Berichten

Do you want to see my dick? En 6 kritische reflectie vragen.

Do you want to see my dick? En 6 kritische reflectie vragen. De quote hoor ik sinds kort met regelmaat in ons huis naar aanleiding van een situatie op straat. Ja, niet zomaar een spreuk die ik graag voorbij hoor komen, maar wel een om over na te denken.

Het verhaal van de quote heeft te maken met onze pleegpubers die met onze vrienden een dagje Amsterdam deden. Ze aten na een bezoek aan het wassenbeeldenmuseum een broodje op de dam. Terwijl ze in het zonnetje een broodje aten, vroeg een wat bijzonder geklede man die zijn shirt uitdeed (het is winter): “Do you want XTC? Do you want to see my dick?”.

Ik moest door deze situatie gelijk denken aan de online wereld. Met 1 klik op de smartphone en je kan een dickpic voorbij zien komen. Maar eigenlijk zelfs zonder klik kan het al voorbij komen. Doordat er een appje voorbij komt en dan wordt er niet gevraagd “Do you want to see my dick”.  Nee, dan heb je geen keuze. Gewoon ongevraagd op je app of socialmedia.

En online?

Als je op straat iemand tegen komt die vraagt “Do you want to see my dick” dan loop je weg of als jouw jongeren deze vraag krijgen op straat zal je adviseren om een blokje om te lopen. Help jij jongeren ook online een blokje omlopen als ze online in deze situatie komen? Help jij ze met het weigeren van een vervelend appje, dickpic, sexting of DM?

Help jij met het weerbaar maken van jongeren in de online wereld zodat ze van positieve invloed zijn op zichzelf en elkaar.

6 kritische reflectie vragen die je verder helpen:

Vraag jezelf als professional het volgende af:

  1. Ben ik op de hoogte van wat er speelt op social media?
  2. Ben ik daar waar jongeren (online) zijn?
  3. Hoe presenteer ik mijzelf als professional op social media?
  4. Heb ik privé en werk online gescheiden?
  5. Ben ik hetzelfde in mijn werk online en offline?
  6. Begrijp ik de noodzaak van online jongerenwerk?

Wil jij meer weten? Kom naar onze You!nG on Tour en geniet van een inspirerende dag samen met andere professionals over het thema social media en online jongerenwerk. Heb je ook onze #yngescapegame al ontdekt?

Op onze socialmeda kanalen is al het een en ander te vinden over onze You!nG on Tour en #yngescapegame. Bijvoorbeeld op:

Instagram en Facebook

Op 1 april zal op onze website meer informatie te vinden zijn over #yngescapegame en You!nG on Tour.

Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!

Een grote pot met snoep op de stand van You!nG met de woorden “Raad het aantal en win een You!nGtraining”. Super lastig. Mensen komen bij de stand. Ze wikken en wegen, ze gokken, vragen zich af hoeveel er in de pot zal zitten. Ze weten niet dat de pot vol zit met het aantal dat staat voor de aantal weken dat een tiener 18 wordt vanaf zijn geboorte. Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!

Voor de zesde keer organiseerden de ministeries van VWS, VenJ, OCW, het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de ‘Voor de Jeugd Dag’. Dit jaar in het teken van thema ‘Merkbaar beter voor de jeugd!’. De drie landelijke programma’s van VWS ‘Zorg voor Jeugd’, ‘Kansrijke Start’ en ‘Geweld hoort nergens thuis’, staan centraal. En wij als You!nG zijn erbij want wij hebben jongeren en professionals die met jongeren werken op het oog! Lees verder en je ziet wie de winnaar is van de You!nG-training en het aantal snoepjes geraden heeft.

 

Jongeren hebben maar 936 weken! 936 weken! Hoeveel? Zo weinig? Ja, zo weinig. Nog geen duizend weken hebben we om te investeren in jongeren vanaf hun babytijd totdat ze volwassen op hun achttiende jaar. Toen ik dit ontdekte maakte het mij extra bewust van de noodzaak om te investeren in mijn eigen kids /tieners en de jongeren waar ik mee werk. Mijn tijd goed te besteden, goed na te denken over de manier van  opvoeding en te kijken in mijn werk naar de kwaliteit en manier waarop ik in mijn werk investeer in de jongeren. Geef ik mijn beste ik aan deze doelgroep? Zie ik ze echt staan? Maak ik prioriteit van wat ze echt nodig hebben. Niet alleen offline maar ook online.

