Ben jij up-to-date in je werk met jongeren? Super handige tips én gratis werkvorm.

“Bianca, ik heb volgende week een meeting met jongeren over zelfbeeld. Ik kom er niet helemaal uit. Wat is nou een goed voorbeeld én een goede werkvorm die daarbij past? Het moet niet al te zoetig zijn, maar een beetje stoer en van deze tijd. Weet jij iets?”

Regelmatig krijg ik dit soort vragen via appjes, telefoon of mail. Hoofdlijn van de vragen: hoe maak ik het het werken met jongeren leuker of makkelijker? Of ik een leuk filmpje weet, een leuke werkvorm of andere tips heb. Zeker op het gebied van specifieke thema’s, zodat de jongerenwerker aan kan sluiten op de belevingswereld van jongeren.

Leuke input delen

Als jongerenwerker of andere professional die met jongeren werkt, is het soms erg handig als je een denktank of vraagbaak hebt. Zodat je leuke werkvormen, nieuwe apps of interessante filmpjes met elkaar kunt delen. Zo worden jongeren op een creatieve wijze weerbaar en bewuster en worden ze uitgedaagd in hun ontwikkeling.

Bij You!nG zijn we altijd bezig met het ontwikkelen van materialen, werkvormen en andere creatieve vormen. Heb je daar wat inspiratie bij nodig? We denken graag met je mee. Voel je daarom vrij om contact met ons op te nemen via mail, app of telefoon. Of kom naar onze trainingen en krijg onze groepsprogramma’s met de vele werkvormen van onze You!nG-methodieken mee.

Super handige tips

In dit blog help ik je alvast wat op weg, door wat van onze kennis, tips en tools met je te delen. Met als doel dat jij de jongeren beter kan helpen ontwikkelen. Als je aansluit bij hun belevingswereld dan helpt het hen in het vertrouwen naar jou toe. Zo krijg je een betekenisvolle relatie met de jongeren en ben je van positieve invloed in het leven van de jongeren. De tips en tools helpen ook bij het makkelijker maken van je werk zodat je nog meer tijd kunt doorbrengen met de jongeren.

Veelgebruikte apps

Om te beginnen een lijstje van handige apps die jongeren veelvuldig gebruiken.

Belangrijk dus dat jij er ook vertrouwd mee bent.

  • Pinterest – digitaal prikbord (voornamelijk foto’s)
  • YouTube – delen en volgen van video’s
  • WhatsApp – berichtendienst
  • Instagram – delen en volgen van video en foto’s
  • Snapchat – delen en volgen van video en foto’s
  • Spotify – muziek streamingdienst
  • Google – zoekmachine
  • Tiktok – delen en volgen van korte (muziek)video’s
  • VSCO – editor met mooie, natuurlijke filters en vele tools

Uitnodigen en contact

Canva is een briljant opmaakprogramma. Je maakt in een handomdraai een mooie flyer of folder. Het is erg gebruiksvriendelijk, want zelfs ik kan er mee overweg 🙂

Op Unsplash kun je gratis afbeeldingen downloaden. Super handig want dan kom je niet in de knel met AVG of auteursrechten. Je typt een woord in de zoekfunctie en je kiest een afbeelding die jij vindt passen bij de doelgroep.

Ik ontdekte Flipsnack toen mijn mooie pleegdochter een presentatie moest maken voor school. Ik ben helemaal enthousiast over deze website. Je kunt er een online magazine maken, wat natuurlijk helemaal past bij deze digitale tijd. Hier check je ons magazine

Presentaties en voorlichting

Prezi is een mooie tool voor een interactieve presentatie. De tool is makkelijk in het gebruik en je kunt er afbeeldingen en filmpjes toevoegen

Je bent vast bekend met Powerpoint. Maar als je je even wat meer verdiept in wat er allemaal kan, lijkt het een minder saai programma dan verwacht.

De meeste docenten kennen de quiztool Kahoot al. Met gebruik van je mobiel weet je de jongeren te boeien tijdens je voorlichting en presentatie.

Quizlet wordt gebruikt door docenten, maar ook jongeren oefenen er opgedane leerstof mee.

Als jongeren geen mobiel bij zich hebben of je hebt geen goed werkend internet, dan biedt Plickers een uitkomst. De jongeren geven antwoord op vragen door een code kaart omhoog te houden. Als professional scan je met je mobiele telefoon via de Plickers app heel snel de antwoorden.  Lekker interactief.

Versterken groepsdynamica

Scout Wiki  De scouting heeft op deze website allerlei werkvormen en spellen die je kunt gebruiken in je jongerenwerk. Heel handig!

Troovie Met de Troovie app maak je in een paar minuten je eigen te gek gave speurtocht.

Jachtseizoen Een Reallife GPS actiespel gebaseerd op de succesvolle StukTV serie ‘Het Jachtseizoen’.

Ook leuk

Groep met jongeren/tieners van You!nG staan op een industriele locatie

De site voor werkvormen en voor groepsspellen

Op kamp of een dagje uit

Natuurlijk de site groupon  en  actie van de dag, uit met kinderen  of dagje weg

Ook erg handig

Heart Photo Maker Met HeartPhotoMaker maak je een hartvormige foto van negen foto’s.

