Hilariteit om Netflix en Chill: ben jij op de hoogte?

We zijn op vakantie en besluiten na een dag wandelen in de bergen dat we lekker gaan chillen. Ik zet 3 grote bakken chips, nootjes, chocolade en frisdrank neer voor ons grote pubergezin. We kiezen samen een film op Netflix en we zitten er helemaal klaar voor. Dat wordt een lekker avondje samen.
Tijdens de start van de film moet er natuurlijk nog een en ander gesnapt worden. Even aan iedereen op Snapchat laten weten dat we relaxed een film gaan kijken. Een van onze pubers (ik zal haar even Netflix puber noemen) snapt nog even een foto van het televisiescherm met de opmerking Netflix en Chill!

Weet je wel wat dat betekent?
De volgende ochtend ziet 1 van onze andere pubers haar bericht op Snapchat. “Weet je wel wat dat betekent?” Onze Netflix puber zegt “Huh? Nee? Wat dan?” Hilariteit alom. Want, zoals de andere puber uitlegt, Netflix en Chill betekent dat je een film gaat kijken, maar dat je eigenlijk boom dingen gaat doen (aldus haar woorden 🙂 ).Vol verwondering zegt de Netflix puber: “Nee, hoor. Dat gebruiken mijn vriendinnen niet, dat is niet waar.” Een zoekactie op Google is snel gedaan evenals een navraag bij de andere pubers in huis. En ja hoor, de Netflix puber moet er aan geloven. Het betekent toch echt dat.

En dat wordt wel bevestigd als ze vervolgens op haar Snapchat kijkt. Volop berichtjes als

  • Je weet toch wel wat dat betekent?
  • Ik weet dat jij dit niet bedoelt want jij bent innocent!
  • Je bent té onschuldig meis.
  • (Iemand vraagt) Met wie kijk je dat? (Haar antwoord: met mijn broer kijk ik naar Brooklin 99) Weet je zeker dat je dat aan het doen bent?

Na een beschamend moment, kan onze Netflix puber er gelukkig hard om lachen. Ze zegt: “Iedereen weet toch dat ik dat niet doe.”

Er zijn er meer
Onze Netflix puber is trouwens niet de enige die niet helemaal op de hoogte is van het fenomeen Netflix en Chill. Albert Heijn had deze slogan laatst als koptekst in hun magazine. En onlangs zag ik op mijn Insta een berichtje van een organisatie voor jonge mantelzorgers. Met grote letters hadden ze een mooie uitnodiging: ’Netflix & Chill-middag. Met daaronder de tekst. Heb jij iemand in je omgeving die extra aandacht nodig heeft? Chillmiddag met knutselen, challenge pannenkoeken versieren, Netflix en meer’’. Ook daar waren de jongerenwerkers zich niet bewust van de dubbele betekenis van Netflix en Chill.
En eerlijk is eerlijk, het is ook bijna niet bij te houden. De jongerencultuur, de online cultuur, de communicatie die daarbij hoort: het gaat allemaal super snel. Daarom hebben we voor jou een aantal jongerenzaken op een rij gezet.

Netflix en Chill
Wat betekent Netflix en Chill nu echt? Als je het letterlijk neemt, dan betekent het natuurlijk gewoon een avondje chillen door een film of serie te kijken op Netflix. Maar Netflix en Chill heeft ook een tweede betekenis: een avondje seks met of zonder Netflix. Dit is niet alleen in Nederland zo, maar wereldwijd. In 2015 raakt Netflix and Chill algemeen bekend als meer dan een avondje films kijken: het werd een synoniem voor een seksdate.

Seks in emoji
In emoji, zoals in WhatsApp-berichten en chats, is de gangbare weergave 🍿 & ❄️, waarbij de popcorn emoji het filmkijken symboliseert en het sneeuwvlokje de chill/seks.
Zo zijn er meer emoji’s die een dubbele betekenis hebben zoals: een onschuldige 🍆aubergine heeft de betekenis van een piemel. De schattige 🍑perzik staat symbool voor billen of het vrouwelijk geslachtsdeel en de 🌮 taco voor vagina. Deze emoji’s worden in combinatie met andere emoji’s gebruikt om seksuele handelingen of wensen te communiceren. Zoals deze die voor zich spreken:
🍩🍌
🍆👄
🍑👋🏼

Deze emoji-combinaties zijn waarschijnlijk wat lastiger te herkennen:
🍆🍑🎉💫😊 good sex
🐍🌺 lame sex
🛁🍆🍑🚿 shower sex
🌵🔛♒ vibrator
🐣🐝💬 sex talk

Ons emoji gebruik
Sowieso gebruiken we in Nederland veel meer dan vroeger emoji’s ter ondersteuning van onze berichtjes. Jongeren berichten bijna niet zonder. Meer over dit onderzoek naar de meest gebruikte emoji’s in Nederland, vind je op deze site.

Dit zijn de meest gebruikte emoji’s met op nummer 1 de schaterlach met tranen in de ogen.

Het verschil tussen mannen en vrouwen in hun gebruik:

Laat je trainen!
En? Netflix en Chill: wist jij de betekenis? En van de emoji’s? Ik eerlijk gezegd niet allemaal. Toch wel handig om te weten trouwens voordat je als jongerenwerker of professional met jongeren communiceert.
Je ziet dat de online wereld een wereld op zich is. En zeker wat betreft de jongerencultuur online. Wil jij ook up-to-date zijn? Wil jij weten wat er zowel offline als online speelt in de jongerencultuur? Kom en laat je trainen! Zorg dat je als professional de meeste expertise hebt. Meld je aan voor een van onze You!nG trainingen.

