek! Hoe jij de methode inzet, is van groot belang.

Daarom vinden we het super belangrijk dat je investeert in jezelf. Niet alleen voor de jongeren maar ook voor jou. Jij, met jouw unieke talenten, bent het waard om helemaal tot bloei te komen. Dan is er groei. Niet alleen voor jou maar ook voor de jongeren waar jij mee werkt. Dubbele winst!

De wijze les van vandaag

 

Dus: zorg dat je net als mijn plantjes dicht bij het water staat én goed in het zicht. Houd je eigen ontwikkeling goed in de gaten en gun jezelf regelmatig goede input. Dan ga je helemaal tot bloei komen!

Wil je direct starten met je persoonlijke ontwikkeling? Maak gebruik van onze trainingen en meld je aan!

Wees van invloed! Op jezelf en op anderen!

 

Hilariteit om Netflix en Chill: ben jij op de hoogte?

We zijn op vakantie en besluiten na een dag wandelen in de bergen dat we lekker gaan chillen. Ik zet 3 grote bakken chips, nootjes, chocolade en frisdrank neer voor ons grote pubergezin. We kiezen samen een film op Netflix en we zitten er helemaal klaar voor. Dat wordt een lekker avondje samen.
Tijdens de start van de film moet er natuurlijk nog een en ander gesnapt worden. Even aan iedereen op Snapchat laten weten dat we relaxed een film gaan kijken. Een van onze pubers (ik zal haar even Netflix puber noemen) snapt nog even een foto van het televisiescherm met de opmerking Netflix en Chill!

Weet je wel wat dat betekent?
De volgende ochtend ziet 1 van onze andere pubers haar bericht op Snapchat. “Weet je wel wat dat betekent?” Onze Netflix puber zegt “Huh? Nee? Wat dan?” Hilariteit alom. Want, zoals de andere puber uitlegt, Netflix en Chill betekent dat je een film gaat kijken, maar dat je eigenlijk boom dingen gaat doen (aldus haar woorden 🙂 ).Vol verwondering zegt de Netflix puber: “Nee, hoor. Dat gebruiken mijn vriendinnen niet, dat is niet waar.” Een zoekactie op Google is snel gedaan evenals een navraag bij de andere pubers in huis. En ja hoor, de Netflix puber moet er aan geloven. Het betekent toch echt dat.

En dat wordt wel bevestigd als ze vervolgens op haar Snapchat kijkt. Volop berichtjes als

  • Je weet toch wel wat dat betekent?
  • Ik weet dat jij dit niet bedoelt want jij bent innocent!
  • Je bent té onschuldig meis.
  • (Iemand vraagt) Met wie kijk je dat? (Haar antwoord: met mijn broer kijk ik naar Brooklin 99) Weet je zeker dat je dat aan het doen bent?

Na een beschamend moment, kan onze Netflix puber er gelukkig hard om lachen. Ze zegt: “Iedereen weet toch dat ik dat niet doe.”

Er zijn er meer
Onze Netflix puber is trouwens niet de enige die niet helemaal op de hoogte is van het fenomeen Netflix en Chill. Albert Heijn had deze slogan laatst als koptekst in hun magazine. En onlangs zag ik op mijn Insta een berichtje van een organisatie voor jonge mantelzorgers. Met grote letters hadden ze een mooie uitnodiging: ’Netflix & Chill-middag. Met daaronder de tekst. Heb jij iemand in je omgeving die extra aandacht nodig heeft? Chillmiddag met knutselen, challenge pannenkoeken versieren, Netflix en meer’’. Ook daar waren de jongerenwerkers zich niet bewust van de dubbele betekenis van Netflix en Chill.
En eerlijk is eerlijk, het is ook bijna niet bij te houden. De jongerencultuur, de online cultuur, de communicatie die daarbij hoort: het gaat allemaal super snel. Daarom hebben we voor jou een aantal jongerenzaken op een rij gezet.