foto bij blog Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!936 weken dat een baby opgroeit tot zijn 18e jaar, 624 weken van baby tot en met 12 jaar en 312 weken van baby tot en met 6 jaar. De eerste 6 jaar van een mensenleven zijn zo ontzettend belangrijk. De hechting vindt in deze periode plaats en veilige gehechtheid heeft positieve gevolgen voor sociale relaties, voor de stemming, het gevoel geaccepteerd te worden en voor de zelfstandigheid van het jonge kind en het basisschoolkind. Daarbij geeft veilige gehechtheid een positieve zelfwaardering, zowel voor kinderen als voor jongeren. Maar ook de periode daarna is van groot belang voor de identiteit ontwikkeling van jongeren en het opgroeien tot een emotioneel stabiele volwassene. Denk maar aan de 7  basisbehoeften die centraal staan in onze methodieken en andere tools voor het werken met jongeren.

Ben jij ervan bewust dat jij onderdeel bent van de 936 weken uit het leven van een jongere? Wat wil je dat ze leren in die 936 weken? Wat wil je dat ze zijn en hoe wil je dat ze in het leven staan? Emotioneel stabiel? Vol zelfvertrouwen? Dat ze hun talenten kennen en deze inzetten in de maatschappij? Dat ze zich gezien voelen? Ze vertrouwen hebben in de toekomst? Welke droom heb jij voor deze prachtige generatie? Jij kan verschil maken! Jij bent van invloed!

  1. Kijk eens kritisch in je agenda: hoeveel tijd besteed je aan overleg, papierwerk en praktische zaken die je afleiden van het werken en het echt contact hebben met de jongeren?
  2. Kijk eens goed naar het contact wat je hebt met de jongere? Hoeveel tijd ben je offline en online in contact met de jongere?
  3. Wat zou je kunnen doen om deze jongere nog meer te kunnen helpen? Heb je alles uit de kast gehaald? Heb je je beste ik ingezet? (jongeren mogen genieten en gebruikmaken van jouw expertise en talenten. Onderschat jezelf niet!)
  4. Evalueer met je collega’s en kijk naar de kwaliteit van je jongerenwerk. (gebruik het handboek “verbeter jongerenwerk” ontwikkeld door de DSP-Groep waar wij als You!nG mochten meewerken aan de totstandkoming van het handboek).
  5. Complimenteer en geef elkaar tips en tools in het werken met jullie jongeren.
  6. Help elkaar herinneren dat jullie echt van invloed zijn voor de jongeren.

In de grote pot bij onze You!nG stand zaten 936 snoepjes en het was super lastig. foto bij blog Aandacht voor jongerenwerk. Jongeren hebben maar 936 weken!Ze wisten niet dat de pot vol zat met het aantal dat staat voor de aantal weken dat een tiener 18 wordt vanaf zijn geboorte. Daarom konden ze het niet uitrekenen, maar moesten ze het raden. Met een verschil van 7 snoepjes is de winnaar bekend en hebben we haar op de hoogte gebracht van haar prijs. Met op haar briefje het getal 943 zat zij het dichtstbij.

Gefeliciteerd! Geniet van je prijs en wees van invloed met onze methodiek inclusief 10 groepsprogramma’s. Heb je niet gewonnen maar wil je wel onze trainingen volgen? Kijk op onze site, want jongeren hebben maar 936 weken en wij helpen je graag met onze tools om in die weken van invloed te zijn!

 

Pubers op bed leggen. “Hoe was je dag?” – Zes tips voor verbinding

Lekker ouderwets neem ik nog de tijd om mijn kinderen op bed te leggen. En dat terwijl ze allemaal pubers zijn. Waarom doe ik dat nog steeds? Zijn ze niet toe aan een beetje zelfstandigheid?

Wat geniet ik van alle mooie momenten met onze pubers als ik ‘s avonds nog even langs alle kamers ga. Het is mijn ervaring dat de beste gesprekken dan vaak zijn. Een goede reden dus voor mijn man en ik om er tijd voor te nemen. En dat is dan direct ook aardig wat tijd: inmiddels hebben we 11 pubers in huis! Toch vind ik het zo belangrijk om persoonlijke aandacht te hebben voor al mijn kids.

‘s Avonds loop ik een rondje langs de kamers. “Hoe was je dag?” Graag hoor ik de highlights, of welke dingen stom of onhandig waren. Soms is het een kort praatje, vaker lang, omdat er een hoop te vertellen is. Ook gebeurt het regelmatig dat er in de gang een aantal pubers bij elkaar staan. En ik mag daar dan gewoon bij zijn als onderdeel van hun gedol, geklets en vragen. Genieten!