 

Pubers in the Spotlights: positieve aandacht voor jongeren

Bravo Jumbo! Hun magazine had aan het begin van het schoolseizoen in grote letters #pubertijd op de cover staan. In het magazine stonden artikelen als puberprops, tips, heerlijke gerechten en uitleg over de pubertijd.

Jumbo magazine voor You!nG blog

Ik was blij verrast. Op een positieve manier werd onder de aandacht gebracht dat er goed gezorgd mag worden voor pubers. Dat de pubertijd een bijzondere tijd is, een tijd om in te investeren.

Het deed mij denken aan het project waar wij onderdeel van zijn: Pubers in the spotlights, een project van Gemeente Lansingerland. Dit is een te gek project waar we met allerlei andere partijen en organisaties een toegevoegde waarde mogen zijn voor jongeren. Juist ook jongeren waar het goed mee gaat. Ook zij kunnen namelijk wel eens wat extra aanmoediging gebruiken.

Gemeente Lansingerland zegt over Pubers in de Spotlight:
“Onze gemeente is een van de jongste van Nederland met een relatief grote groep jongeren met een leeftijd van 12 tot 18 jaar. Juist deze leeftijd is een bijzondere, en voor veel jeugdigen ook lastige, levensfase waarin zij wel wat extra aandacht en ondersteuning kunnen gebruiken. Gelukkig gaat het met de meeste jongvolwassenen in onze gemeente ‘gewoon’ goed. Zij doen mee in de samenleving, hebben vrienden en een gelukkig gezinsleven en ontwikkelen zich zoals dat hoort.
Met Pubers in de Spotlight richten wij ons vooral op deze groep. Ook deze jongeren kunnen in de vaak uitdagende levensfase van de pubertijd af en toe een zetje in de rug gebruiken. Zo zetten wij meer in op preventie en het voorkomen van hulpvragen. Door jongeren zonder, of met lichte, ‘normale’ problematiek te ondersteunen, wordt de ontwikkeling van zwaardere problematiek tegengegaan.” Pubers in de Spotlight is een Beleidsaccent van Sociaal Domein

#YNG Escape Game
Onze #YNG Escape Game is onderdeel van het project Pubers in the Spotlights. Samen met de gemeente willen we dat zoveel mogelijk jongeren deze game spelen. Zodat jongeren uit Lansingerland weerbaarder en sterker worden, ook op het gebied van social media. Daarom zijn van verschillende scholen klassen uitgenodigd om de #YNG Escape Game te spelen. En met succes! De groepen die de #YNG Escape Game hebben gespeeld, zijn er erg enthousiast over.

Tijdens de #YNG Escape Game strijd je met 4 teams tegen elkaar: wie heeft er het eerst ontdekt wie Yara heeft ontvoerd? Spannend, actueel, interactief. De game zit niet alleen goed in elkaar, door alle technische snufjes ziet het er ook flitsend uit. Het doel is jongeren bewustmaken van de veilige en onveilige kanten van social media. Leid jij op een of andere manier jongeren? Dan is dit een absolute aanrader. Hier vind je meer informatie Doe je mee?

Wij van You!nG vinden het super belangrijk dat alle jongeren de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Dat we niet alleen kijken naar wat er fout gaat, maar ook naar wat er goed gaat. Als wij ervan uitgaan dat jongeren negatief beïnvloed kunnen worden, kunnen ze ook positief beïnvloed worden! Help jij mee pubers in the spotlights te zetten? Geef jij ze ook een zetje in de rug tijdens hun pubertijd?
Jij bent van invloed!
PS: vergeet je niet te laten trainen! Meld je aan voor de komende trainingen

Vermissing Hania –voorkom dit! Noodzaak van de #YNG Escape Game

Op kantoor zien we het nieuws: Hania (12) uit Rotterdam is vermist. Sowieso naar nieuws, maar voor ons extra schrikken. We zijn namelijk al weken bezig met dit thema. Voor de ontwikkeling van de #YNG Escape Game bedachten we een scenario dat hier heel sterk op lijkt. Het komt ineens wel heel dichtbij.

Al maanden zijn we als You!nG-team bezig met de voorbereiding van de #YNG Escape Game.

Die is opgezet rondom de fictieve vermissing van het meisje Yara. Het is een educatieve escapegame met als thema social media. Het doel is dat jongeren zich bewuster worden van hun mediagebruik. Hoe bizar is het dat we, terwijl we hier zo mee bezig zijn geweest, worden geconfronteerd met de noodzaak ervan.

Ineens ook realiteit

Hania (12) uit Rotterdam is dus vermist. Uit het nieuws blijkt dat ze chatcontact heeft gehad met de dader. Deze man heeft haar vermoedelijk seksueel misbruikt. “Dat kan toch niet waar zijn!”, wordt er op kantoor geroepen. Een ander zegt: “Ik lees in het nieuws dat de chat met de man via een paardenspel ging.” Iemand anders vult aan: “Ja, en de man heeft ook een dochter die ook het spel speelt.”

We hebben heel wat vragen over en weer. Zou het meisje nog op de basisschool zitten? Hoe zou het voor ouders zijn? Hadden ze zicht op het online gebruik van hun dochter, had school een verantwoordelijkheid?

De nood is groot

Pfoe… wat is de pubertijd een kwetsbare tijd. En wat is de online wereld een kwetsbare wereld.  Naast onze ontzetting is er ook boosheid. Boosheid die omgezet word in daadkracht en gedrevenheid: zie je! Wat we doen als You!nG is noodzakelijk! De nood is groot en we willen kinderen en jongeren bereiken. Ze weerbaar maken, ze beschermen, ze bewust maken van de gevaren maar ook de mogelijkheden die de online wereld hen biedt. Kortom: die #YNG Escape Game moet gaan draaien!