Netflix en Chill
Wat betekent Netflix en Chill nu echt? Als je het letterlijk neemt, dan betekent het natuurlijk gewoon een avondje chillen door een film of serie te kijken op Netflix. Maar Netflix en Chill heeft ook een tweede betekenis: een avondje seks met of zonder Netflix. Dit is niet alleen in Nederland zo, maar wereldwijd. In 2015 raakt Netflix and Chill algemeen bekend als meer dan een avondje films kijken: het werd een synoniem voor een seksdate.

Seks in emoji
In emoji, zoals in WhatsApp-berichten en chats, is de gangbare weergave 🍿 & ❄️, waarbij de popcorn emoji het filmkijken symboliseert en het sneeuwvlokje de chill/seks.
Zo zijn er meer emoji’s die een dubbele betekenis hebben zoals: een onschuldige 🍆aubergine heeft de betekenis van een piemel. De schattige 🍑perzik staat symbool voor billen of het vrouwelijk geslachtsdeel en de 🌮 taco voor vagina. Deze emoji’s worden in combinatie met andere emoji’s gebruikt om seksuele handelingen of wensen te communiceren. Zoals deze die voor zich spreken:
🍩🍌
🍆👄
🍑👋🏼

Deze emoji-combinaties zijn waarschijnlijk wat lastiger te herkennen:
🍆🍑🎉💫😊 good sex
🐍🌺 lame sex
🛁🍆🍑🚿 shower sex
🌵🔛♒ vibrator
🐣🐝💬 sex talk

Ons emoji gebruik
Sowieso gebruiken we in Nederland veel meer dan vroeger emoji’s ter ondersteuning van onze berichtjes. Jongeren berichten bijna niet zonder. Meer over dit onderzoek naar de meest gebruikte emoji’s in Nederland, vind je op deze site.

Dit zijn de meest gebruikte emoji’s met op nummer 1 de schaterlach met tranen in de ogen.

Het verschil tussen mannen en vrouwen in hun gebruik:

Laat je trainen!
En? Netflix en Chill: wist jij de betekenis? En van de emoji’s? Ik eerlijk gezegd niet allemaal. Toch wel handig om te weten trouwens voordat je als jongerenwerker of professional met jongeren communiceert.
Je ziet dat de online wereld een wereld op zich is. En zeker wat betreft de jongerencultuur online. Wil jij ook up-to-date zijn? Wil jij weten wat er zowel offline als online speelt in de jongerencultuur? Kom en laat je trainen! Zorg dat je als professional de meeste expertise hebt. Meld je aan voor een van onze You!nG trainingen.

 

Herinneringen maken met pubers/jongeren 5 tips & gratis You!nG Beetle Drive

Welke herinneringen deel jij met jongeren? Maak jij met je gezin of op je werk bijzondere dingen mee, waardoor je samen terug kunt kijken? Het is heerlijk om te kunnen lachen om gekke situaties die je samen hebt meegemaakt. En belangrijk!

Daar stond ik laatst over na te denken. Het was ’s morgens vroeg, de meeste pubers lagen nog op één oor. Drie tienermeiden zaten te ontbijten en ik stond in de keuken naar ze te luisteren. Aan de ontbijttafel werd er flink gelachen en gegiecheld over een situatie van twee jaar geleden.

De herinnering had te maken met wild plassen. We maakten als gezin een kanotocht op een frisse herfstdag. Halverwege de lange tocht moesten de meiden enorm nodig plassen. Maar juist als je heel nodig moet, is er natuurlijk geen toilet in de buurt te vinden. Het schaarse boompje aan de kant van de rivier (ver weg van onze kano’s) werd als toilet omgetoverd.

Terwijl ik daar stond te luisteren, besefte ik me hoe belangrijk herinneringen zijn. Terug kunnen blikken op mooie momenten samen is enorm kostbaar. Eigenlijk voelde ik me direct ook wat schuldig dat ik weinig herinneringen maak met mijn kids. Dus ik heb mijn agenda gepakt om te kijken naar de eerstvolgende datum waarop we weer herinneringen kunnen gaan maken.