De 1 op 1 gesprekken zijn vaak bijzondere gesprekken. De ene keer lastig en de andere keer vol plezier, soms heel ontroerend en soms zo gewoon. In deze momenten komt er van alles voorbij: verliefdheid, zorgen over schoolprestaties, grappige vragen waar wij als volwassenen nooit over nadenken, gesprekken over seks, de toekomst, ingewikkelde situaties. En feedback op onze opvoeding (hun ongezouten mening :)). De gesprekken zijn met een lach en met een traan.

En zo maken we verbinding met elkaar en mogen we onze pubers begeleiden naar emotionele volwassenheid.

Verbinding is belangrijk

Je veilig en verbonden voelen met jezelf en andere mensen, is een belangrijke basisbehoefte. Als onze autonomie, verbondenheid en competenties onder druk staan, dan voelen we ons onveilig en onzeker. Zeker in de tienertijd waar alles in ontwikkeling is en je op zoek bent naar je identiteit. Het is erg belangrijk dat tieners zich veilig en zeker voelen, zodat ze zich goed kunnen ontwikkelen en groeien in identiteitsontwikkeling.

6 tips die helpen met verbinden

Wist je dat je kind/puber maar ongeveer 900 weken bij je is? Dan is hij volwassen en gaat hij alweer zijn (of haar) eigen weg. Zorg dat je er BENT als ouder. Maak herinneringen door momenten te creëren en geniet! Jij bent van invloed! Hierbij wat tips hoe je dat kunt doen:

  1. Neem de tijd

Maak echt tijd vrij in je agenda voor je puber. Onverdeelde tijd voor hem of haar. Dus niet even snel een appje of mailtje, maar onverdeelde aandacht. Ga samen lunchen, de hond uitlaten, sporten, een spelletje doen, boodschappen halen, een film of televisieprogramma kijken, maak een strandwandeling, enz.

  1. Luister echt

Luister naar je puber zonder hem of haar te onderbreken of direct met oplossingen te komen. Oordeel niet te snel.

  1. Maak plezier met elkaar

Lach samen om situaties, doe eens gek, verzin eens iets dat anders is dan anders. Bijvoorbeeld: sjouw alle matrassen naar beneden en slaap een nacht in de huiskamer (onder de kerstboom). Of leg plasticfolie op je eettafel en spuit een klodder mayo en curry op het folie. Patat erbij en eet smakelijk! (borden en bestek zijn verboden)

  1. Wees geïnteresseerd

Stel open vragen, wees positief nieuwsgierig en verdiep je in de interesses van je puber.

  1. Maak op een gepaste manier lichamelijk contact

Knuffel en raak elkaar aan. Ja, ook pubers hebben behoefte aan lichamelijk contact. Door aanraking en knuffelen wordt het hormoon oxytocine vrijgemaakt. Dit hormoon zorgt er onder andere voor dat de band met je kind versterkt.

  1. Connect before correct

Maak eerst contact door te benoemen wat je ziet. Bijvoorbeeld: “Je bent met je huiswerk aan de slag. Wat goed!” En dan pas: “Ik wil dat je aan tafel komt want ik had geroepen dat we gingen eten.” Bij corrigeren is het ook enorm van belang dat de balans goed is tussen complimenteren en corrigeren. We zijn vaak geneigd om meer te corrigeren dan te benoemen wat goed ging omdat in onze ogen dat al gewenst (normaal) gedrag is.

Wil jij ook leren verbinden met je kind? Met ons You!nGfamilyTime pakket werken jullie als gezin aan communicatie en een sterke band. You!nG geeft regelmatig trainingen en organiseert opvoedevents voor ouders en verzorgers van kinderen en pubers.

 

 

 

Eerlijk praten over seks en porno

“Mam vindt je dit ook niet raar?” Binnen ons gezin streven we naar open gesprekken. Over allerlei belangrijke onderwerpen: zelfvertrouwen, vrienden, opleiding, toekomst, waar ben je goed in, geloof, maatschappij, discriminatie én seks en porno. Onze gesprekken zijn soms met een grap, soms heel serieus en regelmatig zijn er flinke discussies.

Onlangs had ik een open gesprek met mijn zoon. Hij is eind tiener en loopt zijn eerste stage op een psychogeriatrische afdeling in een verpleeghuis. Daar leert hij de eerste basiszorg te verlenen. Best spannend om als tiener voor het eerst iemand te wassen en verzorgen. Elke dag komt hij thuis met enthousiaste verhalen over het werken in de verpleging.