Wunderlist Beheer je taken vanaf meerdere apparaten

Tikkie Op een simpele manier geld innen

 

Alsjeblieft: een gratis werkvorm

En tot slot een cadeautje van ons voor jou. We geven namelijk de werkvorm You!nG dozen spel met idolen weg. Die kun jij gebruiken in je jongerenwerk. Het spel heeft de volgende doelen:

  • Jongeren leren samenwerken
  • Jongeren leren dat iedereen uniek is
  • Jongeren maken plezier
  • Jongeren leren elkaar beter kennen
  • Jongeren worden zich bewust van hun voorbeelden en idolen
  • Jongeren worden zich bewust van wie er slechte en goede voorbeelden zijn
  • Jongeren leren keuzes maken over wie van positieve invloed mag zijn in hun leven
  • Jongeren ontdekken wie hun rolmodellen zijn in hun offline wereld en op social media

 

Onze najaar trainingen

Ik hoop dat we je een beetje op weg hebben kunnen helpen, vol (nieuwe) inspiratie voor het werken met jongeren. Ben je enthousiast geworden over onze creatieve manier van werken? De methodieken van You!nG staan er vol van. Meld je nu aan voor onze najaar trainingen en laat je trainen zodat je met je jongeren aan de slag kunt en je de kwaliteit van het werken met jongeren vergroot.

Zomer cadeau!

Als je je voor 1 september 2019 aanmeldt bij een van onze najaar trainingen, krijg je een gratis ticket voor het spelen van onze YNG Escape Game!

 

 

Do you want to see my dick? En 6 kritische reflectie vragen.

Do you want to see my dick? En 6 kritische reflectie vragen. De quote hoor ik sinds kort met regelmaat in ons huis naar aanleiding van een situatie op straat. Ja, niet zomaar een spreuk die ik graag voorbij hoor komen, maar wel een om over na te denken.

Het verhaal van de quote heeft te maken met onze pleegpubers die met onze vrienden een dagje Amsterdam deden. Ze aten na een bezoek aan het wassenbeeldenmuseum een broodje op de dam. Terwijl ze in het zonnetje een broodje aten, vroeg een wat bijzonder geklede man die zijn shirt uitdeed (het is winter): “Do you want XTC? Do you want to see my dick?”.

Ik moest door deze situatie gelijk denken aan de online wereld. Met 1 klik op de smartphone en je kan een dickpic voorbij zien komen. Maar eigenlijk zelfs zonder klik kan het al voorbij komen. Doordat er een appje voorbij komt en dan wordt er niet gevraagd “Do you want to see my dick”.  Nee, dan heb je geen keuze. Gewoon ongevraagd op je app of socialmedia.

En online?

Als je op straat iemand tegen komt die vraagt “Do you want to see my dick” dan loop je weg of als jouw jongeren deze vraag krijgen op straat zal je adviseren om een blokje om te lopen. Help jij jongeren ook online een blokje omlopen als ze online in deze situatie komen? Help jij ze met het weigeren van een vervelend appje, dickpic, sexting of DM?

Help jij met het weerbaar maken van jongeren in de online wereld zodat ze van positieve invloed zijn op zichzelf en elkaar.

6 kritische reflectie vragen die je verder helpen:

Vraag jezelf als professional het volgende af:

  1. Ben ik op de hoogte van wat er speelt op social media?
  2. Ben ik daar waar jongeren (online) zijn?
  3. Hoe presenteer ik mijzelf als professional op social media?
  4. Heb ik privé en werk online gescheiden?
  5. Ben ik hetzelfde in mijn werk online en offline?
  6. Begrijp ik de noodzaak van online jongerenwerk?

Wil jij meer weten? Kom naar onze You!nG on Tour en geniet van een inspirerende dag samen met andere professionals over het thema social media en online jongerenwerk. Heb je ook onze #yngescapegame al ontdekt?

Op onze socialmeda kanalen is al het een en ander te vinden over onze You!nG on Tour en #yngescapegame. Bijvoorbeeld op:

Instagram en Facebook

Op 1 april zal op onze website meer informatie te vinden zijn over #yngescapegame en You!nG on Tour.

Online en offline jongeren coachen als een “Sherpa”

Ben jij een sherpa voor jongeren? Ooit (vroeger 🙂 ) dacht ik, dat als je een puber goed door de puberteit heen had geholpen,  je de (meest) heftige tijd gehad had en dan rustig door de adolescentie heen gaat met een kleine ondersteuning zo hier en daar. Maar door alle jaren heen ontdekte ik dat oudere adolescenten net zo veel aandacht, begeleiding en kaders nodig hebben als jongeren in de (vroege) puberteit, alleen op een andere manier. Veel meer als een sherpa!

Wat is een sherpa?

Sherpa’s zijn een van oorsprong Tibetaanse volk dat in de bergen woont. Het zijn gidsen in de Himalaya, de hoogste bergketen ter wereld, die geld verdienen door mensen te begeleiden en hun lasten dragen. Ze dragen de spullen, maken de weg vrij, bereiden voor zodat de bergbeklimmers makkelijker de berg op kunnen gaan. Niet de sherpa maar de klimmer bepaalt het doel van de reis. De Sherpa helpt de bergbeklimmer zijn last te dragen, terwijl de bergbeklimmer zich concentreert op het klimmen. De weg naar boven is vaak vol obstakels, bochten, hobbels en onverwachte situaties. Hun doel is om de bergbeklimmers de top te laten bereiken.