Herinneringen hebben een positieve invloed, ze binden mensen samen, ze geven een gevoel van veiligheid. Samen tijd doorbrengen roept positieve emoties op. Positieve herinneringen helpen ook bij het vormen van identiteit. Zeker bij het opgroeien van kinderen helpt het enorm in de ontwikkeling. Je hoort ergens bij. Herinneringen maken versterkt de relatiebanden zodat je nog meer verdiepende momenten kunt hebben.

5 tips voor het maken van herinneringen

Niet alleen als ouder, maar ook als professional is het belangrijk om herinneringen te maken. Hierbij 5 tips die je daarbij kunnen helpen:

  1. Maak nieuwe, positieve herinneringen en praat ook over de negatieve herinneringen.
  2. Plan bewust tijd in voor herinneringen maken. Voor je het weet is je agenda volgeboekt met werk en andere zaken.
  3. Denk niet direct duur en groot. Het hoeft niet gelijk Euro Disney te zijn. Kleine herinneringen hebben ook veel waarde. Denk aan elke vrijdag pizza eten, elk jaar een kaartje sturen, een leuke outdoor activiteit, tijd nemen om een spel te spelen…
  4. Doe af en toe spontaan een actie (ik heb weleens toen we onderweg waren naar huis een spontaan bij elke Mc Drive die we tegenkwamen een ander gerecht gehaald. Zo hadden we tijdens de reis een driegangen menu. O ja, met een groep van 30 tieners door de Mc Drive voor een euroknaller was ook een succes)
  5. Maak filmpjes en foto’s om jullie herinneringen vast te leggen. Terugkijken geeft weer nieuwe, prachtige momenten.

Werk jij met jongeren? Wil jij ook nieuwe herinneringen maken? Maak dan gebruik van onze methodieken of ons doe-boekje I’M You!nG .

Ben je ouder of verzorger van een prachtige puber en wil je nieuwe herinneringen maken? Maak dan gebruik van ons You!nGfamilyTime pakket.

Wil jij alvast een aanvulling op onze groepsprogramma’s  van de You!nGmethodieken? Hieronder een cadeau van ons omdat met elkaar spelen een mooie herinnering maakt!

Veel plezier en geniet!

Ps: vergeet je niet te laten trainen! Meld je aan voor de komende trainingen:

You!nGwoman & You!nGdeafWoman

You!nGman & You!nGdeafMan

Training hercertificering You!nG

Ben jij up-to-date in je werk met jongeren? Super handige tips én gratis werkvorm.

“Bianca, ik heb volgende week een meeting met jongeren over zelfbeeld. Ik kom er niet helemaal uit. Wat is nou een goed voorbeeld én een goede werkvorm die daarbij past? Het moet niet al te zoetig zijn, maar een beetje stoer en van deze tijd. Weet jij iets?”

Regelmatig krijg ik dit soort vragen via appjes, telefoon of mail. Hoofdlijn van de vragen: hoe maak ik het het werken met jongeren leuker of makkelijker? Of ik een leuk filmpje weet, een leuke werkvorm of andere tips heb. Zeker op het gebied van specifieke thema’s, zodat de jongerenwerker aan kan sluiten op de belevingswereld van jongeren.

Leuke input delen

Als jongerenwerker of andere professional die met jongeren werkt, is het soms erg handig als je een denktank of vraagbaak hebt. Zodat je leuke werkvormen, nieuwe apps of interessante filmpjes met elkaar kunt delen. Zo worden jongeren op een creatieve wijze weerbaar en bewuster en worden ze uitgedaagd in hun ontwikkeling.

Bij You!nG zijn we altijd bezig met het ontwikkelen van materialen, werkvormen en andere creatieve vormen. Heb je daar wat inspiratie bij nodig? We denken graag met je mee. Voel je daarom vrij om contact met ons op te nemen via mail, app of telefoon. Of kom naar onze trainingen en krijg onze groepsprogramma’s met de vele werkvormen van onze You!nG-methodieken mee.

Super handige tips

In dit blog help ik je alvast wat op weg, door wat van onze kennis, tips en tools met je te delen. Met als doel dat jij de jongeren beter kan helpen ontwikkelen. Als je aansluit bij hun belevingswereld dan helpt het hen in het vertrouwen naar jou toe. Zo krijg je een betekenisvolle relatie met de jongeren en ben je van positieve invloed in het leven van de jongeren. De tips en tools helpen ook bij het makkelijker maken van je werk zodat je nog meer tijd kunt doorbrengen met de jongeren.

