Berichten

Hilariteit om Netflix en Chill: ben jij op de hoogte?

We zijn op vakantie en besluiten na een dag wandelen in de bergen dat we lekker gaan chillen. Ik zet 3 grote bakken chips, nootjes, chocolade en frisdrank neer voor ons grote pubergezin. We kiezen samen een film op Netflix en we zitten er helemaal klaar voor. Dat wordt een lekker avondje samen.
Tijdens de start van de film moet er natuurlijk nog een en ander gesnapt worden. Even aan iedereen op Snapchat laten weten dat we relaxed een film gaan kijken. Een van onze pubers (ik zal haar even Netflix puber noemen) snapt nog even een foto van het televisiescherm met de opmerking Netflix en Chill!

Weet je wel wat dat betekent?
De volgende ochtend ziet 1 van onze andere pubers haar bericht op Snapchat. “Weet je wel wat dat betekent?” Onze Netflix puber zegt “Huh? Nee? Wat dan?” Hilariteit alom. Want, zoals de andere puber uitlegt, Netflix en Chill betekent dat je een film gaat kijken, maar dat je eigenlijk boom dingen gaat doen (aldus haar woorden 🙂 ).Vol verwondering zegt de Netflix puber: “Nee, hoor. Dat gebruiken mijn vriendinnen niet, dat is niet waar.” Een zoekactie op Google is snel gedaan evenals een navraag bij de andere pubers in huis. En ja hoor, de Netflix puber moet er aan geloven. Het betekent toch echt dat.

En dat wordt wel bevestigd als ze vervolgens op haar Snapchat kijkt. Volop berichtjes als

  • Je weet toch wel wat dat betekent?
  • Ik weet dat jij dit niet bedoelt want jij bent innocent!
  • Je bent té onschuldig meis.
  • (Iemand vraagt) Met wie kijk je dat? (Haar antwoord: met mijn broer kijk ik naar Brooklin 99) Weet je zeker dat je dat aan het doen bent?

Na een beschamend moment, kan onze Netflix puber er gelukkig hard om lachen. Ze zegt: “Iedereen weet toch dat ik dat niet doe.”

Er zijn er meer
Onze Netflix puber is trouwens niet de enige die niet helemaal op de hoogte is van het fenomeen Netflix en Chill. Albert Heijn had deze slogan laatst als koptekst in hun magazine. En onlangs zag ik op mijn Insta een berichtje van een organisatie voor jonge mantelzorgers. Met grote letters hadden ze een mooie uitnodiging: ’Netflix & Chill-middag. Met daaronder de tekst. Heb jij iemand in je omgeving die extra aandacht nodig heeft? Chillmiddag met knutselen, challenge pannenkoeken versieren, Netflix en meer’’. Ook daar waren de jongerenwerkers zich niet bewust van de dubbele betekenis van Netflix en Chill.
En eerlijk is eerlijk, het is ook bijna niet bij te houden. De jongerencultuur, de online cultuur, de communicatie die daarbij hoort: het gaat allemaal super snel. Daarom hebben we voor jou een aantal jongerenzaken op een rij gezet.

Netflix en Chill
Wat betekent Netflix en Chill nu echt? Als je het letterlijk neemt, dan betekent het natuurlijk gewoon een avondje chillen door een film of serie te kijken op Netflix. Maar Netflix en Chill heeft ook een tweede betekenis: een avondje seks met of zonder Netflix. Dit is niet alleen in Nederland zo, maar wereldwijd. In 2015 raakt Netflix and Chill algemeen bekend als meer dan een avondje films kijken: het werd een synoniem voor een seksdate.

Seks in emoji
In emoji, zoals in WhatsApp-berichten en chats, is de gangbare weergave 🍿 & ❄️, waarbij de popcorn emoji het filmkijken symboliseert en het sneeuwvlokje de chill/seks.
Zo zijn er meer emoji’s die een dubbele betekenis hebben zoals: een onschuldige 🍆aubergine heeft de betekenis van een piemel. De schattige 🍑perzik staat symbool voor billen of het vrouwelijk geslachtsdeel en de 🌮 taco voor vagina. Deze emoji’s worden in combinatie met andere emoji’s gebruikt om seksuele handelingen of wensen te communiceren. Zoals deze die voor zich spreken:
🍩🍌
🍆👄
🍑👋🏼

Deze emoji-combinaties zijn waarschijnlijk wat lastiger te herkennen:
🍆🍑🎉💫😊 good sex
🐍🌺 lame sex
🛁🍆🍑🚿 shower sex
🌵🔛♒ vibrator
🐣🐝💬 sex talk

Ons emoji gebruik
Sowieso gebruiken we in Nederland veel meer dan vroeger emoji’s ter ondersteuning van onze berichtjes. Jongeren berichten bijna niet zonder. Meer over dit onderzoek naar de meest gebruikte emoji’s in Nederland, vind je op deze site.

