Plan B op TikTok: misleiding over een zwangerschapstest

Meisje: “Bianca wist je dat als je een zwangerschapstest koopt, er een morning-afterpil in zit?”

Bianca: “Hoe weet je dat?”

Meisje: “Dat zag ik op TikTok.”

De ‘Plan B’ trend op TikTok is alweer een tijd geleden. Eind 2019 / begin 2020 ging hij viral. Filmpjes van jonge meiden die een zwangerschapstest open maakten en een pil in de test vonden. Ze namen de pil in en dachten dat het de morning-afterpil was. Geheel onterecht. De pil in de test bevat namelijk geen enkele stof die een zwangerschap kan voorkomen. De inhoud van de pil is te vergelijken met silicagel (droogmiddel), een stof die zeker niet geschikt is om in te nemen.

Dit verontrust me. Sowieso is het niet verantwoordelijk om zomaar een pil te slikken, zoals de meiden doen in bovengenoemd filmpje. Maar daarnaast is het enorm zorgelijk dat inhoud van filmpjes voor waarheid wordt aangenomen, puur omdat het op social media te vinden is. En dan niet alleen op het moment dat het filmpje viral gaat, maar ook een tijd daarna.

Uit deze situatie blijkt wel dat informatie uit een filmpje op social media gemakkelijk voor waarheid wordt aangenomen en dat kopieergedrag ontstaat dat gevaarlijk kan zijn voor de lichamelijke en mentale gezondheid. Clearblue waarschuwt op hun website over deze trend op TikTok.

Nadat ik het meisje gesproken had, was ik benieuwd hoe jongeren dit eigenlijk presenteerden op TikTok. Wat had zij gezien? Ik verdiepte me dus in ‘Plan B’ op TikTok en kwam diverse filmpjes tegen. Allerlei meiden die een zwangerschapstest openden en een pil vonden in de test. Sommige van hen namen de pil in in de veronderstelling dat het een morning-afterpil was. De filmpjes gaven mij een helder beeld van hoe de trend viral ging.

Met het meisje had ik trouwens een goed gesprek. Ik kon haar uitleggen dat er geen zwangerschapstest bestaat met een morning-afterpil erin. In ons gesprek kwamen twee thema’s aan de orde:

  1. Gebruik van anticonceptie en seksualiteit
  2. Gevaren van social media en fakenews

Social media en jongeren

Zoals dit geval ook weer bewijst: veel van onze jongeren zijn beïnvloedbaar voor nepnieuws.

Sommigen van hen nemen het al snel voor waarheid aan en verspreiden het ook nog actief. Het geloven en het verspreiden van nepnieuws kan gevaarlijk zijn voor de gezondheid van jongeren en er kan polarisatie ontstaan. (zie blog Fakenews) Het kost veel moeite om dit soort informatie te ontkrachten en het heeft effect op de lange termijn. Iemand die tussen zijn of haar twaalfde en achttiende veel nepnieuws heeft gelezen en voor waar heeft aangenomen, gelooft dat waarschijnlijk op zijn dertigste nog. (Zie blog Fakenews)

Ondanks dat de trend op TikTok eind 2019 / begin 2020 viral ging, geloofde het meisje nog steeds dat er een morning- afterpil in de zwangerschapstest zat. Het was nodig om deze informatie te ontkrachten. Gelukkig heb ik een betekenisvolle relatie met dit meisje, er was genoeg vertrouwen om dit ook echt te kunnen doen.

Social media heeft veel meer impact op jongeren dan we vaak denken of doorhebben. Het kan positief uitpakken als er positieve en inspirerende zaken gepost worden, maar het kan ook verkeerd uitpakken als het om nepnieuws gaat. Jongeren hebben een referentiekader nodig en goede voorbeelden. Jij als professional kunt jongeren helpen om nepnieuws te herkennen.

 

Tips voor jou als jongerenwerker

  • Ga respectvol met de jongere om. Misschien denk je bij jezelf “Hoe dan?” maar jongeren krijgen op social media heel veel filmpjes en beelden te zien die ze voor waarheid aannemen. Stel de jongere gerust door te vertellen dat het voor iedereen moeilijk is om nepnieuws te herkennen.
  • Zoek de verbinding met de jongere door naast de jongere te staan en aan te sluiten bij de leefwereld van hem of haar. Stel open vragen:
    • Vertel eens wat meer.
    • Op welk platform heb je de informatie gevonden?
    • Kun je het naar mij sturen of laten zien?
    • Hoe kijk jij naar de situatie?
    • Wat denken de mensen om je heen over deze informatie ?
  • Ga samen op zoek naar de waarheid rondom de post/ het berichtje. Gebruik daarbij de #YNG Fakenews Checklist.
  • Maak van de gelegenheid gebruik om thema’s te bespreken die je tegenkomt. Denk maar aan mijn situatie met het meisje. Ik kon gelijk met haar praten over anticonceptie, seksualiteit, social media en fakenews.
  • Bevraag jongeren regelmatig op trends en informatie die ze op social media tegenkomen. Het zorgt ervoor dat je zelf op de hoogte bent, zodat je aan kunt sluiten bij de leef- en belevingswereld van de jongeren. Ze vinden het vaak prima om je uitleg te geven over wat er online gebeurt. De vragen die je stelt over social media geven je een mooie aanleiding om inhoudelijk te praten over thema’s die de jongeren bezighouden.

Bij You!nG vinden we het super belangrijk dat jongeren weerbaar en sterker gemaakt worden, ook op het gebied van social media. We hebben een #YNG Fakenews Checklist en een Think Before Post flowgram ontwikkeld om hen daarbij te helpen. Ook onze #YNG Escape Game is ontwikkeld om jongeren bewust te laten zijn van de gevaren en kansen van social media.

Wil je jongeren weerbaar maken wat betreft social media? We denken graag met je mee! Neem gerust contact met ons op.

Wat was 2020 goed!

Dilemma: Het hele jaar door alleen maar hinkelend op 1 been jongeren versterken of het hele jaar door alleen maar zingend met jongeren kunnen praten?

En wat was voor 2020 jouw antwoord op de bovenstaand dilemma?

Het afgelopen jaar zorgde corona voor heet wat uitdagingen en dilemma’s. Jouw werk met jongeren veranderde elke keer weer en bijna elke week werd er een beroep gedaan op jouw flexibiliteit en creativiteit. Vanuit You!nG willen we jou daarvoor bedanken! Bedankt voor wie je was en bent voor onze jongeren in Nederland.

We hebben 2 cadeautjes voor je, omdat we gezien hebben dat veel jongerenwerkers, docenten, hulpverleners en andere professionals (jij dus!) die met jongeren werken een tandje bij gezet hebben. Later meer hierover. Tijdens het lezen van deze nieuwsbrief zul je allerlei gratis tools vinden die je kunt gebruiken in je werk. Download ze, gebruik ze en zet het in voor goed jongerenwerk. Vergeet daarbij niet de You!nGvisie “Jij bent de methodiek! Jij bent van invloed!”

Waarom we dankbaar zijn voor 2020

Waarschijnlijk heb je het gezien. Voor You!nG was afgelopen jaar ook een uitdaging, maar vooral een jaar van nieuwe mogelijkheden! De #YNG Escape Game die net draaide, moest stoppen. Dus hebben we de #YNG secretbox gemaakt, zodat we professionals in het onderwijs, jongerenwerk en jeugdzorg goed kunnen informeren over de ins en outs van de Escape Game. In de box zijn mooie materialen te vinden zoals de “think before post” kaart, de “fakenews checklist” poster en de flowdiagram poster.