#YNG Escape Game

De #YNG Escape Game gaat over het vermiste meisje Yara. In de game zijn de jongeren de recherche. Ze hebben van hun leidinggevende te horen gekregen dat de slaapkamer van Yara onderzocht moet worden. De jongeren moeten erachter komen waarom Yara vermist is en waar ze is. Is ze in gevaar, of is ze een opstandige, weggelopen tiener die haar zin niet krijgt?

De #YNG Escape Game is een educatieve escapegame met social media als thema.  Na het spelen van de game krijgen de jongeren een feedback-workshop waarin ze in gesprek gaan met elkaar en een professional. Ze reflecteren op de game, maar ook hun eigen mediagebruik.

De jongeren krijgen vervolgens een lesprogramma aangeboden in hun eigen omgeving, gegeven door hun mentor, leraar of jongerenwerker. Yara, het fictieve meisje, is ook na de #YNG Escape Game te volgen op Instagram.  Zij post regelmatig nieuwe items, zodat de jongeren blijvend berichten krijgen over de kansen en gevaren van social media.

Doelen van de game

Doel van onze #YNG Escape Game voor de jongeren:

Nooit meer

Wij willen dat situaties zoals die met Hania nooit meer voorkomen. Wij willen dat jongeren opgroeien tot emotionele en stabiele volwassenen die hun grenzen kunnen aangeven en goede keuzes kunnen maken. Dat ze durven te praten als er iets online gebeurt dat niet wenselijk is. Dat ze situaties herkennen, zodat ze bij voorbaat al contacten blokken en verwijderen. En dat ze zelf ook geen ongewenste dingen delen waar ze later spijt van krijgen.

Interesse gekregen?

Wil jij jongeren helpen dit te ontwikkelen? Vind ook jij dat alle jongeren kans moeten hebben op onze unieke educatieve experience zodat ze dit kunnen leren? Wil jij in jouw regio ook onze #YNG Escape Game?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden en speel met jouw jongeren de #YNG Escape Game!

Uit het nieuws:

Hania werd donderdagmiddag 27 juni als vermist opgegeven nadat ze niet thuiskwam van school. In de nacht naar vrijdag werd een AMBER Alert verstuurd omdat de politie zich ernstig zorgen maakte over haar veiligheid. Familieleden van het meisje hadden de politie verteld over eerdere chatcontacten van Hania. Deze gesprekken bleken inmiddels te zijn gewist. (nu.nl)

Hania werd donderdagmiddag als vermist opgegeven nadat ze niet thuiskwam van school. In de nacht naar vrijdag werd een AMBER Alert verstuurd omdat de politie zich ernstig zorgen maakte over haar veiligheid. Tijdens het onderzoek werd B. officieel al verdacht van het onttrekken van een minderjarige aan het ouderlijk gezag. Hier komt nu de aanklacht van ontucht bij.  Dit betekent dat het OM hem verdenkt van het plegen van seksuele handelingen met het minderjarige meisje. (ad.nl) Het vermiste meisje werd vrijdagavond 28 juni na een lange zoektocht gevonden samen met een 49-jarige Amerikaan in een hotelkamer in het Rotterdamse centrum.

 

Ben jij up-to-date in je werk met jongeren? Super handige tips én gratis werkvorm.

“Bianca, ik heb volgende week een meeting met jongeren over zelfbeeld. Ik kom er niet helemaal uit. Wat is nou een goed voorbeeld én een goede werkvorm die daarbij past? Het moet niet al te zoetig zijn, maar een beetje stoer en van deze tijd. Weet jij iets?”

Regelmatig krijg ik dit soort vragen via appjes, telefoon of mail. Hoofdlijn van de vragen: hoe maak ik het het werken met jongeren leuker of makkelijker? Of ik een leuk filmpje weet, een leuke werkvorm of andere tips heb. Zeker op het gebied van specifieke thema’s, zodat de jongerenwerker aan kan sluiten op de belevingswereld van jongeren.

Leuke input delen

Als jongerenwerker of andere professional die met jongeren werkt, is het soms erg handig als je een denktank of vraagbaak hebt. Zodat je leuke werkvormen, nieuwe apps of interessante filmpjes met elkaar kunt delen. Zo worden jongeren op een creatieve wijze weerbaar en bewuster en worden ze uitgedaagd in hun ontwikkeling.

Bij You!nG zijn we altijd bezig met het ontwikkelen van materialen, werkvormen en andere creatieve vormen. Heb je daar wat inspiratie bij nodig? We denken graag met je mee. Voel je daarom vrij om contact met ons op te nemen via mail, app of telefoon. Of kom naar onze trainingen en krijg onze groepsprogramma’s met de vele werkvormen van onze You!nG-methodieken mee.

Super handige tips

In dit blog help ik je alvast wat op weg, door wat van onze kennis, tips en tools met je te delen. Met als doel dat jij de jongeren beter kan helpen ontwikkelen. Als je aansluit bij hun belevingswereld dan helpt het hen in het vertrouwen naar jou toe. Zo krijg je een betekenisvolle relatie met de jongeren en ben je van positieve invloed in het leven van de jongeren. De tips en tools helpen ook bij het makkelijker maken van je werk zodat je nog meer tijd kunt doorbrengen met de jongeren.

Veelgebruikte apps

Om te beginnen een lijstje van handige apps die jongeren veelvuldig gebruiken.