Veelgebruikte apps

Om te beginnen een lijstje van handige apps die jongeren veelvuldig gebruiken.

Belangrijk dus dat jij er ook vertrouwd mee bent.

  • Pinterest – digitaal prikbord (voornamelijk foto’s)
  • YouTube – delen en volgen van video’s
  • WhatsApp – berichtendienst
  • Instagram – delen en volgen van video en foto’s
  • Snapchat – delen en volgen van video en foto’s
  • Spotify – muziek streamingdienst
  • Google – zoekmachine
  • Tiktok – delen en volgen van korte (muziek)video’s
  • VSCO – editor met mooie, natuurlijke filters en vele tools

Uitnodigen en contact

Canva is een briljant opmaakprogramma. Je maakt in een handomdraai een mooie flyer of folder. Het is erg gebruiksvriendelijk, want zelfs ik kan er mee overweg 🙂

Op Unsplash kun je gratis afbeeldingen downloaden. Super handig want dan kom je niet in de knel met AVG of auteursrechten. Je typt een woord in de zoekfunctie en je kiest een afbeelding die jij vindt passen bij de doelgroep.

Ik ontdekte Flipsnack toen mijn mooie pleegdochter een presentatie moest maken voor school. Ik ben helemaal enthousiast over deze website. Je kunt er een online magazine maken, wat natuurlijk helemaal past bij deze digitale tijd. Hier check je ons magazine

Presentaties en voorlichting

Prezi is een mooie tool voor een interactieve presentatie. De tool is makkelijk in het gebruik en je kunt er afbeeldingen en filmpjes toevoegen

Je bent vast bekend met Powerpoint. Maar als je je even wat meer verdiept in wat er allemaal kan, lijkt het een minder saai programma dan verwacht.

De meeste docenten kennen de quiztool Kahoot al. Met gebruik van je mobiel weet je de jongeren te boeien tijdens je voorlichting en presentatie.

Quizlet wordt gebruikt door docenten, maar ook jongeren oefenen er opgedane leerstof mee.

Als jongeren geen mobiel bij zich hebben of je hebt geen goed werkend internet, dan biedt Plickers een uitkomst. De jongeren geven antwoord op vragen door een code kaart omhoog te houden. Als professional scan je met je mobiele telefoon via de Plickers app heel snel de antwoorden.  Lekker interactief.

Versterken groepsdynamica

Scout Wiki  De scouting heeft op deze website allerlei werkvormen en spellen die je kunt gebruiken in je jongerenwerk. Heel handig!

Troovie Met de Troovie app maak je in een paar minuten je eigen te gek gave speurtocht.

Jachtseizoen Een Reallife GPS actiespel gebaseerd op de succesvolle StukTV serie ‘Het Jachtseizoen’.

Ook leuk

Groep met jongeren/tieners van You!nG staan op een industriele locatie

De site voor werkvormen en voor groepsspellen

Op kamp of een dagje uit

Natuurlijk de site groupon  en  actie van de dag, uit met kinderen  of dagje weg

Ook erg handig

Heart Photo Maker Met HeartPhotoMaker maak je een hartvormige foto van negen foto’s.

Wunderlist Beheer je taken vanaf meerdere apparaten

Tikkie Op een simpele manier geld innen

 

Alsjeblieft: een gratis werkvorm

En tot slot een cadeautje van ons voor jou. We geven namelijk de werkvorm You!nG dozen spel met idolen weg. Die kun jij gebruiken in je jongerenwerk. Het spel heeft de volgende doelen:

  • Jongeren leren samenwerken
  • Jongeren leren dat iedereen uniek is
  • Jongeren maken plezier
  • Jongeren leren elkaar beter kennen
  • Jongeren worden zich bewust van hun voorbeelden en idolen
  • Jongeren worden zich bewust van wie er slechte en goede voorbeelden zijn
  • Jongeren leren keuzes maken over wie van positieve invloed mag zijn in hun leven
  • Jongeren ontdekken wie hun rolmodellen zijn in hun offline wereld en op social media