Onze You!nGtrainingen hebben we omgezet naar online trainingen. Een mooie kans voor nieuwe You!nGprofessionals die met de You!nGmethodieken kennis hebben gemaakt. Zo zijn er nu nog meer jongerenwerkers die met onze methodieken jongeren helpen weerbaar en sterker te maken.

Verder gaven we aan een geweldige welzijnsorganisatie de onlinetraining “You!nG on Tour “basisvaardigheden online jongerenwerk” waarin we jongerenwerkers hielpen om zich te ontwikkelen als professional in online jongerenwerk. Ook waren we samen met WijWijs en St. Jeugd en jongerenwerk betrokken in het projectteam “Pubers in de Spotlight” van gemeente Lansingerland.

Videosessies

Met BVjong en nog een aantal andere organisaties hebben we van maart tot de zomervakantie 11 videosessies georganiseerd. Na de zomer Lees meer

Herken jij je HALT-moment?

Als professional is het van groot belang dat je goed voor jezelf zorgt. Het is namelijk zo: in het werken met jongeren ben JIJ de methodiek! Ja, je kunt goede methodieken, groepsprogramma’s, voorlichtingsmaterialen en andere tools gebruiken. Maar dan is het wel belangrijk dat je je bewust bent van je eigen kunnen en persoonlijkheid. Anders zal het altijd een programma afdraaien zijn, in plaats van echt van positieve invloed zijn in het leven van jongeren. Jij bent de methodiek, jij bent de tool.
Het is in je werk dus van groot belang om zelfbewust te zijn. Om dit te doen, gebruiken we bij You!nG de HALT-methode als tool.

Wij stellen onszelf en elkaar regelmatig de volgende 3 vragen:

1)Hoe herken jij je eigen HALT moment?
2)Wat heb je daarin nodig van het team?
3)Hoe ga je dat aangeven?

Maar eerst de basis. Wat betekent de HALT-methode?
HALT is een acroniem dat het meest terug te vinden is in de verslavingszorg. De letters staan voor Hungry, Angry, Lonely en Tired – vier fysieke en emotionele toestanden die het risico van een persoon om terug te vallen in verslavingspatronen vergroten. Iedereen is gevoelig voor ongezonde patronen in zijn/haar leven. De HALT-methode is dus nuttig voor iedereen, want er is geen ontkomen aan dat je je soms hongerig, boos, eenzaam of moe voelt. Veel jeugdprofessionals hebben nog niet voldoende de gewoonte om goed voor zichzelf te zorgen. Ze gaan vaak langer door dan eigenlijk goed voor hen is. En dat is jammer. Luisteren we niet goed naar de vier fysieke en emotionele toestanden Hungry, Angry, Lonely en Tired, dan worden we als individu kwetsbaar. En dit is terug te zien in ons werk met jongeren. Niet genoeg aandacht voor onszelf staat in de weg om goed te functioneren en het beste van ons aan de jongeren te geven.

Rotgevoel leidt tot impulsieve handeling
HALT is een gemakkelijke manier om stil te staan bij je behoeften en te onthouden welke basisbehoeften het belangrijkst zijn. De vier fysieke en emotionele toestanden Hungry, Angry, Lonely en Tired ervaar je als een rotgevoel. Om dit te vermijden, kun je vervolgens impulsief handelen.Honger– Je lichaam heeft voldoende voedingsstoffen nodig om op maximaal vermogen te kunnen functioneren. Een hongergevoel kan ook ontstaan door een periode van stress. Vaak grijp je dan impulsief naar ongezonde voeding.
Boosheid– Boosheid is een gezonde emotie, maar als boosheid aanhoudt is het handig om de bron van de boosheid te ontdekken. Opkroppen van boosheid hindert je dagelijks functioneren en geeft ruimte aan bitterheid.
Eenzaamheid– Je alleen voelen heeft iedereen weleens. Als eenzaamheid ervoor zorgt dat je uit verbinding gaat met mensen, dan kan de isolatie een voedingsbodem zijn voor depressies en ongezonde keuzes.
Vermoeidheid– Wanneer vermoeidheid speelt, is het heel moeilijk om helder na te denken. Het is dan makkelijker om toe te geven aan verleidingen. Door je bewust te worden van je eigen vermoeidheid, kun je impulsieve aankopen of ongezonde eetgewoontes voorkomen.

Wat doet de HALT-methode? En hoe zet je de methode in?                                                                   

Door HALT te gebruiken, sta je stil bij de vier fysieke en emotionele toestanden Hungry, Angry, Lonely en Tired waardoor je sneller en beter op de rem kunt trappen. Zo wordt het mogelijk om goed voor je fysieke en emotionele gezondheid te zorgen.

Wat doe je na signaleren van HALT bij jezelf?
Honger– Vraag jezelf af wanneer je voor het laatst gegeten hebt. Is je hongergevoel emotioneel of heeft je lichaam voeding nodig? Eet een gezonde snack zoals fruit of een boterham.
Boosheid– Vraag jezelf af wat jou boos of gestrest maakt. Zoek een manier om je boosheid te uiten. Maak een wandeling, ga sporten, gebruik een kussen als boksbal . Of uit je boosheid door te schrijven of te tekenen.
Eenzaamheid– Vraag jezelf af wanneer je voor het laatst met mensen hebt afgesproken. Wanneer merkte je dat de je de verbinding verloor met de mensen om je heen? Maak gebruik van je netwerk. Bel een vriend of familielid, vertel hoe je je voelt en vraag om hulp.
Vermoeidheid– Vraag jezelf af of je genoeg slaap en rust hebt gehad. Hoe is je slaapschema? Kijk ook naar de balans tussen rust en werken in je weekschema. Zijn er genoeg momenten van rust? Maak een nieuwe weekplanning. Plan tijd in waarin je kunt relaxen. Ga eerder naar bed. Durf nee te zeggen.

Implementeer HALT in je werk
Bij You!nG gebruiken we de HALT-methode als tool in ons team. Ook jij kan deze in je team, vriendengroep of gezin gebruiken. Gebruik daarbij de volgende 3 vragen:
1)Hoe herken jij je eigen HALT moment?
2)Wat heb je daarin nodig van het team?
3)Hoe ga je dat aangeven?

Print de infografic uit en hang hem op een zichtbare plek. Het helpt je om sneller je HALT-momenten te herkennen en ermee aan de slag te gaan. Dit is niet alleen voor jou belangrijk, maar ook voor de jongeren met wie je werkt. Daarom hebben we een werkvorm voor jou die je kunt gebruiken om de jongeren hun H.A.L.T moment te leren herkennen en aan te geven.

Download hem hier!

Zorg goed voor jezelf! Wees van invloed.

 

5 online Energizers/icebreakers tijdens videobellen voor jongerenwerkers en docenten

Nu jongeren online les hebben, zitten ze urenlang achter een scherm. En net zoals jij en ik worden ze daar af en toe flink suf van. Continue rechtzitten, erop letten dat je haar en kleding goed zitten. Voortdurend naar rechthoekjes kijken, switchen van het ene scherm naar het andere, naar iedereen zijn non-verbale communicatie en luisteren naar de verbale communicatie. Super vermoeiend! Toch willen we de verbondenheid met en tussen de jongeren behouden.