Belangrijk dus dat jij er ook vertrouwd mee bent.

  • Pinterest – digitaal prikbord (voornamelijk foto’s)
  • YouTube – delen en volgen van video’s
  • WhatsApp – berichtendienst
  • Instagram – delen en volgen van video en foto’s
  • Snapchat – delen en volgen van video en foto’s
  • Spotify – muziek streamingdienst
  • Google – zoekmachine
  • Tiktok – delen en volgen van korte (muziek)video’s
  • VSCO – editor met mooie, natuurlijke filters en vele tools

Uitnodigen en contact

Canva is een briljant opmaakprogramma. Je maakt in een handomdraai een mooie flyer of folder. Het is erg gebruiksvriendelijk, want zelfs ik kan er mee overweg 🙂

Op Unsplash kun je gratis afbeeldingen downloaden. Super handig want dan kom je niet in de knel met AVG of auteursrechten. Je typt een woord in de zoekfunctie en je kiest een afbeelding die jij vindt passen bij de doelgroep.

Ik ontdekte Flipsnack toen mijn mooie pleegdochter een presentatie moest maken voor school. Ik ben helemaal enthousiast over deze website. Je kunt er een online magazine maken, wat natuurlijk helemaal past bij deze digitale tijd. Hier check je ons magazine

Presentaties en voorlichting

Prezi is een mooie tool voor een interactieve presentatie. De tool is makkelijk in het gebruik en je kunt er afbeeldingen en filmpjes toevoegen

Je bent vast bekend met Powerpoint. Maar als je je even wat meer verdiept in wat er allemaal kan, lijkt het een minder saai programma dan verwacht.

De meeste docenten kennen de quiztool Kahoot al. Met gebruik van je mobiel weet je de jongeren te boeien tijdens je voorlichting en presentatie.

Quizlet wordt gebruikt door docenten, maar ook jongeren oefenen er opgedane leerstof mee.

Als jongeren geen mobiel bij zich hebben of je hebt geen goed werkend internet, dan biedt Plickers een uitkomst. De jongeren geven antwoord op vragen door een code kaart omhoog te houden. Als professional scan je met je mobiele telefoon via de Plickers app heel snel de antwoorden.  Lekker interactief.

Versterken groepsdynamica

Scout Wiki  De scouting heeft op deze website allerlei werkvormen en spellen die je kunt gebruiken in je jongerenwerk. Heel handig!

Troovie Met de Troovie app maak je in een paar minuten je eigen te gek gave speurtocht.

Jachtseizoen Een Reallife GPS actiespel gebaseerd op de succesvolle StukTV serie ‘Het Jachtseizoen’.

Ook leuk

Groep met jongeren/tieners van You!nG staan op een industriele locatie

De site voor werkvormen en voor groepsspellen

Op kamp of een dagje uit

Natuurlijk de site groupon  en  actie van de dag, uit met kinderen  of dagje weg

Ook erg handig

Heart Photo Maker Met HeartPhotoMaker maak je een hartvormige foto van negen foto’s.

Wunderlist Beheer je taken vanaf meerdere apparaten

Tikkie Op een simpele manier geld innen

 

Alsjeblieft: een gratis werkvorm

En tot slot een cadeautje van ons voor jou. We geven namelijk de werkvorm You!nG dozen spel met idolen weg. Die kun jij gebruiken in je jongerenwerk. Het spel heeft de volgende doelen:

  • Jongeren leren samenwerken
  • Jongeren leren dat iedereen uniek is
  • Jongeren maken plezier
  • Jongeren leren elkaar beter kennen
  • Jongeren worden zich bewust van hun voorbeelden en idolen
  • Jongeren worden zich bewust van wie er slechte en goede voorbeelden zijn
  • Jongeren leren keuzes maken over wie van positieve invloed mag zijn in hun leven
  • Jongeren ontdekken wie hun rolmodellen zijn in hun offline wereld en op social media

 

Onze najaar trainingen

Ik hoop dat we je een beetje op weg hebben kunnen helpen, vol (nieuwe) inspiratie voor het werken met jongeren. Ben je enthousiast geworden over onze creatieve manier van werken? De methodieken van You!nG staan er vol van. Meld je nu aan voor onze najaar trainingen en laat je trainen zodat je met je jongeren aan de slag kunt en je de kwaliteit van het werken met jongeren vergroot.

Zomer cadeau!

Als je je voor 1 september 2019 aanmeldt bij een van onze najaar trainingen, krijg je een gratis ticket voor het spelen van onze YNG Escape Game!

 

 

Do you want to see my dick? En 6 kritische reflectie vragen.

Do you want to see my dick? En 6 kritische reflectie vragen. De quote hoor ik sinds kort met regelmaat in ons huis naar aanleiding van een situatie op straat. Ja, niet zomaar een spreuk die ik graag voorbij hoor komen, maar wel een om over na te denken.

Het verhaal van de quote heeft te maken met onze pleegpubers die met onze vrienden een dagje Amsterdam deden. Ze aten na een bezoek aan het wassenbeeldenmuseum een broodje op de dam. Terwijl ze in het zonnetje een broodje aten, vroeg een wat bijzonder geklede man die zijn shirt uitdeed (het is winter): “Do you want XTC? Do you want to see my dick?”.

Ik moest door deze situatie gelijk denken aan de online wereld. Met 1 klik op de smartphone en je kan een dickpic voorbij zien komen. Maar eigenlijk zelfs zonder klik kan het al voorbij komen. Doordat er een appje voorbij komt en dan wordt er niet gevraagd “Do you want to see my dick”.  Nee, dan heb je geen keuze. Gewoon ongevraagd op je app of socialmedia.