Dit in tegenstelling tot een gewone gids. Een gewone gids verdient zijn geld door mensen mee te nemen op een bergroute en een doel die vooraf bepaald zijn door de gids. Bovendien bepaalt de gids wanneer er gegeten en gedronken wordt. Iedere klimmer draagt zijn eigen last en als de klimmer het even niet meer weet dan vertelt de gids wat te doen.

Als professional, jongerenwerker of ouder voor de jongeren in de adolescentie mag je rol een “Sherpa” zijn. Jongeren helpen hun eigen weg te zoeken, de bochten, hobbels en tegenslagen te overwinnen en aan te laten komen op de plek waar ze willen zijn. Hen ondersteunen, maar uiteindelijk het ze zelf laten doen. Zodat ze zelf tot hun bestemming kunnen komen.

Hoe doe je dat een Sherpa zijn? Een goede coach? Afhankelijk van de leeftijd van puber en adolescent kun je een Sherpa zijn. Een kind en beginnende puber heeft nog veel meer begeleiding nodig zoals een gewone gids. Hij heeft het nog nodig dat je ze bij de hand neemt, maar hoe ouder ze worden hoe meer verantwoording ze aankunnen. Coachen doe je namelijk gefaseerd: eerst vóórdoen, dan samen doen, daarna zelf laten doen en meekijken om vervolgens los te laten.

Kijk goed naar de jongere. Wat heeft hij of zij nodig?

Wat is je eigen belang? Moet het op jouw manier?

Een goede sherpa offline en online:

  • Geeft vooraf duidelijk aan wat zijn rol als Sherpa inhoudt (dit betekent dat je in gesprek gaat en het verschil uitlegt tussen een gewone gids en een Sherpa)
  • Stimuleert de jongere om actief te zijn en zijn of haar doelen te bepalen.
  • Spreekt naar de jongere uit dat je verwacht van de jongere dat ze actief meedoen en initiatief nemen. (Dan mogen ze van jou als professional verwachten dat je de jongeren helpt met het dragen van zijn/haar lasten, dat je luistert naar de jongere en geduldig bent)
  • Is oprecht geïnteresseerd en heeft 100% aandacht voor de jongere
  • Stelt vragen die je doet nadenken
  • Vraagt door tot de kern van het probleem en begeleidt je van daaruit naar een oplossing.
  • Is eerlijk en oprecht
  • Helpt daar waar nodig is
  • Zoekt samen naar oplossingen als de jongere vraagt naar ondersteuning
  • Is de hele reis aanwezig i.p.v af en toe een sherpa te zijn

Ik zie veel oudere pubers en adolescenten te snel losgelaten worden. Ze kampen met burn-out of vermoeidheid. Ze voelen de druk van hun studieschuld en de hoge eisen die de maatschappij aan hen stelt. Ze moeten als student de tijd van hun leven hebben maar voelen zich vaak eenzaam en verloren in alle drukte en eisen. Ze hebben jou nodig! Een Sherpa!

Ik zie ook oudere pubers en adolescenten die enorm gepamperd worden. Alles wordt voor ze gedaan en alle ervaringen worden van hen ontnomen waardoor ze niet weerbaar zijn en niet weten hoe ze situaties zelf kunnen oplossen waardoor ze zich onkundig voelen en ook verloren. Laat deze jongeren meer los. Wees een sherpa!

Wil jij leren om een Sherpa te zijn? Wil jij van invloed zijn in het leven van jonge mensen? Wil je dit leren online en offline? Kijk in onze trainingsagenda en meld je aan!

“Put Ups! No put Downs”: positief jongerenwerk

Het is vroeg! In ieder geval voelt het vroeger dan het in werkelijkheid is. 7:15 uur en het hele huis is al in rep en roer. Iedereen maakt zich klaar voor school, opleiding of werk. Een drukke boel bij ons omdat we 11 pubers in huis hebben die allemaal hun eigen schema’s en wensen hebben. Ik sta boven aan de trap op de overloop. Ik weet niet eens meer wat ik aan het doen was toen ik flarden hoorde van het gesprek beneden. Om eerlijk te zijn ik hoorde maar 3 woorden van het hele gesprek. Ik loop rustig naar beneden en vraag: wie zei er ‘’no put down’’? 1 van de meiden zit lachend aan tafel en zei dat was ik, maar het was grappig sarcastisch bedoeld hoor! Ik reageerde met de woorden: “Het gaf een glimlach op mijn gezicht!”.  “Put Ups! No put Downs”: positief jongerenwerk.

Waarom? Ik leg het je uit. Wij hebben thuis de quote “Put Ups! No put Downs” hoog in het vaandel staan; het is 1 van onze uitspraken die we regelmatig roepen als er onaardig gedaan wordt of als er dingen gebeuren die ervoor zorgen dat iemand naar beneden wordt gehaald in plaats van elkaar aanmoedigen en bemoedigen. Het is iets dat bij onze gezinscultuur past maar ook iets dat ik regelmatig (eigenlijk altijd) bij You!nG gebruik in het werken met jongeren.

