YNGescapegame

Catfishing en Grooming

Afgelopen week beleefden we weer een YNGescapegame-sessie die me diep raakte. Zes klassen van een middelbare school mochten de escape game spelen. 

Bij You!nG – You for the next generation zetten we ons vol passie in om ervoor te zorgen dat kinderen en jongeren kunnen opgroeien tot emotioneel stabiele volwassenen. We ondersteunen kinder- en jongerenwerkers met praktische tools, onderzoek, methodieken en deskundigheidsbevordering. Maar onze betrokkenheid gaat verder dan alleen professionals. Bij You!nG vinden we het belangrijk om ook rechtstreeks met de doelgroep zelf te werken. En dat doen we met veel plezier en enthousiasme tijdens de YNGescapegame.

Het Doel van de YNGescapegame:

Onze YNGescapegame is een educatieve ‘experience’ die als doel heeft jongeren bewust te maken van de gevaren en kansen van social media. We willen bijdragen aan hun bewustwording, veerkracht en persoonlijke ontwikkeling op dit gebied. Jongeren ontwikkelen namelijk hun identiteit door verschillende aspecten, hun omgeving, opvoeding, rolmodellen en socialmedia.

Met gebruik van de tablet van Yara erachter komen waar ze is

Pijn in mijn buik Moment:

Afgelopen week beleefden we weer een YNGescapegame-sessie die me diep raakte. Zes klassen van een middelbare school mochten de escape game spelen. Een groep van 28 enthousiaste brugklassers stond te popelen om de game te spelen als afsluiting van hun projectweek. Na het startpraatje en het invullen van een 0-meting, gingen ze vol energie de experience in. Er waren vier identieke escaperooms waarin ze streden om als eerste te ontdekken waarom Yara vermist was, en ze moesten samenwerken als klas om haar te redden. Fanatiek werken de jongeren samen; ze zijn intensief op zoek naar wat er met Yara is gebeurd. Met behulp van puzzels, tablets en de recherchekist met het criminele dossier komen de jongeren erachter dat Yara gecatfisht is.

Één groepje is het snelst, en met veel enthousiasme wordt aan de andere groepen duidelijk gemaakt dat zij hebben gewonnen. Na het spelen van het spel is er een feedbackworkshop. In deze workshop bespreken we het spel en het verhaal van Yara. We vragen hen of ze denken dat het verhaal waargebeurd kan zijn en of deze situatie nog steeds actueel is.

Met pijn in mijn buik vertel ik dat de situatie van Yara in Alkmaar afgelopen week werkelijkheid is geworden. Ik leg uit dat ik de situatie in Alkmaar van dichtbij ken en het ook in de krant heb gelezen. Diep onder de indruk zie ik de jongeren luisteren. Dit verhaal komt ineens dichterbij. Niet alleen voor hen maar ook voor mij. De jongeren zijn open en vertellen hun eigen ervaringen met grooming, catfishing en het afspreken met vreemden die ze online hebben leren kennen. We praten over hoe je veiligheid kunt creëren, en we bespreken ook hoe leuk social media kan zijn.

Bewustwording en Veiligheid:

De YNGescapegame creëert een veilige omgeving waarin jongeren kunnen praten over hun ervaringen. Na het spel vulden ze opnieuw de 0-meting in, waardoor we een beter inzicht kregen in wat ze tijdens de game hadden geleerd. Hierdoor kunnen we waardevolle feedback en advies geven aan de school waar we te gast zijn.

Het Belang van de YNGescapegame:

Het werd opnieuw duidelijk waarom het zo belangrijk is dat jongeren deze game spelen. Er zijn nog steeds veel jongeren die zich niet bewust zijn van de gevaren en kansen van social media. Zelfs degenen die hier wel bekend mee zijn, kunnen baat hebben bij voortdurende bewustwording. De YNGescapegame biedt hen inzichten en vaardigheden om zichzelf te beschermen en veilig te bewegen in de digitale wereld.

Mijn wens voor:

Voor het meisje in Alkmaar mocht ik nabije betrokkenen adviseren. Gelukkig heeft zij een sterk ondersteunend netwerk om haar heen. Mijn hart gaat uit naar haar, haar familie, vrienden en betrokken ouders. Ik wens hen allemaal veel kracht en moed toe in deze moeilijke tijd.

Conclusie:

De YNGescapegame is een waardevol instrument dat jongeren bewust maakt van de gevaren en kansen van social media. Het belang van deze game werd opnieuw bevestigd, aangezien veel jongeren zich nog steeds niet bewust zijn van deze aspecten. Zelfs degenen die al bekend zijn met de digitale wereld kunnen profiteren van voortdurende bewustwording. De YNGescapegame biedt jongeren inzichten en vaardigheden om zichzelf veilig te beschermen in de online omgeving, wat essentieel is voor hun persoonlijke ontwikkeling.

We blijven ons met passie inzetten voor het welzijn van kinderen en jongeren, en onze gedachten gaan uit naar slachtoffers zoals het meisje in Alkmaar. We wensen haar, haar familie, vrienden en betrokken ouders veel kracht en moed toe in deze moeilijke tijd. Samen met de YNGescapegame en andere initiatieven hopen we bij te dragen aan een veiligere digitale omgeving waarin jongeren zich kunnen ontwikkelen en opgroeien tot emotioneel stabiele volwassenen.

Ps: De YNGescapegame was te zien bij het televisieprogramma Dat Snap Je Als Je Ouder Bent