En online?

Als je op straat iemand tegen komt die vraagt “Do you want to see my dick” dan loop je weg of als jouw jongeren deze vraag krijgen op straat zal je adviseren om een blokje om te lopen. Help jij jongeren ook online een blokje omlopen als ze online in deze situatie komen? Help jij ze met het weigeren van een vervelend appje, dickpic, sexting of DM?

Help jij met het weerbaar maken van jongeren in de online wereld zodat ze van positieve invloed zijn op zichzelf en elkaar.

6 kritische reflectie vragen die je verder helpen:

Vraag jezelf als professional het volgende af:

  1. Ben ik op de hoogte van wat er speelt op social media?
  2. Ben ik daar waar jongeren (online) zijn?
  3. Hoe presenteer ik mijzelf als professional op social media?
  4. Heb ik privé en werk online gescheiden?
  5. Ben ik hetzelfde in mijn werk online en offline?
  6. Begrijp ik de noodzaak van online jongerenwerk?

Wil jij meer weten? Kom naar onze You!nG on Tour en geniet van een inspirerende dag samen met andere professionals over het thema social media en online jongerenwerk. Heb je ook onze #yngescapegame al ontdekt?

Op onze socialmeda kanalen is al het een en ander te vinden over onze You!nG on Tour en #yngescapegame. Bijvoorbeeld op:

Instagram en Facebook

Op 1 april zal op onze website meer informatie te vinden zijn over #yngescapegame en You!nG on Tour.

Online en offline jongeren coachen als een “Sherpa”

Ben jij een sherpa voor jongeren? Ooit (vroeger 🙂 ) dacht ik, dat als je een puber goed door de puberteit heen had geholpen,  je de (meest) heftige tijd gehad had en dan rustig door de adolescentie heen gaat met een kleine ondersteuning zo hier en daar. Maar door alle jaren heen ontdekte ik dat oudere adolescenten net zo veel aandacht, begeleiding en kaders nodig hebben als jongeren in de (vroege) puberteit, alleen op een andere manier. Veel meer als een sherpa!

Wat is een sherpa?

Sherpa’s zijn een van oorsprong Tibetaanse volk dat in de bergen woont. Het zijn gidsen in de Himalaya, de hoogste bergketen ter wereld, die geld verdienen door mensen te begeleiden en hun lasten dragen. Ze dragen de spullen, maken de weg vrij, bereiden voor zodat de bergbeklimmers makkelijker de berg op kunnen gaan. Niet de sherpa maar de klimmer bepaalt het doel van de reis. De Sherpa helpt de bergbeklimmer zijn last te dragen, terwijl de bergbeklimmer zich concentreert op het klimmen. De weg naar boven is vaak vol obstakels, bochten, hobbels en onverwachte situaties. Hun doel is om de bergbeklimmers de top te laten bereiken.

Dit in tegenstelling tot een gewone gids. Een gewone gids verdient zijn geld door mensen mee te nemen op een bergroute en een doel die vooraf bepaald zijn door de gids. Bovendien bepaalt de gids wanneer er gegeten en gedronken wordt. Iedere klimmer draagt zijn eigen last en als de klimmer het even niet meer weet dan vertelt de gids wat te doen.

Als professional, jongerenwerker of ouder voor de jongeren in de adolescentie mag je rol een “Sherpa” zijn. Jongeren helpen hun eigen weg te zoeken, de bochten, hobbels en tegenslagen te overwinnen en aan te laten komen op de plek waar ze willen zijn. Hen ondersteunen, maar uiteindelijk het ze zelf laten doen. Zodat ze zelf tot hun bestemming kunnen komen.

Hoe doe je dat een Sherpa zijn? Een goede coach? Afhankelijk van de leeftijd van puber en adolescent kun je een Sherpa zijn. Een kind en beginnende puber heeft nog veel meer begeleiding nodig zoals een gewone gids. Hij heeft het nog nodig dat je ze bij de hand neemt, maar hoe ouder ze worden hoe meer verantwoording ze aankunnen. Coachen doe je namelijk gefaseerd: eerst vóórdoen, dan samen doen, daarna zelf laten doen en meekijken om vervolgens los te laten.

Kijk goed naar de jongere. Wat heeft hij of zij nodig?

Wat is je eigen belang? Moet het op jouw manier?

Een goede sherpa offline en online:

  • Geeft vooraf duidelijk aan wat zijn rol als Sherpa inhoudt (dit betekent dat je in gesprek gaat en het verschil uitlegt tussen een gewone gids en een Sherpa)
  • Stimuleert de jongere om actief te zijn en zijn of haar doelen te bepalen.
  • Spreekt naar de jongere uit dat je verwacht van de jongere dat ze actief meedoen en initiatief nemen. (Dan mogen ze van jou als professional verwachten dat je de jongeren helpt met het dragen van zijn/haar lasten, dat je luistert naar de jongere en geduldig bent)
  • Is oprecht geïnteresseerd en heeft 100% aandacht voor de jongere
  • Stelt vragen die je doet nadenken
  • Vraagt door tot de kern van het probleem en begeleidt je van daaruit naar een oplossing.
  • Is eerlijk en oprecht
  • Helpt daar waar nodig is
  • Zoekt samen naar oplossingen als de jongere vraagt naar ondersteuning
  • Is de hele reis aanwezig i.p.v af en toe een sherpa te zijn

Ik zie veel oudere pubers en adolescenten te snel losgelaten worden. Ze kampen met burn-out of vermoeidheid. Ze voelen de druk van hun studieschuld en de hoge eisen die de maatschappij aan hen stelt. Ze moeten als student de tijd van hun leven hebben maar voelen zich vaak eenzaam en verloren in alle drukte en eisen. Ze hebben jou nodig! Een Sherpa!