Daarom hebben wij met You!nG 5 leuke energizers bedacht voor jou als jongerenwerker en/of docent. Dan heb je tijdens je Zoom, Team, Hangouts, Meets, Skype en andere videomeetings een mooie onderbreking. Nadat iedereen gelachen heeft en verbinding heeft met elkaar, is iedereen weer gefocust. Plezier maken brengt verbinding. Zo zorg je ervoor dat de aandacht er bij blijft en de energie omhoog gaat.

Jij als docent of jongerenwerker bent van invloed! Maak deze stay@home tijd tot een tijd van positieve herinneringen. Vergeet niet dat jij van positieve invloed kunt zijn! Bij alle energizers is het belangrijk dat je de jongeren echt ziet staan en dat ze zich gehoord voelen.

Benodigdheden:

  • Computer
  • Internet
  • Zoom, Teams, Skype of een andere tool voor videoconference
  • Enthousiasme

Doel:

  • Jongeren hebben plezier
  • Jongeren komen uit de sleur van online lessen en programma’s
  • Jongeren maken contact met elkaar
  • Jongeren bewegen tijdens hun online activiteiten
  • Jongeren voelen zich gehoord en gezien
  • Jij als professional krijgt de mogelijkheid om even op een andere manier te observeren en signaleren

Energizer 1 – Tegenoverstellingen

Leg aan de jongeren uit dat jullie een energizer gaan doen. Vertel dat je straks woorden gaat opnoemen.

2 pubermeiden voor blog over jij bent van invloed

Ze moeten degene kiezen waarvan ze vinden dat die het beste bij hen past of voor hen geldt.

De eerste tegenoverstelling leg je uit en doe je voor. Je zegt tegen de jongeren:

Je mag kiezen tussen koffie of thee. Wat voor persoon ben je? Iemand die meer van koffie houdt of van thee? Bij koffie houd je je arm horizontaal in het beeld en bij thee houd je je arm verticaal. Terwijl je dit uitlegt, doe je het voor. Laat nu de jongeren kiezen. Als het goed is zie je nu op je scherm alle jongeren die hun arm horizontaal of verticaal in beeld hebben.

Complimenteer de jongeren en reageer op 1 van de schermpjes. Zoals: “Hé Ashwin, ik zie dat jij een echte koffieliefhebber bent?” Of”: “Met deze groep moeten we als we weer kunnen dus een bakkie doen!” (als er veel armen horizontaal omhoog gaan). Als je elke keer 1 van de jongeren bij naam noemt en daarbij positief contact maakt, voelen de jongeren zich gezien en gehoord. Bijvoorbeeld: “Ik zie dat je nog aan het nadenken bent Saar. Zou het kunnen dat je bedachtzaam bent (bij impulsief/bedachtzaam)?

Je kunt zelf ook tegenoverstellingen bedenken, wij hebben er al een hele rij voor je bedacht:

  • Koffie/thee
  • Snoep/koek
  • Ochtendmens/avondmens
  • Chips/chocolade
  • Wiskunde/Nederlands
  • Impulsief/bedachtzaam
  • Plannen/flexibel
  • Gezelligheid/orde
  • Corona legt mij lam/corona daagt mij uit
  • Online les/offline les
  • Boerenkool/spaghetti
  • Online game/buitensport
  • Boek/film
  • Instagram/TikTok
  • Donald Duck/krant
  • Zoom/Teams
  • Discords/SnapchatGroep met jongeren/tieners van You!nG staan op een industriele locatie
  • Sport/muziek
  • Naturel/make-up
  • Vroeg naar bed/laat naar bed
  • Ik weet wat ik wil worden/ik moet echt nog ontdekken wat ik wil worden
  • Hond/kat
  • Boeken kaften met papier/met rekbare kaft
  • Pizza/patat
  • Gezelligheid/orde
  • Vlakbij school wonen/daarbuiten wonen
  • Strandvakantie/bergvakantie
  • Boek/film
  • Introvert/extravert
  • Huiswerk improviseren/met een schema werken
  • 06 ‘s nachts aan/06 ‘s nachts uit
  • School is leuk/school is noodzaak
  • Hard werken aan je huiswerk/kalm aan, dan lukt het ook wel
  • Leider/volger
  • Cijfer onder de 6 is oké/boven de 6 is oké
  • Ik ben open over mezelf /ik vertel niet snel iets over mezelf
  • Impulsief/ bedachtzaam
  • Ik zou meer willen doen aan schoolwerk/ik doe genoeg aan mijn schoolwerk

Wil je alle 5 de energizers gebruiken?

Download hieronder gratis:

Wil je nog meer inspiratie? Lees meer blogartikelen of maak gebruik van onze (gratis) tools.

Wist je dat we in onze methodieken diverse werkvormen gebruiken? Heb je onze gratis tools al ontdekt?

 

 

Corona en wat jij als jongerenwerker kan adviseren aan ouders Incl. tips en werkvorm

Ik zit aan de eettafel en in ons huis zijn 11 jongeren verspreid online lessen aan het volgen. 11 kids in huis, dat is op zich al een hele uitdaging. Maar nu in coronatijden met 11 kids in huis…. Tja, welk woord past daarbij?

In ons huis wonen 11 pubers en adolescenten. Veel van hen hebben een heftige achtergrond van verwaarlozing, trauma’s en slechte hechting. Wat is deze tijd moeilijk voor hen! Waren ze altijd al op zoek naar veiligheid, nu helemaal. Deze omstandigheden geven hun onrust. Elke dag vraag ik mij af: wat hebben ze nodig? Ontspanning, een stok achter de deur, een ‘power-to-the-people’-peptalk, of juist even lekker zinloos scrollen op hun tijdlijn?

Corona ons leven staat op zijn kop!

Reacties van onze pleegkinderen op de lockdown en corona zijn afwisselend boosheid en frustratie, gelatenheid (boeien, niets boeit mij) en angst. Ik ben steeds op zoek naar hoe ik ze daarmee kan helpen.

In deze tijd ben ik dus extra alert op de emoties van onze jongeren. Zo zie ik veel angst. Dit is niet altijd gelijk zichtbaar, maar ze uiten deze angst bijvoorbeeld via boosheid, onrust, een grote mond, juist heel stil zijn, of hyper alert zijn op alles wat in hun omgeving gebeurt. Ze hebben het nodig hun gevoelens te uiten. En ze hebben vooral een gevoel van emotionele veiligheid nodig.

De emotionele basisbehoeften

Ieder mens heeft emotionele veiligheid nodig. Structuur, aanmoediging, liefde, duidelijkheid, verbinding: al deze zaken leiden tot veiligheid. Dr. J.E Young zei het al. Als jongeren opgroeien met de 7 emotionele basisbehoeften, dan groeien ze uit tot emotionele, stabiele volwassenen.

1)Basisveiligheid. Het gevoel dat de gang van zaken enigszins voorspelbaar is, dat het veilig is om je heen, dat je een plek hebt en je kunt vertrouwen op je omgeving. 

2) Verbondenheid. Het gevoel dat je erbij hoort, dat je deel van iets uitmaakt, dat er aandacht is voor je gevoelens, dat je gekoesterd wordt en weet dat je geaccepteerd wordt.