Dit zijn de meest gebruikte emoji’s met op nummer 1 de schaterlach met tranen in de ogen.

Het verschil tussen mannen en vrouwen in hun gebruik:

Laat je trainen!
En? Netflix en Chill: wist jij de betekenis? En van de emoji’s? Ik eerlijk gezegd niet allemaal. Toch wel handig om te weten trouwens voordat je als jongerenwerker of professional met jongeren communiceert.
Je ziet dat de online wereld een wereld op zich is. En zeker wat betreft de jongerencultuur online. Wil jij ook up-to-date zijn? Wil jij weten wat er zowel offline als online speelt in de jongerencultuur? Kom en laat je trainen! Zorg dat je als professional de meeste expertise hebt. Meld je aan voor een van onze You!nG trainingen.

 

Pubers in the Spotlights: positieve aandacht voor jongeren

Bravo Jumbo! Hun magazine had aan het begin van het schoolseizoen in grote letters #pubertijd op de cover staan. In het magazine stonden artikelen als puberprops, tips, heerlijke gerechten en uitleg over de pubertijd.

Jumbo magazine voor You!nG blog

Ik was blij verrast. Op een positieve manier werd onder de aandacht gebracht dat er goed gezorgd mag worden voor pubers. Dat de pubertijd een bijzondere tijd is, een tijd om in te investeren.

Het deed mij denken aan het project waar wij onderdeel van zijn: Pubers in the spotlights, een project van Gemeente Lansingerland. Dit is een te gek project waar we met allerlei andere partijen en organisaties een toegevoegde waarde mogen zijn voor jongeren. Juist ook jongeren waar het goed mee gaat. Ook zij kunnen namelijk wel eens wat extra aanmoediging gebruiken.

Gemeente Lansingerland zegt over Pubers in de Spotlight:
“Onze gemeente is een van de jongste van Nederland met een relatief grote groep jongeren met een leeftijd van 12 tot 18 jaar. Juist deze leeftijd is een bijzondere, en voor veel jeugdigen ook lastige, levensfase waarin zij wel wat extra aandacht en ondersteuning kunnen gebruiken. Gelukkig gaat het met de meeste jongvolwassenen in onze gemeente ‘gewoon’ goed. Zij doen mee in de samenleving, hebben vrienden en een gelukkig gezinsleven en ontwikkelen zich zoals dat hoort.
Met Pubers in de Spotlight richten wij ons vooral op deze groep. Ook deze jongeren kunnen in de vaak uitdagende levensfase van de pubertijd af en toe een zetje in de rug gebruiken. Zo zetten wij meer in op preventie en het voorkomen van hulpvragen. Door jongeren zonder, of met lichte, ‘normale’ problematiek te ondersteunen, wordt de ontwikkeling van zwaardere problematiek tegengegaan.” Pubers in de Spotlight is een Beleidsaccent van Sociaal Domein

#YNG Escape Game
Onze #YNG Escape Game is onderdeel van het project Pubers in the Spotlights. Samen met de gemeente willen we dat zoveel mogelijk jongeren deze game spelen. Zodat jongeren uit Lansingerland weerbaarder en sterker worden, ook op het gebied van social media. Daarom zijn van verschillende scholen klassen uitgenodigd om de #YNG Escape Game te spelen. En met succes! De groepen die de #YNG Escape Game hebben gespeeld, zijn er erg enthousiast over.

Tijdens de #YNG Escape Game strijd je met 4 teams tegen elkaar: wie heeft er het eerst ontdekt wie Yara heeft ontvoerd? Spannend, actueel, interactief. De game zit niet alleen goed in elkaar, door alle technische snufjes ziet het er ook flitsend uit. Het doel is jongeren bewustmaken van de veilige en onveilige kanten van social media. Leid jij op een of andere manier jongeren? Dan is dit een absolute aanrader. Hier vind je meer informatie Doe je mee?