Ik zie ook oudere pubers en adolescenten die enorm gepamperd worden. Alles wordt voor ze gedaan en alle ervaringen worden van hen ontnomen waardoor ze niet weerbaar zijn en niet weten hoe ze situaties zelf kunnen oplossen waardoor ze zich onkundig voelen en ook verloren. Laat deze jongeren meer los. Wees een sherpa!

Wil jij leren om een Sherpa te zijn? Wil jij van invloed zijn in het leven van jonge mensen? Wil je dit leren online en offline? Kijk in onze trainingsagenda en meld je aan!

Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk

Het is niet langer voldoende om als professional/ jongerenwerker alleen offline actief te zijn en je jongerenwerk uit te voeren. Jongeren en hun smartphones zijn onlosmakelijk verbonden aan elkaar. Of je dit nu ongezond vindt of niet het is een feit. Ik heb het over de nieuwe generatie tieners en jongeren die niet online gaat, maar online is. Daarom zien we steeds meer een verschuiving van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk.

Althans dat zou zo moeten zijn! Daar waar jongerenwerkers voorheen op straat aanwezig waren omdat jongeren op straat te vinden waren zijn jongeren nu veel minder op straat dan voorheen. Tegenwoordig vind je jongeren in de online wereld, op de sociale media. Uit de meest recente cijfers van het Nationaal Social Media Onderzoek 2018 blijkt dat het gebruik van Instagram in Nederland enorm is gegroeid. Instagram heeft in Nederland 4,1 miljoen volgers, waarvan 2,1 miljoen het platform dagelijks gebruiken. Dat is een sterke groei ten opzichte van voorgaande jaren. Instagram kende in 2015 nog maar 1,8 miljoen gebruikers, waarvan 722.000 dagelijks. De groei komt vooral van een jongere doelgroep.

Een paar conclusies en percentages

– WhatsApp is het (nog steeds) het grootste platform waar jongeren gebruik van maken

– Pinterest heeft Twitter ingehaald in het aantal gebruikers.

– Instagram is het hardst gegroeid afgelopen jaar.

– Facebook laat dit jaar geen grote groei zien, jongeren verlaten Facebook

– 20-jarigen vertrekken van Facebook naar Snapchat en Instagram.

– Instagram, Snapchat en Youtube zijn het meest populair onder jongeren.

Foto bij blog verschuiving van offline naar online jongerenwerk. Foto komt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 (Newcom)

Foto komt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 (Newcom)

Online jongerenwerk is noodzakelijk
Je ziet de cijfers! Online jongerenwerk is noodzakelijk. Voor sommige jongerenwerkers en jongerenorganisaties best een uitdaging. Hoe doe je dat online jongerenwerk? En hoe zit het met je eigen privacy en dat van de jongeren? Moet je 24/7 beschikbaar zijn? De komende tijd zullen wij hier antwoord op geven, er regelmatig over schrijven en jou de mogelijkheid geven voor het volgen van een training over dit onderwerp “Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk”.

Wat is de kracht van online jongerenwerk? Online jongerenwerk geeft gelegenheid tot het meekijken in de wereld van jongeren. Het geeft de mogelijkheid om te signaleren als er problemen zijn of iets mis gaat. Ook een kracht is de afstand of juist nabijheid. Voor sommige jongeren is het namelijk gemakkelijker om vanaf thuis op de bank via social media te praten dan face to face. Online contact geeft dan mogelijkheden. Een aanzet om vervolgens offline verder te gaan. Daarom ben ik van mening dat een jongerenwerker offline én online actief moet zijn en die twee werelden met elkaar verbinden.

Tips voor online jongerenwerk:
1. Zorg dat je digivaardig en mediawijs bent.
2. Zorg dat je weet waar jongeren zich bevinden online.
3. Maak een (werk)account aan op de sociale mediakanalen waar je jongeren gebruik van maken.
4. Wees nauw verbonden met sociale mediakanalen.5. Leg online contact met de jongeren bijvoorbeeld via WhatsApp of Instagram. Vergeet niet om ook persoonlijk contact te leggen in de offline wereld.
6. Zorg dat je weet wat er bij jongeren speelt.
7. Denk na over hoe je het beste kan aansluiten bij de online leefwereld van jongeren.
8. Bespreek als team hoe je sociale media wil inzetten in het werk met jongeren, organisaties/partners maar ook ouder? Welk socialmedia platform kun je het beste gebruiken om contact te leggen?
9. Maak gebruik van socialmedia om jongeren educatie en kennis te geven in de thema’s die hen bezig houdt
10. Zorg dat je van positieve invloed bent! Wees een voorbeeld online! Wees bewust van wat je post. Denk 2x na voordat je een foto post van je biertje op het terras. ( Laatst sprak ik een jongerenwerker die een motorrit maakte met zijn vrienden en een foto postte op het terras met een biertje. Onder het bericht vroeg een jongere hoe hij motorrijden en alcohol combineerde?)
Meer weten over dit onderwerp? Lees onze nieuwsbrieven en volg ons online. Binnenkort ontvang je meer informatie over de training “Van offline jongerenwerk naar online jongerenwerk”.