3) Zelfwaardering. De ervaring voldoende competent te zijn om met de uitdagingen in het leven om te gaan en het waard te zijn gelukkig te zijn. Waardering voor jezelf bestaat uit je goed voelen met wie je bent: ik mag er zijn met mijn positieve en negatieve eigenschappen.

4) Autonomie, competentie en identiteitsgevoel. Het gevoel jezelf te mogen zijn, eigen gevoelens en meningen te mogen hebben; een eigen identiteit te mogen hebben en te voelen dat je iets kunt (competentie).

5) Zelfexpressie. De vrijheid hebben uitdrukking te geven aan behoeften en emoties; je gevoelens en gedachten mogen uiten, zonder bang te zijn hierop te worden afgewezen. Dit is onder andere zichtbaar in hoe je je kleedt en hoe je eruit ziet.

6) Realistische grenzen (beperkingen en zelfbeheersing). Als mens heb je nodig dat je binnen bepaalde kaders leeft. Je leert op een verantwoordelijke wijze in het leven te kunnen staan. Dit vind je terug tijdens de opvoeding van ouders/ verzorgers. Daar worden zekere grenzen aangeven en beperkingen opgelegd, zodat je leert met je impulsen en met gevaarlijke situaties om te gaan.

7) Spontaniteit en spel. Plezier mogen beleven en je vrij mogen gedragen; spelen naar fantasie.

Groep met jongeren/tieners van You!nG staan op een industriele locatie

Structuur via een schema

Drie weken geleden dwong het nieuws rondom corona ons tot thuisblijven: stay@home. Het eerste wat ik deed, was een schema maken. Ik wilde structuur en duidelijkheid aanbrengen zodat het leven in ons huis iets meer voorspelbaar werd.

Ik heb onze jongeren over ons huis verdeeld voor de momenten van online les/studie. Ieder heeft zijn eigen plekje. Tussen de middag maak ik een extra lekkere, bijzondere lunch (ja ja, de liefdestaal van pubers). Richting het einde van de middag gaat iedereen, als het weer het toelaat, naar de tuin om met een kop thee in de zon te zitten. Lekker een frisse neus halen. Na het avondeten spelen we regelmatig het YNG Cybercrime Maffiaspel met elkaar, wat enorm gezellig en verbindend is.

Jongerenwerk en ondersteuning ouders

Corona en stay@home. Het is een hele uitdaging. Voor ons gezin, maar voor veel meer ouders en jongeren. Hoe kun jij als jongerenwerker ouders ondersteunen in hun opvoeding en verzorging in deze tijd? Wat kun jij bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren tijdens deze periode? Een dan de dingen die je kunt doen, is praten met ouders over de 7 emotionele basisbehoeften die ik eerder noemde in dit blog. Vraag hen welke behoefte ze lastig vinden om in te voorzien.

Wees betrokken bij de gezinnen

In mijn vorige blog vertelde ik al dat sommige gezinnen extra kwetsbaar zijn in deze periode. Daarom is het goed om als jongerenwerker betrokken te zijn bij ouders. Nu jongeren veel thuis zijn, hoop ik dat ouders en jongeren elkaar vinden en dat ze veel meer in verbinding met elkaar gaan leven. Ik hoop dat de band tussen ouder en kind verstevigt. Maar ik houd ook mijn hart vast, want de keerzijde in het jongerenwerk is dat we weten dat er ook gezinnen zijn waar al veel spanning en onveiligheid was en is.

Met de thuisisolatie tijdens het coronavirus is er ook extra kans op escalaties. Jij als jongerenwerker kent de gezinnen waar deze jongeren uit komen. Zorg daarom dat je online contact hebt met je jongeren én hun ouders. Zoek actief contact. Like niet alleen hun berichten, maar stuur ze ook af en toe een privé berichtje. Bel ze! Geef ouders en jongeren tips en moedig ze aan om contact te blijven houden met jou als jongerenwerker.

Tips voor jou als jongerenwerker

Hieronder tips voor jou in het adviseren en werken met ouders:

  • Moedig ouders aan.
  • Geef ze complimenten.
  • Bel ze elke week, zodat ze hun verhaal kunnen doen.
  • Geef ze tips hoe met de situatie om te gaan (zie ook hieronder).
  • Vraag of je iets voor ze kunt doen.
  • Neem de jongere(n) elke week uit wandelen (1,5 meter uit elkaar), zodat ze er even uit zijn en ouders ontlast worden.
  • App af en toe een mooie, aanmoedigende opvoedingsquote.

Tips die je kunt geven aan ouders

  • Wees relaxed! Jij bent een spiegel in huis. Als jij relaxed bent, dan zal ook je tiener/jongere relaxt zijn.
  • Zorg dat je zelf uitgerust bent. Iedereen heeft daar baat bij en jij houdt het daardoor langer vol.
  • Bevraag je tiener/jongere hoe hij/zij in zijn vel zit. Welke emoties ervaart hij/zij?
  • Haal alle bordspellen uit de kast en speel met elkaar weer eens een spel (vergeet niet om iets lekkers erbij te eten).
  • Zit niet boven op het huiswerk, geef je tiener/jongere ruimte om zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen.
  • Maak met je tiener/jongere een planning, zodat er structuur is. Jongeren zijn gebaat bij structuur.
  • Hoeft je tiener/jongere niet vroeg op? Laat hem/haar lekker uitslapen. Jongeren functioneren beter als ze uitgeslapen zijn.
  • Loop samen een rondje buiten.
  • Drink een kopje thee of koffie in de tuin.
  • Haal taart om te vieren dat jullie familie zijn.
  • Lanceer een ‘Stay-at-home-challenge’ (wc-papier hoog houden, bottleflip, enz.).
  • Maak van elke lunch een feestje. Tieners/jongeren zijn dol op eten
  • (hun liefdestaal). Denk aan hamburger, wentelteefjes, eitje bakken, kibbeling halen enz.
  • Gebruik de House Party app om online met jongeren te spelen.
  • Moedig je tiener/jongere aan om online af te spreken met vrienden via Zoom of Houseparty.
  • Gebruik de Photo Roulette app om online met jouw tiener/jongere te spelen. (Pas wel op want jongeren zien je foto’s uit je galerij.)
  • Speel met je tiener/jongere Snapchat games.
  • Speel via Google Drive ‘Spreadsheet tag’.
  • Dit is een soort tikkertje in Excel.
  • Via WhatsApp kun je met 4 personen tegelijkertijd videobellen. Hier de uitleg hoe dit werkt.
  • Bel met opa, oma, nichtje, neefje enz. om zo de familiebanden aan te houden.
  • Vorige week liet Google weten dat het Hangouts Meet voorlopig gratis beschikbaar stelt voor scholen en bedrijven. Ook Microsoft biedt zijn Teams-software tijdelijk gratis aan. Beide oplossingen maken het mogelijk met een groot aantal mensen te videobellen.
  • Ga samen iets lekkers koken of bakken.
  • Investeer in jongeren want jongeren hebben maar 936 weken!
  • Bovenal: geniet van de tijd die je samen hebt. Dit is een periode die je tiener/jongere nog lang zal onthouden. Maak er iets bijzonders van! Jij bent van invloed!