Wij van You!nG vinden het super belangrijk dat alle jongeren de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Dat we niet alleen kijken naar wat er fout gaat, maar ook naar wat er goed gaat. Als wij ervan uitgaan dat jongeren negatief beïnvloed kunnen worden, kunnen ze ook positief beïnvloed worden! Help jij mee pubers in the spotlights te zetten? Geef jij ze ook een zetje in de rug tijdens hun pubertijd?
Jij bent van invloed!
PS: vergeet je niet te laten trainen! Meld je aan voor de komende trainingen

Vermissing Hania –voorkom dit! Noodzaak van de #YNG Escape Game

Op kantoor zien we het nieuws: Hania (12) uit Rotterdam is vermist. Sowieso naar nieuws, maar voor ons extra schrikken. We zijn namelijk al weken bezig met dit thema. Voor de ontwikkeling van de #YNG Escape Game bedachten we een scenario dat hier heel sterk op lijkt. Het komt ineens wel heel dichtbij.

Al maanden zijn we als You!nG-team bezig met de voorbereiding van de #YNG Escape Game.

Die is opgezet rondom de fictieve vermissing van het meisje Yara. Het is een educatieve escapegame met als thema social media. Het doel is dat jongeren zich bewuster worden van hun mediagebruik. Hoe bizar is het dat we, terwijl we hier zo mee bezig zijn geweest, worden geconfronteerd met de noodzaak ervan.

Ineens ook realiteit

Hania (12) uit Rotterdam is dus vermist. Uit het nieuws blijkt dat ze chatcontact heeft gehad met de dader. Deze man heeft haar vermoedelijk seksueel misbruikt. “Dat kan toch niet waar zijn!”, wordt er op kantoor geroepen. Een ander zegt: “Ik lees in het nieuws dat de chat met de man via een paardenspel ging.” Iemand anders vult aan: “Ja, en de man heeft ook een dochter die ook het spel speelt.”

We hebben heel wat vragen over en weer. Zou het meisje nog op de basisschool zitten? Hoe zou het voor ouders zijn? Hadden ze zicht op het online gebruik van hun dochter, had school een verantwoordelijkheid?

De nood is groot

Pfoe… wat is de pubertijd een kwetsbare tijd. En wat is de online wereld een kwetsbare wereld.  Naast onze ontzetting is er ook boosheid. Boosheid die omgezet word in daadkracht en gedrevenheid: zie je! Wat we doen als You!nG is noodzakelijk! De nood is groot en we willen kinderen en jongeren bereiken. Ze weerbaar maken, ze beschermen, ze bewust maken van de gevaren maar ook de mogelijkheden die de online wereld hen biedt. Kortom: die #YNG Escape Game moet gaan draaien!

#YNG Escape Game

De #YNG Escape Game gaat over het vermiste meisje Yara. In de game zijn de jongeren de recherche. Ze hebben van hun leidinggevende te horen gekregen dat de slaapkamer van Yara onderzocht moet worden. De jongeren moeten erachter komen waarom Yara vermist is en waar ze is. Is ze in gevaar, of is ze een opstandige, weggelopen tiener die haar zin niet krijgt?

De #YNG Escape Game is een educatieve escapegame met social media als thema.  Na het spelen van de game krijgen de jongeren een feedback-workshop waarin ze in gesprek gaan met elkaar en een professional. Ze reflecteren op de game, maar ook hun eigen mediagebruik.

De jongeren krijgen vervolgens een lesprogramma aangeboden in hun eigen omgeving, gegeven door hun mentor, leraar of jongerenwerker. Yara, het fictieve meisje, is ook na de #YNG Escape Game te volgen op Instagram.  Zij post regelmatig nieuwe items, zodat de jongeren blijvend berichten krijgen over de kansen en gevaren van social media.

Doelen van de game

Doel van onze #YNG Escape Game voor de jongeren:

Nooit meer

Wij willen dat situaties zoals die met Hania nooit meer voorkomen. Wij willen dat jongeren opgroeien tot emotionele en stabiele volwassenen die hun grenzen kunnen aangeven en goede keuzes kunnen maken. Dat ze durven te praten als er iets online gebeurt dat niet wenselijk is. Dat ze situaties herkennen, zodat ze bij voorbaat al contacten blokken en verwijderen. En dat ze zelf ook geen ongewenste dingen delen waar ze later spijt van krijgen.