Wat is gezinscultuur? De encyclo.nl zegt:

De waarden, normen, leefwijze en uitingen van een gezin. De cultuur van een gezin bepaalt voor een belangrijk deel hoe een kind opgroeit.

Wat is bedrijfscultuur? De encyclo.nl zegt:

De bedrijfscultuur is eigenlijk de manier waarop de dagelijkse gang van zaken er binnen een bedrijf aan toe gaat. De bedrijfscultuur heeft voornamelijk te maken met de normen, waarden, rituelen en symbolen, zoals bedrijfslogo’s, die binnen een bedrijf zijn weergegeven. Het gaat dus over de manier waarop collega’s met elkaar omgaan en over de doelstellingen die het bedrijf heeft.

Het meisje dat deze ochtend ‘’no put down’’ riep, woont net een jaar bij ons en kwam uit een andere thuissituatie met een andere gezinscultuur. Nu ze bij ons woont, zien wij dat ze onderdelen van onze gezinscultuur eigen begint te maken. Dat brengt een glimlach op mijn gezicht. Niet omdat onze gezinscultuur beter is dan andere, maar omdat in deze situatie de “Put Ups! No put Downs” nieuw was en van positieve invloed bleek.

Welke cultuur bouw jij in jouw werk en in jouw relatie/ gezin?

Sta jij bekend als iemand die van positieve invloed is?

7 tips om aan je werk/gezin cultuur te bouwen:

  1. Schrijf samen de punten op een A3-tje die jullie cultuur omschrijft. Centrale vraag daarbij is: wat vinden wij belangrijk? Is dat samenwerken, vertrouwen, enz?
  2. Hang het A3-tje zichtbaar op in huis of op kantoor.
  3. Ga af en toe met je collega’s, gezinsleden om de tafel zitten en bespreek de cultuur. Wat kan er beter? Wat willen jullie?
  4. Maak ook afspraken hoe je elkaar attendeert als het even niet goed ging.
  5. Zorg voor tradities, taart bij een verjaardag, memo blaadje met complimenten op het bureau van je collega of in de agenda van je kind, Maandag is hoe gaat het dag, woensdag is stroopwafel dag, enz.
  6. Bevraag je teamleden/ gezinsleden wat de geschreven en ongeschreven regels zijn.

 

Wij zeggen regelmatig thuis: je bent het visitekaartje van de Boendertjes. Als iemand jou ontmoet, herkent hij/zij dan de cultuur van de Boendertjes? “Put Ups! No put Downs” Maar uuh ……… help je ook mij herinneren als ik in de valkuil stap? (want onze cultuur is ook dat je op basis van relatie iemand mag wijzen ergens op mag wijzen, fouten maken mag).

Met een veilige gezins/bedrijfscultuur bouw je samen aan groei en ben je van invloed op je omgeving.  “Put Ups! No put Downs” positief jongerenwerk

Wil jij meer leren over positief jongerenwerk? Laat je trainen!

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet: Insta, Facebook en jongeren. 

Kijk onze toffe zomerfoto’s op Insta en Facebook! Of toch niet? Het lijkt allemaal geweldig onze zomer. De foto’s zijn stralend. Mooie kiekjes met vrolijke gezichten. En dat is het ook! Kamperen, conferentie runnen en daarna naar Sauerland. Dit alles met 11 te gekke tieners. Naast dat ik mijn passie binnen You!nG inzet heb ik een geweldig gezin. Ons gezin bestaat uit 11 tieners. We hebben 4 biologische, 2 geadopteerde en 5 pleeg kids waarvan 2 verstandelijk beperkt. Voor sommige van de tieners was deze zomer 1 van de eerste keren zo lang echt op vakantie naar het buitenland. Het is geweldig maar het is niet altijd makkelijk. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet: Insta, Facebook en jongeren.

Er word hard gewerkt tijdens zo’n zomer! Om je een beeld te geven van wat ik bedoel:

  • Het is spannend om je vertrouwde plekje te verlaten voor iets onbekends.Foto bij het blog Insta, Facebook en Jongeren van rode en gele kaartjes van de rodelbaan in Sauerland in iemand zijn hand.
  • Het ritme en de structuur van alledaagse activiteiten is weg.
  • Nieuwe activiteiten doen waarvan je dacht dat je dat nooit zou durven. (rodelen, mountaincarten, kletterwald)
  • Een andere taal (proberen) spreken.
  • Niet overal Wi-Fi 😉
  • Met je (pleeg) broer of zus op 1 kamer slapen ipv je eigen kamer.
  • Een bergwandeling maken in de wetenschap dat er geen toilet in de buurt is.
  • Uit eten gaan en je snapt niet wat er op de menukaart staat.
  • Andere gewoontes en cultuur leren kennen terwijl je je eigen cultuur en gewoonten nog niet herkent en/of onder de knie hebt.

Al deze dingen brengen beweging met zich mee! Onbewust of bewust. Soms negatief en soms ongewild een ongewenste beweging. Maar veel vaker mooie positieve bewegingen. Het is voor veel van onze tieners hard werken en ook zeer vermoeiend. Alsof je een training volgt alleen dan 24/7 alle dagen van het jaar. En dat is hard werken!