Najaar 2019 gaat You!nG onTour!
You!nG on tour is een tour waarmee You!nG 12 provincies bezoekt met een spetterende en energieke 1-daagse training waarin professionals hulpmiddelen aangereikt krijgen waardoor ze meer en beter kunnen aansluiten bij jongeren. Tijdens deze training krijg je gratis toegang tot onze nieuwe #YNG-escapegame. Een escapegame om jongeren weerbaar en bewust te maken van de risico’s en kansen van socialmedia. Het wordt een volle dag lekker werken aan kennis en vaardigheden wat betreft het werken met jongeren. Met specifiek als thema Socialmedia en jongerencultuur. Want jongerenwerk doe je niet alleen offline maar ook online!
Stay tuned!

“Put Ups! No put Downs”: positief jongerenwerk

Het is vroeg! In ieder geval voelt het vroeger dan het in werkelijkheid is. 7:15 uur en het hele huis is al in rep en roer. Iedereen maakt zich klaar voor school, opleiding of werk. Een drukke boel bij ons omdat we 11 pubers in huis hebben die allemaal hun eigen schema’s en wensen hebben. Ik sta boven aan de trap op de overloop. Ik weet niet eens meer wat ik aan het doen was toen ik flarden hoorde van het gesprek beneden. Om eerlijk te zijn ik hoorde maar 3 woorden van het hele gesprek. Ik loop rustig naar beneden en vraag: wie zei er ‘’no put down’’? 1 van de meiden zit lachend aan tafel en zei dat was ik, maar het was grappig sarcastisch bedoeld hoor! Ik reageerde met de woorden: “Het gaf een glimlach op mijn gezicht!”.  “Put Ups! No put Downs”: positief jongerenwerk.

Waarom? Ik leg het je uit. Wij hebben thuis de quote “Put Ups! No put Downs” hoog in het vaandel staan; het is 1 van onze uitspraken die we regelmatig roepen als er onaardig gedaan wordt of als er dingen gebeuren die ervoor zorgen dat iemand naar beneden wordt gehaald in plaats van elkaar aanmoedigen en bemoedigen. Het is iets dat bij onze gezinscultuur past maar ook iets dat ik regelmatig (eigenlijk altijd) bij You!nG gebruik in het werken met jongeren.

Wat is gezinscultuur? De encyclo.nl zegt:

De waarden, normen, leefwijze en uitingen van een gezin. De cultuur van een gezin bepaalt voor een belangrijk deel hoe een kind opgroeit.

Wat is bedrijfscultuur? De encyclo.nl zegt:

De bedrijfscultuur is eigenlijk de manier waarop de dagelijkse gang van zaken er binnen een bedrijf aan toe gaat. De bedrijfscultuur heeft voornamelijk te maken met de normen, waarden, rituelen en symbolen, zoals bedrijfslogo’s, die binnen een bedrijf zijn weergegeven. Het gaat dus over de manier waarop collega’s met elkaar omgaan en over de doelstellingen die het bedrijf heeft.

Het meisje dat deze ochtend ‘’no put down’’ riep, woont net een jaar bij ons en kwam uit een andere thuissituatie met een andere gezinscultuur. Nu ze bij ons woont, zien wij dat ze onderdelen van onze gezinscultuur eigen begint te maken. Dat brengt een glimlach op mijn gezicht. Niet omdat onze gezinscultuur beter is dan andere, maar omdat in deze situatie de “Put Ups! No put Downs” nieuw was en van positieve invloed bleek.

Welke cultuur bouw jij in jouw werk en in jouw relatie/ gezin?

Sta jij bekend als iemand die van positieve invloed is?

7 tips om aan je werk/gezin cultuur te bouwen:

  1. Schrijf samen de punten op een A3-tje die jullie cultuur omschrijft. Centrale vraag daarbij is: wat vinden wij belangrijk? Is dat samenwerken, vertrouwen, enz?
  2. Hang het A3-tje zichtbaar op in huis of op kantoor.
  3. Ga af en toe met je collega’s, gezinsleden om de tafel zitten en bespreek de cultuur. Wat kan er beter? Wat willen jullie?
  4. Maak ook afspraken hoe je elkaar attendeert als het even niet goed ging.
  5. Zorg voor tradities, taart bij een verjaardag, memo blaadje met complimenten op het bureau van je collega of in de agenda van je kind, Maandag is hoe gaat het dag, woensdag is stroopwafel dag, enz.
  6. Bevraag je teamleden/ gezinsleden wat de geschreven en ongeschreven regels zijn.

 

Wij zeggen regelmatig thuis: je bent het visitekaartje van de Boendertjes. Als iemand jou ontmoet, herkent hij/zij dan de cultuur van de Boendertjes? “Put Ups! No put Downs” Maar uuh ……… help je ook mij herinneren als ik in de valkuil stap? (want onze cultuur is ook dat je op basis van relatie iemand mag wijzen ergens op mag wijzen, fouten maken mag).

Met een veilige gezins/bedrijfscultuur bouw je samen aan groei en ben je van invloed op je omgeving.  “Put Ups! No put Downs” positief jongerenwerk

Wil jij meer leren over positief jongerenwerk? Laat je trainen!

Het 100e plaatsvervangende schaamtelijke filmpje

Lieve meiden, chica’s en girls.

Na het zien van het 100e plaatsvervangende schaamtelijke filmpje moet me iets van het hart.

Nee…het is het niet oké om jezelf met een opgeblazen ballon in je edele billen te filmen terwijl je vriendin deze in de fik steekt.

Nee het is niet oké om jezelf te filmen als 12-jarige die vertelt dat ze al 11 jongens heeft gepijpt om vervolgens volle bak te twerken met billen in beeld. Als je verkering krijgt met een jongen en hij je vraagt om een naaktfoto, is het normaal om NEE te zeggen, niet om dan ook maar ter plekke een foto mee te sturen van jezelf in je string. Als je geld wilt verdienen, doe je dit niet door ‘ff een bh-foto’ te sturen voor 50 flappen, maar dan ga je vakkenvullen in de AH.