 

Onze najaar trainingen

Ik hoop dat we je een beetje op weg hebben kunnen helpen, vol (nieuwe) inspiratie voor het werken met jongeren. Ben je enthousiast geworden over onze creatieve manier van werken? De methodieken van You!nG staan er vol van. Meld je nu aan voor onze najaar trainingen en laat je trainen zodat je met je jongeren aan de slag kunt en je de kwaliteit van het werken met jongeren vergroot.

Zomer cadeau!

Als je je voor 1 september 2019 aanmeldt bij een van onze najaar trainingen, krijg je een gratis ticket voor het spelen van onze YNG Escape Game!

 

 

Pubers op bed leggen. “Hoe was je dag?” – Zes tips voor verbinding

Lekker ouderwets neem ik nog de tijd om mijn kinderen op bed te leggen. En dat terwijl ze allemaal pubers zijn. Waarom doe ik dat nog steeds? Zijn ze niet toe aan een beetje zelfstandigheid?

Wat geniet ik van alle mooie momenten met onze pubers als ik ‘s avonds nog even langs alle kamers ga. Het is mijn ervaring dat de beste gesprekken dan vaak zijn. Een goede reden dus voor mijn man en ik om er tijd voor te nemen. En dat is dan direct ook aardig wat tijd: inmiddels hebben we 11 pubers in huis! Toch vind ik het zo belangrijk om persoonlijke aandacht te hebben voor al mijn kids.

‘s Avonds loop ik een rondje langs de kamers. “Hoe was je dag?” Graag hoor ik de highlights, of welke dingen stom of onhandig waren. Soms is het een kort praatje, vaker lang, omdat er een hoop te vertellen is. Ook gebeurt het regelmatig dat er in de gang een aantal pubers bij elkaar staan. En ik mag daar dan gewoon bij zijn als onderdeel van hun gedol, geklets en vragen. Genieten!

De 1 op 1 gesprekken zijn vaak bijzondere gesprekken. De ene keer lastig en de andere keer vol plezier, soms heel ontroerend en soms zo gewoon. In deze momenten komt er van alles voorbij: verliefdheid, zorgen over schoolprestaties, grappige vragen waar wij als volwassenen nooit over nadenken, gesprekken over seks, de toekomst, ingewikkelde situaties. En feedback op onze opvoeding (hun ongezouten mening :)). De gesprekken zijn met een lach en met een traan.

En zo maken we verbinding met elkaar en mogen we onze pubers begeleiden naar emotionele volwassenheid.

Verbinding is belangrijk

Je veilig en verbonden voelen met jezelf en andere mensen, is een belangrijke basisbehoefte. Als onze autonomie, verbondenheid en competenties onder druk staan, dan voelen we ons onveilig en onzeker. Zeker in de tienertijd waar alles in ontwikkeling is en je op zoek bent naar je identiteit. Het is erg belangrijk dat tieners zich veilig en zeker voelen, zodat ze zich goed kunnen ontwikkelen en groeien in identiteitsontwikkeling.

6 tips die helpen met verbinden

Wist je dat je kind/puber maar ongeveer 900 weken bij je is? Dan is hij volwassen en gaat hij alweer zijn (of haar) eigen weg. Zorg dat je er BENT als ouder. Maak herinneringen door momenten te creëren en geniet! Jij bent van invloed! Hierbij wat tips hoe je dat kunt doen:

  1. Neem de tijd

Maak echt tijd vrij in je agenda voor je puber. Onverdeelde tijd voor hem of haar. Dus niet even snel een appje of mailtje, maar onverdeelde aandacht. Ga samen lunchen, de hond uitlaten, sporten, een spelletje doen, boodschappen halen, een film of televisieprogramma kijken, maak een strandwandeling, enz.

  1. Luister echt

Luister naar je puber zonder hem of haar te onderbreken of direct met oplossingen te komen. Oordeel niet te snel.