Het spel dat we ‘s avonds met ons gezin spelen kun je hier gratis downloaden. Leuk om met jongeren online via zoom te doen. Het You!nG dozen spel is ook leuk voor ouders om met hun jongere thuis te doen. Download deze hier:

Wil je nog meer inspiratie? Lees meer blogartikelen of maak gebruik van onze (gratis) tools.

 

Tips voor online jongerenwerk in tijden van Corona – Incl. gratis YNG Q en A template

Corona. In 1 klap ligt alle offline vormen van jongerenwerk stil. Inloop, coaching, groepsactiviteiten, voorlichting, preventiewerk en andere vormen. En dat op een plek waar juist verbinding, contact en groepswerk erg belangrijk is!

We zijn binnen het jongerenwerk dus gelimiteerd door dit virus. Maar… jongerenwerkers zouden jongerenwerkers niet zijn als ze geen creatieve oplossingen konden bedenken om de connectie met jongeren te behouden. Grote kans dat jij dus zelf al dingen heb bedacht die je kunt doen om de jongeren te ondersteunen. Mocht je nog wat inspiratie nodig hebben, dan geef ik je hierbij graag nog wat ideeën en tips om jou te versterken in je belangrijke rol.

Ondersteun bij online veiligheid

Online jongerenwerk was natuurlijk al upcoming, maar nu zijn we genoodzaakt om online jongerenwerk direct uit te voeren. Het is een nare aanleiding, maar tegelijkertijd is het ook een kans om je te verdiepen in de online wereld van jongeren. Want, waren jongeren altijd al bijna 24/7 online, nu met het virus helemaal. Werkelijk alles verplaatst zich naar de online wereld. Lessen worden online gegeven, muzieklessen via skype gedaan en zelfs danslessen van de dansacademie zijn digitaal te volgen. Is online jongerenwerk nieuw voor je? Lees dan deze 2 publicaties: “onlinejongerenwerk werken in de leefwereld van jongeren“,  “online jongerenwerk hoe doe je dat goed?

 

 

De keerzijde van deze verplaatsing is dat ook andere, minder wenselijke zaken verschuiven van offline naar online of worden versterkt.

Denk maar aan coffeeshops. Toen de coffeeshops moesten sluiten, ontstond er direct een lange rij om nog voor sluitingstijd een voorraad in te slaan. Daarnaast was er online een explosie van aanbieders met enorme prijzen.  En, doordat je niet kunt controleren wie er bestelt, kunnen nu zelfs kinderen toegang krijgen tot drugs. Dit is zorgelijk en dus zijn jongerenwerkers hard nodig.

En dan sexting. Doordat jongeren meer online zijn en ze zich vervelen, is er grotere kans op sexting, online afpersing en catfishing. Jongeren experimenteren sneller en ze zijn kwetsbaarder voor een catfish. Juist als ze alleen op hun kamer zitten en de dagelijkse routine missen van school, sport en thuis zijn. Jongerenwerkers kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Jij kunt online voorlichting geven door bijvoorbeeld live te gaan op Instagram of andere social media kanalen. Daarmee kun je heel wat narigheid voorkomen.

Blijf aanwezig in de wijk!

Jongeren hebben grote behoefte aan het ontmoeten van elkaar.

Daarom is thuisisolatie uitdagend of zelfs super irritant voor jongeren. Het is daarbij de vraag of het ouders lukt om hun puber te motiveren om thuis te blijven. Blijf daarom als jongerenwerker in de wijk aanwezig. Maak op de fiets een rondje langs de bekende hangplekken. Jongeren blijven namelijk buiten op straat en pleintjes elkaar opzoeken. En groepsvorming nu de scholen dicht zijn is verre van wenselijk.

Maak gelijk gebruik van de mogelijkheid om de jongeren te informeren over de gang van zaken wat betreft corona en de maatregelen. Leg uit dat er besmettingsgevaar is. Houd bij dit alles natuurlijk zelf de 1,5 meter afstand in acht, ook voor je eigen gezondheid.

Help gezinnen met spanning

Nu jongeren veel thuis zijn, hoop ik dat ouders en jongeren elkaar vinden en veel meer in verbinding met elkaar gaan leven. Ik hoop dat de band tussen ouder en kind verstevigt. Maar ik houd ook mijn hart vast, want de keerzijde in het jongerenwerk is dat we weten dat er ook gezinnen zijn waar al veel spanning en onveiligheid was. Met de thuisisolatie tijdens het coronavirus is er ook extra kans op escalaties. 

Jij als jongerenwerker kent deze gezinnen. Zorg daarom dat je online contact hebt met deze jongeren. Trouwens, dat geldt voor al je jongeren. Zoek actief contact. Like niet alleen hun berichten, maar stuur ze ook af en toe een privé berichtje. Bel ze! En zoek, als de mogelijkheid daar is, ook met de ouders contact. Geef ouders en jongeren tips en moedig ze aan om contact te blijven houden met jou als jongerenwerker.

Begeleid het thuiswerken

Jongeren krijgen nu online les of online opdrachten. Dit is niet voor elke jongere weggelegd.

Jij kunt jongeren helpen met hun planning. Voor vele van hen is het erg moeilijk zichzelf te motiveren om huiswerk te maken . Hun frontale cortex is nog niet genoeg gerijpt om dit goed te kunnen. Spreek een tijdstip met een jongere af om te videobellen. Tijdens het videobellen geef je huiswerkbegeleiding en kun je samen nadenken over een planning die voor de jongeren werkt.

Tips voor jou als jongerenwerker

Hieronder nog een aantal tips om je online jongerenwerk tijdens het coronavirus te versterken. Zo kun jij van positie invloed zijn.

  • Zorg dat je bent waar jongeren zijn (in deze tijd dus voornamelijk online).
  • Doe online (niet) wat je offline ook (niet) zou doen.
  • Wees creatief in je jongerenwerk door online meetings te organiseren via skype, zoom, hangouts, videowhatsapp, insta, enz.
  • Lanceer een “Stay at home challenge”.
  • Geef via Instagram voorlichting door een kort filmpje op te nemen. Als je live gaat, geef je jongeren de kans om tijdens het live gaan te chatten.
  • Maak een online bingo.
  • Gebruik de House Party app om online met jongeren te spelen.
  • Speel Cluedo of Spoorzoeker online met een groep op een bepaald tijdstip.
  • Gebruik de Photo roulette app om online met jongeren te spelen. (Pas wel op want jongeren zien je foto’s uit je galerij)
  • Speel met jongeren Snapchat games.
  • Speel met de jongeren via Google Drive “Spreadsheet tag”Een soort tikkertje in Excel.
  • Op Whatsapp kun je met 4 personen tegelijkertijd videobellen. Hier de uitleg hoe dit werkt.
  • Vorige week liet Google weten dat het Hangouts Meet voorlopig gratis beschikbaar stelt voor scholen en bedrijven. Ook Microsoft biedt zijn Teams-software tijdelijk gratis aan. Beide oplossingen maken het mogelijk met een groot aantal mensen te videobellen.
  • Maak een poll op Instagram zodat je op de hoogte bent van de behoefte van jongeren.
  • Geef huiswerkbegeleiding, sportclinic, muziekles via videobellen.
  • Maak gebruik van onze Instagram-story Q & A You!nGtemplate (zie download) voor jongeren. Zo krijg je inzicht in hoe jongeren hun Stay@Home Day beleven.
  • Maak gebruik van onze online You!nGactiviteit (zie volgende week in de download)

Heb je zelf ideeën, spellen of werkvormen? Laat het ons weten in de comments.