Ik maak me zorgen. Zorgen over jullie ongeremdheid die past bij je leeftijd en juist voor fantastische situaties zou moeten zorgen. Dat gebeurt ook: jullie zijn briljant grappig, verzinnen hilarische acties en zijn zó leuk. Maar hoe kan ik je aan het verstand brengen dat dít gedrag niet oké is? Dat ik me kapot schrik als ik weer een 13-jarige voorbij zie komen die een foto maakt waar ze eruit ziet als een 24-jarige escortgirl. En dat een moeder hierop dan reageert met: “Meis, wat ben je mooi!”

Wist je dat jullie waardevol zijn? Dat je jouw lichaam en seksualiteit voor jezelf moet houden?

Jij bent zo kostbaar: jouw lijf deel je niet via social media zodat de hele wereld het kan aanschouwen. Dit is een privé-schoonheid die je mag waarborgen.
En ondertussen vraag ik me ook af: waar zijn jullie vaders die vertellen dat mannen je met respect moet behandelen? Die vertellen dat je prachtig bent? Dat jij perfect bent zoals je eruit ziet en je niet hoeft te verkleden zodat je aan het beeld voldoet van een 24-jarige duckface chick? Waar is de moeder die leuke dingen met je doet en je beschermt tegen stomme puberacties, die afspraken met je maakt rondom je telefoongebruik en die je ook troost en ondersteunt als je wel de fout in bent gegaan? Waar is de moeder die op je wacht als je uit school thuiskomt, die je vraagt hoe je dag was en wat je allemaal hebt meegemaakt: óók op social media?

Want dat is jouw wereldje nu: alles gebeurt online en je moet bijblijven. Dat snappen we. Daar zijn je sociale contacten. Maar mogen we je alsjeblieft wat meer beschermen tegen die verrotte, zieke, oversekste wereld?

Liefs Jiska

Deze brief naar alle meiden is geschreven door Jiska Meerman, jongerenwerker en gecertificeerd in de methodiek You!nGwoman. Jiska geeft weerbaarheidstraining aan meiden in Putten met behulp van de meidenmethodiek You!nGwoman en You!nGgirl. Jiska is een van onze gepassioneerde kernvrijwilligers bij You!nG.

Wil jij ook meiden helpen om weerbaar te zijn? Jij bent van invloed! Laat je trainen en ga aan de slag met de groepsprogramma’s van de methodiek YounGwoman.

”Ja, ik kijk in de smartphone van mijn pubers!”

“Wat……kijk jij in de smartphone/mobieltjes van je pubers?!”
“Ja, daar kijk ik in. Hoezo?”

Stel je voor: je loopt over een drukke winkelstraat, met je kleuter, op zoek naar je auto die je in de buurt hebt geparkeerd. Je kleuter rent vooruit en je roept hard “stop”! En grijpt razendsnel zijn hand om hem te behoeden voor het verkeer.

Stel je voor je loopt tien jaar later weer over een drukke winkelstraat, inmiddels is je kleuter uitgegroeid tot een prachtige puber. Waarin bescherm je hem of haar dan? Tegen mensen die schade toe kunnen brengen? Leer je je dochter of zoon welke plekken in de stad niet veilig zijn om alleen te lopen? Dat het niet veilig is om snachts alleen over straat te lopen? Hoe je je kleedt als je over straat loopt? Wat leer jij je puber?

We leren kinderen en tieners hoe we in het leven mogen staan. Hoe gedraag je je in een wachtkamer van het ziekenhuis of in een restaurant? Beleefdheid, hand geven bij ontmoeting, twee woorden spreken, sociale omgangsregels. Hoe ga je om met mensen, bij je bijbaantje,die de kantjes er vanaf lopen? En hoe kom je voor jezelf op als je op school een project groepje hebt waarvan je het idee hebt dat jij alleen aan het project werkt? Hoe kun je als jongere bijdragen aan een mooiere maatschappij?

We leren ze normen en waarden. We leren ze omgaan met het leven in de ups en de downs.

MAAR….waarom doen we dat niet als het om hun online wereld gaat?! Dat klopt toch niet? Waarom vinden we het normaal om in de offline wereld jongeren te begeleiden maar online niet? Dan is opeens die smartphone privé. Dan is die computer niet toegankelijk.
En nee, het is geen gebrek aan vertrouwen of ongewenste controle als je meekijkt in dat mobieltje. Het is online begeleiden, online beschermen, online opvoeden.

 

5 tips om je jongere online te begeleiden:

1) Zorg voor basisvertrouwen met je jongere. Op basis van vertrouwen heb je invloed.

2) Steek tijd en aandacht in je je jongere

3) Wees geïnteresseerd in wat hij/zij online doet.

4) Zorg dat je op de hoogte bent van wat er online speelt.

5) Kijk online mee met je jongere en praat over wat je ziet. (Ga niet preken maar stel open vragen)

En ja, ik kijk mee in de smartphone van mijn pubers. We hebben mooie gesprekken. En soms hebben we lastige gesprekken. Soms zit de schrik er flink in na een onveilige situatie net zoals de schrik erin zit als je kind zomaar oversteekt. En vaak hebben we veel lol en lachen we, net zoals in de offline wereld.

Wil jij dat jongeren weerbaar worden? Wil jij dat jongeren zichzelf en andere beter leren kennen zodat ze in de online en offline wereld zich goed staande kunnen houden? Gebruik dan het I’M You!nG boekje of 1 van onze methodieken.