Dit keer had hij een enthousiast verhaal, maar ook een vraag. “Mam vindt je dit ook niet raar? In mijn pauze zitten vier vrouwelijke collega’s van middelbare leeftijd samen op een bankje pornofilmpjes te kijken op hun mobiel en daar allerlei opmerkingen over te geven. Terwijl ik daar ook gewoon mijn pauze heb. Lekker awkward!” De collega’s waren zich ervan bewust dat dit eigenlijk niet kon. Met een knipoog werd gezegd: “Vertel dit maar niet aan je moeder.” Gelukkig deed hij dat wel.

Ik had het te doen met mijn zoon. Daar zit je dan, je bent tiener, je zit in je puberteit en middenin je hormonale ontwikkeling. Kom je dit tegen… Ik kan mij voorstellen dat je je opgelaten voelt. Juist op een plek waar je verwacht te leren hoe je een professional wordt, waar anderen een voorbeeld voor je zijn, maak je dit mee. Naast dat ik van alles vind over pornografie en de invloed daarvan, ben ik ook enorm verbaasd dat dit gedrag op de werkvloer gebeurt. Iedereen is van invloed, wees een goed voorbeeld!

Ik hecht veel waarde aan dit soort gesprekken. Mijn zoon heeft een mening gevormd en checkt vervolgens hoe ik ertegenaan kijk. Dat mijn zoon praat over porno, seksualiteit en andere thema’s, betekent veel voor me. Er is blijkbaar vertrouwen om openlijk te praten over deze essentiële thema’s. Thema’s waar je een mening over vormt in het leven. Thema’s die belangrijk zijn om over te praten.

Hoe lastig het soms ook is, het is belangrijk om open met jongeren over seksualiteit te praten. Als je dat niet doet, geef je ze het idee dat het onderwerp taboe is. Dat het iets is om je voor te schamen. Bovendien gaan kinderen en jongeren toch wel op zoek naar informatie. Als je wilt dat jongeren een evenwichtig beeld krijgen van seks, kun je ze maar beter goed voorlichten. Dan heb je de meeste kans om ook op dit vlak bepaalde normen en waarden mee te geven.

10 tips om open met jongeren te praten

In mijn werk met jongeren is vertrouwen binnen de groep enorm belangrijk. Daarom geven we bij You!nG veel aandacht aan het groepsproces en werken we methodisch. Hierbij geef ik je 10 tips om open en eerlijk met jongeren te praten over essentiële thema’s, zoals seksualiteit:

 

  1. Bouw aan een positieve groepscultuur/ gezinscultuur.
  2. Creëer een sfeer van veiligheid.
  3. Geef jongeren het vertrouwen dat als ze je iets vertellen dat jij er vertrouwelijk mee omgaat. En doe dat vervolgens ook J
  4. Luister goed en geef geen oordeel. Dan zullen jongeren open zijn.
  5. Wees beschikbaar en wees zelf eerlijk.
  6. Gebruik humor en wees luchtig. Praat over seks net als over een ‘normaal’ onderwerp.
  7. Stem je communicatie af met de ontvanger (kinderen, tieners of jongeren zitten in verschillende levensfases).
  8. Reken de jongere niet af op een afwijkende mening.
  9. Geef positieve opbouwende kritiek, negatieve bekritisering bevordert de openheid niet.
  10. Kijk naar de 7 emotionele basisbehoeften die You!nG gebruikt in de groepsprogramma’s van de methodieken.

Over seksualiteit praten in je meidengroep of jongensgroep? Gebruik onze methodieken You!nGwoman en You!nGman, You!nGboy en You!nGgirl. De methode is preventief en werkt bewust integraal vanuit de volgende thema’s: zelfbeeld, lichamelijkheid & seksualiteit, talenten & maatschappij en sociale ontwikkeling.

Ons I’M You!nG is een doe-boekje voor jongeren van 12 tot 17 jaar. I’M You!nG staat vol met creatieve opdrachten voor jongeren om zichzelf en andere beter te leren kennen. De diverse opdrachten helpen jongeren om na te denken over wie ze zijn, hoe hun omgeving van invloed is, hun talenten te ontdekken en kennis op te doen wat betreft hun eigen grenzen en wensen op lichamelijk en seksueel gebied.

 

“Help! Wat is het donker!”