Ik ben trots op onze 11! Op diegenen die het gewend zijn om op vakantie te gaan en rekening moeten houden met wie die dat niet gewend is. En ik ben trots op diegenen die alles voor het eerst doen. Want beiden werken enorm hard!

Sommige dingen lijken vanzelfsprekend maar dat zijn ze over het algemeen niet:

  • Durf jij in je werk of thuis verder te kijken dan wat je vanzelfsprekend vind?
  • Wat kost het iemand om op tijd, aardig, netjes, aanwezig te zijn?
  • Kijk eens verder dan wat je ziet. Kijk eens goed!
  • Wat zijn de beweegredenen voor iemands  reactie of gedrag? Wat voor geschiedenis en moeite heeft iemand achter de rug om daar te zijn waar hij/zij nu is. Oordeel niet te snel!
  • En als je het durft te zien, geef je waardering ook al is het voor jou iets vanzelfsprekends! Jij bent van invloed!

Het was een mooie zomer! Kijk nog maar eens goed naar de foto’s dan zie je het! Dan zie jij wat ik ook zie: prachtige kansrijke jongeren.

Pubers op bed leggen. “Hoe was je dag?” – Zes tips voor verbinding

Lekker ouderwets neem ik nog de tijd om mijn kinderen op bed te leggen. En dat terwijl ze allemaal pubers zijn. Waarom doe ik dat nog steeds? Zijn ze niet toe aan een beetje zelfstandigheid?

Wat geniet ik van alle mooie momenten met onze pubers als ik ‘s avonds nog even langs alle kamers ga. Het is mijn ervaring dat de beste gesprekken dan vaak zijn. Een goede reden dus voor mijn man en ik om er tijd voor te nemen. En dat is dan direct ook aardig wat tijd: inmiddels hebben we 11 pubers in huis! Toch vind ik het zo belangrijk om persoonlijke aandacht te hebben voor al mijn kids.

‘s Avonds loop ik een rondje langs de kamers. “Hoe was je dag?” Graag hoor ik de highlights, of welke dingen stom of onhandig waren. Soms is het een kort praatje, vaker lang, omdat er een hoop te vertellen is. Ook gebeurt het regelmatig dat er in de gang een aantal pubers bij elkaar staan. En ik mag daar dan gewoon bij zijn als onderdeel van hun gedol, geklets en vragen. Genieten!

De 1 op 1 gesprekken zijn vaak bijzondere gesprekken. De ene keer lastig en de andere keer vol plezier, soms heel ontroerend en soms zo gewoon. In deze momenten komt er van alles voorbij: verliefdheid, zorgen over schoolprestaties, grappige vragen waar wij als volwassenen nooit over nadenken, gesprekken over seks, de toekomst, ingewikkelde situaties. En feedback op onze opvoeding (hun ongezouten mening :)). De gesprekken zijn met een lach en met een traan.

En zo maken we verbinding met elkaar en mogen we onze pubers begeleiden naar emotionele volwassenheid.

Verbinding is belangrijk

Je veilig en verbonden voelen met jezelf en andere mensen, is een belangrijke basisbehoefte. Als onze autonomie, verbondenheid en competenties onder druk staan, dan voelen we ons onveilig en onzeker. Zeker in de tienertijd waar alles in ontwikkeling is en je op zoek bent naar je identiteit. Het is erg belangrijk dat tieners zich veilig en zeker voelen, zodat ze zich goed kunnen ontwikkelen en groeien in identiteitsontwikkeling.

6 tips die helpen met verbinden

Wist je dat je kind/puber maar ongeveer 900 weken bij je is? Dan is hij volwassen en gaat hij alweer zijn (of haar) eigen weg. Zorg dat je er BENT als ouder. Maak herinneringen door momenten te creëren en geniet! Jij bent van invloed! Hierbij wat tips hoe je dat kunt doen:

  1. Neem de tijd

Maak echt tijd vrij in je agenda voor je puber. Onverdeelde tijd voor hem of haar. Dus niet even snel een appje of mailtje, maar onverdeelde aandacht. Ga samen lunchen, de hond uitlaten, sporten, een spelletje doen, boodschappen halen, een film of televisieprogramma kijken, maak een strandwandeling, enz.

  1. Luister echt

Luister naar je puber zonder hem of haar te onderbreken of direct met oplossingen te komen. Oordeel niet te snel.

  1. Maak plezier met elkaar

Lach samen om situaties, doe eens gek, verzin eens iets dat anders is dan anders. Bijvoorbeeld: sjouw alle matrassen naar beneden en slaap een nacht in de huiskamer (onder de kerstboom). Of leg plasticfolie op je eettafel en spuit een klodder mayo en curry op het folie. Patat erbij en eet smakelijk! (borden en bestek zijn verboden)

  1. Wees geïnteresseerd

Stel open vragen, wees positief nieuwsgierig en verdiep je in de interesses van je puber.

  1. Maak op een gepaste manier lichamelijk contact

Knuffel en raak elkaar aan. Ja, ook pubers hebben behoefte aan lichamelijk contact. Door aanraking en knuffelen wordt het hormoon oxytocine vrijgemaakt. Dit hormoon zorgt er onder andere voor dat de band met je kind versterkt.