Wat mijn planten vertellen over jouw ontwikkeling als jongerenwerker. 5 tips!

Ik ben vreselijk met planten. Maar dan ook echt VRE-SE-LIJK. Ze staan te verpieteren. Zelfs cactussen gaan bij mij dood. Eigenlijk alle planten in mijn huis zien er enorm treurig uit, op 2 planten na.

Hoe dat kan? Nou, het zit zo. De 2 planten die het geweldig doen, staan binnen een meter van de waterkraan in de keuken. Dus als ik de afwas doe, aan het koken ben, of voor iets anders de kraan nodig heb, staan deze planten in mijn zicht. Ik zie ze en daarom krijgen ze regelmatig een plens water. Deze planten groeien en ik kan zelfs genieten van de prachtige bloemen die tevoorschijn zijn gekomen.

 

Ik maak nu even een sprong naar jou. Je bent dan wel geen plant, maar iedereen heeft het nodig om te groeien. Zodat je helemaal tot bloei kunt komen op persoonlijk vlak en in je vakgebied.

Krijg jij voldoende input als jongerenwerker? Of ben je aan het verpieteren in je ontwikkeling?

Geef jij jezelf regelmatig ‘een plens water’? Dat doe je bijvoorbeeld in de vorm van vakliteratuur, trainingen, workshops en seminars. Maar denk ook aan intervisie en supervisie. Deze hulpmiddelen maken dat jij als professional steeds beter wordt in je vak.

Blijf je ontwikkelen

Dan is het dus wel belangrijk dat jouw persoonlijke ontwikkeling onder je aandacht is en dat je blijft investeren in groei. Anders verpieter je, net als het grootste deel van mijn planten.

Jim Rohn zegt het volgende over persoonlijke ontwikkeling:

“Ik vind het fascinerend om te zien hoe mensen hun vakantie met meer zorg en toewijding plannen dan (de rest van) hun leven. Wellicht omdat ontsnappen altijd eenvoudiger is dan verandering.”

Hoe blijf je jezelf ontwikkelen als professional?

1. Maak een persoonlijk plan

Het klinkt misschien niet zo sexy, maar maak een plan. Dit hoeft trouwens niet perse aan het begin van het jaar, je kunt elk moment starten. Zorg dat je in je plan 3 tot 5 duidelijke doelen hebt waarin je je wilt ontwikkelen. Bijvoorbeeld: sterker worden in communiceren, vaardigheden en kennis vergroten of methodisch leren werken.

2. Gebruik de SMART-methode. Een SMART-doel bestaat uit de volgende vijf onderdelen:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Maak het jezelf niet te moeilijk. Zorg voor haalbare doelen waar je energie van krijgt.

3. Onderzoek op welke plekken en bij welke organisaties je je kunt ontwikkelen als professional.

4. Maak gebruik van je netwerk, je collega’s en je familie. Zij kennen jou en ze hebben waarschijnlijk goede ideeën en feedback.

5. Deel je persoonlijke plan met iemand zodat er accountability ontstaat. Het zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft en je je ook echt aan je plan gaat houden.

Jij bent de methodiek!

Waarom is het belangrijk om te blijven leren en te ontwikkelen? Jij bent de methodiek! De jongeren verdienen het allerbeste! Er zijn allerlei methodieken te vinden in het werkveld. Denk maar eens aan onze You!nG methodieken. Maar eerlijk is eerlijk: zonder een goede professional is het maar een methode. Jij bent de methodiek! Hoe jij de methode inzet, is van groot belang.

Daarom vinden we het super belangrijk dat je investeert in jezelf. Niet alleen voor de jongeren maar ook voor jou. Jij, met jouw unieke talenten, bent het waard om helemaal tot bloei te komen. Dan is er groei. Niet alleen voor jou maar ook voor de jongeren waar jij mee werkt. Dubbele winst!

De wijze les van vandaag

 

Dus: zorg dat je net als mijn plantjes dicht bij het water staat én goed in het zicht. Houd je eigen ontwikkeling goed in de gaten en gun jezelf regelmatig goede input. Dan ga je helemaal tot bloei komen!

Wil je direct starten met je persoonlijke ontwikkeling? Maak gebruik van onze trainingen en meld je aan!

Wees van invloed! Op jezelf en op anderen!

 

Een betekenisvolle relatie, DE sleutel voor goed jongerenwerk (inclusief gratis tool)

Maak jij impact? Een betekenisvolle relatie is DE sleutel tot goed jongerenwerk. Dit blijkt uit een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam dat afgelopen maand is gepubliceerd. Een krachtige band tussen een jongeren en hun jongerenwerkers is bepalend voor de persoonlijke groei van de jongeren.

Met steun van de jongerenwerker ontwikkelen jongeren hun sociale vaardigheden. Ook krijgen ze een sterker gevoel voor eigenwaarde, bouwen ze aan een sociaal netwerk en leren ze verantwoordelijkheid dragen. Het onderzoek van de HvA toont verder aan dat jongeren die 7 of meer maanden deelnemen aan jongerenwerk beter en meer participeren in de maatschappij. Deze jongeren doen vaker vrijwilligerswerk, lopen stage of hebben een bijbaan.

JIJ bent de methodiek!

De resultaten van dit onderzoek bevestigen de visie en werkwijze van You!nG. Onze quote: Jij bent van invloed! En in onze You!nGtrainingen zeggen we: JIJ bent de methodiek!

Natuurlijk zorgen we ervoor dat onze You!nGmethodieken inhoudelijk sterken makkelijk in gebruik zijn. Maar eerlijk is eerlijk. Uiteindelijk is elke jongerenwerker de methodiek. Hij/zij kan het programma breken of maken. Daarom vinden we het zo belangrijk dat jongerenwerkers en professionals zich laten trainen. Een goede jongerenwerker is een jongerenwerker die zich zijn leven lang blijft ontwikkelen.

Betrouwbaar zijn

Betekenisvolle relaties met jongeren zijn relaties die hen vertrouwen geven en waarbij zij in staat zijn volledig zichzelf te zijn. Het zijn relaties waarbij jongeren niet bevooroordeeld worden en waarbij ze weten dat ze op je kunnen rekenen. Wanneer dan ook. Dat betekent dat je aanwezig bent in het leven van jongeren. Het contact tussen jou en de jongeren is daarbij zo groot en diepgaand dat het impact heeft in hun leven.

Je bouwt aan een betekenisvolle relatie met wederzijds respect en waardering. Toon dus oprechte interesse in de jongeren. Wees echt en authentiek. Verder is het van groot belang dat je aansluit bij de beleving en behoeften van de jongeren.

Neem de tijd

Om een betekenisvolle relatie met jongeren te krijgen is tijd nodig. Daarnaast is er tijd nodig om effect te hebben in hun leven en de uitwerking te zien van jullie relatie. Hoe sterker deze relatie is, hoe groter de ontwikkeling van de jongeren. Hoe langer de betekenisvolle relatie duurt, hoe hoger het niveau van eigen kracht en participatie van de jongeren. Wauw! Wat een verantwoordelijkheid! Als jongerenwerker heb je echt de kans om van positieve invloed te zijn! Jij kunt impact maken! Jij kunt echt van betekenis zijn!