Vandaag begon ik met mooie plannen. Lekker knallen nu er niet veel collega’s op kantoor zijn. Heerlijk aan de slag met de voorbereidingen van onze You!nGtrainingen. En dan gebeurt het. Terwijl ik achter mijn bureau zit, wordt opeens alles donker. Niks doet het meer. Lampen uit en help! ook wifi en internet zijn uit. Tja, wat nu?

Net als die enkele collega die er wel is, vraag ik me af wat er gebeurd is. Ik loop naar buiten en zie dat Stedin op de stoep staat. Kunnen zij helderheid geven? Jawel: een dikke kabel onder de stoeptegels van onze straat heeft een breuk. Geen elektriciteit dus. In het pikkedonker loop ik terug. Gelukkig heb ik een zaklamp op mijn smartphone. Het verbaast me hoeveel licht dat geeft. Dat licht brengt me heelhuids bij mijn bureau, waar ik besluit met mijn laptop naar de overkant van de straat te gaan. Hier is een theetentje waar wel wifi en licht is.

We kunnen niet zonder licht. Vorig jaar was ik in de Ardennen als coach van veertig meiden en hun vaders. Een van de activiteiten was een lange, nachtelijke wandeltocht met volle bepakking. We hadden allemaal een hoofdlampje op. Dat zag er natuurlijk niet bepaald charmant uit, maar het was enorm nodig. Door het licht konden we alle oneffenheden, rotsen en beekjes goed zien.

Zo werkt dat ook voor jongeren. Soms kan het leven voor hen heel duister voelen. Alles lijkt pikkedonker, somber. Sommige situaties lijken uitzichtloos. Wat een verschil kan licht dan maken!

Licht geeft hoop
Licht geeft helderheid
Licht geeft warmte
Licht geeft energie

Net als licht in duisternis, kun jij je omgeving beïnvloeden. Jij kunt een lichtpuntje zijn. En weet je? Dat heeft soms veel meer impact dan je zelf had verwacht. Zet maar eens een waxinelichtje in een donkere kamer. Wat een verschil! Nou denk je misschien: “Heel leuk Bianca, maar hoe dan? Hoe kan ik een lichtpuntje zijn voor jongeren?”

Nou bijvoorbeeld:

  • Geef erkenningFoto's Blog-4
  • Zie ze staan
  • Luister echt
  • Wees een voorbeeld in gedrag
  • Moedig ze aan
  • Geef hoop
  • Help de situatie helder te krijgen
  • Geef warmte
  • Geef energie
  • Vertel dat je trots op hen bent
  • Benoem de dingen die ze goed doen

In onze trainingen en andere materialen geven we je nog meer tips hoe je een lichtpuntje voor jongeren kunt zijn. Zodat jongeren gaan stralen. Kijk voor meer informatie over wat wij doen.

“Wat ruikt het hier lekker!”

Weet je wat ik heerlijk vind? Frisse lentelucht vol van de geur van gras dat net gemaaid is. Dat wil ik helemaal in me opsnuiven, het maakt me blij en enthousiast. Geur doet gewoon wat met je. Ook fijn: als je thuiskomt na een dag hard werken en de geur van lekker eten komt je tegemoet. Ja, geur heeft effect op mij.

Maar ook nare geurtjes hebben effect. Zoals laatst toen ik met mijn kids in de auto stapte. Tjonge wat een lucht! Het was hondenpoep! De hele auto stonk ernaar en al mijn tieners maakten de meest bijzondere, uitheemse geluiden. “Wie heeft er in de poep getrapt!?” Iedereen keek verschrikt onder zijn of haar schoen in de hoop dat hij/zij niet de schuldige was. Bah! Echt vies! Ook na het schoonmaken bleef de geur nog lang hangen. Niet zo positief…

Geuren doen iets met je.

Ze brengen een herinnering of emotie met zich mee. Positief of negatief. Herinneringen aan hoe het rook bij oma bijvoorbeeld. Of terugdenken aan die leuke wintersportvakantie door de geur van openhaardhout. Winkels gebruiken ook de invloed van geur. Zij kiezen

Foto's Blog-13

voor geuren die ervoor zorgen dat jij een prettig gevoel krijgt als je in hun  winkel bent. Ze hopen dan natuurlijk dat je meer gaat kopen. En dat werkt. Uit onderzoek is gebleken dat de geur van bloemen en citrusgeuren een positief effect heeft op de verblijfsduur en de uitgaven van consumenten.