Interesse gekregen?

Wil jij jongeren helpen dit te ontwikkelen? Vind ook jij dat alle jongeren kans moeten hebben op onze unieke educatieve experience zodat ze dit kunnen leren? Wil jij in jouw regio ook onze #YNG Escape Game?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden en speel met jouw jongeren de #YNG Escape Game!

Uit het nieuws:

Hania werd donderdagmiddag 27 juni als vermist opgegeven nadat ze niet thuiskwam van school. In de nacht naar vrijdag werd een AMBER Alert verstuurd omdat de politie zich ernstig zorgen maakte over haar veiligheid. Familieleden van het meisje hadden de politie verteld over eerdere chatcontacten van Hania. Deze gesprekken bleken inmiddels te zijn gewist. (nu.nl)

Hania werd donderdagmiddag als vermist opgegeven nadat ze niet thuiskwam van school. In de nacht naar vrijdag werd een AMBER Alert verstuurd omdat de politie zich ernstig zorgen maakte over haar veiligheid. Tijdens het onderzoek werd B. officieel al verdacht van het onttrekken van een minderjarige aan het ouderlijk gezag. Hier komt nu de aanklacht van ontucht bij.  Dit betekent dat het OM hem verdenkt van het plegen van seksuele handelingen met het minderjarige meisje. (ad.nl) Het vermiste meisje werd vrijdagavond 28 juni na een lange zoektocht gevonden samen met een 49-jarige Amerikaan in een hotelkamer in het Rotterdamse centrum.

 

Do you want to see my dick? En 6 kritische reflectie vragen.

Do you want to see my dick? En 6 kritische reflectie vragen. De quote hoor ik sinds kort met regelmaat in ons huis naar aanleiding van een situatie op straat. Ja, niet zomaar een spreuk die ik graag voorbij hoor komen, maar wel een om over na te denken.

Het verhaal van de quote heeft te maken met onze pleegpubers die met onze vrienden een dagje Amsterdam deden. Ze aten na een bezoek aan het wassenbeeldenmuseum een broodje op de dam. Terwijl ze in het zonnetje een broodje aten, vroeg een wat bijzonder geklede man die zijn shirt uitdeed (het is winter): “Do you want XTC? Do you want to see my dick?”.

Ik moest door deze situatie gelijk denken aan de online wereld. Met 1 klik op de smartphone en je kan een dickpic voorbij zien komen. Maar eigenlijk zelfs zonder klik kan het al voorbij komen. Doordat er een appje voorbij komt en dan wordt er niet gevraagd “Do you want to see my dick”.  Nee, dan heb je geen keuze. Gewoon ongevraagd op je app of socialmedia.

En online?

Als je op straat iemand tegen komt die vraagt “Do you want to see my dick” dan loop je weg of als jouw jongeren deze vraag krijgen op straat zal je adviseren om een blokje om te lopen. Help jij jongeren ook online een blokje omlopen als ze online in deze situatie komen? Help jij ze met het weigeren van een vervelend appje, dickpic, sexting of DM?

Help jij met het weerbaar maken van jongeren in de online wereld zodat ze van positieve invloed zijn op zichzelf en elkaar.

6 kritische reflectie vragen die je verder helpen:

Vraag jezelf als professional het volgende af:

  1. Ben ik op de hoogte van wat er speelt op social media?
  2. Ben ik daar waar jongeren (online) zijn?
  3. Hoe presenteer ik mijzelf als professional op social media?
  4. Heb ik privé en werk online gescheiden?
  5. Ben ik hetzelfde in mijn werk online en offline?
  6. Begrijp ik de noodzaak van online jongerenwerk?

Wil jij meer weten? Kom naar onze You!nG on Tour en geniet van een inspirerende dag samen met andere professionals over het thema social media en online jongerenwerk. Heb je ook onze #yngescapegame al ontdekt?

Op onze socialmeda kanalen is al het een en ander te vinden over onze You!nG on Tour en #yngescapegame. Bijvoorbeeld op:

Instagram en Facebook

Op 1 april zal op onze website meer informatie te vinden zijn over #yngescapegame en You!nG on Tour.

Portfolio Items