  1. Connect before correct

Maak eerst contact door te benoemen wat je ziet. Bijvoorbeeld: “Je bent met je huiswerk aan de slag. Wat goed!” En dan pas: “Ik wil dat je aan tafel komt want ik had geroepen dat we gingen eten.” Bij corrigeren is het ook enorm van belang dat de balans goed is tussen complimenteren en corrigeren. We zijn vaak geneigd om meer te corrigeren dan te benoemen wat goed ging omdat in onze ogen dat al gewenst (normaal) gedrag is.

Wil jij ook leren verbinden met je kind? Met ons You!nGfamilyTime pakket werken jullie als gezin aan communicatie en een sterke band. You!nG geeft regelmatig trainingen en organiseert opvoedevents voor ouders en verzorgers van kinderen en pubers.

 

 

 

”Ja, ik kijk in de smartphone van mijn pubers!”

“Wat……kijk jij in de smartphone/mobieltjes van je pubers?!”
“Ja, daar kijk ik in. Hoezo?”

Stel je voor: je loopt over een drukke winkelstraat, met je kleuter, op zoek naar je auto die je in de buurt hebt geparkeerd. Je kleuter rent vooruit en je roept hard “stop”! En grijpt razendsnel zijn hand om hem te behoeden voor het verkeer.

Stel je voor je loopt tien jaar later weer over een drukke winkelstraat, inmiddels is je kleuter uitgegroeid tot een prachtige puber. Waarin bescherm je hem of haar dan? Tegen mensen die schade toe kunnen brengen? Leer je je dochter of zoon welke plekken in de stad niet veilig zijn om alleen te lopen? Dat het niet veilig is om snachts alleen over straat te lopen? Hoe je je kleedt als je over straat loopt? Wat leer jij je puber?

We leren kinderen en tieners hoe we in het leven mogen staan. Hoe gedraag je je in een wachtkamer van het ziekenhuis of in een restaurant? Beleefdheid, hand geven bij ontmoeting, twee woorden spreken, sociale omgangsregels. Hoe ga je om met mensen, bij je bijbaantje,die de kantjes er vanaf lopen? En hoe kom je voor jezelf op als je op school een project groepje hebt waarvan je het idee hebt dat jij alleen aan het project werkt? Hoe kun je als jongere bijdragen aan een mooiere maatschappij?

We leren ze normen en waarden. We leren ze omgaan met het leven in de ups en de downs.

MAAR….waarom doen we dat niet als het om hun online wereld gaat?! Dat klopt toch niet? Waarom vinden we het normaal om in de offline wereld jongeren te begeleiden maar online niet? Dan is opeens die smartphone privé. Dan is die computer niet toegankelijk.
En nee, het is geen gebrek aan vertrouwen of ongewenste controle als je meekijkt in dat mobieltje. Het is online begeleiden, online beschermen, online opvoeden.

 

5 tips om je jongere online te begeleiden:

1) Zorg voor basisvertrouwen met je jongere. Op basis van vertrouwen heb je invloed.

2) Steek tijd en aandacht in je je jongere

3) Wees geïnteresseerd in wat hij/zij online doet.

4) Zorg dat je op de hoogte bent van wat er online speelt.

5) Kijk online mee met je jongere en praat over wat je ziet. (Ga niet preken maar stel open vragen)

En ja, ik kijk mee in de smartphone van mijn pubers. We hebben mooie gesprekken. En soms hebben we lastige gesprekken. Soms zit de schrik er flink in na een onveilige situatie net zoals de schrik erin zit als je kind zomaar oversteekt. En vaak hebben we veel lol en lachen we, net zoals in de offline wereld.

Wil jij dat jongeren weerbaar worden? Wil jij dat jongeren zichzelf en andere beter leren kennen zodat ze in de online en offline wereld zich goed staande kunnen houden? Gebruik dan het I’M You!nG boekje of 1 van onze methodieken.

 

 

Eerlijk praten over seks en porno

“Mam vindt je dit ook niet raar?” Binnen ons gezin streven we naar open gesprekken. Over allerlei belangrijke onderwerpen: zelfvertrouwen, vrienden, opleiding, toekomst, waar ben je goed in, geloof, maatschappij, discriminatie én seks en porno. Onze gesprekken zijn soms met een grap, soms heel serieus en regelmatig zijn er flinke discussies.

Onlangs had ik een open gesprek met mijn zoon. Hij is eind tiener en loopt zijn eerste stage op een psychogeriatrische afdeling in een verpleeghuis. Daar leert hij de eerste basiszorg te verlenen. Best spannend om als tiener voor het eerst iemand te wassen en verzorgen. Elke dag komt hij thuis met enthousiaste verhalen over het werken in de verpleging.

Dit keer had hij een enthousiast verhaal, maar ook een vraag. “Mam vindt je dit ook niet raar? In mijn pauze zitten vier vrouwelijke collega’s van middelbare leeftijd samen op een bankje pornofilmpjes te kijken op hun mobiel en daar allerlei opmerkingen over te geven. Terwijl ik daar ook gewoon mijn pauze heb. Lekker awkward!” De collega’s waren zich ervan bewust dat dit eigenlijk niet kon. Met een knipoog werd gezegd: “Vertel dit maar niet aan je moeder.” Gelukkig deed hij dat wel.