Heb je er wel eens over nagedacht dat ook wij een geur verspreiden? En dan bedoel ik niet een parfum, eau de toilette of zweetgeur. Ik bedoel onze houding en gedrag als wij in de buurt zijn van anderen. Je herkent het vast wel als je op een feestje komt of je werk binnenstapt. Een Foto's Blog-12geur/sfeer van negativiteit, egoïsme, afwijzing, controle, kleineren, roddel. Dat is echt een negatieve geur.

Of het tegenovergestelde: de geur van positieve invloed, liefde, vriendelijkheid, empowerment, aanvaarding, erkenning, elkaar willen helpen, aanmoediging. Die laatste geur heeft aantrekkingskracht. Ik wil graag bij mensen zijn die deze geur/ sfeer verspreiden. Dat geeft mij namelijk energie en laat mij groeien. Heerlijk voelt dat!

En jij? Welke geur verspreid jij? Is het een geur van positiviteit of meer een hondenpoepgeur van kritiek en negativiteit? Ben jij aantrekkelijk? Willen jongeren bij jouw in de buurt zijn? Durf eens aan de mensen om je heen te vragen welke geur jij verspreidt. Het is een mooie uitdaging  om op zo’n manier van invloed te zijn dat jouw omgeving een fijn gevoel en een mooie herinnering krijgt na een ontmoeting met jou. Jij bent van invloed, verspreid een positieve geur!

Meer lezen over hoe jij van invloed kunt zijn?Foto's Blog-11

Alles wat je aandacht geeft groeit!

Ons AH-moestuintjesproject verloopt soms wat moeizaam. Het zaaien was geen probleem, dat ging prima. We volgden de gebruiksaanwijzing en het resultaat: acht potjes in het raamkozijn met allerlei soorten zaadjes onder een laagje aarde. In het begin keken we elke dag of we al wat zagen. Maar we keken er steeds minder naar om. Tot het zielige, verdroogde potjes aarde waren geworden. Oeps!

Foto's Blog-6

Gelukkig was het nog niet te laat. Ik ben regelmatig water gaan geven en nu komen er al mooie groene sprieten tevoorschijn. Wat je zaait dat oogst je. In twee van onze acht potjes zit geen bordje meer. Wat hadden we ook alweer gezaaid? We zullen geduld moeten hebben voor we erachter komen. Ik herken de sprieten en blaadjes niet, maar hopelijk straks wel de vruchten.

Het werkt niet alleen zo met de potjes in mijn vensterbank. In onze omgeving oogsten we ook wat we zaaien. Hoe mooi zou het zijn als de volgende generatie jongeren leert om in zichzelf te geloven. Dat ze hun talenten kennen en deze inzetten in de maatschappij. Ik droom ervan dat jongeren zich niet laten hinderen door hun gebrokenheid en negatieve omgevingsfactoren. Hoe maken we deze droom waar? Door te zaaien! Je zaait door te investeren in jongeren. Ze aandacht te geven, te complimenteren, aan te moedigen maar vooral door het goede voorbeeld te geven. Jongeren kijken naar jou.

Wie complimenten zaait, zal zelfwaardering en vertrouwen oogsten.Foto's Blog-7
Wie aandacht voor gevoelens, gedachten en verlangens zaait, zal verbondenheid oogsten.
Wie complimenten zaait, zal erkenning oogsten.
Wie erkenning zaait, zal vertrouwen oogsten.
Wie vriendelijkheid zaait, zal vriendelijkheid oogsten.
Wie liefde zaait, zal liefde oogsten.

Mijn moestuintje geeft voorlopig nog geen vruchten, dat gaat nog wel een tijdje duren. Ik heb besloten om ze met liefde te gaan verzorgen. Ik geef ze regelmatig water en verpot ze af en toe. Ook zorg ik dat ze genoeg licht en warmte krijgen. Ondanks dat het resultaat nog niet direct zichtbaar is, kies ik om ze te verzorgen, zodat ze kunnen groeien.

Foto's Blog-8

In mijn werk zie ik ook niet altijd direct resultaat. Soms pas jaren later als een jongere een stuk ouder is. Dan hoor ik over de impact die het zaaien en verzorgen (lees: liefde) heeft gehad. Het gebeurt ook dat ik nooit meer iets terug hoor. Maar ik blijf doorgaan! Want ik geloof in die droom dat jongeren hun talenten leren kennen en deze inzetten in de maatschappij. Ik geloof dat jongeren zich niet laten hinderen door hun gebrokenheid en negatieve omgevingsfactoren. Dat ze op kunnen groeien tot emotioneel gezonde volwassenen die van betekenis zijn doordat ze zelf weer zaaien. Zo zullen zij ook weer van positieve invloed zijn.