 

Effect van betekenisvolle relaties

Het effect van een betekenisvolle relatie is groot. We geven je een aantal belangrijke, positieve gevolgen.

    • Sociale netwerk-Via het jongerenwerk komen jongeren in contact met elkaar. Jongerenwerkers ondersteunen ze in het contact leggen, in het onderhouden van dat contact en in het omgaan met en bemiddelen bij conflicten. Hoe sterker het sociale netwerk van jongeren is, hoe minder zij uitvallen of een beroep doen op gespecialiseerde voorzieningen.
    • Eigenwaarde-De jongerenwerker heeft grote betekenis in het bewust maken van de eigenwaarde van de jongeren. Dat kan bijvoorbeeld door het aanmoedigen in wat de jongeren goed kunnen. Zo stimuleren zij het zelfvertrouwen van de jongeren. En jongeren die zichzelf de moeite waard vinden, staan steviger in het leven. Ze functioneren beter, zijn psychisch gezonder en hebben minder stress.
    • Maatschappelijk participeren-Doordat de jongerenwerker een stimulerende rol heeft en kijkt naar de talenten van jongeren, gaan jongeren zich meer inzetten in de maatschappij. Hoe meer jongeren betrokken zijn bij het jongerenwerk, hoe meer ze zich inzetten als vrijwilliger. Ik ontmoette laatst bijvoorbeeld een jongen die filmpjes maakte voor de wijk en voor het jongerenwerk. Super tof!
    • Relationele vaardigheden-Hoe gaan we met elkaar om? Wat is ervoor nodig om relaties, contacten en verbintenissen aan te gaan in het leven? Jongerenwerkers helpen jongeren zodat ze waardering leren geven en ontvangen. Ook groeien ze in begrip van henzelf en anderen en in het uiten van hun gevoel. Relationele vaardigheden stellen jongeren in staat om mee te doen in sociale verbanden. Zo kunnen ze zich op een goede manier verhouden tot andere mensen en voor zichzelf opkomen.

Jij bent van invloed!

Wat een bijzondere taak heb jij als je werkt met jongeren! Hoe tof is het om betrokken te zijn in het leven van jongeren. Juist tijdens die cruciale leeftijd waar ze grote keuzes maken en midden in hun ontwikkeling zitten.

Wat een grote verantwoordelijkheid hebben wij als professionals om daar goed mee om te gaan. Om hun het beste van onszelf te geven. Zeker nu we weten dat een betekenisvolle relatie echt een verandering brengt in het leven van jongeren. Of je nu 1 op 1 werkt met jongeren of juist in groepsverband: jongeren leren van jou en van anderen Laat je dus trainen! Zorg dat jij de methodiek bent.

Gratis tool

Wij helpen je graag in deze belangrijke taak. Daarom geven we regelmatig cadeautjes die jou ondersteunen in het jongerenwerk. Speciaal voor het ontwikkelen van betekenisvolle relaties bieden we je de tool Life Events Line gratis aan. Doel van de werkvorm: Jongeren en professionals gaan in gesprek met elkaar. • Jongeren en professionals leren elkaar beter kennen. • Jongeren en professionals bouwen aan een betekenisvolle relatie. • Jongeren en professionals leren van elkaar. • Jongeren ontdekken dat iedereen uniek is. • Jongeren worden bewust van de verschillende situaties in hun leven. • Professionals krijgen inzicht in het leven van de jongeren.

 

 

 

 

 

Maak je school veiliger, kies voor transparantie! Het belang van jongerenwerkers.

De open dagen staan weer voor de deur. Scholen vegen hun straatje weer extra goed schoon, de toiletten krijgen een grondige poetsbeurt totdat ze glimmen, er wordt een photobooth ingehuurd en er is natuurlijk lekker eten. De docenten staan met een grote glimlach klaar om alle leerlingen en ouders te verwelkomen.

Dit plaatje komen we bij alle opleidingen tegen: basisschool, middelbare school, MBO, HBO, WO. Elke school wil zichzelf van zijn beste kant laten zien. En dat snap ik heel goed. Toch zou het zoveel mooier zijn als scholen eerlijk en transparant zijn. Dat een school zegt:

Beste ouders en leerlingen. Wij zijn goed op de hoogte van wat er speelt in de maatschappij. En ook wij als school hebben we te maken met sexting, pestgedrag, leerlingen met eenzaamheid, depressie en verslavingen. Als school zijn wij onderdeel van de maatschappij. Ook wij zijn niet perfect. En dus gebeuren er dingen die we liever niet zien in onze school.

Toch geven we hier graag openheid over. Het is belangrijk om onze naam hoog te houden, maar we vinden het nog belangrijker dat onze leerlingen opgroeien tot emotioneel stabiele volwassenen. We willen een veilige school zijn.

En daarom hebben wij actie ondernomen zodat er een veilige context is op onze school. We geven aandacht aan de gevaren en kansen van social media, we hebben een beleid over drugs en alcohol die we ook uitvoeren en we zijn betrokken als een leerling een delict pleegt. Ook accepteren we geen pestgedrag. En bovenal werken we samen met diverse instanties.

Er zijn toch protocollen?

Je denkt nu vast: ja, maar Bianca, alle scholen hebben daar toch protocollen voor? Er bestaat toch zoiets als een veilige school? Elke school moet namelijk een inspanningsverplichting hebben om een actief veiligheidsbeleid te voeren.

Ja, dat zou je denken. Maar te vaak zie ik op scholen dat er wel protocollen zijn, maar dat situaties in de doofpot gestopt worden. Want het staat niet chic als jouw school bekendstaat als een plek waar aan sexting gedaan wordt, of waar drugs gebruikt wordt.

Kijk maar naar de cijfers

Laten we even eerlijk zijn. We weten toch allemaal dat deze dingen gebeuren onder jongeren?          De cijfers liegen er niet om:

 

Met deze cijfers kun je niet zeggen dat het op jouw school niet gebeurt!

Transparantie is aantrekkelijk

Een school die transparant is vind ik een aantrekkelijke school! Zo’n school laat zien dat ze midden in de maatschappij staan. Dat ze bewust moeite doen zodat leerlingen kunnen opgroeien tot emotioneel stabiele volwassenen. Zo’n school wil graag samenwerken met andere instanties, omdat ze het niet alleen kunnen én willen doen.

Ik voel mij als ouder en professional meer serieus genomen als een school oprecht en reëel is. Dat er een cultuur van transparantie is, zodat leerlingen goed onderwijs kunnen krijgen. Want veiligheid binnen de school zorgt voor een goede basis om leerstof en kennis op te kunnen nemen. Dat geeft waarde aan een school!

Scholen, alsjeblieft!