  1. Maak plezier met elkaar

Lach samen om situaties, doe eens gek, verzin eens iets dat anders is dan anders. Bijvoorbeeld: sjouw alle matrassen naar beneden en slaap een nacht in de huiskamer (onder de kerstboom). Of leg plasticfolie op je eettafel en spuit een klodder mayo en curry op het folie. Patat erbij en eet smakelijk! (borden en bestek zijn verboden)

  1. Wees geïnteresseerd

Stel open vragen, wees positief nieuwsgierig en verdiep je in de interesses van je puber.

  1. Maak op een gepaste manier lichamelijk contact

Knuffel en raak elkaar aan. Ja, ook pubers hebben behoefte aan lichamelijk contact. Door aanraking en knuffelen wordt het hormoon oxytocine vrijgemaakt. Dit hormoon zorgt er onder andere voor dat de band met je kind versterkt.

  1. Connect before correct

Maak eerst contact door te benoemen wat je ziet. Bijvoorbeeld: “Je bent met je huiswerk aan de slag. Wat goed!” En dan pas: “Ik wil dat je aan tafel komt want ik had geroepen dat we gingen eten.” Bij corrigeren is het ook enorm van belang dat de balans goed is tussen complimenteren en corrigeren. We zijn vaak geneigd om meer te corrigeren dan te benoemen wat goed ging omdat in onze ogen dat al gewenst (normaal) gedrag is.

Wil jij ook leren verbinden met je kind? Met ons You!nGfamilyTime pakket werken jullie als gezin aan communicatie en een sterke band. You!nG geeft regelmatig trainingen en organiseert opvoedevents voor ouders en verzorgers van kinderen en pubers.

 

 

 

”Ja, ik kijk in de smartphone van mijn pubers!”

“Wat……kijk jij in de smartphone/mobieltjes van je pubers?!”
“Ja, daar kijk ik in. Hoezo?”

Stel je voor: je loopt over een drukke winkelstraat, met je kleuter, op zoek naar je auto die je in de buurt hebt geparkeerd. Je kleuter rent vooruit en je roept hard “stop”! En grijpt razendsnel zijn hand om hem te behoeden voor het verkeer.

Stel je voor je loopt tien jaar later weer over een drukke winkelstraat, inmiddels is je kleuter uitgegroeid tot een prachtige puber. Waarin bescherm je hem of haar dan? Tegen mensen die schade toe kunnen brengen? Leer je je dochter of zoon welke plekken in de stad niet veilig zijn om alleen te lopen? Dat het niet veilig is om snachts alleen over straat te lopen? Hoe je je kleedt als je over straat loopt? Wat leer jij je puber?

We leren kinderen en tieners hoe we in het leven mogen staan. Hoe gedraag je je in een wachtkamer van het ziekenhuis of in een restaurant? Beleefdheid, hand geven bij ontmoeting, twee woorden spreken, sociale omgangsregels. Hoe ga je om met mensen, bij je bijbaantje,die de kantjes er vanaf lopen? En hoe kom je voor jezelf op als je op school een project groepje hebt waarvan je het idee hebt dat jij alleen aan het project werkt? Hoe kun je als jongere bijdragen aan een mooiere maatschappij?

We leren ze normen en waarden. We leren ze omgaan met het leven in de ups en de downs.

MAAR….waarom doen we dat niet als het om hun online wereld gaat?! Dat klopt toch niet? Waarom vinden we het normaal om in de offline wereld jongeren te begeleiden maar online niet? Dan is opeens die smartphone privé. Dan is die computer niet toegankelijk.
En nee, het is geen gebrek aan vertrouwen of ongewenste controle als je meekijkt in dat mobieltje. Het is online begeleiden, online beschermen, online opvoeden.

 

5 tips om je jongere online te begeleiden:

1) Zorg voor basisvertrouwen met je jongere. Op basis van vertrouwen heb je invloed.

2) Steek tijd en aandacht in je je jongere

3) Wees geïnteresseerd in wat hij/zij online doet.

4) Zorg dat je op de hoogte bent van wat er online speelt.

