Werkwijze

Werkwijze

Bianca Boender, oprichtster van You!nG, heeft in de afgelopen 28 jaar een breed scala aan maatschappelijke projecten, activiteiten en methodieken ontwikkeld voor de sectoren: welzijn, onderwijs en jeugdzorg.

4 ontwikkelingsgebieden

Bianca Boender, oprichtster van You!nG, heeft in de afgelopen 28 jaar een breed scala aan maatschappelijke projecten, activiteiten en methodieken ontwikkeld voor de sectoren: welzijn, onderwijs en jeugdzorg. Bianca Boender, oprichtster van You!nG, heeft in de afgelopen 28 jaar een breed scala aan maatschappelijke projecten, activiteiten en methodieken ontwikkeld voor de sectoren: welzijn, onderwijs en jeugdzorg.

7 basisbehoeften

De basisbehoeften Dr. J.E. Young, Farrell & Shaw staan centraal in de methodiek en
groepsprogramma’s. Hoe vind je deze terug in onze methodiek en
groepsprogramma’s:

1. Basisveiligheid

We bevorderen de onderlinge veiligheid tijdens de groepsprogramma’s doordat we afspreken met de jongeren dat alles wat we bespreken en meemaken vertrouwelijk behandelen. We bespreken het niet met anderen buiten de groep en gebruiken gebeurtenissen in of buiten de groep nooit op een nare manier tegen iemand.

5. Zelfexpressie

We bevorderen zelfexpressie door elkaar te respecteren en te waarderen met onze eigen unieke talenten, stijl, creativiteit, wensen en grenzen.

2. Verbondenheid

Tijdens de groepsprogramma’s bevorderen we bij de jongeren de onderlinge verbondenheid doordat we proberen elkaar te respecteren, te steunen en te stimuleren.

6. Realistische grenzen

We bevorderen realistische grenzen door gedrag, dat jongeren zelf of een ander kan schaden, te benoemen en te zeggen wat het met onze gevoelens doet. Waar mogelijk en gewenst zoeken we daarna samen naar oplossingen.

3. Zelfwaardering

We bevorderen bij de jongeren een realistische zelfwaardering door elkaar te becomplimenteren wanneer de gelegenheid zich voordoet en we een compliment of aanmoediging passend vinden.

7. Spontaniteit en spel

We proberen zo opmerkzaam mogelijk te zijn op emoties en de daarbij horende behoeften zodat we die kunnen gaan leren vervullen bij de jongeren zelf en onderling. We moedigen de jongeren aan om vrijheid van emoties en behoeften te uiten.
Door alle programma’s heen proberen we veel plezier met elkaar te hebben en is er veel
mogelijkheid   voor spel en fantasie! Hierbij speelt de theater methodiek een grote rol.

4. Autonomie

We bevorderen autonomie door ieder zelf verantwoordelijk te maken voor zijn eigen aandeel binnen de jongeren en de keuzes die zij daarin maakt.