  • Werk samen met de politie in plaats van die buiten de deur te houden. Zorg dat leerlingen er gewend aan zijn dat de politie betrokken is. Niet omdat er wat aan de hand is, maar omdat de wijkagent betrokken wil zijn bij leerlingen in de maatschappij.
  • Werk samen met de jongerenwerkorganisatie in jouw wijk/stad. Zorg dat het normaal is dat jongerenwerkers in jouw school rondlopen. Ze zijn een brug tussen diverse instanties en leerlingen. Ze zijn laagdrempelig en toegankelijk voor leerlingen. Ook komen ze de jongeren tegen als die bezig zijn met hun vrijetijdsbesteding. Jongerenwerkers zijn vaak jongerencoaches. Daarnaast zijn jongerenwerkers erg goed in voorlichting geven aan jongeren en ouders.
  • Werk samen met Bureau Halt in plaats van het bureau buiten de deur te houden. Probeer het niet op te lossen binnen je school, omdat je het in de doofpot wil stoppen. Bureau Halt heeft de expertise. Dit is voor een jongere veel prettiger en het heeft ook meer impact.
  • Werk samen met ouders. Zij kennen hun kind het beste. Ja, ook ik ken die ouders die niet betrokken zijn, enorm zeuren of zelfs tegenwerken. Maar uiteindelijk hebben zowel jullie als de ouders hetzelfde doel: dat het kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen op verschillende gebieden.

Een voorbeeld

Ik hoorde laatst tijdens een van onze You!nGtrainingen een mooi voorbeeld van samenwerken. Een jongerenwerker vertelde:

In onze wijk werken we samen met diverse disciplines, zoals politie, scholen, Bureau Halt en Jeugdzorg. Dit heeft grote positieve impact op de maatschappij. De politie kwam laatst tijdens zo’n overleg naar ons toe met de vraag of wij een jongere kenden en wisten waar hij woonde.

De politie vertelde dat de jongen iets had uitgespookt, waardoor hij opgepakt moest worden. De politie zou die vrijdag een inval doen bij hem thuis. De jongerenwerker kende de jongere en beloofde met de jongen te gaan praten.

De jongerenwerker had een gesprek met de jongere en motiveerde de jongere om zichzelf aan te geven. De jongere had zo een keuze om ouders en familie te behoeden voor pijn en verdriet, opschudding in wijk te voorkomen en een heftige

impact op het jongere zusje te vermijden. De jongere beloofde een aantal zaken op orde te krijgen in het weekend en zich maandag te melden en aan te geven. De jongerenwerker stelde het plan voor aan de politie en die ging akkoord. De jongen meldde zich keurig op maandagmorgen op het politiebureau.

Dit is een mooi voorbeeld van hoe het kan gaan. Door samenwerken is zoveel meer bereiken.

Het belang van jongerenwerkers

Jongerenwerkers zijn van groot belang in scholen en in de maatschappij. Onderschat ze niet! Jongeren gaan namelijk bijna nooit uit zichzelf naar de hulpverlening en komen daardoor lastig of te laat in beeld bij jeugdzorg. Omdat jongerenwerkers een vertrouwensband opbouwen met jongeren, zie je dat zij van grote invloed zijn in het leven van de jongeren, vaak al voordat er problemen ontstaan.

Als een jongere in een kwetsbare situatie zit, zoals de puberteit, een negatieve gezinssituatie, een scheiding of verkeerde vrienden, dan kan de jongerenwerker dit vroeg signaleren. Door de vertrouwensband kan dat de brug naar hulp zijn. Zo voorkomen jongerenwerkers dat kwetsbare situaties niet tot grotere problemen leiden. Daarom vinden wij van You!nG dat er veel aandacht moet zijn voor jongerenwerkers. Daarom trainen wij deze fantastische doelgroep.

Scholen: kom in actie!

Dus scholen: wees transparant! En kom in actie! Schroom niet om hulp in te schakelen. Zorg dat je als school genoeg knowhow hebt door samen te werken met diverse instanties, zodat je het van de daken af kunt schreeuwen: “Ja! wij zijn niet alleen de beste school, we zijn ook de veiligste school!”

Wil jij als school dat jongeren veilig omgaan met met socialmedia? Dat ze bewust worden van de gevaren en kansen? Zet dan de #YNG Escape Game in!

Pubers in the Spotlights: positieve aandacht voor jongeren

Bravo Jumbo! Hun magazine had aan het begin van het schoolseizoen in grote letters #pubertijd op de cover staan. In het magazine stonden artikelen als puberprops, tips, heerlijke gerechten en uitleg over de pubertijd.

Jumbo magazine voor You!nG blog

Ik was blij verrast. Op een positieve manier werd onder de aandacht gebracht dat er goed gezorgd mag worden voor pubers. Dat de pubertijd een bijzondere tijd is, een tijd om in te investeren.

Het deed mij denken aan het project waar wij onderdeel van zijn: Pubers in the spotlights, een project van Gemeente Lansingerland. Dit is een te gek project waar we met allerlei andere partijen en organisaties een toegevoegde waarde mogen zijn voor jongeren. Juist ook jongeren waar het goed mee gaat. Ook zij kunnen namelijk wel eens wat extra aanmoediging gebruiken.

Gemeente Lansingerland zegt over Pubers in de Spotlight:
“Onze gemeente is een van de jongste van Nederland met een relatief grote groep jongeren met een leeftijd van 12 tot 18 jaar. Juist deze leeftijd is een bijzondere, en voor veel jeugdigen ook lastige, levensfase waarin zij wel wat extra aandacht en ondersteuning kunnen gebruiken. Gelukkig gaat het met de meeste jongvolwassenen in onze gemeente ‘gewoon’ goed. Zij doen mee in de samenleving, hebben vrienden en een gelukkig gezinsleven en ontwikkelen zich zoals dat hoort.
Met Pubers in de Spotlight richten wij ons vooral op deze groep. Ook deze jongeren kunnen in de vaak uitdagende levensfase van de pubertijd af en toe een zetje in de rug gebruiken. Zo zetten wij meer in op preventie en het voorkomen van hulpvragen. Door jongeren zonder, of met lichte, ‘normale’ problematiek te ondersteunen, wordt de ontwikkeling van zwaardere problematiek tegengegaan.” Pubers in de Spotlight is een Beleidsaccent van Sociaal Domein

#YNG Escape Game
Onze #YNG Escape Game is onderdeel van het project Pubers in the Spotlights. Samen met de gemeente willen we dat zoveel mogelijk jongeren deze game spelen. Zodat jongeren uit Lansingerland weerbaarder en sterker worden, ook op het gebied van social media. Daarom zijn van verschillende scholen klassen uitgenodigd om de #YNG Escape Game te spelen. En met succes! De groepen die de #YNG Escape Game hebben gespeeld, zijn er erg enthousiast over.

Tijdens de #YNG Escape Game strijd je met 4 teams tegen elkaar: wie heeft er het eerst ontdekt wie Yara heeft ontvoerd? Spannend, actueel, interactief. De game zit niet alleen goed in elkaar, door alle technische snufjes ziet het er ook flitsend uit. Het doel is jongeren bewustmaken van de veilige en onveilige kanten van social media. Leid jij op een of andere manier jongeren? Dan is dit een absolute aanrader. Hier vind je meer informatie Doe je mee?

Wij van You!nG vinden het super belangrijk dat alle jongeren de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Dat we niet alleen kijken naar wat er fout gaat, maar ook naar wat er goed gaat. Als wij ervan uitgaan dat jongeren negatief beïnvloed kunnen worden, kunnen ze ook positief beïnvloed worden! Help jij mee pubers in the spotlights te zetten? Geef jij ze ook een zetje in de rug tijdens hun pubertijd?
Jij bent van invloed!
PS: vergeet je niet te laten trainen! Meld je aan voor de komende trainingen