5) Kijk online mee met je jongere en praat over wat je ziet. (Ga niet preken maar stel open vragen)

En ja, ik kijk mee in de smartphone van mijn pubers. We hebben mooie gesprekken. En soms hebben we lastige gesprekken. Soms zit de schrik er flink in na een onveilige situatie net zoals de schrik erin zit als je kind zomaar oversteekt. En vaak hebben we veel lol en lachen we, net zoals in de offline wereld.

Wil jij dat jongeren weerbaar worden? Wil jij dat jongeren zichzelf en andere beter leren kennen zodat ze in de online en offline wereld zich goed staande kunnen houden? Gebruik dan het I’M You!nG boekje of 1 van onze methodieken.

 

 

Zo help je pubers met plannen

In mijn huis hoor ik mijn pubers regelmatig zeggen: “Oeps, ik had nog huiswerk!” “Oeps, ik heb zo een toets!”, of: “Oeps, ik moet nog wat uitprinten!” Ondanks dat ik toch geregeld meekijk in hun agenda’s of vraag naar hun huiswerk. Tja, Pubers en plannen zijn niet altijd goede vrienden van elkaar.

Het gaat ook weleens goed natuurlijk. Laatst zei mijn ene puberzoon: “Mam, plannen gaat best goed! Mijn agenda ziet er goed uit en mijn planbord ook.” Terwijl hij me vol trots aankeek, hoorde ik mijn andere zoon roepen: “Nou dan is mijn frontale cortex echt kapot en nog niet ontwikkeld.”

Is het zo moeilijk voor pubers om te plannen? Ja en nee. Het kan moeilijk voor ze zijn, omdat hun hersenen nog in ontwikkeling zijn. Daardoor zijn ze meer gefocust op de korte termijn. Maar als pubers ergens een passie voor hebben, gaan ze er helemaal voor. Dan is het makkelijker om te plannen, ook voor de langere termijn. Als hun schoolresultaten vervolgens verbeteren door het plannen, geeft ze dat enthousiasme om ermee door te gaan. Daar kunnen wij ze mee helpen. Dat pubers goed kunnen plannen en ordenen als ze ergens passie voor hebben blijkt uit de Snapreeks van één van mijn kids. Door de letter A voor de namen van zijn beste vrienden te zetten kan de Snapreeks snel gevonden worden. Gebruik maken van het alfabet bij Snapchat is slim bedacht!

young-jijbentvaninvloed-web-49

Vaak hoor ik ouders zeggen: “Als mijn kind op de middelbare school zit ga ik weer meer werken…” Ze merken namelijk dat hun kind steeds zelfstandiger wordt. Het zorgen voor gaat over in het begeleiden van. Toch raad ik ouders aan om veel tijd te besteden aan hun kind tijdens de puberperiode. Nu hebben ze je juist hard nodig. Hun emoties liggen meer aan de oppervlakte en voeren de boventoon. Je kunt ze helpen inzicht te krijgen in de consequenties op de lange termijn. Daardoor krijgen hun gedrag en emoties een plaats. Zo krijgen ze meer grip op alle taken die ze hebben.

 

Wil je je pubers helpen in het plannen? Hier een paar tips, zodat het plannen en huiswerk maken leuker voor ze wordt:

  1. Geef zelfvertrouwen: moedig aan. Positieve feedback werkt!
  2. Let op met negatieve feedback. Dit leidt tot onzekerheid en dit remt de activiteiten.
  3. Wees oprecht geïnteresseerd.
  4. Maak bewust tijd vrij om te helpen. Ze hebben je heel hard nodig (ook al zeggen ze soms van niet).
  5. Zorg voor een opgeruimde ruimte (yep, dat is echt een uitdaging voor sommige pubers).
  6. Maak de planning samen. Roep niet: “Denk aan je huiswerk!”, of “Denk aan je toetsweek!”, maar maak een concreet plan per week.
  7. Start aan het begin van de week met het samen maken van een planning.

 

Hier zijn ook nog wat handige tools die kunnen helpen bij het plannen:

Meer weten over het puberbrein of de ontwikkeling van jongeren? Vraag naar onze trainingen.