Soms kan het je wat uitblussen als je een tijd lang geen resultaat ziet. Als je investeert in jongeren, maar niet terughoort over de vruchten. Dan kun je zelf wel wat mest gebruiken. Of misschien moet je wel eens verpot worden. Heb jij dat in je werk met jongeren? Wij kunnen jou daarmee helpen. Onze trainingen, methodieken en andere materialen bemoedigen je om weer verder te gaan met zaaien en water geven. We geven je tools en handvatten om van positieve invloed te zijn. Kijk hier welke materialen wij te bieden hebben.

“Er kan wel wat zout bij!”

“Er kan wel wat zout bij!”

Terwijl ik in de keuken een lekkere maaltijd klaar sta te maken, krijg ik een van de belangrijkste vragen van de dag. Een van mijn pubers roept: “Wat gaan we eten?” Dit is dagelijkse kost. Een tas wordt in de gang gesmeten en vervolgens start de keukeninspectie. Boven mijn pannen wordt uitgebreid bekeken of het eten voldoet aan de wensen, deksels worden opgetild en het eten geproefd. Uit een mond vol eten denk ik te horen “Lekker mam! Maar er kan wel wat zout bij.” Ik proef ook wat en, ja inderdaad, een snufje zout erbij kan geen kwaad. Even later aan tafel: “Hé mam! Beter met dat beetje zout erbij. Smaakt echt goed!”

Later denk er nog eens over na. Een snufje zout. Tja wat is een snufje, net wat er tussen duim en wijsvinger gehouden kan worden. Zo weinig maar. Dat dat zoveel impact kan hebben is eigenlijk een prachtige eigenschap! Een echte smaakmaker. Ik besef me dat de eigenschappen van zout erg overeenkomen met de eigenschappen van invloed. Zoals een snufje zout echt het verschil kan maken in een gerecht, kan positieve invloed ook een bijzondere smaakmaker zijn.

Een mooi voorbeeld daarvan zijn de ochtenden in Huize Boender.

SomFoto's Blog-1s gaan ze gepaard met alle gezelligheid die je maar kunt bedenken. Soms gaan ze gepaard met chagrijnige gezichten en gesnauw. Als moeder kan ik daarin met een snufje positieve invloed veel verschil maken. Wat een verschil maakt het als mijn tieners vrolijk en relaxed de deur uit gaan. Natuurlijk gaat het ook wel eens mis. Dan vergeet ik het snufje zout en loop ik te mopperen dat de huiswerkplanning niet lekker loopt en de tafel niet afgeruimd is en……enz. En ja, dat heeft ook invloed, mijn tieners gaan dan anders de deur uit. Ik zeg dan eigenlijk: “Opzouten!” En weg is de verbinding.

Dus dat snufje positieve invloed brengt echt verandering. Even die aanraking, dat oogcontact, die knipoog of dat positieve woord. Dat is smaakmakend! Hoe meer ik erover nadenk, hoe enthousiaster ik word over iets eenvoudigs als zout. En er zijn meer mooie eigenschappen van zout:

Zout is zuiverend en bederfwerend
Wij kunnen in de omgang met anderen zuiverend aanwezig zijn en daardoor het bederf weren door van positieve invloed te zijn. Als we in gesprekken we een positieve inbreng hebben, kan het gesprek een andere wending krijgen. Zelfs al door niet mee te doen als er negatief gesproken wordt.

Zout maakt dorstig
Als je zout gegeten hebt krijg je dorst. En als je in een omgeving bent waar mensen van positieve invloed zijn, maakt dat dorstig naar meer.

Foto's Blog-3

Zout ontdooit
In de winter strooi ik altijd wat zout op mijn stoep zodat ik geen uitglijer maak. Zout baant de weg bij glad ijs. Positieve woorden zorgen er voor dat iemand ontdooit. Dat brengt verandering.

Zout is goud
Zout had tot in de 20e eeuw een belangrijke economische waarde. In diverse oorlogen werden soldaten uitbetaald in zout. En ook positieve woorden zijn goud waard. Ze kunnen levensveranderd zijn: soms ben je in het leven van een jongere de enige die in hem of haar investeert.