Ik had het te doen met mijn zoon. Daar zit je dan, je bent tiener, je zit in je puberteit en middenin je hormonale ontwikkeling. Kom je dit tegen… Ik kan mij voorstellen dat je je opgelaten voelt. Juist op een plek waar je verwacht te leren hoe je een professional wordt, waar anderen een voorbeeld voor je zijn, maak je dit mee. Naast dat ik van alles vind over pornografie en de invloed daarvan, ben ik ook enorm verbaasd dat dit gedrag op de werkvloer gebeurt. Iedereen is van invloed, wees een goed voorbeeld!

Ik hecht veel waarde aan dit soort gesprekken. Mijn zoon heeft een mening gevormd en checkt vervolgens hoe ik ertegenaan kijk. Dat mijn zoon praat over porno, seksualiteit en andere thema’s, betekent veel voor me. Er is blijkbaar vertrouwen om openlijk te praten over deze essentiële thema’s. Thema’s waar je een mening over vormt in het leven. Thema’s die belangrijk zijn om over te praten.

Hoe lastig het soms ook is, het is belangrijk om open met jongeren over seksualiteit te praten. Als je dat niet doet, geef je ze het idee dat het onderwerp taboe is. Dat het iets is om je voor te schamen. Bovendien gaan kinderen en jongeren toch wel op zoek naar informatie. Als je wilt dat jongeren een evenwichtig beeld krijgen van seks, kun je ze maar beter goed voorlichten. Dan heb je de meeste kans om ook op dit vlak bepaalde normen en waarden mee te geven.

10 tips om open met jongeren te praten

In mijn werk met jongeren is vertrouwen binnen de groep enorm belangrijk. Daarom geven we bij You!nG veel aandacht aan het groepsproces en werken we methodisch. Hierbij geef ik je 10 tips om open en eerlijk met jongeren te praten over essentiële thema’s, zoals seksualiteit:

 

  1. Bouw aan een positieve groepscultuur/ gezinscultuur.
  2. Creëer een sfeer van veiligheid.
  3. Geef jongeren het vertrouwen dat als ze je iets vertellen dat jij er vertrouwelijk mee omgaat. En doe dat vervolgens ook J
  4. Luister goed en geef geen oordeel. Dan zullen jongeren open zijn.
  5. Wees beschikbaar en wees zelf eerlijk.
  6. Gebruik humor en wees luchtig. Praat over seks net als over een ‘normaal’ onderwerp.
  7. Stem je communicatie af met de ontvanger (kinderen, tieners of jongeren zitten in verschillende levensfases).
  8. Reken de jongere niet af op een afwijkende mening.
  9. Geef positieve opbouwende kritiek, negatieve bekritisering bevordert de openheid niet.
  10. Kijk naar de 7 emotionele basisbehoeften die You!nG gebruikt in de groepsprogramma’s van de methodieken.

Over seksualiteit praten in je meidengroep of jongensgroep? Gebruik onze methodieken You!nGwoman en You!nGman, You!nGboy en You!nGgirl. De methode is preventief en werkt bewust integraal vanuit de volgende thema’s: zelfbeeld, lichamelijkheid & seksualiteit, talenten & maatschappij en sociale ontwikkeling.

Ons I’M You!nG is een doe-boekje voor jongeren van 12 tot 17 jaar. I’M You!nG staat vol met creatieve opdrachten voor jongeren om zichzelf en andere beter te leren kennen. De diverse opdrachten helpen jongeren om na te denken over wie ze zijn, hoe hun omgeving van invloed is, hun talenten te ontdekken en kennis op te doen wat betreft hun eigen grenzen en wensen op lichamelijk en seksueel gebied.

 

Oordeel niet te snel

 “Jongens zoals jij…” Een docent zei dit laatst tegen mijn zoon (17) toen hij in de klas een conflict met hem had. Terwijl ik met mijn zoon daarover sprak, zei hij: “Ja mam, ik zat ook fout, maar ik vind deze uitspraak zo verschrikkelijk naar.” En terecht. Het was een oordeel, waardoor mijn zoon zich niet serieus genomen voelde.

Van de week maakte ik nog zoiets mee. Terwijl ik aan het werk was op kantoor, hoorde ik een diepe zucht aan de andere kant van de ruimte: “Waarom is de mentaliteit van jongeren zo veranderd? Waarom kunnen ze niet op tijd komen?” Automatisch begon ik het uit te leggen. De frontale cortex van jongeren werkt nog niet helemaal zoals het moet. Daarnaast hebben sommige jongeren niet alle tools in hun opvoeding meegekregen om goed te kunnen functioneren. De man keek mij aan en zei met een glimlach: “Jij neemt het altijd op hè voor jongeren?”

Beide gebeurtenissen zetten mij aan het denken. Inderdaad, ik neem het eigenlijk altijd op voor jongeren. Ik vind jongeren gewoon te gek en ik probeer altijd te kijken naar het gedrag achter het gedrag van de jongeren. Wat gebeurt er echt? Dat is vaak een heel ander plaatje dan dat je in eerste instantie kunt zien.

