Met grote ogen kijken de meiden me aan, je ziet ze denken: “doet ze dat nou echt?!”.
Ik begin het pak vla boven de tafel uit te knijpen. Vanillevla geeft zo’n lekkere geur. Ook het blik ananas kieper ik boven de tafel ondersteboven. Van binnen verkneukel ik me: eindelijk zijn we weer toegekomen bij mijn favoriete spel: ananas-sjoelen. De ene helft van de meiden verplaatst zich naar de linkerzijde van de tafel, de andere helft naar de rechterzijde. Links met de monden open aan de rand van de tafel, rechts in fanatieke sjoelhouding. Ik tel af: “3…2….1…go!” Met veel kabaal, gelach en gegil vliegen de ananasstukjes over de tafel.. Het doel is weer bereikt: met veel plezier behandelen we het thema ‘seksualiteit & lichamelijkheid’. Het laatste thema van de training alweer! Het spel geeft aanleiding om het gesprek te openen over gezonde voeding. Wat doen de meiden om in vorm te blijven en welke keuzes maak jij om je lichaam goed te onderhouden?
Het is inmiddels de vierde keer dat ik de You!nGwoman training geef en elke keer ben ik zelf minstens zoveel aan het genieten als de meiden. Ananas-sjoelen! Wie kan nou zeggen dit op een ‘normale’ werkdag gedaan te hebben? Ongeveer anderhalf jaar geleden hebben we ervoor gekozen om de methodiek van You!nG te gaan gebruiken. Vanuit de gemeente Putten hebben we als jongerenwerk o.a. de opdracht om weerbaarheidstrainingen aan te bieden aan jongeren tussen de 12 en 20 jaar. Voorheen werd dit gedaan door middel van SOFA-trainingen of zelfverdedigingslessen. We merkten dat deze trainingen heel effectief zijn, maar niet het volledige pakket aan weerbaarheid geeft die onze doelgroep nodig heeft. De kracht van de You!nGwoman methodiek vind ik dat er gebruik wordt gemaakt van de actuele leefsituatie waarin de jongeren zich begeven. De handvatten die ze krijgen kunnen ze direct toepassen, omdat deze ontstaan vanuit verhalen en gebeurtenissen die op dit moment spelen. Daarnaast is de opbouw van thema’s in de methodiek heel helder en duidelijk voor de meiden. Ze starten met kijken naar zichzelf: wie ben jij en wat maakt jou tot de persoon wie je bent? Daarna kijken ze naar hun sociale omgeving: hoe gedraag je je in een groep, in je eigen gezin, op school? Wie heeft invloed op jou, maar ook in het derde thema: op wie wil jij invloed hebben en op welke manier? Om vervolgens af te sluiten met de bewustwording dat als je van invloed wilt zijn en een steentje wilt bijdragen in de maatschappij, je goed voor jezelf moet zorgen: een gezond lichaam, maar ook gezonde vriendschappen en relaties. De combinatie van spellen, filmpjes, knutselen en vooral veel plezier zorgen ervoor dat de meiden op een ontspannen manier met elkaar in gesprek gaan. Voor ons een perfecte combi met groots effect, te zien aan de quotes!
- “Bij You!ngWoman heb ik geleerd dat ik uniek ben.” Anouk (16).
- “Eerst bekte ik van me af en ging vechten, ik heb geleerd om nu eerst te praten.” Anoniem (16)
- ” Een paar weken terug als ik in de spiegel keek dan dacht ik: “ik zou willen dat ik iemand anders was”. Maar sinds de training niet meer. Doordat je complimentjes krijgt en hoort dat je mooi bent en jezelf mag zijn ben ik nu blij met mezelf als ik in de spiegel kijk. Anoniem (15).
- “Ik vind de meidengroep heel gezellig. Je leert elke keer wat bij, ook van anderen. (Love, 17).
Ook meiden empoweren? Wil jij ook een bijdrage leveren aan de weerbaarheid van jongeren zodat ze zichzelf kunnen zijn? Meld je aan voor de training of vraag een proefprogramma aan!