“Er kan wel wat zout bij!” Hoe doe jij dat? Gebruik jij in je werk of thuis regelmatig een snufje zout? Of ben je meer geneigd naar het “Opzouten!”? Onze trainingen en andere materialen zijn zo ontwikkeld dat je niet anders kunt zijn dan zout. Wij helpen jou om de next generation te beïnvloeden zodat ze stevig en gezond in de maatschappij komt te staan. Doe je mee? Wees smaakmakend! Wees zout.

Dove jongeren sterk maken in speciaal onderwijs!

Via de app praat ik (Bianca) met Natasja. Natasja is doof. Natasja is een van onze vrijwilligers die niet alleen bij You!nG veel werk verzet maar ook op haar werk bij Kentalis onze You!nGdeafWoman methodiek gebruikt. Zij werkt als pedagogisch behandelaar op het doven internaat in Groningen.

Ik vroeg haar wat ze verwacht van de 2e kamer beslissing in Den Haag over het sluiten van het doveninternaat. Natasja vertelt: Ik verwacht dat het internaat open blijft. Doveninstituut Guyot voor VSO in Haren is de enige dovenschool waar leerlingen voor tweetalig onderwijs van niveau dagbesteding tot en met Havo terecht kunnen. Met tweetalig bedoel ik natuurlijk gebarentaal en de Nederlandse gesproken / geschreven taal.
Ik vind het belangrijk dat de school open blijft juist omdat de jongeren in de pubertijd zitten. In die periode ben je vooral bezig met het ontdekken van wie je bent. Op een dovenschool kunnen de jongeren gelijkwaardig met elkaar communiceren, relaties aangaan, verliefd worden, ruzie maken en leren hoe je deze oplost, met je vrienden praten over wat je bezig houdt. Dove pubers kunnen zich identificeren met elkaar. Op deze school hebben leerlingen allemaal het zelfde en dat is doof zijn. Dat bindt hen samen. Na het VSO zullen ze nog voldoende uitgedaagd worden om dat wat ze hebben geleerd toe te passen in hun toekomstige vervolgopleiding of werksituatie.

Op een horende school is de kans op vereenzamen groot. Er is een taalbarrière. Denk maar eens aan de pauzes waarin jongeren met elkaar kletsen. Ze zullen de gesprekken onderling missen. Zonder tolk is het niet te volgen en met tolk mis je het natuurlijke contact wat juist essentieel is voor de ontwikkeling van de jongeren. Een jongere zal zich op een horende school altijd anders voelen omdat het vaak de enige dove leerling zal zijn in een horende wereld. Ook missen de jongeren kansen om vriendschappen aan te gaan met andere dove jongeren. Daarom is het doveninternaat verbonden aan de dovenschool zo belangrijk. Als jongeren thuis komen van de dovenschool kunnen ze chillen met hun doven vrienden op het internaat. Als jongeren op een reguliere school onderwijs krijgen zullen ze weinig tot geen dove vrienden in hun omgeving hebben omdat deze jongeren door heel Nederland verspreid wonen. Chillen met gelijkgestemden is dan moeilijk. Na schooltijd even afspreken is er niet bij. Dit bevordert hun sociale ontwikkeling niet en eenzaamheid ligt op de loer. Gebaren en met gelijkgestemden optrekken en van hen leren is enorm belangrijk voor de ontwikkeling van de jongere.

Dat is ook de reden dat wij bij ons internaat vorig jaar zijn gestart met de methodiek You!nGdeafWoman en You!nGdeafMan. De preventieve methodiek om dove jongeren weerbaar en emotioneel sterk te maken. Deze trainingen worden gegeven door dove professionals. Dove professionals zijn essentieel bij deze training zodat de jongeren zich begrepen voelen en het een natuurlijk proces is om te leren. Het voordeel van een dove professional is dat deze de communicatie moeiteloos kan volgen en zo goed zicht heeft op het groepsproces en daar op in kan spelen.

Ik ben trots op Natasja en het werk wat zij doet onder jongeren. Ik sluit mijn app gesprek met Natasja af door samen uit te kijken naar een hoopvolle toekomst voor de dove jongeren in onze maatschappij.

You!ng blog natasja

Natasja is vrijwilliger bij You!nG voor de methodiek You!nGdeafWoman & You!nGdeafMan. Zij werkt als pedagogisch behandelaar bij Kentalis

Ook meiden en jongens empoweren? Wil jij ook een bijdrage leveren aan de weerbaarheid van dove en horende jongeren zodat ze zichzelf kunnen zijn? Meld je aan voor de training of vraag een proefprogramma aan!