In dit fragment uit Die grössten Schweizer Talente (Zwitserland Got Talent) geven de juryleden enorm snel een oordeel en daar hebben ze achteraf veel spijt van. Ze vinden het niet snel genoeg gaan, het lijkt niet interessant genoeg of ze hebben niet door wat er werkelijk plaatsvindt. En pas nadat de artiest door alle vier is afgewezen met een rood kruis, laat ze op spectaculaire manier zien dat ze het toch echt waard is om in het programma verder te komen. Maar het is te laat. De jury heeft al geoordeeld en biedt vol schaamte excuses aan.

In mijn werk met jongeren en in de opvoeding van mijn kinderen moet ik ook weleens beschamend mijn excuus aanbieden omdat ik te snel oordeelde. Ik vergat bijvoorbeeld te kijken naar het gedrag achter het gedrag of de vraag achter de vraag.  Mijn handelen en reactie hebben effect op de jongeren. Net zoals de vier kruizen en de snelle beoordeling effect heeft op de artiest.

 

Kies jij er ook voor om jongeren niet te snel te oordelen? Hier zijn 7 tips die je daarmee kunnen helpen:

young-jijbentvaninvloed-web-212

  1. Behandel elke jongeren als individu.
  2. Luister naar de jongere. Als in: jij praat niet en de jongere praat wel 🙂
  3. Geef de jongere eerst de gelegenheid om zijn gedrag toe te lichten
  4. Kijk verder dan de buitenkant. Probeer het gedrag achter het gedrag te achterhalen. Vraag je af wat de reden kan zijn van het gedrag.
  5. Laat de jongere uitpraten. Vul zijn/haar verhaal niet zelf in.
  6. Controleer of je het echt begrijpt. Gebruik daarbij de vraag “Bedoel je…?”of “Begrijp ik dat…?”
  7. Bedenk dat een jongere nog geen volwassene is. Geef ze ruimte om te leren en ontwikkelen.

 

Wil jij als professional of als ouder leren om niet snel te oordelen? Wil jij van positieve invloed zijn? Ga dan met onze methodiek aan de slag en laat je trainen. Specifiek training nodig in een actueel thema? Mail en vraag naar de mogelijkheden.

“Nee, mam, wacht jij maar op de gang…”

Mijn dochter van 14 jaar oud kijkt mij smekend aan: “Mam, wil jij de quiz-lampen van You!nG naar school brengen? Ik heb ze nodig voor mijn presentatie over de sterilisatie van de man.” Ik knik. Ja hoor, dat wil ik wel.

You!nG heeft diverse spelmaterialen en zo ook leuke quizlampen. Ook handig dus voor de presentatie van mijn kind. Op de dag van de presentatie rijd ik de spullen naar school, sjouw ze de klas binnen en installeer ze. Vervolgens doe ik een stap richting de deur. De presentatie van mijn dochter duurt slechts 5 minuten, ik kan net zo goed even op de gang wachten tot ze klaar is.

De docent roept: “Je mag wel blijven hoor!” Nou, nee, dat lijkt me beter van niet. Ik vertel haar dat mijn dochter daar waarschijnlijk niet op zit te wachten. En inderdaad, mijn dochter knikt bevestigend.

Daar sta ik dan. Op de gang. Ik kan door een mini raampje zien wat er in de klas gebeurt terwijl mijn dochter haar presentatie houdt. Wat een onderwerp: de sterilisatie van de man… Logisch dat je als moeder daar niet echt welkom bij bent. Na 5 minuten ga ik weer naar binnen om de quizlampen op te ruimen.

Tijdens de rit naar huis bedenk ik me dat net heb bijgedragen aan in ieder geval 2 van de 7 emotionele basisbehoeften van mijn kind: autonomie en zelfexpressie. Door op de gang te wachten, respecteerde ik haar wensen en grenzen. Ik heb haar ruimte gegeven om haar autonomie te ontwikkelen.

EnIcoon-Autonomie terecht. Want, laten we eerlijk zijn, een presentatie over de sterilisatie van de man is al redelijk gênant als je 14 bent. Laat staan als dan ook nog je moeder tussen je 14-jarige klasgenoten zit. In de woorden van mijn dochter: “Dat is echt skir!”

Het is soms een kunst om bewust de 7 emotionele basisbehoeften in te zetten. Maar als we bereid zijn er moeite voor te doen, zijn we van grote invloed. Thuis pak ik de You!nGpaper er nog eens bij en hang hem op. Een mooie reminder dat ik de 7 emotionele basisbehoeften bewust toe kan passen.

Deze 7 basisbehoeften (Dr. J.E. Young, Farrell & Shaw) staan centraal in onze methodieken en groepsprogramma’s. Ze zijn als volgt:

1) BasisveiligheidIcoon-Zelfexpressie
2) Verbondenheid
3) Zelfwaardering
4) Autonomie
5) Zelfexpressie
6) Realistische grenzen
7) Spontaniteit en spel

 

Wil jij ook bewuster van positieve invloed zijn op kinderen en jongeren? We helpen je graag! Download dan nu gratis onze You!nGpaper. Werk je met jongeren? Laat je trainen!

Deel alsjeblieft jouw inzicht in het commentaarveld onderaan deze pagina. Jij bent van invloed!

PS. Deel dit artikel met jouw netwerk via de social share knoppen hieronder, want op die manier kunnen bevriende collega’s/ ouders in jouw netwerk ook hiervan profiteren. Like, tag en reageer op dit blog!